Een schok voor iedere autoliefhebber met historisch besef: je dikke Mercedes zal spoedig geen Daimler meer zijn.
De meeste echte liefhebbers weten het wel: als je een dikke Mercedes koopt, koop je eigenlijk een Daimler. Het concern Daimler AG verkoopt namelijk al sinds mensenheugnis, of om precies te zijn sinds 1926, auto’s onder de naam Mercedes-Benz. Om uit te leggen waarom dat zo is, moeten we letterlijk terug in de geschiedenisboekjes naar het prille ontstaan van de auto zoals we die nu kennen.
Karl, Gottlieb en Wilhelm
Op 29 januari 1886 diende Karl Benz immers het patent in voor zijn Patent-Motorwagen. Het was de tijd van de echte pioniers op het gebied van auto’s. Velen gingen letterlijk en/of figuurlijk over de kop, sommigen bleven overeind staan, al dan niet na een fusie met andere partijen. Dat laatste gold ook voor de toko van Karl Benz himself. In 1926 voegde hij zijn bedrijf samen met Daimler Motoren Gesellschaft. Dat laatste bedrijf was opgericht door niemand minder dan Gottlieb Daimler (overleden in 1900) en Wilhelm Maybach.
Naam Daimler verkocht
Het nieuwe bedrijf heette officieel Daimler-Benz AG. Het probleem was echter dat Daimler Motoren Gesellschaft aan Jan en Alleman de rechten op het gebruik van de naam Daimler verkocht had om te gebruiken voor auto’s. Dat verklaart bijvoorbeeld ook die extra sjieke Jaguars die je nog kent als Daimlers. Om verwarring met al deze andere partijen te voorkomen, besloot het ‘echte’ Daimler AG een andere naam voor hun auto’s te gebruiken.
Dochter Mercedes
Die naam werd dus Mercedes(-Benz). Dat had dan weer te maken met de dochter van de steenrijke ondernemer Emil Jellinek, die in 1900 een zwik raceauto’s bestelde bij Wilhelm Maybach. Een voorwaarde van de koop was dat de auto’s Daimler-Mercedes zouden heten, naar -je raadt het al- Emils dochter. De resulterende blepper wordt nu ook wel aangeduid als de Mercedes 35 HP en gezien als de eerste echte Mercedes. Vanaf 1926 kregen alle auto’s van het concern voortaan de naam Mercedes-Benz mee.
Bonenteller
Het bedrijf behield vervolgens de naam Daimler-Benz AG tot 1998. In dat jaar zag berucht bonenteller Jürgen E. Schrempp heil in een fusie met Chrysler, waardoor het monster DaimlerChrysler gevormd werd. Pas een kleine tien jaar later werd dit monster weer uit elkaar getrokken door een ander monster, namelijk Cerberus Capital Management. Dat was een zegen voor Daimler, want het kon eindelijk weer gaan bouwen aan kwaliteitsproducten. Het bedrijf werd nu Daimler AG genoemd.
Hela Ola
Maarrrrr…Inmiddels staat er in de vorm van Ola Kållenius een nieuwe bonenteller aan het roer bij Daimler AG. Deze beste man heeft het in zijn hoofd gehaald dat wat gegoochel met naampjes en structuren voordeel oplevert voor het concern. En net zoals Pinocchio ooit een echte jongen werd, wordt het automerk Mercedes na al die jaren daarmee een echt concern.
Dikke winst
De nieuwe naam van moederbedrijf Daimler wordt namelijk Mercedes-Benz. De naam Daimler zal wel blijven bestaan, maar alleen voor bij de vrachtbak-divisie. Deze (verliesgevende) truck-divisie krijgt bovendien een aparte beursnotering, waarbij de aandelen primair verdeeld worden onder de huidige aandeelhouders van Daimler AG. Het idee is dat de twee divisies nu onafhankelijker van elkaar kunnen opereren, wat dan dikke vette winst moet opleveren. Ola himself spreekt van een historisch moment voor het concern:
Dit is een historisch moment voor Daimler. Het vertegenwoordigt het begin van een grondige hervorming van het bedrijf. Mercedes-Benz Cars & Vans en Daimler Trucks & Buses zijn verschillende bedrijven met specifieke klantgroepen, technologieën en kapitaalbehoeften. Mercedes-Benz is ’s werelds meest waardevolle luxe automerk en biedt de meest gewilde auto’s aan voor veeleisende klanten. Het moederbedrijf is van mening dat alle losse bedrijven het meest effectief zullen opereren als onafhankelijke entiteiten.
Ola Kållenius, klinkt verdacht veel als een manager
Waarvan Aktien akte.
zeilboot zegt
Pfff mis al de ster op mn motorkap en nu dit ook nog. 2021 is officieel slecht begonnen.
birdnerd84 zegt
Ze gaan verder als Mercedes-Benz dus zie het probleem niet.
alcantara zegt
Wat is een Daimler nou weer? Klinkt als één of andere chocoladereep.
frank2b zegt
Ik krijg acuut trek in een reep butterscotch!
crashingduke zegt
@alcantara: Een Jaguar voor nette mensen.
piebepost zegt
Grappig dat ze de busjes houden. Ja, er zal wat techniek gedeeld kunnen worden, maar qua markt (zakelijke utiliteitsvoertuigen) zou ik zeggen: Inlijven tussen de vrachtwagens.
Richmond zegt
@piebepost: omdat ze ook personage wagen versies daarvan maken.
kniesoor zegt
De gemiddelde MB-rijder zal niet wakker liggen van de naamswijziging, da’s meer iets voor de financiële markten.
avdb55 zegt
In de periode Schremp is er een tijd geweest dat het hele autoconcern onder de naam Mercedes Benz AG opereerde.
pindakoning zegt
Leuk om de geschiedenis van de merknaam te lezen.
Is die truckdivisie al een tijdje verliesgevend?
deSjonnies zegt
Dumpen op de leasemarkt.
mashell zegt
Maar de dikste Mercedes, de Actros 3363 LS 6×4, is dus nog gewoon een Daimler…
ghost zegt
Even kijken of hier nog kenners zitten: spreek je Daimler uit als:
A. Deemler
B. Dijmler
W115 zegt
@ghost: B, Duitsers houden van ij en oe
kniesoor zegt
@ghost: Daajmler, lijkt me.
thomthamofo zegt
Lang verhaal kort, ze splitsen de divisies om een beursgang te maken met de truck divisie.
Esprit_de_Flandre zegt
Met andere woorden: Daimler bereidt zich voor op een fusie, wss zowel de auto- als de truckdivisie. Fiat heeft hetzelfde gedaan destijds. De groep werd gesplitst in Fiat Auto en Fiat Fiat Industrial. Een jaartje later kwam de fusie met Chrysler tot FCA, en werd Fiat Industrial hernoemd naar CNH Industrial, naar hun grootste merken.
Hetzelfde zal hier gebeuren. Enige vraag is nog met wie Mercedes-Benz enerzijds en Daimler anderzijds zullen samengaan…