Ze balanceerden al een tijdje op de rand van de afgrond. Vandaag zijn ze helaas alsnog naar beneden gevallen.
In de afgelopen maand werd het een kroniek van een aangekondigde dood. Reeds in onze voorspelling wat er zoal ging gebeuren in de F1 anno 2017, stipten we aan dat er wel eens een team van de grid zou kunnen verdwijnen. In dezelfde voorspelling gaven we overigens aan dat Bernie tot mensenheugenis de F1 zou leiden, maar dat terzijde.
Destijds leek het ons nog het meest voor de hand liggend dat Sauber in het stof zou bijten. Eigenlijk al sinds Giedogate was het duidelijk dat er geen geld meer zat in dat Zwitserse team. Tevens waren er regelmatig geruchten dat de werknemers van het team niet of te laat werden betaald.
De twee puntjes die Felipe Nasr voor de renstal haalde voor zijn eigen publiek in Brazilië lijken het team echter voorlopig gered te hebben. Goed nieuws zou je zeggen. Doch het spreekwoord ‘de een zijn brood is zijn ander zijn dood’ bleek weer eens letterlijk van toepassing te zijn op de kwestie. De miljoenen aan TV-rechten die Sauber ten deel vallen, werden namelijk weggegrist bij het team van Manor.
Al snel bleek dat het laatste team zeer grote moeite had om die klap op te vangen. Dat Nasr voor zijn heldendaad beloond werd doordat hij vervangen werd door Wehrlein was al een teken aan de wand. Waarom zou Wehrlein, protegé van Mercedes, die laterale stap maken naar een team dat met Ferrari-motoren rijdt? Enkele dagen later bleek waarom, toen Manor surseance van betaling aanvroeg.
Dat betekende echter nog niet het directe einde van het F1-team, want er werd nog naarstig gezocht naar nieuw geld. Om die zoektocht te faciliteren werd bij de FIA zelfs een aanvraag ingediend om het seizoen te mogen starten met de oude auto. Als het nog niet duidelijk genoeg was, bleek daaruit wel hoe nijpend de situatie was. Met de oude auto zou de renstal namelijk nooit kunnen voldoen aan de ‘107-procent regel’.
De BBC meldt dat het onvermijdelijke vandaag officieel is gebeurd. Het personeel is naar huis gestuurd en Manor kan zich voegen bij het lange lijstje teams dat de F1 niet overleefde. Toch betekent dit nog niet helemaal zeker dat er maar twintig auto’s op de grid zullen staan in Australië. Een derde partij kan nog altijd de boedel opkopen en een avontuur beginnen. De kans dat dat lukt is nu echter wel héél erg klein.
Bedankt Frank voor de tip!
sanki zegt
Deden dan niet mee voor de prijzen maar een team minder is altijd slecht.
pinut187 zegt
@sanki: doen er maar relatief weinig mee voor de prijzen..
bartteeuwen zegt
Heeft Victor Muller al plannen dit jaar?
viezefreddyw zegt
Het blijft altijd zonde als een team omvalt, zeker. Maar als ik het er eentje gunde, was het wel Sauber vanwege het gekloot met Guido.
str8six zegt
@viezefreddyw: idd erg jammer dat heks Kaltenborn nog steeds op haar troon kan blijven zitten. Snap wat dat betreft Peter Sauber ook niet.
mashell zegt
@viezefreddyw: Sauber is eigenlijk een symphatiek team dat al lang meedoet. Natuurlijk is mevrouw Kaltenborn een keiharde zakenvrouw, maar dat dat zijn ze bij Red Bull ook, daar wisselen ze midden in het seizoen coureurs van de verschillende teams uit. Inmiddels beschouw ik nu Giedo-gate nog noemen een beetje een oude koe uit de sloot halen.
bassx zegt
Wel jammer om te horen dat een team het niet redt, ook al moet je niet aan een dood paard trekken. Meer auto’s op de baan is doorgaans meer acties in een race. Al is het een scheldende Vettel die klaagt over blauwe vlaggen die genegeerd worden.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer.
misterdrogba zegt
Spijtig nieuws dit. Hoe erg moet het zijn om al je personeel naar huis te sturen..
In plaats van voetbalclubs zouden miljardairs beter investeren in F1 teams en het sport naar nieuwe hoogtes tillen.
gregorius zegt
Om eerlijk te zijn: Doei!
Wel jammer voor het personeel natuurlijk.
Het ene team krijg 100 mio om mee te blijven doen en het andere team valt om door een fractie daarvan.
Als Sauber het nu ook niet red, krijgen we weer mooie discussies over een 3e auto etc etc.
mrrallycross zegt
Zonde voor de sport dat er weer minder auto’s op de grid staan. Aan de andere kant hebben ze zo 2 rijdende chicanes minder
bartteeuwen zegt
@mrrallycross: Je riskeert dan wel dat het hele podium grijs wordt.
rob5nismo zegt
Helaas een team minder op de grid ook al werden ze 2miljoen keer per race ingehaald
Edge zegt
Elk team krijgt van de Formule 1 een een startlicentie. Bij Manor is het zo dat deze in handen is van Manor Grand Prix Racing Ltd., terwijl de operationele tak van het raceteam wordt gerund door Just Racing Services Ltd, een ander bedrijfje van eigenaar Fitzpatrick. Het bedrijf wat nu failliet verklaard is, is Just Racing Services. Manor Grand Prix Racing, staat op papier nog fier overeind. Dat maakt een overname door een derde partij iets ingewikkelder, want in dit geval koopt de koper alleen een operationeel F1 team zonder startlicentie. Als ze die ook willen kopen, zullen ze een extra deal met Fitzpatrick en MGPR moeten sluiten.
rufctr01 zegt
Er zal vast wel een nieuw team voor in de plaats komen.
pomoek zegt
Tja Manor, deed als Virgin sinds 2010 mee aan de F1. Nooit echt een contender geworden. 4 punten in 6 seizoenen is gewoon te weinig. Het enige wat jammer is dat wat viezefreddy ook zei, dat helaas Sauber nu in de F1 blijft.
Op zich is het nog wel een idee om nieuwe teams bepaalde voordelen te geven ten opzichte van de oude teams, wat meer motor inhoud oid. Maar dat gaat nooit gebeuren.
mashell zegt
@pomoek: waarom een technische oplossing? Waarom niet gewoon het geld eerlijker over de teams verdelen? Daarmee wordt de sport competativer. Dus elk team krijgt precies evenveel geld van de TV rechten. Meer of minder punten maakt niet uit. De succesvolle teams kunnen betere sponsordeals maken en zo meer geld verdienen.
pomoek zegt
@mashell: heb je zeker een punt.
sportevo zegt
Zeer jammer. Ik had wel sympathie voor dit team en gunde ze het succes ook.