De Canadese coureur Nicholas Latifi verlaat de F1 aan het einde van dit seizoen. Kom er maar in, Nyck!
Het zal jullie niet zijn ontgaan dat Nicholas Latifi niet een bijster talentvolle coureur is. Maak je geen zorgen, op de Autoblog Kartkampioenschappen rijdt hij ons en jullie compleet zoek, maar op het allerhoogste niveau komt hij gewoon wat tekort.
Dat heeft hij waarschijnlijk zelf ook geconcludeerd, want Nicholas Latifi verlaat de Formule 1! Dat meldt Nicholas Latifi op het Twitter-account Nicholas Latifi, dus dan zal het met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid wel kloppen, toch?
Nicholas Latifi verlaat F1
Hij heeft het volgende geschreven op zijn Twitter-pagina:
So, I’m parting ways with @WilliamsRacing at the end of this year. Honoured to have represented them for the last 3 years. A massisive thanks to the whole team – it’s been an incredible journey and I’ve enjoyed every second of it. Determined to end 2022 positively. 6 Race left!
Nicholas Latifi, vindt ook dat Nyck de Vries in de F1 hoort.
Hij heeft nog zes races om te mislukken. Dit seizoen staat hij op de 21e plaats in het klassement. Dat is best knap in een raceklasse met 20 coureurs. Een nog ergere statistiek is dat hij zijn teamgenoten Alexander Albon en invaller Nyck de Vries wél punten wisten te halen met de Williams FW44.
Afscheid Williams
Ook bij Williams nemen ze afscheid van Nicholas Latifi:
Williams Racing and Nicholas Latifi will part ways at the end of the 2022 Season. We want to thank Nicky for his commitment and hard work over the last 3 years and wish him all the best in the next steps of his career.
Williams, is er nu eindelijk van af.
Er gingen al langer de geruchten dat Williams van Latifi af probeerde te komen. Ja, het is een pay-driver die veel geld mee neemt. En laten we eerlijk zijn, er zijn véél slechtere paydrivers. Maar met de nieuwe eigenaren (Dorilton Capital) en de strengere budget-caps is dat geld minder hard nodig. Daarbij kun je ook geld verdienen met punten halen. De huidige Williams FW44 is nét goed genoeg om af en toe een puntje mee te scoren, mits Latifi niet in de auto zit.
Goed contract
Waarom dan niet eerder vervangen? Naar het schijnt waren de contracten van de heer Latifi waterdicht. Latifi had namelijk een contract om tot het einde van 2022 te rijden voor Williams.
Dan is het nu natuurlijk voer speculanten. Want wij gaat hem vervangen? Alexander Albon heeft sowieso een contract voor 2023 en presteert uitstekend, dus hij mag sowieso blijven. Oscar Piastri werd gelinkt aan stoeltje, maar die vlieger gaat niet meer op nu McLaren hem heet weggekaapt. Een andere mogelijkheid is Logan Sargeant.
Nicholas Latifi verlaat F1, Stroll blijft
Sargeant staat nu derde in het Formule 2-klassement. Hij weet koppelt fraaie acties en snelheid aan pech en middelmatigheid, dus het is nog even afwachten welke kant hij zich op ontwikkeld. De meest veilige optie voor Williams lijkt Nyck de Vries te zijn.
Volgens De Telegraaf rijdt De Vries echter volgend jaar bij AlphaTauri, alhoewel dat gerucht nog (steeds) niet bevestigd is. Mocht je ervan balen dat hij weg gaat om dat je fan bent van Canadese middenmoot: Lance Stroll rijdt volgend jaar nog gewoon.
Meer lezen? Dit is het Autoblog Formule 1 Zomerrapport 2022 Deel 1!
pomoek zegt
https://youtu.be/MEUKyKb4g6k?t=40
harrie zegt
Het ga je goed, en bedankt voor Abu Dhabi!
royaledeluxe zegt
Eindelijk bevestiging van het publieke geheim.
Hij zal eeuwig in de boeken staan als de trigger voor het veranderen van de kampioen van 2021.
Loek zegt
Ik gun iedereen zijn plekje in de F1, ze hebben er meestal harder voor moeten vechten dan je denkt. Maar waarom die Latifi het nou zo lang heeft volgehouden? Heeft met al zijn collega’s bij Williams laten zien dat de collegae het beter doen (vooral Albon en De Vries natuurlijk). Je zou bijna zeggen dat dit komt omdat papa’s geld op is.
pomoek zegt
@loek: Zijn pa is eigenaar van het Canadese bedrijf Sofina foods. De goede man is zo’n 2,5 miljard waard. Nu begrijp ik dat er door Latifi tussen de 40 en 50 miljoen is betaald voor zijn race stoeltje. Dus zo’n vaart zal het wel niet lopen.
Robert zegt
“Dit seizoen staat hij op de 21e plaats in het klassement. Dat is best knap in een raceklasse met 20 coureurs”
Deze statistiek ‘scoorde’ hij in 2020 eveneens, en daarmee pakt hij, als de stand onderin voor dit seizoen niet meer verandert, een uniek (maar weinig benijdenswaardig) record.
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=2-DiulLBWMI
michelF zegt
he he.. eindelijk zijn we van die lapzwans van een Latifi af!
Hij kan altijd nog solliciteren als marshall, genoeg ervaring met gele en rode vlaggen en safety cars :D
Stylez zegt
Voor altijd een held!
gregorius zegt
De beste jongen heeft iig 3 mooie jaren gehad met rondreizen in het circuit van de F1. Genoeg kansen gehad, maar zal nu ook in moeten zien dat hij geen betaald coureur wordt in de F1.
Hij is nog jong, dus er kan best nog 10 jaar aan lange-afstand racen doen, voordat hij een ‘zeer verdiende baan’ bij pappie in het bedrijf zal krijgen ( / moeten hebben).
Of zou hij de F-E / Indycar route doen?
Gulli zegt
Er wordt alsmaar aangehaald dat dankzij Dorilton Capital er geen pay driver meer nodig is. Maar zo’n bedrijf heeft geen geld verdiend door het over de balk te smijten natuurlijk. Die willen ook weer geld verdienen met Williams en daarbij hoort ook ‘zo min mogelijk uitgeven’. Een pay driver zou dus nog steeds mogelijk zijn