Er is gelukkig goed nieuws voor liefhebbers van Teutoons machtsvertoon.
Er zijn soms van die autobeurzen die een begrip zijn. Maar, zoals wij allen weten, liggen de meeste zwaar onder vuur. Tegenvallende bezoekersaantallen, nieuwe manieren om informatie te vergaren, uitstekende nieuwsreportages, torenhoge inschrijfgelden: voor automerken is het niet meer vanzelfsprekend om deel te nemen aan de bekende beurzen.
Bestaansrecht
Dat de de kleinere autoshow (zoals de AutoRAI) vrij weinig bestaansrecht heeft, lijkt logisch. Maar ook beurzen als de NAIAS (Detroit Motor Show), Salon van Parijs en nu ook de IAA Frankfurt hebben het lastig. Over de IAA hebben we treurig nieuws, want de Frankfurter Algemeine meldt dat de IAA in Frankfurt definitief van de baan is. De geruchten dat dit de laatste IAA zou zijn, deden al een tijdje de ronde. Nu is de kogel door de kerk, de IAA Frankfurt zal niet terugkeren in 2021.
Andere stad
Dat wil overigens niet zeggen dat de IAA zélf niet gehouden wordt. Er zijn op dit moment drie steden die nog meedingen om de show te mogen organiseren: Berlijn, Hamburg of München. De laatste editie van de IAA wist ‘slechts’ 550.000 bezoekers te trekken, terwijl het normaal gesproken tussen de 800.000 en 900.000 bezoekers ligt.
Grote Autoshow
De IAA is een van de grootste autoshows ter wereld. Zowel qua nieuwswaarde als afmetingen trouwens, want de beurs kenmerkt zich door enorme hallen en afstanden die je kan lopen. De IAA wordt om het jaar gehouden. De Salon van Parijs vindt dan plaats in de jaren dat er geen IAA is.
Met dank aan Frank voor de tip!
ozzytrk zegt
Ik was er bij 2011 Frankfurt. Toen werd die 6 gran coupe enzo onthuld
jamesatthewatercooler zegt
Old auto dingetje. Is best schattig, auto’s op een rijtje zetten en wachten tot er mensen langs lopen.
vaakbenjetebang zegt
Auto’s zijn in zekere zin ook helemaal niet zo interessant meer. Het product auto is in veel opzichten een heel eind uitontwikkeld en iedere fabrikant bouwt eigenlijk exact hetzelfde, dus waarom zou je het complete aanbod op één locatie willen zien als consument? Alsof er wat te vergelijken valt…
De focus is verlegd naar gadgets en snuisterijen voor mensen die eigenlijk helemaal niet in auto’s of echt autorijden geïnteresseerd zijn. Het feit dat steeds meer autofabrikanten juist wel uitpakken op de CES zegt wat dat betreft genoeg.
spidertje zegt
Opmerkelijk, ging er altijd graag naar toe op een vd dagen voor de vakhandel.
Rick-dos zegt
Auto’s zijn binnenkort passe. Vliegende auto’s hebben de toekomst. In de toekomst zullen we naar de IFAA gaan.
Ik heb zelf al de domeinnaam flyingcarsblog.nl vastgelegd. Dat wordt groter dan autoblog.nl…
#wachtmaaraf
hotze zegt
Als het vliegen niet boven snelwegen gaat gebeuren ben ik zeer blij. Svp ook niet neerstorten dan op de snelweg.
luuktb zegt
Jammer ! Altijd genoten van de Beurs in Frankfurt..
Maar de laatste jaren veel E-mobility , autonoomrijden en deel auto’s! Je komt toch ?vooral naar een beurs voor de “leuke” auto’s.
Het natuurlijk balans tussen die twee was wat mij betreft al een tijdje zoek.
dwfc zegt
10 jaar geleden had je ook hallen met al de tuners …. dat was pas smullen
Dutchdriftking zegt
Essen is er nog gewoon.
bsxc2 zegt
Ik vind het voornamelijk leuk om de oude IAA beursvideo´s (+20 jaar oud) te bekijken via Youtube. Doet iemand anders dit hier ook?
Dutchdriftking zegt
Nooit gedaan, maar ik vind het nu al een briljant idee!
Design_Driven zegt
Nee maar vind het ook een leuk idee. Ga eens zoeken.
baardmijt zegt
Keek toevallig gisteren wat filmpjes van de IAA in 1977 en 1982. Dus nee, die van twintig jaar geleden had ik nog niet bekeken, ook wel een goed idee. ;-)
nomar zegt
Man, wat een schijtwereld wordt dit toch. Alle mooie dingen moeten eruit en wat krijg je in de plaats: Greta’s, Coronavirus, treehuggers en elektrische koffiemolens onder de motorkap… Vroeger was het beter, en ik ben nog geen eens 40…
Breinstein zegt
Ik wil hier heel rouwig om zijn, maar ik vond de 2019 editie zo tegenvallen dat dit het enige logische gevolg is.
Jaymz zegt
Beetje achterhaald concept. Vraag me nog wel af waarom de vakantiebeurs maar blijft groeien.
hotze zegt
In de toekomst niet meer op vakantie. Vliegen wordt afgeschaft. Beleef het vakantiegevoel op de beurs of virtueel.
povel zegt
Vond het een waardeloze autoshow, die iaa.
jerudo zegt
Word vaak wat kregelig van zo’n autobeurs. Vaak veel te veel volk en dankzij internet weten we alle nieuwtjes toch al. Hetgeen je dan echt nog eens wil zien omdat het exclusief is kan je niet dichtbij omdat ze er een touwtje rond gespannen hebben.
Even off-topic maar ook ontopic; De Salon van Parijs moet toch zijn Het Salon van Parijs. Nu staat er in feite het bankstel van Parijs. Ik dacht toch dat je een beurs bedoelde.
osmo zegt
Sinds 2007 iedere editie geweest, maar vorig jaar was het echt triestig. Weinig bezoekers, weinig constructeurs. De helft van de hallen stond gewoon leeg. En zelfs de grote Duitse drie hadden kleine stands terwijl ze normaal een hele hal voor hun alleen hebben.
mashell zegt
Autobeurzen worden vermoord door sites als Autoblog. En eigenlijk vind ik dat wel prima.
Design_Driven zegt
Ja ik was er voor werk. Geen Franse merken, enkel de Duitse en Land Rover omdat ze de Defender gingen laten zien. Verder maar een handjevol andere merken, opvallend een aantal Chinese die hier (nog) niet eens auto’s verkopen.
Wel jammer want het is mijn favoriete Europese auto beurs. Altijd gezellig in Frankfurt na de beurs met mijn contacten en makkelijk te bereiken. Accommodatie is altijd relatief goedkoop en netjes,
Genève is ook mooi maar wat minder gezellig en duur, Parijs sla ik zelf altijd liever over en andere beurzen doen er niet toe in Europa. Voor mij is de belangrijkste beurs van het jaar nu in China, afwisselend in Beijing en Shanghai in April. Ook mooi maar toch jammer dat de Europese beurzen aan zoveel prominentie hebben moeten inboeten.
saxoke zegt
En dat komt dan grotendeels door de “Internet generatie”. Ik zeg het, da klote internet heeft alles kapot gemaakt.
HZW zegt
Autobeursen zijn niet meer van deze tijd.
Het meeste nieuws is al bekend voordat zo’n beurs de deuren opent.
bbfix zegt
Ben 20 jaar geleden naar de IAA geweest als 12 jarige. Man man, wat een feest als autofreak. Zere handen van 15 tassen met allerhande materiaal slepen van de ene naar de andere hal. En bij thuiskomst alles nog 3 keer nalezen en de geur van vers geprint papier.. wat een herinnering..
delaney zegt
FF serieus. IAA, het grote Duitse automobielfest,
Home of the Big 3.
Big 4 als je Porsche meetelt.
Niet meer bezoekers dan het autosalon van Brussel?
WoW.