Het is ongehoord, deze brutaliteit. Jumbo laat Verstappen gewoon keihard vallen! Oh, wacht: dit hadden we kunnen zien aankomen.
Je kan zeggen van Jumbo wat je wil, maar ze hebben een stormachtige groei doorgemaakt. De grootgrutter is nu een gevestigde naam in de extreem concurrerende markt van supermarkten. Rond de milleniumwisseling was het nog een heel kleine speler in de markt met iets meer dan 30 supermarkten. In 2011 waren dat er al 250.
Het zorgde er mede voor dat Jumbo topman Frits van Eerd zijn hobby’s kon bekostigen. Hij hield van een potje racen. Niet alleen sponsorde hij het Racing Team Holland, maar racete Frits zelf mee! Dat is oprecht heel erg tof. Zo snel als Giedo van der Garde, Jan Lammers, Rubens Barrichello of Nyck de Vries was Van Eerd niet, maar hij hield de auto wel op de baan. Bij ons kan alleen @wouter dat.
Jumbo laat Verstappen vallen
Maar Jumbo is misschien wel het meest bekend vanwege de samenwerking met Max Verstappen. Na Jos Verstappen, Christijan Albers, Harald Doornbos en Giedo van der Garde was er minder interesse vanuit de muismatjes-hoek om een Nederlandse coureur (weer) te sponsoren. Jumbo was er al vroeg bij om een piepjonge Max Verstappen in het zadel te helpen.
Maar dat gaat dus allemaal stoppen. Jumbo laat Verstappen namelijk vallen! Na dit seizoen is het over en uit met de samenwerking tussen de supermarktgigant en de tweevoudig wereldkampioen. Dat niet alleen, Jumbo stopt ook met de sponsoring van de Dutch GP (da’s Engels voor Nederlandse GP). Dit jaar zullen ze nog hun verplichting nakomen, maar daarna is het over en uit.
Nieuwe CEO
Dat komt doordat Frits van Eerd niet meer aan het roer staat, maar Ton van Veen. Hij is van mening dat sponsoring van internationale topsport niet past in het profiel van Jumbo. En op zich heeft hij wel een punt, want waarom miljoenen uitgeven aan sponsoring in landen waar je niet actief bent. Jumbo heeft winkels in Nederland en België, dus wereldwijde naamsbekendheid past niet in dat plaatje. Max kreeg sponsorcentjes van Jumbo, maar die geldkraan gaat dus dicht. Gelukkig betaalt Verstappen niet te veel belasting over de rest van zijn inkomen, dus hij kan de huur nog betalen van zijn appartement in Monaco.
Jumbo stopt ook met het sponsoren van de wielerploeg wanneer dat contract afloopt. In principe loopt dit verbintenis aan het einde van volgend jaar af. Mocht er een grot partij interesse hebben om de Jumbo-Visma ploeg te willen sponsoren, dan mogen die ook eerder instappen.
Max Verstappen reageert in de officïele verklaring die Jumbo heeft doen uitgaan met professionele woorden richting zijn sponsor. Raymond Vermeulen, de manager van Max verwoordt het als volgt:
“We kijken vooral terug op tien jaar succesvolle samenwerking. Max is enorm dankbaar voor alle steun. Toen hij zijn eerste stapjes in de autosport maakte, stond Jumbo achter Max. Daar is hij ontzettend dankbaar voor. Ik denk dat we, als we in de achteruitkijkspiegel kijken, kunnen terugblikken op tien heel mooie jaren.”
Via: Algemeen Dagblad
Meer lezen? Dit is de stand na de GP van Monaco 2023!
rollingstoned zegt
Was inderdaad wel te verwachten en ik denk ook niet dat Max er een nachtje slechter van zal slapen ;-)
“Max kreeg 20 miljoen van sponsorcentjes van Jumbo”
Dit is het totale bedrag dat Jumbo in sportsponsering stopte, Max kreeg hier +/- 1 miljoen van.
“Tegen het AD zegt de Jumbo-topman: “Wij zijn een hele goede food retailer, maar alleen in Nederland en een beetje in België. We steken jaarlijks meer dan 20 miljoen euro in sportsponsoring….”
pomoek zegt
@rollingstoned: dank voor het ophelderen van dat 20 miljoen verhaal. Ik vond het nogal een bedrag voor een stickertje op een helm.
rollingstoned zegt
You’re welcome. Overigens vind ik 1 miljoen al rijkelijk veel voor zo’n lullig helmstickertje ;-)
Flutterbear zegt
Het koopt natuurlijk ook de rechten om hele campagnes op te zetten onder deze vlag. De Jumbo racedagen zullen ook wel verdwijnen of in iedergeval hoef je Max niet meer te verwachten.
sanderkomnogeensergens zegt
Volgens mij had jumbo nog ongeveer 3 cm2 op helm van Max. Denk dat hij daar wel een andere partij voor kan vinden. 😀
toniominestrone zegt
En op de halo
harrie zegt
Ik zie kansen voor Picnic!
drtim zegt
😅
Roskampies zegt
Moeten de f1 autos eerst stuk smaller worden 🤣
heckblende zegt
?
ze rijden nu toch ook niet rond met een winkelwagentje?
bietje zegt
Gezien de redelijkerwijs toch wel te verwachten performance van RB + Max komende jaren, kampioen of niet, zal het knokken worden om het plekje van Jumbo over te ‘mogen’ nemen… Wel in belang van stabiliteit en zekerheid ff weg blijven van FTX-ish bedrijven misschien.
Dutchdriftking zegt
Ik gok dat het plekje op zijn helm iedere keer een beetje duurder werd, en nu zijn ze op een punt dat het een bedrag is wat ze absoluut niet meer kunnen verantwoorden. Mede omdat Max vroeger voor dat geld ook in de reclames figureerde, dat doet hij nu ook al een poosje niet meer. Logische stap voor beide partijen.
Edge zegt
Dat Jumbo de samenwerking met Verstappen beëindigt is vooral jammer voor het sentiment. De passie van Van Eerd heeft de opkomst van Verstappen als coureur mede mogelijk gemaakt. Ik vond het ook altijd wel mooi dat Jumbo in verhouding voor een duppie op de eerste rang zat, omdat er vanuit het kamp Verstappen ook een bepaalde loyaliteit richting de gele grootgrutter was. In financiële is dit juist winst voor Verstappen, want nu kan op die plek een merk komen te staan dat wel de hoofdprijs betaalt.
Ik ben veel meer benieuwd naar de gevolgen voor de Dutch GP. Jumbo was daar prominent aanwezig met hun sponsoring en het opkopen van veel tickets voor voor die Super Friday van hun. Zou het Prins Bernhard Junior en consorten lukken om een sponsor te vinden die het door Jumbo achtergelaten gat kan opvullen, of is dit de eerste nagel in de doodskist van de Dutch GP en is het na 2025 echt einde verhaal voor de Formule 1 op Zandvoort?
kniesoor zegt
Qua dat laatste : je zou zeggen, dat Verstappen voorlopig nog zó populair is, dat het Zandvoort wel moet lukken om de dadelijk niet meer door/via Jumbo afgenomen tickets elders te slijten. Maar moet toegeven : daar zit misschien een element wensdenken in.
p.s.: Tot wanneer zijn Zandvoort en de F1 nog contractueel met elkaar verbonden ?
flyerbunch zegt
Begrijpelijk, maar ook wel een beetje jammer hoe het is gelopen mede dankzij Fritz zelf uiteraard. Op de een of andere manier bracht Jumbo de F1 met Max z’n succes natuurlijk wat dichter bij de gewone medemens die totaal geen kaas had gegeten van F1. Speciale events, acties zoals sparen voor een mini RB18 etc maakten het gewoon net iets leuker. Tja.. wie gaat dat plekje nu opvullen?
mashell zegt
Max Verstappen deed al tijden geen boodschappen meer bij de Jumbo, die verdiend hun sponsoring gewoon niet.