Letterlijk bomen verbranden om stroom op te wekken voor je elektrische auto. Het kan straks dankzij Volvo en Rolls-Royce.
Een van de problemen van elektrische auto’s, is dat ze stroom nodig hebben. Kijk, je kan natuurlijk met een hautaine gelaatsuitdrukking op je tronie binnen drie seconden naar honderd knallen in je twee ton zware Model X. Maar om vervolgens net te doen alsof dat de planeet redt…Mwah.
Regenwoud kappen
Gelukkig komt stroom steeds vaker van ‘hernieuwbare’ en ‘schone’ bronnen. Maar ja, vaak zijn die ook gewoon niet afdoende en/of is er geen plek in de buurt waar een stekker hangt. Bijvoorbeeld als je het regenwoud aan het omkappen bent. Immers moet er ergens toch grond voor de teelt van soya-bonen of om bio-ethanol te maken vrijgemaakt worden.
Rolls-Royce
Gelukkig hebben de industriële takken van Rolls-Royce en Volvo nu een oplossing voor dit lastige probleem. Namelijk een unit waarin je het gekapte hout, meteen kan verbranden om daarmee de zware industriële voertuigen te voeden waarmee je het woud wegkapt. Het is (in alle opzichten) een closed loop systeem. Dus de fossiele brandstof waar het ooit allemaal mee begon (hout) wordt binnen een container ‘automatisch’ gegreenwashed tot groene stroom.
Accu
Een accu is aanwezig om een overschot aan vrijkomende energie op te slaan. Er is nu een pilot waarbij getest wordt met een circa 25.000 kilo zware elektrische Volvo EC230. Hieronder zie je zo’n ding in actie, terwijl het nobel werk verricht.
Fair and balaced
Nu klinkt dit allemaal een beetje stereotyp voor de groene industrie krankzinnig, maar er zit wel een gedachte achter. En daar wij fair and balanced zijn, zullen we die ook maar even uitlichten. Al is het maar omdat het ook in perspectief brengt dat wat wij hier doen in Nederland, totaal geen zin heeft.
70 miljoen ton
De bedrijven achter deze houtverbranding, wijzen erop dat in Amerika alleen al, jaarlijks 70 miljoen ton houtafval verzameld wordt. En dat de helft daarvan ofwel verbrand wordt in open vuren, ofwel aan de elementen wordt overgelaten. Dit zorgt dan ook weer voor partikels en CO2 in de lucht. Het idee is dan natuurlijk om deze verspilling tegen te gaan. Als in: als je toch hout gaat verbranden, dan liever nog een beetje stroom opwekken.
Bedumer bos
De Nederlandse/Europese realiteit van biomassacentrales heeft laten zien dat het in de praktijk zo niet werkt, maar soit. Het is wel fijn dat als je nu ergens achteraf woont in Groningen, waar er nog geen stopcontacten zijn, je nu ook een Porsche Taycan kan rijden. Alleen wel dagelijks even het Bedumer bos in met de bijl om wat boompjes te kappen. Waarvan akte.
DeWitteCondor zegt
De marketing man verdient een pluim. Knap hoe je zoiets als groen kan presenteren. Wat een flauwekul zeg.
potver7 zegt
Ja goed, maar het is al jaren staande praktijk dat in Canada oerbossen worden gekapt, de bomen worden versnipperd tot pellets, die vervolgens naar Europese biomassacentrales worden verscheept om zogenaamd duurzame energie op te wekken.
Die pellets worden verkocht als restproduct van houtproduktie, maar is dat in de praktijk niet.
DeWitteCondor zegt
Volgens mij is nu al enige jaren het standpunt dat biomassa niet groen is. Zelfs de regering erkent dat. Dus dat is wel passé. Er worden dan ook geen centrales meer gebouwd.
jaapiyo zegt
Ondertussen hebben ome Frans en Diederik er wel jaren op lopen hameren dat we die dingen moesten hebben. Ben bang dat we op veel milieuzaken over een paar jaar op dezelfde manier terugkijken.
Wolflow zegt
De containers zijn toch groen 😉
rulefollower zegt
Ik ken het bedrijf persoonlijk.
CO2 compensatie is natuurlijk war anders dan natuurbescherming.
Daar gaan we nog wel achter komen.
Wolflow zegt
Tja, wie heeft er nu niet van Rolls Royce en Volvo gehoord
putwater zegt
Wel spijtig van die neerbuigende opmerking over de Model X in dat artikel. Een Model X blijft namelijk altijd veel groener dan het ICE equivalent.
Een Model X verbruikt +/- 20kwh aan stroom per 100km, een ICE equivalent in het beste geval 8 liter/100km, en dan ben ik al zeer gul. 1 liter benzine/diesel bevat ongeveer 10kwh aan energie. Een ICE wagen slorpt dus 80kwh/100km aan energie op. Dan nemen we het oppompen, raffineren en transporteren van de brandstof niet in rekening en daar kan je eigenlijk niet omheen.
Die model X verbruikt al veel minder energie en die keten zal enkel groener worden. Dusja, die Model X eigenaar mag gerust z’n neus ophalen.
waterisnat zegt
Heerlijk weer die typische hooghartigheid terwijl er onzin/oneerlijke vergelijkingen worden geuit. Wel de keten van winning/transport etc bij olie/gas benoemen, maar electriciteit en batterijen komen gewoon via de elfjes en middels eenhoornmelken in het socialistische paradijs 🎉🎉🙃
putwater zegt
Batterijen zijn recycleerbaar en het productieproces wordt constant properder. Hoe zat dat ook alweer bij brandstof?
Het net wordt ook constant properder en je kan opladen met zonnepanelen. Hoe zat dat ook alweer bij brandstof?
ICE en de volledige keten rond deze aandrijving is zo goed als uitontwikkeld. Elektrische wagens staan nog in de kinderschoenen en zijn worst case scenario al veel properder. (Zie mijn zeer high level rekensom)
V8Vantage zegt
Ja het blijft natuurlijk raar dat we enorm focussen op CO2 besparing. En aan de andere kant iedere minuut (ofzo) een voetbalveld aan bos wordt weggekapt.
RutgerK zegt
In de kern gaat het er dus om dat resthout (alles behalve de stam) van de kap gebruikt wordt om elektrische machines die gebruikt worden te voorzien van stroom? Lijkt mij een prima gedachte. De rest vannde tekst leist een beetje af en heeft niets met EV’s in algemene te maken.
We kunnen natuurlijk een discussie houden over een kettingzaag met een accu vs eentje op benzine en dan de schuld geven aan de EV’s.
jaapiyo zegt
1) je kèn er gewoon een EV mee opladen
2) een elektrische graafmachine is geen elektrisch voertuig?