De Europese Unie heeft op een zaterdagavond in december een plan gemaakt waarbij elke Europeaan extra gaat betalen voor CO2 uitstoot.
Een oude ‘wet’ voor gluiperige opportunisten die iets vervelends moeten melden aan de wereld, luidt ‘doe het vrijdagmiddag’. Er blijkt wat lood te zitten in de laatste batch romige yoghurt? Vrijdagmiddag. Een hooggeplaatste ambtenaar heeft stagiaires het hof gemaakt? Vrijdagmiddag. Klachtenprocedures blijken bestierd te worden door degenen die de klacht betreffen? Vrijdagmiddag. De cynische gedachtengang is dat als je het zo rond half vijf verstuurt, niemand er meer naar taalt.
De EU is er nu in geslaagd de overtreffende trap hiervan te vinden. Gisterenavond, zo vlak voor de WK finale van deze zondag in december, heeft men namelijk een akkoord bereikt om elke burger te gaan belasten met een CO2-taks. Hierbij komen de ‘drie grote klimaatplannen’, te weten de CBAM, het ETS en het Sociaal Klimaatfonds, samen. Dus dan weet je al: dat wordt een gezellige ambtelijke brij waar velen nog decennia hun brood mee gaan verdienen. Je vraagt je af of het nodig is, daar we het lange tijd zonder hebben kunnen stellen. Maar, de CO2-uitstoot moet omlaag en daarin moet de EU natuurlijk een voortrekkersrol vervullen.
Afkortingen ETS en CBAM
Eerst maar even de afkortingen in logische volgorde. ETS staat voor Emissions Trading System. Het is een systeem waarbij de EU certificaten uitdeelt aan bedrijven om een bepaalde hoeveelheid CO2 te mogen uitstoten. Deze certificaten kunnen dan onderling verhandeld worden tussen bedrijven. ‘Schone’ bedrijven kunnen certificaten verkopen aan bedrijven die meer uitstoten dan de EU wil. Zo moet er een prikkel gevormd worden om zo min mogelijk uit te stoten. Jaar na jaar wordt de EU gemener en deelt het minder certificaten uit. Zo moet dan de uitstoot drastisch gereduceerd worden.
Uiteindelijk worden de kosten om te produceren voor Europese bedrijven hierdoor echter wel hoger. De invoering van de ene ambtelijke mallemolen, maakt zoals dat gaat daardoor de volgende ook ‘noodzakelijk’. Die volgende heet CBAM, wat staat voor Carbon Border Adjustment Mechanism. Onder dit systeem gaat de EU CO2 belastingen heffen op producten die van buiten de EU komen. Met dit protectionisme worden de ‘eigen’ bedrijven beschermd tegen concurrentie uit landen waar een grammetje CO2 meer of minder niet uitmaakt. Zeg maar, de rest van de wereld dus.
Klimaatfonds
Ik hoor u denken, wat gaat dat dan weer voor mij betekenen allemaal? Wel dat is een beetje afhankelijk van of je een Jan Modaal bent of een grootindustrieel. Maar de bottom line is: je gaat meer betalen voor consumptie. Direct in het geval van fossiele brandstoffen die gebruikt worden voor de auto of de verwarming van het huis. Indirect op praktisch alle andere dingen, want bedrijven die dingen produceren zullen hogere kosten altijd doorberekenen aan de eindgebruiker. Dat zien we in de huidige tijden immers ook terug in de winkels. De plannen gaan in per 2027.
De EU stelt dat het allemaal ‘heel erg mee zal vallen’. Per tankbeurt zou je bijvoorbeeld een dubbeltje extra kwijt zijn. Met een EV heb je geen (directe) pijn. Goed, die verhalen kennen we natuurlijk. Uiteindelijk moet de batterij ambtenaren en met name hun leidinggevenden die dit alles moeten gaan vormgeven en controleren, wel weer door iemand betaald worden.
Gelukkig is er daarom nog een derde pijler in het akkoord: het klimaatfonds. Hier zit (voor nu) 86 miljard in, om ervoor te zorgen dat armere Jan Modalen niet teveel pijn hebben van de maatregel. Ook daar zal dus een clubje lieden voor gevonden moeten worden om de poet te verdelen. Heb jij er vertrouwen in? Laat het weten, in de comments!
herve11f zegt
Feit is dat het steeds weer opgelost wordt door in onze zakken te zitten. Iets aan de ontbossing of overbevolking doen zit er niet in, want daar hebben ze blijkbaar geen ballen voor. Enkel de eigen bevolking kapotbelasten. Verder reikt de politieke macht niet. Dat bewijst nog een keer hoe zwak Europa staat.
bigblock zegt
Ja en wij roepen alleen en pikken alles hier in NL. Word eens tijd dat er opgestaan wordt. Hoe zit het dan met zuid europese landen? Wij ons scheel betalen om ons huis te verwarmen en daar is het in de winter 20 graden. Dit is toch allemaal waanzin.
Van Epschoten zegt
Maar daar draait de hele zomer de airco op volle toeren terwijl hier op de meeste dagen een zonnescherm en open raam afdoende zijn.
none1234 zegt
Gewoon twee truien aan of verhuizen. Ik heb hier hersenloze studenten die gewoon in tshirt naar kantoor komen. Dat jij in een koud land gaat/blijf wonen is jouw keuze.
rollingstoned zegt
Het milieu en klimaat zijn gewoon verworden tot de grote melkkoe van onze dames en heren politici.
Habanero zegt
Met de 80/20 regel kan heel veel CO2 bespaard worden. 73% van onze uitstoot komt uit de zware industrie die nog massaal op steenkool draait. Maak daar binnen de EU een werkpunt van, maar op realistische manier en niet met één of andere simplistische dwangmaatregel die de productie wegjaagt naar het ander einde van deze planeet. Wordt het geen tijd om landbouw en productie met zo kort mogelijke lijnen naar de consument binnen de EU te houden, ipv containertrafiek en massa’s vrachtverkeer te stimuleren? Om de scherpe randjes uit onze web-verkoop annex transport- en pakjesdiensten te halen? Als er toch taksen moeten komen, liefst dan op een allesbehalve ecologische vlees- en visindustrie, stimuleer voedingsvervangers die CO2-neutraal zijn. Denk ook wat meer na over migratie en zelfs nog verder, geboortebeperking op dit reeds overbevolkte continent, waar alle mensen een humane, leefbare situatie annex huisvesting moeten krijgen. Maar ja, blijkbaar zit daar allemaal toch ergens een haar in de boter. Soms een heel dikke boomstam zelfs, vandaar de zoveelste vlaktaks om deze moddervette EU-politiek en ambtenarij te bekostigen?
none1234 zegt
Gewoon minder consumeren. Verwarming hoeft echt niet altijd aan, geen rommel kopen die je niet nodig hebt. Als je overgewicht heb, niet je nodeloos je mond vol stouwen. Minder op vakantie.
Het is heel simpel als de wereldbevolking toeneemt, moet de consumptie (van energie) per hoofd naar beneden.
Te beginnen bij de Amerikanen, die verbruiken het meest per hoofd van de bevolking.
drdre1 zegt
Sommigen hebben dan ook een heel groot hoofd. Toeval? 🤔
baardmijt zegt
Op zich zeker heel zinnig. Wij Nederlanders kunnen er overigens ook wat van… Ik vrees alleen dat de grote meerderheid dermate verslaafd is aan consumeren dat het niet een kwestie van ‘gewoon minder consumeren’ is. Zo zijn we nu eenmaal opgevoed en gewoontes laten zich maar moeilijk aanpassen, zeker als iedereen om je heen ook gewoon doorgaat met shoppen om het shoppen en mensen overal bewust of onbewust verleid worden om toch vooral spullen te blijven kopen.
karhengst zegt
Er moet alles aan gedaan worden… door een ander!
Tevens incorrect wat de Amerikanen betreft: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/carbon-footprint-by-country
karhengst zegt
Een geboortebeperking is hier niet meer nodig, die is al lang en breed in werking getreden doordat het leven zo duur is. Immigratie is hier overigens de oplossing voor, omdat het anders wel erg lastig wordt allerhande omslagsystemen te handhaven.
Plek zat overigens in Europa, ook in Nederland. Maar net zoals wel meer zaken is het allemaal wat scheef verdeeld.
rulefollower zegt
Dit gaat ontbossing veroorzaken. Geen enkel ETS certificaat kan verkregen worden door behoud of bescherming (preservation). Een managementplan is verplicht. Bomen uit het bos halen zodat er weer wat kan groeien is per definitie de natuur aantasten. Een verzonnen probleem met een vernietigende oplossing (het lijkt corona wel). CO2 compesatie staat haaks op natuurbescherming, en de brach geeft het volmondig toe.
Van een insider.
Richmond zegt
Dus jij wilt niet meer betalen voor het gebruik van je auto, maar je wilt wel dat de overheid gaat zeggen dat jouw ouders of grootouders niet meer verzorgd mogen worden ikv overbevolking? En je wilt ook Dat ze tegen jou gaan zeggen dat je geen kinderen mag hebben (mocht je die willen). En dat het tekort aan werkend volk dat we nu al hebben dan alleen maar groter wordt, maakt ook niks uit? Zolang jij maar goedkoop kunt autorijden?
petroldrinker zegt
Waarom moeten we maar meer mensen toelaten en accepteren dat dat hoort? Op een gegeven moment moet je dat ook geen controleren, net zoals we al met dieren int wild doen….
Habanero zegt
Dat wil ik helemaal niet zo zeggen. Er is een zeer humane beperking van de bevolking mogelijk zonder dat ook maar iemand leed moet ondergaan of de kinderdroom niet in vervulling kan gaan. Als gebeurt het puur door campagnes, tot twee kinderen is er geen probleem, meer is echt te vermijden. Sinds de overbelaste EC-diensten tijdens corona was het trouwens nu al stilzwijgend de strategie om reanimatie van ouderen zonder veel overlevingskansen minder prioritair te behandelen t.o.v. actieven ook zelfs met beperkte kans. Preventief wordt de vraag zelfs gesteld aan bewoners in woonzorgcentra, wat te doen in geval dat. Het gaat niet over het meebetalen voor een auto trouwens, maar de basiskost voor iedereen behapbaar te houden. Daar staan we vandaag héééél ver vandaan hoor – er is heel weinig besef hoeveel mensen en volledige gezinnen zich nu al moeten vastklampen aan voedselbanken als laatste strohalm terwijl er dan nog geleefd moet worden met 12°C in de kamer en afbetalingsplannen. Duurdere energie is dodelijk, zelfs voor de bakker om de hoek die weinig andere keuze heeft dan z’n etalage peperduur te maken.
none1234 zegt
Het probleem is dat we eeuwen het nemen van kinderen tot iets bijzonders/speciaals/het beste wat je kunt doen in je leven hebben verheven (met dank aan de kerk), als je dat weg neemt betekend het effectief dat 75% een totaal waardeloos/irrelevant leven lijdt. Ga dat maar eens promoten bij Jan Modaal, dat hij zijn hele leven lang niets bijzonders is en zal doen.
goodvibrations zegt
Grootste issue is idd bevolkingsgroei.. uiteindelijk moeten we dus “letterlijk” een beperkte hoeveelheid energie/eten met steeds meer mensen moeten delen.. Leven wordt dus duurder..
Tot op heden zat er ook nog wel een oneerlijk randje aan. Subsidie voor zonnepanelen, warmtepompen, elektrische auto’s etc. zijn enkel toegankelijk voor diegenen die het kunnen betalen.. Dan ook nog geen belasting over winst in box 3… en in Nederland is het voorlopig goed vertoeven voor de beter gestelden..
HZW zegt
Je verwarming in huis gaat je ook veel geld kosten, waarbij gas minder belast zal worden dan bv je open haard, want die stoot meer CO2 uit dan een gas CV installatie, en nog andere zooi.
jeroenm83 zegt
Nou nog even die digitale munt er doorheen jassen en ze hebben echt hun zin.
Complotdenken? Dat dachten we van dit huidige besluit ook, niet?
steephh zegt
@jeroenm83
Nee hoor. Dit is iets wat al járen in de koker zat. Dat is geen mooi bedacht complotje van de laatste tijd. Overigens: dat complotjes soms kernen van waarheden bevatten, wil niet zeggen dat ze ook wáár zijn, laat staan 100%. ;-) De complotwebsites staan nu weer vol met nieuwberichten als “zie je wel !!!!!!1111ONE!! we hadden gelijk *insert hellendvlak redenatie*”
Daarnaast: is het héél gek? Het lijkt me niet meer dan normaal dat de uitstoter betaald. Zou ook mogen met belasting die geheven wordt.
Betaal me als particulier volledig schéél aan de belasting van een mooie 20 jaar oude pickup ook al rij ik er maar 600 km / jaar in enkel op snelwegen, terwijl een ondernemer die bebouwd gebied vol loopt te stinken met een stinkende hemi-charged diesel pickup waar de roetfilter is uitgesloopt (tot voor kort werd daar niet op gecontroleerd) en daar 50.000 km / jaar in maakt mij vierkant uit staat te lachen.
jeroenm83 zegt
“Het lijkt me niet meer dan normaal dat de uitstoter betaald. Zou ook mogen met belasting die geheven wordt.“
Euhm, dat gebeurt toch al? BPM, accijns?
Wat ik bedoel is dat het straks gekoppeld wordt aan je vat met CO2 wat je mag uitstoten. Of je dat nou doet met een vliegtuig, huis verwarmen of een rondje met die pick-up van je maakt straks niet uit.
steephh zegt
@jeroenm83
Nope. Uit mijn voorbeeld: als ik nu een 20 jaar oude pickup op diesel rijdt met 600 km per jaar, betaal ik gewoon 4x zoveel belasting elke maand ook al maak ik maar 1/83e van de km’s dan die hemi-charged roetfilterloze diesel-pickup die elke dag door bebouwd gebied rijdt. En uiteraard: een ondernemer brengt ook geld binnen dus wat mij betreft mag ie wel íetsje minder betalen, maar waarom ligt die verhouding nu met een factor 332x scheef?
Het voorbeeld wat jij nu aanhaalt met een persoonlijk CO2 budget, dat is dus exact de hellendvlak-redenatie waarop ik doel. Dat maken complotwebsites er van. ;-) Onderbouwing doet men niet aan, dat zou immers ook heel hun hellendvlak-redenatie onderuit schoppen. Daardoor blijven de inkomsten en donaties binnen vliegen en de complotten worden hierdoor ook steeds extremer.
Kijktip om te zien wat dat doet met mensen: docu: “behind the curve” op netflix. Heel veel mensen zitten ondergedompeld in dit soort werelden, vaak omdat het niet lekker loopt in hun persoonlijk leven en hier weer nieuwe vrienden etc vinden.
jeroenm83 zegt
“ Kijktip om te zien wat dat doet met mensen: docu: “behind the curve” op netflix. Heel veel mensen zitten ondergedompeld in dit soort werelden, vaak omdat het niet lekker loopt in hun persoonlijk leven en hier weer nieuwe vrienden etc vinden.”
Nou, ik haak maar af. Die flauwekul die jij er allemaal bij haalt nu gaat me wat ver. Maar kom gerust eens langs. Drinken we een biertje. Buiten, onder de gasverwarming op het terras. Proost.
steephh zegt
@jeroenm83
Hehe, oke daar ging ik een paar keer erg kort door de bocht. Overigens niet persoonlijk naar jouw bedoeld, laat ik dat voorop stellen. Wilde hiermee enkel aangeven hoe sommige idëeen de wereld inkomen. Voor de rest die ‘m wel wil kijken: https://www.netflix.com/nl/title/81015076 (als je ‘m gezien hebt, dan wordt t iets duidelijker, waar ik enkele zinnen zo kort over door de bocht ging) :-)
Maar met een biertje op ’t terras, dat lijkt me inderdaad een betere manier om het hierover te hebben. Altijd voor in! Proost!
faithnomore zegt
Exact. Dit is eigenlijk gewoon terecht en moeten we misschien eigenlijk ook positief zien als autofans. Momenteel worden auto’s kapot belast voor het milieu maar huisverwarming nagenoeg niet.
Laat maar komen! Ik betaal ridicuul veel geld om met iets sportief te kunnen rijden maar heb verder wel een energieneutrale woning. Mijn buren zitten nu massa’s nat hout te stoken en betalen daar niets voor, dat klopt niet.
steephh zegt
@faithnomore
Juist, zo zie ik het dus ook! Ik heb ook een vrijwel energieneutrale tussenwoning. In de wijk waar ik woon staan heel wat oudere woningen (maar wel allemaal vrijstaand en twee-onder-een-kap dus arm zijn de mensen niet). Wordt massáál hout gestookt (al jaren, ook pre-gas-crisis). En dat vind ik opzich nog niet geen ramp, maar wel wanneer men dat non-stop doet. Ook wanneer het vochtig is, wanneer het windstil is, etc. Het trekt gewoon volledig mijn woning, kleding etc in. En ze betalen er geen cent voor… Maar het geld wel lekker oppotten.
En juist wanneer het wat betaalbaarder wordt om een auto te bezitten, gaan mensen eerder auto’s rijdend houden voor de mooi, in plaats van dat ze straks allemaal ge-exporteerd naar het buitenland gaan. Want hoewel ICE-voertuigen bijzonder inefficiënt zijn en ze zooi uitstoten, zijn het tegelijkertijd wel gewoon prachtige ingenieuze stukjes techniek. En wat nou mooier dan mooie stukken techniek blijven behouden.
karhengst zegt
Zolang we dan graag alle factoren meenemen, kan ik me er wel in vinden:
https://www.theguardian.com/environment/2017/jul/12/want-to-fight-climate-change-have-fewer-children
Laat ik m’n Ferrari wel naar Argentinië vliegen om daar een goede steak te eten.
giulia64 zegt
Blij om hier ook een beetje nuance te lezen… Een hoop mensen lijken de Ernst van de situatie niet te zien van die temperatuurstijgingen.
jeroenm83 zegt
Eens. Maar heb je ook maar enigszins de indruk dat dit iets gaat uitmaken?
giulia64 zegt
Ja. Cruciaal aan dit plan is dat ook niet-EU landen een heffing krijgen opgelegd als ze dat niet zelf doen. het maakt co2 intensieve processen duurder en daarmee komt er meer vraag naar alternatieven die dan door de schaal weer sneller goedkoper worden. En de EU is nu eenmaal een hele grote markt. Het wordt dan snel de norm. Canada en VS hebben vergelijkbare plannen. Net als bij de privacy wetgeving. Eerst doet de VS ‘ze zijn gek geworden’ en dan komen ze erachter dat het best een goede regeling is die ze inmiddels helemaal volgen
none1234 zegt
Maar heb je uberhaupt the expertise om dat te beoordelen? Ik weet dat de EU iets van 600 mensen in dienst heeft voor het regelen van de handelsverdragen. Kan me dan niet voorstellen dat ze daar op milieu maar 1 persoon zoals jij hebben.
Als jij iets niet kunt bedenken, betekend het niet, dat het niet klopt.
schuimbekje3 zegt
Planeet is 3500000000 jaar oud en heeft tienduizenden impacts met meteorieten overleefd, sommigen zo groot als nederland. Een paar miljoen zonneuitbarstingen en zelfs een paar poolwisselingen… Hij draait nu iets langzamer rond dan vroeger en wordt door de zon nu iets meer verwarmd, de zon die zelf ook perioden van warm en koud heeft. Dus wanneer mensen dan 100 jaar autorijden zal deze planeet een reet hoesten. CO2 is niets meer of minder dan een ordinaire heffing voor extra belasting om de EU te bekostigen.
steephh zegt
@schuimbekje3
Onze aardbol overleeft het wel. Daar gaat het ook niet om. Het gaat er om de boel leefbaar te houden voor ons als mensheid (met name de toekomstige generaties, want wijzelf zullen hier relatief weinig last van ondervinden).
Van Epschoten zegt
Zo is het maar net. De overbevolking van de derde wereldlanden is een grotere bedreiging voor de wereld dan die co2, Nox, stikstof en wat niet meer bij elkaar.
mashell zegt
Welk derde wereldland is overbevolkt? Nederland is overbevolkt maar weer geen derde wereldland, zelfs na vijftien jaar Rutte niet terwijl die echt zijn best gedaan heeft.
none1234 zegt
Ja want jij bent een deskundige??? WTF de uitbreiding van de Sahara is mede dankzij onze industriële revolutie.
Het enige wanneer je stelling stand houd, is dat je het eens bent dat het bestaan van de mensheid gewoon eindig is.
kniesoor zegt
Krijg spontaan zin om een Steve Ferrone op de bilpartij van die deerne te doen bij het zien van deze kopfoto 🙂
p993 zegt
Ik kom ook af op het bait…we zijn de enigen die er voor uitkomen
florisje zegt
Ik hoop dat deze Europese maatregelen bedrijven raken die overheden onder druk zetten om de uitstoot maar toe te laten. Door dit Europees breed te doen hoeven we ook minder bang te zijn dat uitstoten afgewenteld worden naar Oostblok landen. Het lijkt me dat Nederlandse bedrijven (die al bewust bezig zijn) er juist financieel voordeel uit kunnen halen.
Als de EU er met die tweede maatregel verder in slaagt om de Europese onafhankelijk verder te versterken dan is dat alleen maar mooi toch?
Of kan de EU alleen maar dingen fout doen?
ttr6 zegt
@jaapjio: als je de kranten had bijgehouden had je dit al dagen geleden kunnen lezen. Niks vrijdagmiddag 17.00 u.
De Autoblog-link van dit artikel ontgaat mij grotendeels, het allerbelangrijkst wat de EU nu doet is een importheffing invoeren op CO2 uitstoters buiten de EU en dat is gewoon goed en een grote stap in gelijk speelveld creëren. Ik vind Autoblog een heel leuk medium maar die overdreven negatieve berichtgeving over alles rond milieubelastingen en overheid doet de site geen goed. Houd het nu maar bij leuke autoartikelen, dan blijft het leuk hier.
Visje66 zegt
Dat de verbruiker/gebruiker moet betalen vind ik een prima streven. Dat we dat als 1 Europa gaan doen, ook helemaal prima.
Echter hanteren we, voornamelijk in Nederland, al heel veel eigen regeltjes. We hebben al een gigantische CO2 boete op auto’s zitten, dat is namelijk waar de BPM voor in het leven geroepen is. En dan de gigantische hoeveelheid aan accijns op de brandstoffen, die boete hebben we ook al jaren.
Het gaat nooit niet gebeuren, maar laat Nederland dan eerst de regels strak trekken met onze buurlanden. Dus geen BPM meer en minder accijns.
We worden gewoon weer driedubbel genaaid hier.
Habanero zegt
De EC is al een tijdje bezig met het laatste beetje vertrouwen in de EU-politiek annex mega-ambtenarij te laten verdampen. In tijden dat burgers, middenstand en bedrijven proberen te overleven onder de huidige energiekost en inflatie, meer dan 20% van de bevolking niet meer kan rondkomen met het uitgekeerde salaris, wordt de fiscale groene doos van Pandora nog eens opengetrokken. Het is zelfs een eufemisme om te stellen dat de afstand tussen politiek en werkelijkheid nog nooit zo groot is geweest. Mei 2024 wordt alvast het checkpoint of deze voor een groot gedeelte van de gezinnen onbetaalbare kaalslag nog verder doorgaat of niet…
raoufff zegt
Naaien zonder uw broek uit te doen, de EU maakt het mogelijk!
johanw zegt
Welkom in The Great Reset en voorbode voor je persoonlijke CO2 budget….mensen zeggen ach ja complot 🤦♂️🤷♂️
steephh zegt
@johanw
Ik krijg het idee dat je niet weet wat “The Great Reset” precies is en wat het inhoudt. Misschien goed om eens de volgende video van Nieuwsuur te bekijken waarin (onderbouwd!) wordt uitgelegd hoe e.e.a. nu precies in elkaar steekt.
https://youtu.be/d8ghwAhlopA
Er zijn ontzettend veel verzinsels die rond gaan. Hellend-vlak argumentaties zijn aan de orde van de dag. Goed om daarom met beide benen op de grond te blijven staan. ;-)
str8six zegt
Komt ie met een voorbeeld van NPO-powered Nieuwsuur aanzetten 😂
steephh zegt
@str8six
Haha! Het gaat om de inhoud hè. Argumenten en onderbouwing. En dat doet de NPO over het algemeen prima, zeker in deze series ;-)
En de gemiddelde complotwebsite nu net niet, die doen juist niet aan onderbouwing want anders slaan ze hun eigen punt onderuit. Die roepen maar wat met op het eind “donaties mogen naar rekeningnr zoveel” zodat de buit weer binnen is!
Niet zonder reden dat er daarom altijd zo geklaagd wordt over de “mainstreammedia”, juist omdat die een genuanceerd beeld neerzetten en daarom direct tegen het verdienmodel van de complotverspreiders in gaan.
str8six zegt
Goed punt! Het is goed zaken van meerdere kanten te bekijken. Echter waar complotwebsites voor eigen parochie preken heb ik datzelfde gevoel bij NPO.
petroldrinker zegt
En zoals elk idee wat eu er door ramt, is dit weer totaal bezopen, ze kunnen beter de kern van het probleem aanpakken, namelijk de overbevolking, maar dat durven ze natuurlijk niet om belasting per kind te gaan innen iov kinderbijslag etc, stelletje pussies
ghini zegt
Dat certificaten systeem is zo debiel en bedacht door mensen die het maar niet willen begrijpen. Iedereen en alles stoot uit. Een bedrijf een certificaat geven wat hij mag verkopen is dus altijd onzin, want uiteindelijk creëer je dan op papier ruimte om meer uit te stoten. Maar die ruimte moet je gewoon niet geven. Alleen dan dwing je tot echte hervorming. Nu vertraag je en maak je het ingewikkeld.
HzR zegt
Dus ik wordt belast op uitademen?
Frisdrank zal ook flink duurder worden.
steephh zegt
@hzr
Nope, daar wordt je niet op belast. Ademen heeft ook geen invloed op de opwarming, omdat dit onderdeel uitgemaakt van een gesloten kringloop. Hoe dit zit?
Voor meer diepgang, zie: https://www.klimaathelpdesk.org/answers/waarom-wordt-er-nooit-aandacht-besteed-aan-de-co2-die-ieders-adem-zit/ waar een hoogleraar atmosfeeronderzoek van de TU Delft toelicht hoe dit zit
HzR zegt
Met steeds meer mensen op aarde die CO2 en CH4 uitstoten en minder bomen zie ik niet hoe dat een kompleet werkzame kringloop is.
steephh zegt
@hzr misschien zou je op z’n minst mijn linkje even door kunnen lezen (kost je 1 minuut van je tijd), dan zou je zien dat het niet om bomen gaat, maar onze voeding. Want ja: ook planten nemen CO2 op. ;-)
AudiRS zegt
Laat ze dan 1 europees tarief hanteren.
Bpm van tafel. Ook mbt de mrb. We betalen nu al schandalig veel.
str8six zegt
Alles om de burger armer en afhankelijker van Brussel te maken. Onder het mom: “wij weten wat goed is voor u.”
none1234 zegt
Weet jij dan wie daar werkt in Brussel? En weet je daarvan dan ook dat ze minder slim en kundig zijn dan jij?
Waarom denkt iedereen toch altijd dat ze slimmer en beter zijn, dan iemand die ze niet eens kennen?
Als je je tijd verspilt op dit soort websites, ga er dan maar van uit dat de rest slimmer is dan jij. ;)
str8six zegt
Waar staat dat ik dat denk of vind? Het gaat erom dat alle problemen hier worden “opgelost” met verhogen van belastingen en extra kosten opvoeren. Dat zou anno 2022 toch ander kunnen, me dunkt.
racerx zegt
Frans Timmermans kan zich weer vol zelfgenoegzaamheid af gaan beren voor de spiegel. Weer (op papier) wat klimaatdingen afgehamerd die nergens toe leiden behalve de EU kas spekken.
Ik vind de EU best nuttig, maar ze beginnen nu een beetje door te slaan als je het mij vraagt…
zjos zegt
Een Nexit zou dit probleem (en veel andere ook) oplossen
steephh zegt
@zjos Weelde zal de nexit brengen. Riante inkomens voor iedereen! Al onze problemen zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen… Kijk maar naar de brex-it… Of uhhh… nee wacht!
https://www.youtube.com/watch?v=wO2lWmgEK1Y
“For every complex problem, there is a solution which is clear, simple, and wrong.”
none1234 zegt
:D “For every complex problem, there is a solution which is clear, simple, and wrong.” inderdaad!
Er moet echt een tweedeling komen in de maatschappij. Waarbij een groep gewoon geen kiesrecht heeft. ;) Als mensen niet de moeite willen nemen om zich een beetje te onderwijzen, waarom mag die groep het dan verzieken voor de rest.
VerArie zegt
“We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them…”
cloverleaf zegt
Nexit zou het alleen maar erger maken. Kijk alleen eens naar kosten autorijden in Nederland ivm andere EU landen. Wij worden veel harder genaait door Den Haag dan door Brussel!
karhengst zegt
Even lomp gezegd, Nederland bestaat bij de gratie van het opportuun uitbuiten van anderen. Je zou cynisch kunnen zeggen dat het een eeuwenoude traditie is, of gewoon pragmatisch kunnen blijven en inzien het nu eenmaal een handelslandje ter grootte van een postzegel is met weinig natuurlijke rijkdommen behalve goede verbindingen via het water.
Zelfs Groot Britannië het problemen met het zichzelf isoleren. Ik denk dat Antwerpen, Hamburg en Frankfurt zich in de handen wrijven bij een Nexit. Als vervolgens ook nog eens de goedkope medewerkers uit Oost-Europa weg zullen blijven stort de rest ook nog eens in.
none1234 zegt
En dan nog even wat olie op het vuur. Zo ver ik op de hoogte ben zijn de prive vliegtuigen nog steeds uitgesloten.
Het wordt echt tijd dat als je het nodig vindt om meer dan modaal te verbruiken, je dan ook exponentieel meer gaat betalen. (Voor dingen die vervuilen natuurlijk)
mustang750supersnake zegt
lekker ding heur👍🏻👍🏻👍🏻
Edge zegt
Die hele EU is toch compleet verrot. Die mensen daar op het pluche zijn elke vorm van realiteitszin kwijt. Zij staan er totaal niet bij stil dat dit soort beslissingen de minima nog verder in de put duwt dan die mensen al zitten? Energie is al haast onbetaalbaar geworden doordat de EU voor ons heeft bepaald dat er een standpunt tegen Rusland moet worden genomen door middel van sancties, en dan komt daar nu ook nog een CO2 belasting bovenop? Die bestuurders leven echt in een compleet eigen wereldje waarin problemen niet bestaan en de beurs van de Europese burger onuitputtelijk is.
William zegt
Genoeg grote kerncentrales bouwen en het CO2 probleem is op te lossen. Waterstof voor vliegtuigen en de koopvaardij. Met ladingen betaalbare energie voor iedereen. Maar dat wil de arrogante en hypocriete EU uiteraard niet.
Gek: gas is eigenlijk goedkoop, maar door alle belastingen is ’t duur. Idem voor benzine en diesel. En daar komt nu nog een extra Brussels tax bovenop? Waanzin.
Brol zegt
Deze maatregel werd in het leven geroepen als reactie op de protectionistische maatregelen die de VS eerder deze maand in het leven geroepen heeft en richten zich essentieel op invoer van buiten de EU.
Dat er daarentegen maatregelen genomen worden die de zuinigheid met energie aanmoedigen is zonder twijfel een goede zaak. Isolatie van oudere woning en schrappen van oudere voertuigen is een prioriteit. Een ritje in Frankrijk herinnerde mij aan de stank van oude diesels, die daar nog talrijk rondrijden.
Belastingen zullen er altijd zijn. En wat de accijnzen op brandstof niet langer (voldoende) opleveren, gaat via een andere weg geheven worden.
mustang750supersnake zegt
t is dat de gulden geen vots meer waard is….
Brol zegt
En uiteindelijk een juiste belasting. Je gaat namelijk betalen ifv je werkelijk verbruik en niet de (onrealistische) cijfertjes van de keuring.
Rij je met een zware voet of laad je de hybride nooit op, dan betaal je extra.
En tanken in het buitenland helpt niet meer, gezien het een Eu-belasting is.
Er is zelfs geen kilometerheffing meer nodig, tenzij voor het spreiden van het verkeer.