Red Bull zit opeens zonder motorleverancier na volgend seizoen.
Nadat Red Bull de banden met Renault had verbroken was alle hoop gevestigd op Honda. Het leek een goede samenwerking te zijn, hoewel de Honda-motor dit jaar niet heel betrouwbaar was. Volgend jaar zal Red Bull in echter weer op zoek moeten naar een nieuwe motorleverancier, want Honda laat vandaag onverwachts weten dat ze zich na 2021 terugtrekken uit de Formule 1.
De reden die Honda opgeeft in hun persbericht is dat ze willen focussen op hun doel om in 2025 CO2-neutraal te zijn. Ze willen zich dus richten op elektrische aandrijflijnen en waterstoftechnologie. Binnen deze strategie is er geen plaats meer voor de Formule 1.
Honda levert sinds 2019 de motoren aan Red Bull. Daarvoor waren ze al leverancier voor Toro Rosso (sinds 2018) en McLaren (2015-2017). Met Honda wisten Red Bull en Toro Rosso vijftien keer het podium te bereiken en vijf keer de overwinning in de wacht te slepen.
Nu Honda vertrekt uit de Formule 1 hebben Red Bull en AlphaTauri weinig alternatieven als het gaat om motorleveranciers. Renault, Ferrari en Mercedes zijn eigenlijk alle drie geen voor de hand liggende opties, maar Red Bull moet wat.
We zijn natuurlijk allemaal ook nog niet vergeten (ok, hoofdredacteur @michaelras moest me er even aan herinneren) dat Max niet de eerste is die het ‘slachtoffer’ wordt van Honda’s zwalkende race-strategie. Hoe dat in 1999 ook al weer is gelopen wordt prima uitgelegd in onderstaande video.
barendbotje zegt
Dat wordt nog interessant, renault gaat ze echt geen motor meer verschaffen. Dus of een ferrari of mercedes, ik ben benieuwd!
revstars-net zegt
Ik dacht dat volgens de huidige regels Renault ze moet voorzien van motoren, omdat ze de minste klanten (geen) hebben. Of er komt een loting tussen Mercedes, Ferrari en Renault wie het moet leveren. Ze blijven echt niet zonder motoren over.
weeshuis zegt
Klopt. Lees het net ook.
Renault is verplicht motoren te leveren omdat zij op het moment de minste teams van het gehele veld voorzien van motoren. Wordt gezellig dus.
grasvreter zegt
Wat dan als Renault zegt yo kap er ook mee.
garp zegt
@grasvreter: dan wordt Formule E naar zondag 14.10u verplaatst. ;-)
henkp1 zegt
Dat hebben ze al gezegd. Renault wordt per 2021 Alpine. Dus RBR kan zonder gezichtsverlies daarmee om de tafel.
?
bernoulli zegt
Het team gaat Alpine F1 Team heten. De motoren blijven gewoon Renault heten. Alpine-Renault dus.
tvr1974 zegt
@barendbotje: of misschien stopt RB ook…
tsteg zegt
@tvr1974: wordt zonder een truuk toe te passen lastig. Door het nieuwe Concorde agreement te tekenen heeft Red Bull zich volgens mij tot 2025 verplicht in de F1 te blijven. Hoe vast dit staat weet ik overigens niet.
viertakt zegt
Concorde Agreement is geen verplichting om in de sport te blijven.
VeniVidiVici zegt
@barendbotje: Ik denk dat Max z’n management binnenkort gaat aankondigen dat Max stopt bij RBR en naar Mercedes gaat. Tenzij Porsche (schijnen bezig te zijn met testen) zich gaat melden dat zij motoren aan RBR in 2022 gaan leveren.
Van Epschoten zegt
@venividivici: Porsche moet ik nog zien. Die zou ik op zijn vroegst in 2022 in de Alpha Tauri monteren. Als overgang voor Red Bull een jaartje Renault met optie voor nog een jaar. Dat betekent wel dat er voor Max voorlopig niets in zit bij Red Bull. Per 2022 vertrekt hij daarom naar Aston Martin om de plek van de tegenvallende Vettel in te nemen. Mercedes is tegen die tijd verkocht aan Ineos en Hamilton met Pensioen. Alpine is dan met Alonso de grootste tegenstander.
brammetjedeb zegt
@megaturbopowerboost: alonso gaat ooit met pensioen he. We gaan eerst eens kijken wat zijn comeback doet.
Richmond zegt
@venividivici: zolang Lewis daar blijft, komt max daar niet.
weeshuis zegt
De kans op een Mercedes achterin acht ik klein. Als je noodgedwongen moet aankloppen bij Ferrari is het echt einde oefening als ze daar het licht niet snel zien. Of op de knietjes terug naar Renault..?
Zo, NK open deuren intrappen is ook weer van start gegaan. Fijn weekend.
royaledeluxe zegt
Gewoon weg uit F1 of er moet een nieuwe motorleverancier gevonden worden.
Misschien dat ze nu zelf de motor gaan verder ontwikkelen bij RB? Kopen die Honda meuk over? Dan zijn ze pas een volwaardig F1 team.
simonferrari zegt
@royaledeluxe: Dit lijkt me best een waarschijnlijk scenario. Honda wil CO2 neutraal worden maar het is en blijft een commercieel bedrijf. Ik acht de kans groot dat de ‘F1-tak’ in de verkoop gaat en deze door RB overgenomen gaat worden. Koop de verantwoordelijken bij Honda weg en je kunt gewoon verder waar ze gebleven waren.
mashell zegt
Hoe mooi het scenario ook is, dat kost Red Bull nog meer geld. Ze exploiteren al twee teams en gaat het nog zo goed bij Red Bull dat ze er nog meer geld tegenaan willen gooien? Ik denk dat ook zij moeten gaan besparen.
dalmore zegt
@mashell: Tja ze hebben een budget plafond gekregen. Dit is een mooie plek om het ‘overgebleven’ budget naartoe te schrijven
henkp1 zegt
Of gewoon bij Aston Martin; dat staat toch al op de rbr’s.
gregorius zegt
Maar Aston Martin is volgend jaar de naam van het Stroll team dat met Mercedes rijdt.
sollie1984 zegt
@weeshuis: zeker de uitspraken van Max vergeten eind 2019 over Ferrari. Die staan ook niet te springen om RB van motoren te voorzien.
sanderz28 zegt
Ctlrl alt del
Lekker Makkelijk zegt
Del *.*
Are you sure?
Yes.
gekketurbo zegt
Ze kunnen beter het hele F1 afschaffen. 1 race per jaar wat leuk is en voor de rest is het de Hamilton show. Wheeler dealers heeft meer spanning in de gemiddelde aflevering…
viezefreddyw zegt
@gekketurbo: Hold op your haaaaand!
Rudeboy01 zegt
@viezefreddyw: …you just bought yourself a cracking F1 team! ???
vaakbenjetebang zegt
“I just bought meself… a Formula 1 team! It’s a bit down on its luck, but I think if we do the right jobs, we can turn it around. Now let’s see what my mechanic, Ant, thinks about it.”
boomhauwer zegt
ik hoor zijn accent helaas …
Groninger zegt
@vaakbenjetebang: hahaha geweldig ?
goodfellar1 zegt
@gekketurbo: lol
Hubert zegt
Heb je eindelijk een Nederlander die wat potten kan breken in het veld, lijkt het er op dat Formule 1 binnenkort vergane glorie is.
mc96 zegt
@Hubert: ach er zijn jaren geweest dat 80% met een Ford Cosworth V8 reed.
galverink zegt
@mc96: sterker nog: 28 van de 30
87sandyd zegt
@Hubert: Ik zie de toekomst wel somber in hoor. Welke fabrikanten willen hier nog lang mee doorgaan? Het gaat simpelweg allemaal om de centen. Als er allemaal gekkies tegen Mercedes gaan zeggen: “Dit kan echt niet meer, jullie moeten de F1 uit.” En dat gaat ook daadwerkelijk klanten kosten, dan gaan ze er gewoon echt wel uit hoor.
Formule 1 zal in de aankomende jaren echt een keuze moeten maken, op basis wat er zich afspeelt in de autowereld.
Het is toch wel verrassend dat allerlei grote merken zich liever met de FE bemoeien dan met de F1.
oldebronx zegt
Deze zag ik niet aankomen…!
viezefreddyw zegt
Oftewel; Red Bull is f*cked!
Renault is McLaren wel kwijt als klant, dus voor Renault misschien nog interessant financieel gezien. Maar ik denk dat er te veel gezegd en gebeurd is voor Red Bull.
Boomer zegt
Ja dat krijg je als je al je schepen achter je verbrand. Ik kan er niet rauwig om zijn. Te veel met de stok naar Renault geslagen en te zwaar ingezet op een onbetrouwbare motorpartner.
Honda en F1 is al decennia een knipperlicht relatie…
Richmond zegt
@airc: eindelijk iemand die dat hardop zegt.
tfsi zegt
@airc: Tja, dat is nou eenmaal dealen op hoog niveau, gok genomen verkeerd uitgepakt.
Mochten ze toch om een motor verlegen zitten MOET Renault leveren indien ze daarvoor kiezen.
Dus niks aan de hand, ik denk dat de Renault misschien nog wel beter is dan de Honda.
Richmond zegt
@viezefreddyw: ze hebben weinig keus, ook al zouden ze een andere fabrikant zover krijgen om mee te doen, zijn ze ook niet gelijk competitief. Renault is de enige garantie op korte termijn succes.
pignon zegt
@viezefreddyw: gezegd en gebeurd is DOOR Red Bull
rijkuswim zegt
Wat een armoede in de F1. Dit is echt killing. 3 fabrieksteams waar de rest achteraan mag hobbelen. Zo jammer voor Max. Hipen dat ie stoeltje bij Mercedes krijgt, anders voorlopig geen wereldkampioen ben ik bang. Maar wat een verdere devaluatie van de F1 is dit zeg. Wat mij betreft moet het hele huidige concept dan maar volledig op de schop.
cossiekiller zegt
Johnny Tran heeft misschien nog enkele Spoon motoren liggen in zijn voorraad?
alino zegt
Hector heeft er nog zeker 3 liggen met een Motec system exhaust. En NOS uiteraard. Bye bye Mercedes
dper4mance zegt
Maar zouden ze dan de Gallo 12 of de Gallo 24 pakken?
ophidian zegt
nou heb ik trek in pizza
banderas zegt
Ik moest hier zo erg om lachen! Ik ben simpel…
rijkuswim zegt
Hipen=hopen
Rudy zegt
Vraag me sterk af wat het langere termijn bestaansrecht voor de F1 is. Fabrikanten moeten zwaar investeren in elektrificatie om vervolgens 200 miljoen per jaar uit te geven aan de F1?
Lijkt me steeds moeilijker te verantwoorden, hoe jammer ik dit zelf ook vindt.
okdoei zegt
@Rudy: wat ik ooit gelezen heb (kan het niet terug vinden) maken redelijk wat F1 teams winst.
Het is dus niet een bodemloze put.
deSjonnies zegt
De top drie misschien en Ferrari leeft van de merchandising .
Het wordt hoog tijd dat de sport weer het speelveld wordt van zigeuners, gelukszoekers en avonturiers en geen bedrijven met miljardenbelangen, want hun ‘professionaliteit’ heeft de sport kapot gemaakt.
Edge zegt
@desjonnies: Dat gaat helaas niet meer gebeuren. In de concordeovereenkomst die alle teams onlangs getekend hebben staat een bepaling dat volledig nieuwe teams naast alle investeringen in gebouwen, personeel etc, ook een eenmalige betaling van €200 miljoen moeten doen. De F1 noemt dat heel sjiek een “anti-dilution payment”
blackeye zegt
Buiten het feit dat de neergang van F1 sneller gaat dan ik verwachtte, gaat Renault geen PU e.d. leveren. Ze doen in 2021 niet meer mee.
Alpine wel en het probleem is opgelost. Zijn ze ook verplicht wanneer MB en Ferrari niet willen leveren.
harrie zegt
Mercedes verkoopt het team maar blijft motorenleverancier.
Red Bull Mercedes dus.
ghini zegt
@harrie: Dit verwacht ik ook
Ben zegt
Yep dat is ook mijn gok. Mercedes zal gek zijn om niet nog een extra klant te voorzien van motoren.
Het maakt hen niet meer uit wie er wint, als er maar een Mercedes motor in zit.
Edge zegt
Eén klein probleempje: Een motorenfabrikant mag maximaal vier teams van motoren voorzien. Mercedes heeft hun eigen team en drie klanten (McLaren, Williams en Aston Force Racing India Martin Point) die elk tot 2025 getekend hebben. Om een vijfde team (Red Bull) van motoren te voorzien zal Mercedes dispensatie moeten aanvragen, waarbij ofwel een meederheid van de teams ofwel volledige unanimiteit is vereist.
berlinetta zegt
Oei oei oei, dat gaat nog wat worden. Zal me niks verbazen als Red Bull nu ook de stekker eruit trekt. Mercedes zal niet nog een team van motoren willen voorzien en de Ferrari-motor moet je momenteel niet willen volgens mij. De vraag is daarnaast ook of Ferrari dat zelf wel wil. Renault zie ik niet echt gebeuren. Teveel gebeurd tussen die twee teams en bovendien stapt Renault inderdaad ook uit de F1 zoals hierboven aangegeven. Alpine wordt dus ook geen fabrieksteam met een eigen motor.
henkp1 zegt
Jawel, Alpine wordt wel een fabrieksteam.
Richmond zegt
@berlinetta: RB zegt er tot 2025 te blijven
ericd zegt
Het zal toch niet… dat Max de F1 belofte was en is… maar die uiteindelijk nooit F1 kampioen wordt. Zouden BMW of Porsche niet willen instappen?
blackeye zegt
@ericd: nee, de VAG groep heeft Audi en Porsche al in de Formule E. BMW, DS(Citroën), Jaguar, MB en Nissan zitten ook in deze klasse.
Ik vind het echt jammer, maar de veranderingen in F1 zijn too little too late.
tvr1974 zegt
@ericd: of Ford? Of Jaguar? Iig een merk met F1 geschiedenis. Maar misschien is t wat voor Tesla(lol)..
mashell zegt
BMW en Porsche hebben allebei slechte ervaringen in de F1 en het helemaal niet nodig. En tja, de lijst met talenten die geen wereldkampioen werden is heel erg lang daar kan Max ook nog wel bij. Max is Nederlands beste autocoureur allertijden, met afstand, ook zonder wereldtitel.
henkp1 zegt
Tussen ‘willen’ en ‘kunnen’ ligt nog een halve wereld….
Calimero zegt
Mercedes motoren worden volgend seizoen al aan 4 teams geleverd (het fabrieksteam, Williams, McLaren, Aston Martin) Volgens mij was er ook een maximum van het aantal (klanten) teams dus of bv Williams moet weer in zee gaan met Renault want anders schat ik die kans niet hoog in.
Ferrari 3 teams (fabrieksteams, Haas, Alfa/Sauber) Renault is geen fabrieksteam meer vanaf 2021 dus….
Het zal toch niet? Of Red Bull en Alfa Tauri moeten er na 2021 mee stoppen. En Max kan op zoek naar een ander stoeltje.
TimmiX zegt
Als Red Bull en Alpha Tauri zouden stoppen, zouden er toch eerst twee nieuwe teams zich moeten aanmelden voordat er weer stoeltjes beschikbaar worden.
antoonniels zegt
Vraag is of er nog andere partijen geïnteresseerd zijn in F1 deelname. Het animo om RBR van topmotoren te voorzien zij ik bij de overgebleven drie leveranciers niet echt. Ach Max doet het ook vast leuk in het WEC of in de Indycars.
flutterby zegt
Gewoon iedereen een Mercedes motor net als ze allemaal met dezelfde banden rijden. Ferrari motor is hopeloos en Renault kan Mercedes echt niet evenaren.
Het was leuk met al die hardwarematige verschillen maar het wordt er niet spannender van.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Dat gaat never nooit gebeuren zolang Ferrari actief is in de F1. Allemaal een Ferrarimotor acht ik waarschijnlijker dan een Mercedes. Honda stopt, Mercedes stopt, Renault stopt… Wat blijft er nog over?
flutterby zegt
@F36GC: goed punt, dan heeft niemand door hoe verouderd de techniek van Ferrari is ;-)
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Hahaha
meetsysteem zegt
Ik gok op de Ford Cosworth. ?
ukbob zegt
Hopen dat een partij als Cosworth ofzo aan een F1 waardig blok werkt!
potver7 zegt
Lijkt me sterk dat ze daar al aan werken, tot vanmorgen was er namelijk nog geen potentiele klant voor en het zijn doorgaans geen hobbyprojectjes waar een handjevol techneuten in de avonduren aan sleutelen.
En dan nog… Voordat zo’n motorblok zover is doorontwikkeld dat het serieus kan meedoen om de punten ben je zo een paar seizoenen verder. Leuk voor Alpha Tauri als ontwikkelingsteam (zie de het ontwikkelingsproces van de Honda-motor), maar Red Bull Racing kan daar niet op wachten.
harrie zegt
Of Red Bull Tesla
pindakoning zegt
@harrie: hoe zie je dat voor je? Tesla wil niets met een verbrandingsmotor te maken hebben. Ook het belang voor Tesla er niet van
mashell zegt
Maar de Tesla CEO Elon Musk is de meest hypocriete persoon op de planeet. Aan de ene kant wil hij met Tesla niets met verbrandingsmotoren van doen hebben en aan de andere kant schiet hij raketten de lucht in. Dus “Tesla Red Bull Infiniti” is zeer wel denkbaar.
Richmond zegt
@mashell: dat is waterstof voornamelijk.
Edge zegt
Daar is toch helemaal niks hypocriets aan? Tesla en SpaceX zijn twee totaal verschillende bedrijven. Als Musk de Formule 1 in zou gaan, dan zou ‘ie dat niet met Tesla doen. Dan zie ik hem eerder SpaceX, The Boring Company of een volledig nieuw bedrijf gebruiken.
potver7 zegt
Zonder auto’s met verbrandingsmotoren was Tesla al lang failliet. De volledige winst van Tesla is namelijk afkomstig van de verkoop van emissierechten aan fabrikanten die anders de CO2-normen niet halen. Het is dus zeker niet zo dat Tesla niets met verbrandingsmotoren van doen wil hebben – er komen alleen geen Tesla’s met verbrandingsmotoren want dat haalt het hele businessmodel onderuit.
gwnbmw zegt
artikel wekt de indruk dat ze aan het eind van dit jaar stoppen, honda blijft tot 2021 de motoren leveren. wel kan je je afvragen of ze vanaf nu nog net zo veel tijd en geld tegen dit project aan gaan smijten, of dat de red bulls het volgend jaar met weinig upgrades zullen moeten doen.
harie zegt
Er staat vrij expliciet in de eerste alinea dat het pas na seizoen 2021 schluss is….
mashell zegt
Het gewoon de schuld van de covid pandemie, economieën liggen overal op z’n gat en autofabrikanten, vooral de kleinere als Honda, moeten daarom sterk op hun geld letten.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Nee het is allemaal de schuld van de Rabobank.
utregcity zegt
@mashell: Uh, Honda is niet klein hoor (ja hier wel).
henkp1 zegt
Klopt, Honda is één van de grootste motorenbouwers. Ter wereld.
dirkv zegt
@mashell: Zo klein is Honda niet. In 2019 hebben ze meer auto’s verkocht dan Ferrari, meer dan Mercedes en meer dan Renault. Als alliantie verkocht Renault-Nissan-Mitsubishi wel meer auto’s dan Honda.
Honda stond op nr 6 in 2019.
toniominestrone zegt
Dat is dan de 2e keer dat een Verstappen de dupe wordt van het zwalkende beleid van die Jappen, wat een gezichtsverlies om wederom met de staart tussen de benen uit de F1 te vertrekken.
Ram-G-maN zegt
Amazon Red Bull Racing met een motor van Koenigsegg, you’ve heard it here first.
soundgarden zegt
@AutomotiveDesigner: remember you got it first from charlieeeeeeee
pindakoning zegt
Even over een andere boeg: Max en Lil Lewis naar Formule E?
airditude zegt
Of over stappen op 1 leverancier voor alle teams. Dan is de basis gelijk en aan de teams om kleine aanpassingen te ontwikkelen. Lijkt mij gelijk een stuk spannendere races opleveren. Vroeger werd de F1 gebruikt, om nieuwe verbrandingsmotoren technieken te testen. Nu de toekomst toch een andere kant op gaat. Kunnen we best dat deel laten varen. En alleen voor de sport 1 blok laten ontwikkelen.
kawasawasaki zegt
Is het mogelijk dat er nieuwe fabrikanten (terug-)komen? BMW of zo? Wat doen onze vrienden van Cosworth tegenwoordig?
Dutchdriftking zegt
@kawasawasaki: Ik denk dat die er weinig trek in hebben. De enige manier om de F1 voor nieuwe leveranciers aantrekkelijk te maken is door de optie elektrisch toe te voegen. Wie weet wil Elon Musk wel instappen.
Richmond zegt
@kawasawasaki: moeilijk verdien model door het succes van Mercedes. Als ze op korte termijn niet kunnen winnen hebben ze er geen zin in. Plus de technologie is moeilijk te verkopen.
Dutchdriftking zegt
Tja, met geen van de overgebleven leveranciers kan Redbull wereldkampioen worden. Renault zal Redbull altijd de b-keuze geven, en Mercedes en Ferrari laten nooit hun klanten team voor zich rijden. Ik hoop dat Max goeie banden heeft met Mercedes, anders wordt het helemaal niks….
mashell zegt
“Renault zal Redbull altijd de b-keuze geven”
Waarom? Renault heeft toen ze nog aan Red Bull leverde altijd hen de eerste keus geleverd. Ook omdat het eigen team gewoon niet mee kon komen. Daarin is niet zo veel veranderd.
bpc zegt
Ze moeten aan alle teams het zelfde materiaal leveren hoor, b keuzes zijn niet toegestaan
Edge zegt
> Renault zal Redbull altijd de b-keuze geven
Dat mag sinds een aantal jaren niet meer. Alle motoren die uit de fabriken van merk X komen, moeten volgens exact dezelfde specificaties en kwaliteitseisen gebouwd worden. Red Bull afschepen met b-garnituur zit er dus niet meer bij.
MaartenD zegt
Dit is het begin van het einde van de formule 1. Fabrieksteams trekken zich terug (Mercedes & Renault verwacht ik ook niet lang nog in de F1) motorenleveranciers (Honda) en alles gaat naar elektrisch. Fabrikanten gaan daar in investeren dus wellicht zien we Max in 2022 in de Formule E :(
dwfc zegt
Zo dan kan weldra iedereen weldra nar de formule 1 staren …
jensoffbutton zegt
Is allemaal door oa. de uitstootnormen, de economische crisis door COVID,.. stond eigenlijk in de sterren geschreven.
Ik denk dat als de F1 niet wilt voorbij gestoken worden door de FE er nog veel meer maatregelen nodig zijn om de F1 een toekomst te geven.
mashell zegt
Uiteindelijk gaan F1 en FE gewoon fuseren. Onder de naam F1 elektrisch rijden. De vraag is niet of maar wanneer?
michielleendert zegt
Begrijpelijk. Wat is belangrijker als je over 10 jaar terug kijkt? Alle Honda auto’s versneld gelectrificeerd hebben? Of 2de of 1e zijn geworden in het F1 kampioenschap van 2021? Met een atmosferiche motor! Een museuumstuk tegen die tijd. Een oplossing: Formule 1 fuseren met Formule-e zodat iedereen F1 weer kan gebruiken als ultieme test en uitdaging voor de engineers?
mashell zegt
F1 rijdt toch al jaren met een turbo?
leonardodiecabrio zegt
@michielleendert: atmosferische motor?
hans75 zegt
wellicht beter om je eens in te lezen in de laatste stand van de techniek in F1 voordat je commentaar hebt… al jaren hebben ze turbo’s, en hybride aandrijving, KERS.. en dergelijke..
soundgarden zegt
@michielleendert: ik gok dat hier verbrandingsmotor bedoelt word?
ophidian zegt
Kan niet wachten op de drive to survive aflevering met deze soap
sanderz28 zegt
Cosworth denkt aan een terugkeer in 2022
Design_Driven zegt
Ik vraag me af er of geen Chinees merk is dat de motor-toko van Honda wel wil overkopen en een beetje een naam voor zich zelf gaan maken. Geely – Red Bull of zo?
Wellicht dat ik diep in de Chinese automotivewereld zit maar dit lijkt me best een mogelijk scenario. Ze hebben het geld en willen de roem en naambekendheid. Of ze het risico durven te nemen is een ander.
MM93 zegt
De Formule 1 loopt op z’n einde…
mark997gt3 zegt
Grootste crisis in historie F1. Dat is wel duidelijk. Het fabrikanten tijdperk is over. Ik denk dat er mogelijk weer gouden tijden aan komen voor de oude raceteams zoals Williams, McLaren, Ferrari en Sauber. Met het budgetcap en eerlijkere verdeling kan het runnen van een F1 team weer een winstgevende aangelegenheid worden. Misschien een standaard motor waarbij het team en het chassis het verschil weer gaan maken. Het merk F1 is heel erg waardevol en ze zullen er alles aan doen om dat te behouden en te vergroten. Zolang er maar geld verdiend kan worden is er interesse. Denk dat de veranderingen erg laat zijn maar het is 5 voor twaalf, niet erover!
transaxleman zegt
Al die plannen voor na 2022, concorde overeenkomst, motorbevriezing etc zal de F1 heel, en dan ook heel snel moeten gaan herzien.
Want zoals het er nu voor staat, kunnen de gevolgen van de keuze van Honda echt het einde van F1 betekenen.
Geen enkele fabrikant gaat inspringen met de huidige motorenregels. Honda doet niets anders dan verbrandingsmotoren bouwen, en die hebben in 5 jaar geen kampioensmotor kunnen bouwen. Dus een partij als Cosworth, Mechachrome of zelfs Porsche gaat dat ook niet voor elkaar krijgen. En welke board of directors gaat akkoord geven om honderden miljoenen in de ontwikkeling van een verbrandingsmotor te steken als je er nooit een kampioenschap mee kan behalen? En als je bedrijf genoodzaakt is door regelgeving om over te stappen op elektrische aandrijving? Alle grote fabrikanten zijn aan het snoeien in het personeelsbestand en ontwikkelingskosten om budget vrij te maken voor elektrificatie.
Maar, de F1 kan niet zomaar elektrisch worden bijvoorbeeld. FE heeft namelijk de rechten voor de top van elektrische raceklasse.
Dat betekent dat er niet veel opties over blijven voor F1.
Want met maar 3 motorfabrikanten doorgaan, die allemaal een Works team hebben, betekent automatisch dat de andere 7 teams toch voor jan lul meerijden. En er gaan vanzelf teams uit de F1 stappen als ze niet competitief kunnen zijn. En imago komt ook aan bod.
Wie weet hoe lang Mercedes nog in de F1 blijft? Ze genieten wel succes, maar je kunt 20.000 ontslagen om elektrificatie te betalen niet rijmen met miljoenen pompen in een vervuilend raceteam.
bernoulli zegt
Het kan alleen maar beter worden. Honda heeft ze weinig gebracht.
HZW zegt
Bij Honda zijn ze de drama jaren met McLaren nooit te boven gekomen.
Nu het 2de seizoen met RBR en het 3de seizoen met TR/AT, en nog steeds geen kampioen waardige motor weten te ontwikkelen.
Bij RBR en AT moeten ze het volgend jaar doen met wat ze nu hebben, veel meer zal Honda er niet meer aan ontwikkelen, vermoed ik.
Alpha Tauri zou verkocht kunnen worden aan nieuwe eigenaren en zou dan weer als “Minardi” door het leven kunnen gaan met Renault motoren, Minardi-Renault F1.
flyerbunch zegt
Ik vrees dat op korte termijn Red Bull weinig zal kunnen doen dan op de knieën gaan en bij Renault/Alpine zal aankloppen. Ze zijn nu verplicht omdat ze de minste klanten teams hebben. De toekomst van Mercedes is ook al langer voer discussie en zouden mss ook eind 2021 stoppen met fabrieksteam. Mss komt Ineos dan op de proppen waarbij de motor optie zou kunnen mits dat alle andere teams mee instemmen met een 5de team (wat dan met Alpha Tauri?).
De komst van een nieuwe fabrikant die zich zal aanmelden is zeer klein met deze crisis, maar wie weet komt er hulp vanuit onverwachte hoek. Cosworth, Porsche.. in 2026 komen er opnieuw wijzigingen in het reglement voor de motoren dus als er een fabrikant interesse heeft zal die mss willen wachten.
Ondanks dat Honda beloofde z’n best te willen doen en nog kampioen wilt worden voor ze vertrekken lijkt Max op een zinkend schip te zitten. Dit omdat Honda niet zal toelaten om de exitstrategie budgetten te overschrijden en gelimiteerd zal zijn in hun eigen doen. RBR koopt de Honda F1 tak over lijkt een optie, maar vrees dat dit financieel niet de beste optie is.
Hupke zegt
Dietrich Mateschitz trekt er de stekker eruit of hij gaat whole hog en neemt motorprogramma over. Een f1 motor is complex maar wat bijschaven van een bestaande motor heb je geen voordeel met een autofabrikant.
dailydriver zegt
Dalara of volkswagen gedacht. Rijden al in Formule F3 klasse.
HZW zegt
Ik ben benieuwd of Honda ook gaat stoppen met Indy Cars, als motoren leverancier. ??
HZW zegt
Ik zie “Lance Stroll” nog eerder wereld kampioen worden dan Max Verstappen.
Pappa stroll zet toch alles in het werk om dat te bereiken.
Misschien koopt hij ook nog de hele RBR boedel op, inclusief behoud van personeel.