Haas haalt een oudgediende terug. De opvolger van Mazepin is niemand minder dan Kevin Magnussen!
Het Formule 1-seizoen is nog niet begonnen, maar er is alweer genoeg tumult. Deze keer niet zozeer bij de voorhoede-teams, maar juist bij de hekkensluiter van vorig jaar. Door de nauwe banden met Rusland staat opeens alles op zijn kop voor het team van Haas.
Haas is niet alleen hun titelsponsor kwijt, maar ook een van hun coureurs. De toekomst van Nikita Mazepin was nog een paar dagen onzeker, maar het team heeft toch besloten de Rus de deur te wijzen. De miljardairszoon voelt zich nu verongelijkt en heeft een stichting opgezet voor andere sporters die hetzelfde lot treffen.
Belangrijker: wie gaat het stoeltje van Mazepin innemen? Er werd geroepen dat het Giovinazzi zou worden, maar ook reserverijder Pietro Fittipaldi leek een logische optie. Haas komt nu echter met een verrassing: ze hebben oudgediende Kevin Magnussen weer teruggehaald. Hij wordt dit jaar de teamgenoot van Mick Schumacher.
Dat Magnussen een mogelijke comeback zou maken dook vanochtend al op in het geruchtencircuit, maar het is nu gewoon officieel. Haas laat in een statement weten dat Kevin Magnussen de line-up voor 2022 weer compleet zal maken.
Daarmee komt er dus geen nieuwe rookie op het veld, maar een doorgewinterde coureur. De 29-jarige Deen heeft maar één keer op het podium gestaan (zijn eerste race nota bene), maar hij heeft wel zeven Formule 1-seizoenen meegedraait. Daarvan waren er vier in dienst van Haas, dus het is ouwe jongens krentenbrood. Magnussen kan morgen al meteen aan de bak, tijdens de eerste testdag in Bahrein.
Robert zegt
Nou, K-Mag doet het qua populariteit onder de collega-rijders maar nauwelijks beter dan Nikita Mazepin. Iets met niet in spiegels kijken en het talent om nét de verkeerde lijn te pakken in de outlap of bij blauwe vlaggen, geloof ik.
Edge zegt
Nou, dat wordt morgen pizza Hawaï. Niet dat ik dat heel erg vind overigens, want Magnussen is wat mij betreft een ondergewaardeerde coureur die überhaupt niet eruit gebonjourd had moeten worden. Daarnaast is hij ook gewoon de beste optie voor Haas op dit moment. Het team weet wat ze met hem in huis halen en hebben daarbij ook een goede maatstaf voor Mick Schumacher. Magnussen is een snelle gozer, hij kent het team en de mensen, en zal daardoor minder aanpassingsproblemen hebben dan bijvoorbeeld een Hülkenberg of een Giovinazzi zonder motorenkorting. Want dat is waar het naar verluidt op is stukgelopen bij onze favoriete Jezus-lookalike. Haas was bereid Gio voor een jaar onderdak te bieden, maar vroeg in ruil daarvoor wel een meerjarige motorkorting van Ferrari.
Gek genoeg hebben ze nu Magnussen met een meerjarige deal (2+1) aangetrokken, zonder dat hij geld meebrengt. Magnussen wordt al een behoorlijk aantal jaren gesponsord door de Bestseller groep (ASOS, Jack & Jones) en de verwachting is dat zij Magnussen wel weer zullen volgen, maar dat staat in dit geval dan los van het contract van de Deen.
En om af te sluiten nog een leuk feitje: Dit is de line-up die men eigenlijk voor 2021 had gewild. Het plan was om Grosjean te laten gaan en dan een Ferrari-junior (Schumacher) naast Magnussen te zetten, maar door de financiële problemen binnen het team hadden ze dringend een extra geldschieter nodig. Daarop hebben ze toen gekozen om ook Magnussen te laten gaan en het stoeltje aan de hoogste bieder (Mazepin) te verkopen.
mrrallycross zegt
Als ik vragen mag, waar haal jij altijd je informatie?
vaakbenjetebang zegt
@edge: Eet smakelijk! Zelf neem ik er een Pizza Salame op.
Overigens vind ik die Magnussen wel een mooie kerel, die waarschijnlijk wel weer een paar keer van zich zal doen spreken op de baan terwijl hij keihard een P16 verdedigt. Of zo.
Joost zegt
Als Haas weer beetje mee kan komen, gaat MAG wel weer voor actie zorgen. Roekeloos zou ik m nog net niet noemen…
Jammer voor GIO. Had het hem meer gegund.
okdoei zegt
Magnussen: Ik race nooit meer voor een F1-team uit de middenmoot https://nl.motorsport.com/f1/news/kevin-magnussen-race-nooit-meer-f1-team-middenmoot/7964369/
Dus Haas gaat meestrijden om overwinningen dit jaar.
MaartenD zegt
Die ene paid driver voor de ander, allemaal niet zo spannend…
Edge zegt
Magnussen brengt geen geld mee. Hooguit dat Jack & Jones hem volgt, maar die sponsorbedragen zijn bij lange na niet groot genoeg om een stoeltje ergens te verzekeren. Dat is een leuke bijkomstigheid, niks meer, niks minder.
iphonistvongates zegt
De verzekeringspremies bij de teams, de circuit eigenaars en de FIA stijgen meteen met 25% na dit nieuws.
SanderB zegt
Ben heel benieuwd hoe Mick het gaat doen. Wordt een maken of kraken jaar voor hem
fmgarcia zegt
@sanderb: Het is wel Mick Schumacher he.. Die heeft echt nog wel een kans. Voor de kijker is deze balans wel veel interessanter. Kmag is rap.
Dutchdriftking zegt
Leuk voor Kevin, wel jammer dat Mick nu met die Kamikaze piloot om plek 19 moet vechten.
rob5nismo zegt
You can suck my balls mate magnussen. Die z’n auto 2.5x zo breed kan maken. Soms wel goed voor vermakelijke gevechten
ghini zegt
Mazepins staan ondertussen op EU sanctielijst. Heeft verbazingwekkend lang geduurd..
toniominestrone zegt
Krijgt Max een gelijkgestemde in zijn sport, beide mannen met big balls.
bernoulli zegt
En allebei zoon van een F1-coureur.