Kapitein Iglo heeft een hele grote premium elektrische visstick.
Als je dit leest, denk je wellicht: waar heb ik nu weer op geklikt? Nou ja, wij waren ook verbaasd toen bleek dat er een nieuwe grote dure premium Visstick is. Wij denken dan aan kapitein Iglo die weer wat heeft verzonnen. Of dat hij aankondigt dat zijn schip te veel CO2 uitstoot en hij vanaf nu elektrisch gaat rijden. Maar oh ja, dat is ook zo: er is nu ook een auto die zijn naam deelt met deze gepaneerde vissnack. En wel van Cadillac, de Vistiq. Een naam voor een auto verzinnen is lastig en we begrijpen het best als Cadillac niet als vereiste had dat de naam niet moest slaan op het Nederlandse woord voor deze vissnack. Maar grappig is het zeker, het betekent tenminste niet rukker.
Cadillac Vistiq
Zonder dollen, de Cadillac Vistiq. Want ja, dat is de auto die Cadillac aan hun arsenaal elektrische modellen toevoegt na de Escalade IQ, Lyriq en Celestiq. Je snapt de logica waarschijnlijk wel. We hebben de Vistiq al eens kort mogen voorstellen, want Cadillac deelde het design als allereerste. Nu is er een hele reeks meer info en een prijs, waarmee we de Vistiq officieel mogen bestempelen als het duurste product van Iglo.
Oké, nu echt zonder dollen. De Vistiq is een beetje de elektrische opvolger van de Cadillac XT6, een auto die lijkt op wat wij ooit kenden als de SRX. Een grote SUV dus die meer praktisch ingesteld is dan de kleinere Lyriq en niet zo enorm en pompeus is als de Escalade (IQ). Met een lengte van 5,2 meter en een wielbasis van 3,1 meter is het zeker geen kleine jongen.
Aandrijflijn
Zoals de naam suggereert is de Cadillac Vistiq dus heerlijk krokant elektrisch. Tussen de twee vloeren vindt je een 102 kWh groot accupakket waarmee Cadillac zo’n 300 mijl (480+ km) elektrisch rijbereik belooft. Da’s niet gigantisch, en de laadcijfers klinken ook niet baanbrekend. Op zich kloppen de specs met wat we mogen verwachten, maar ze blazen je niet omver. Ook zijn de gebruikte normen wat vaag: in 10 minuten krijg je 79 mijl (127 km) erbij. Met die logica zit je dus op je volledige capaciteit in zo’n 35 minuten. Wel heeft de Vistiq een V2L-systeem wat inmiddels steeds populairder wordt, waarmee de accu van de auto ook gebruikt kan worden om andere dingen aan te drijven.
Net als vele Amerikaanse auto’s moet de Cadillac Vistiq het dan ook hebben van zijn dikke motor. De Vistiq heeft AWD, dus het beeld van een driftende visstick mag je gelijk weer uit je hersenen wissen. Het gecombineerde vermogen is 615 pk met 880 Nm koppel. Dat zorgt ervoor dat je met de Vistiq van 0 naar 96 km/u sprint in 3,7 seconden.
Van binnen pakt de Vistiq duidelijk een pagina uit het boek van de Escalade. Cadillac plakt ook in de Vistiq hun grote gebogen 33 inch scherm dat van links op het dashboard helemaal tot het midden komt. Een 23-speakerig systeem van AKG met Dolby Atmos zit er altijd bij, evenals GM’s antwoord op Tesla’s Full Self Driving genaamd SuperCruise.
Prijs
En de prijs van het nieuwe schip van Kapitein Iglo? 78.790 dollar, iets meer dan 74.000 euro. Dat maakt hem wel een klap duurder dan een auto als de Kia EV9, die andere elektrische zevenzitter. Die kost slechts 54.900 dollar in de VS. Mocht je er eentje kopen, dan raden we overigens aan om voor het wegrijden eerst even de deur open te zetten zodat de warmte een beetje kan ontsnappen, en dan pas toe te slaan.
mashell zegt
Het is een supergaaf scherm! En een beter design dan een Range Rover.
tenaci zegt
Oprecht een hele gave auto! Maar die naam is in Nederland hilarisch.
Robert zegt
Past wel in het rijtje met Croma en Picanto.
Estate_of_mind zegt
Als het een Chinees was, noemden we dit een Range Rover-kloon toch?
DeWitteCondor zegt
Nee, niet echt. Deze heeft overduidelijk een
Caddie smoel.
rollingstoned zegt
Lijkt meer op een drachtige walvis dan een visstick ….
Lambrusco zegt
Mooie auto!! Breng maar naar NL. meer mensen die denken aan Kanye West bij Vissticks?
tjorque zegt
Gooi hem even bomvol met spinazi, broccoli of tomaat-mozzarella zodat hij een stuk dichter tegen het asfalt komt te liggen en je hebt een kombi(no).
Ook lekker…
rwdftw zegt
De Escalade is voor hier gewoon te groot. Laatst nog een MY2024 door Rotterdam zien rij… ehhh steken. Rond de Meent moet iedereen altijd patsen met een grote auto. Nou deze was TE groot en kon de bocht niet maken.
Iets kleiner is nog steeds heel groot, en het is geen KIA maar Amerika’s meest luxe slagschip. Dat moet goed liggen bij mensen die net ouders van een kleintje zijn geworden. Plenty ruimte!
ghost zegt
Hoeveel mag de vistiq trekken want ik las ergens dat de escalade iq 3800kg mocht gaan sleuren, wat meteen het hoogste is van alle EV’s.