En dat gebeurde al zo weinig in China.
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: ook jij kan binnenkort in China auto’s gaan bouwen. Dat is bijzonder goed nieuws. Dat niet alleen, het is ook buitengewoon opmerkelijk. Want zoveel buitenlandse merken zijn er niet in China.
Ja, je hebt Volkswagens, Buicks en Peugeots in China, maar die worden niet zomaar daar gebouwd. Het was namelijk verplicht om dit in combinatie te doen met een Chinese autobouwer. Zo bouwde PSA zijn auto’s via Dongfeng, BMW via Brilliance en Volkswagen via FAW en SAIC. Dat is al sinds 1994 het geval.
Eigen fabriek in China
Maar vanaf 1 januari 2022 (over een paar nachtjes dus) is dat verleden tijd. Dan is het mogelijk voor een autofabrikant om zijn eigen fabriek daar neer te zetten en zelf auto’s te gaan bouwen. Deze regeling werd in 2018 al ietsje soepeler: minimaal 30% moest toen in handen zijn van een Chinees autobedrijf. Een uitzondering was Tesla, dat volledige controle heeft over de Gigafactory in Shanghai.
De verwachting is dat veel fabrikanten hun partners gaan ‘uitkopen’. Ook is de verwachting dat er meer buitenlandse merken naar China komen om een fabriek uit de grond te stampen en auto’s te gaan produceren.
Meegroeien
Het idee van de joint ventures was dat de Chinese autoindustrie kon meegroeien op de enorme groei op de Chinese automarkt. Niet alleen in financieel opzicht, maar ook om extra snel te leren op het gebeid van ontwikkeling en fabricage. Uiteraard was het ook wel lekker dat 50% van de opbrengsten in China bleven uiteraard.
Het heeft op zich zijn uitwerking gehad. De Chinese automerken hebben in zeer korte tijd enorme stappen gemaakt. De Chinese overheid zal er ook blij mee zijn, want de grootste Chinese fabrikanten (denk aan FAW, Dongfeng, SAIC en dergelijke) zijn allemaal eigendom van de Chinese staat.
Via: Forbes.
Dieseltor zegt
Zo, genoeg kennis in huis. Laat ze nu maar hun eigen gang gaan.
wimof zegt
En aan ons of we mee in hun verhaal (tr)(st) appen.
Dutchdriftking zegt
Misschien moeten we juist níet nog meer kennis verloren laten gaan in China…
flutterby zegt
Westerse fabrikant koopt Chinese partner uit en over een paar jaar wordt de westerse fabrikant genaaid. Ik heb niets tegen het Chinese volk, maar vertrouw het regime daar totaal niet. Er gebeuren daar mij teveel mensonwaardige zaken en helaas is dat niet beperkt tot “hun” landsgrenzen, ook daar heb ze letterlijk schijt aan.
vpowert zegt
Precies op het moment dat fabrikanten nog eens nadenken over hun productie locaties, nu ze de uitdagingen kennen van chip tekorten en gestegen prijzen voor transport.
flyerbunch zegt
Dit klinkt meer als een goedmakertje vanwege COVID.. toen de crisis begon merkte alle fabrikanten opeens dat het misschien toch niet zo’n goed idee was om enkel en alleen in China te produceren, maar ook in eigen land of elders door allerlei supply chain problemen. Niks tegen de Chinezen, maar ze hebben het (in het verleden) goed gezien. Eerst alles kopiëren en nu nog geld vragen ook! Ze hebben tegenwoordig overal een vinger in en zijn de Amerikanen al op de meeste vlakken voorbij gestoken. Als China de wereldleider van AI weet te worden is het hek helemaal van de dam..
raoufff zegt
Ik heb van insiders vernomen dat Sywert van Lienden samen met Victor Muller een fabriek in Wuhan gaan neerzetten waar de elektrische Spyker wordt geproduceerd.