Hij moest er even op wachten, maar uiteindelijk heeft Hamilton alsnog voor de herfst het record van Michael Schumacher geëvenaard.
Bij de eerste race van het seizoen van 2014 was het al duidelijk. Mercedes had het huiswerk voor het ‘nieuwe turbotijdperk’ veel beter gedaan dan de rest. Hamilton en Rosberg reden makkelijk naar een-tweetjes, een straatlengte voor de rest van het veld. We wisten toen al: dit gaat nog wel even zo duren. De motoren, waar Mercedes het grote voordeel had, waren officieel namelijk een aantal jaren ‘bevroren’.
De andere fabrikanten moesten zodoende vechten met hun handen achter de rug gebonden. Of ze moesten een Mercedes motor inkopen natuurlijk. Maar ja, Mercedes was wijselijk selectief over wie het haar koonjuweel gaf. Van teams als Williams, Force India en Manor had het fabrieksteam weinig te vrezen. Red Bull Racing kreeg de bom in de staart niet.
Eigenlijk stonden op dat punt nog maar twee dingen in de weg van Mercedes om alle titels in dit tijdperk binnen te hengelen. De eerste was Honda. Zij kwamen pas in 2015 terug en konden dus buiten de regels om hun eigen blubberdikke turbobom maken. De gedachtengang was simpel. Honda kijkt even wat Mercedes had gedaan met de ‘gespleten’ turbo, kopiëert dat, verbetert het concept nog even en wint samen met McLaren alles. Fernando Alonso dacht dit waarschijnlijk ook, maar zoals we weten werd het een episch debacle.
Toen kon er nog maar één ding roet in het eten van de Duitsers gooien: de regelgevers en eigenaren van de sport. Het is nou eenmaal grafsaai voor de casual toeschouwer als iedere keer dezelfde wint. Telkens als dat in het verleden gebeurde, werden de reglementen omgegooid in de hoop de pikorde op te schudden. Zo’n grote operatie bleef dit keer echter uit. De andere fabrikanten mochten (aanvankelijk via een token systeem) wel hun power units aanpassen, maar de voorsprong van Mercedes was te groot. Bovendien kregen de Silberpfeile ook hun chassis steeds beter voor elkaar. De dominantie was compleet.
Tevens managete Toto Wolff de situatie ook handig. Eerst hadden we in ieder geval nog de strijd tussen Rosberg en Hamilton. Maar toen dat te heet werd en Rosberg wegging om plaats te maken voor wingman Bottas, gaf Mercedes Red Bull en Ferrari af en toe wat kruimels. Net genoeg om de FIA en Liberty Media niet uit wanhoop een radicale beslissing te laten maken omtrent de regels. Well played.
Zoals Schumacher in het verleden maximaal profiteerde van de dominantie van Ferrari, heeft Hamilton dat gedaan bij Mercedes. Alleen in 2016 moest hij de titel laten aan zijn frenemy Rosberg. Mede daarom stond de teller voor het seizoen van 2020 nog op zes titels voor Hamilton. Vijf daarvan behaalde hij voor Mercedes, eentje voor McLaren-Mercedes.
De verwachting van iedereen was dat Hamilton dit jaar Schumachers record ging evenaren. Door het Coronavirus dat aan het begin van het jaar de boel op stelten zette, was dat echter even twijfelachtig. Maar uiteindelijk ging het circus alsnog los. De theorie dat een ander team Das Haus kon bedreigen, kon meteen de ijskast weer in. Mercedes bleek weer uiterst dominant. En dat betekent automatisch dat Hamilton zijn titel in de tas had, want we wisten al van vorige seizoenen dat Bottas de Brit niet het hele seizoen kan bijblijven.
Volgend jaar blijven de reglementen wederom gelijk, dus is het vrijwel zeker dat Hamilton voor zijn achtste titel opgaat. Hij is dan in zijn eentje de recordhouder. Maar nu Shuey en Lil’ Lewis nog gelijkstaan: wie is volgens jou de beste?
karaya zegt
Hasmilton mag Schumacher z’n schoenen niet eens poetsen.
timowouters zegt
@karaya: omdat je ‘m niet mag? Beetje sneue reactie hè? Probeer eens wat positiever en zonder vooroordelen in het leven te staan.
Is veel leuker!
Robert zegt
@timowouters: toch is het tekenend dat Schumacher toch een heel ander aanzien geniet dan z’n successor Hamilton.
Schumacher kon een ontzettende kl**tzak zijn, maar uitte dat vooral door indien nodig, z’n directe concurrent van de baan te rossen. Als Hamilton z’n schoonheidsslaapje heeft gemist is-tie niet te genieten en jankt -ie als een verwend nest dat de hele wereld tegen hem is.
Het is veelzeggend dat Hamilton in z’n geboorteplaats inmiddels zo’n beetje wordt uitgekotst, vanwege de kapsones en het dédain waarmee hij z’n roots probeerde te ‘blackfacen’.
timowouters zegt
@RRRobert: weten we nog Monaco? Waar mr Schumacher met opzet z’n wagen achterste voren zette om de kwali te verpesten? Dat getuigt mijn inziens van zeer onsportief gedrag. Meer dan Hamilton die zeurt om te harde banden, slechte banden, hete motor, waardeloze grip, hoge temperatuur etc. etc.
bernoulli zegt
@timowouters: Achterstevoren? Weet jij het nog wel? ;)
jaapiyo zegt
Schumacher moest ietsje harder knokken voor zijn titels. Nou ja, behalve in 2002 en 2004 dan. En hij heeft alle titels gepakt die hij realistisch gezien kon pakken. In 1997 deed hij weliswaar mee tot de laatste race, maar eigenlijk was die Williams natuurlijk veel beter. En in 1999 brak ‘ie zijn been. De comeback/encore bij Mercedes was matig, maar Merc had toen ook nog geen auto voor het kampioenschap.
Hamilton daarentegen heeft bij McLaren in 2007 de titel gewoon weggegooid. Het was zijn rookie jaar, maar die laatste twee races waren een choke van jewelste. In 2008 gebeurde ‘m dat bijna weer. In 2010 en 2012 was de McLaren minder dan de Red Bull, maar hadden er zonder fouten mogelijkheden gelegen. Vervolgens heeft hij bij Merc alleen moeten afrekenen met Rosberg (wat dan ook nog 1 uit 3 keer mislukte) en Bottas.
Tl;dr: ik denk dat er een goede case te maken valt dat prime Shuey nog wat beter was dan HAM, of in ieder geval meer een ‘killer’ als hij zijn kans rook. Mensen houden daar (al dan niet retroactief) wel van denk ik, zo’n ouderwetse vechtjas.
Robert zegt
@jaapiyo: mooi samengevat.
toniominestrone zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
maarteno zegt
In mijn ogen staat Schumacher, en ook Senna, Clark en Fangio wel hoger. Vooral omdat zij meer hebben laten zien met een slechtere auto’s. Natuurlijk Lewis ook af en toe wel maar toch minder consistent. Lewis is wel enorm consistent in een goede auto en dan zeer moeilijk te verslaan. Tevens is hij inderdaad een van de minst controversiële coureurs die zoveel successen heeft en dat siert hem dan weer enorm.
Ook ik kan vooral z’n ‘you’re the best audience’ opmerkingen niet echt waarderen want het komt op mijn onecht over. Verder interesseert het me niks wat hij of andere coureurs naast de baan doen. Voor mij is het toch moeilijk Senna/Schumacher uit elkaar te halen, ze verschillen enorm en zijn goed in geweest in verschillende dingen.
Ik heb misschien een vreemde lijst want ben tegenwoordig geneigd om Clark bovenaan te zetten, die kerel won echt in alles waar hij instapte.
1 Clark
2 Senna / Schumacher
3 Fangio
4 Lewis / Lauda
jaapiyo zegt
Tsja Fangio. Zo moeilijk in te schatten. In zijn tijd was het een klasse apart, zeker nadat Ascari het loodje legde. Maar op een of andere manier kijk ik anders naar die eerste tien jaar van de sport dan naar wat daarna kwam. Het was bijna een andere sport met andere vereiste skills. Wel heel gaaf ook trouwens, maar of Fangio als ‘ie tien jaar jonger was vijf keer kampioen geworden was…
boriske zegt
Opgepast want de dag van vadaag zullen de linkse jongens dit racistisch vinden…. maar je hebt gelijk.
reactief zegt
Hou toch op met dingen verzinnen over wat je zelf bedachte linkse kamp mensen denkt…
mashell zegt
En rechtse mensen vinden dat helemaal niet racistisch, hoogstens een beetje slavernij maar tja, die schoenen moeten wel gepoetst.
SvenskaAeroplanAB zegt
@karaya: En Schumacher mag Senna’s schoenen nog niet eens aanraken…
karaya zegt
Die hebben nog tegen elkaar geracet, kon me niet aan de indruk onttrekken dat rijkeluis kindje Senna nogal zenuwachtig van de Duitser werd.
Bovendien was Prost beter dan Senna, de statistieken wijzen dat uit.
fastforward zegt
@karaya: eens. Schumachers racecraft was legendarisch. Lewis is heel goed in kwalificatie.
ericd zegt
Beiden behoren in hun tjd tot de Top 3 beste coureurs die ook nog eens profiteerden van de dominantie van hun renstal. Vraag je daarom eerder af of RedBull ueberhaupt een F1 kampioen kan leveren of zelfs Bottas kan passeren met dit Mercedes…
harrie zegt
Ik bekijk het positief, we zijn tenminste wel van dat hypocriete ‘best audience ever’ gelul af.
cossie300 zegt
En waarom niet ? Omdat hij andere piloten niet express van de baan rijdt zoals Schumacher dat ooit deed ? Schumacher was niet zo een heilig boontje en het gefoefel van Ferrari werd meermaals door de vingers gezien door de FIA .
Boomer zegt
Dit dus. Twee van Schumacher zijn titels waren uiterst dubieus! Bij Ham is de controverse veel kleiner. En heeft hij eigenlijk alleen door pech toen de titel aan Rosberg verloren.
rhellema zegt
@airc: in dat jaar had Rosberg de eerste 7 Grand Prix gewonnen. Hamilton had in die races gewoon beter moeten rijden dan had jij het kutexcuus van pech niet hoeven gebruiken.
hamerhaai zegt
Haha, grappig, ik herinner me ook die 7 GP’s, maar dan anders.. Ja, er waren 7 GP winsten voor Rosberg achter elkaar, maar die 7 waren niet binnen 1 jaar. 3 aan het einde in het jaar ervoor, en 4 aan het begin van het jaar van zijn titel. Je moet dat soort weetjes niet naar je hand zetten rhellema, dan word je gecorrigeerd :)
rhellema zegt
@hamerhaai: mijn excuses, je hebt daar helemaal gelijk in, maar dan nog blijft de rest van mijn reactie wel staan. Iedere keer dat excuus dat Hamilton geen kampioen is geworden door pech, hij had die eerste 4 races beter moeten rijden dan Rosberg dan was hij ook in 2016 gewoon kampioen geworden.
karaya zegt
Hij is dus rechtstreeks verslagen door een middelmatige coureur in een gelijkwaardige auto, in z’n prime.
Dat zegt genoeg.
bernoulli zegt
@airc: “Valteri, it’s James…”
koeckenbacker zegt
@airc: welke 2? Ik ken alleen een uiterst gretige damon hill die hem er naast prakt en schumacher die toch zijn racelijn houdt. Damon had nooit een kans om hem daar voorbij te gaan. Het hele jaar heeft michael hem de oren gewassen, behalve in japan. Daar zat hij in de stromende regen vast achter mika hakkinen. De enigste keer dat damon hem zelf verslagen had. Tel daarbij 2x dsq en 2 schorsingen bij op en je begrijpt dat damon nooit die titel had verdiend.
En die 2e titel waar je het over hebt?
114i210pk zegt
@cossie300: Schumacher was een hond op de baan. Niks meer, niks minder…
rolov zegt
@114i210pk: maar ik hield ervan ?
reactief zegt
‘Maar nu Shuey en Lil’ Lewis nog gelijkstaan: wie is volgens jou de beste?’
Beetje voorbarig he, zeker door nu al te zeggen dat ze nu nog gelijk staan voor er ook maar één race gereden is!
cossie300 zegt
zolang de piloten niet rijden in hetzelfde tijdperk en met dezelfde wagens , kun je niet uitmaken wie de beste is . Alles is intussen zoveel veranderd , dat is altijd een moeilijke discussie .
boriske zegt
Inderdaad, als Ferrari en Schumi fan zeg ik (heb ze alle 3 weten rijden)
1. Senna
2. Schumacher
3. Hamilton
maarteno zegt
imho vergeet je een paar belangrijke namen, Clark, Lauda en Fangio
reactief zegt
Ahh.. ja zeker. Ik herhaalde de laatste zinnen van de auteur die dit artikel geschreven heeft alsof Hamilton dit seizoen al gewonnen heeft en daarmee gelijk staat aan Schumacher.
autoriteit zegt
@reactief: Dat is Jaapyio’s grapje dan ook
maferick74 zegt
Moet hamilton niet iets uitleggen aan de stewards? Ik heb iets voorbij zien komen op twitter…. niet van je gas afgaan tijdens geel, kreeg verstallen daar geen 5 sec straf voor in Mexico?
alfalfa zegt
@maferick74: precies dit! Meneer verbeterde zijn tijd onder gele vlag.
Gulli zegt
Zijn een na snelste ronde is geschrapt (alsof dat iets uitmaakt) vanwege tracklimits, en het gele vlaggen verhaal werd door hem uitgelegd als ‘de lampen stonden nog op groen en ik heb geen vlag gezien’ dus dat vonden de stewards zielig en nou krijgt hij daar geen straf voor.
Ik heb altijd geleerd dat menselijke aanwijzingen vóór lampen gaan maar als je Hamilton heet is dat niet zo belangrijk blijkbaar ?
@jaapiyo @maferick74
koeckenbacker zegt
@Gulli: nope, lampen gaan voor marshalls
boriske zegt
Wie wil er eigenlijk nog naar die Mercedes show kijken behalve de Mercedes fans en zelfs die moeten het nu toch al stilaan vervelend beginnen vinden.
Max mag nog de ziel uit zijn lijf rijden maar zolang er geen fuckups gebeuren bij Mercedes gaat die ook niet winnen. En de upgrades die Ferrari in Hongarije gaat brengen gaan die seconde+ nooit goedmaken.
Ik denk niet dat ik veel races ga bekijken dit jaar.
Gulli zegt
Het gevecht in het middenveld wordt dit jaar spannender dan ooit volgens mij. Dan kijken we toch daarnaar?
Silverarrow zegt
@Gulli: Moedig ze nou niet aan, zou mooi zijn als de azijnzeikers eindelijk eens een keer daad bij woord gaan voegen en lekker voetbal gaan kijken. Scheelt ons een hoop gehuil en gezanik.
Gulli zegt
Haha je hebt gelijk.
Ehm, ja! Stom seizoen! Winnaar is al bekend, Max weer geen kampioen, niet de moeite waard om te kijken! Bleh!
elemento zegt
Ik vind dat Hamilton consistent rijdt. Rosberg en andere hebben dat niet kunnen evenaren. Hoe je went of keer Hamilton rijdt gewoon goed.
SpeedGeek zegt
Kunnen we deze vergelijking liever nog niet maken?
De discussies over mijn andere favoriete sport zijn al verpest door alle mensen die zeggen dat LeBron James de beste is.
bmwe46m3balling zegt
@SpeedGeek: wie is volgens jou de goat van nba?
SpeedGeek zegt
JR Smith natuurlijk.
Nee geintje.
Michael Jordan. Meer ringen om zijn vingers, vaker MVP, eigen Netflix docu, vangt grote vissen, neemt alles persoonlijk.
bmwe46m3balling zegt
@SpeedGeek: Hahahah JR Smith. Dat is wel een goeie.
Ik kan niet eigenlijk niet kiezen maar mijn voorkeur gaat toch ook uit naar Michael Jordan. Zoals je zelf zegt meerdere ringen en mvp’s.
jaapiyo zegt
Pfff…Br0n is de geit. Mensen houden het tegen ‘m dat ‘ie zes finales verloren heeft. Vergeten daarbij dat ‘ie in zijn eentje een stel nobodies naar de finale sleepte om daar geslacht te worden door een veel beter team. Nee dan is het beter om in de eerste ronde met 4-0 eraf te gaan kennelijk…Roll eyes.
En dit https://www.youtube.com/watch?v=sDnNpL2eF98&t=11m35s.
SpeedGeek zegt
Ik weet niet meer de ins en outs van het 17-18 seizoen maar het team is daar ook wel enigszins verkracht. En ik denk niet dat James daar volledig onschuldig voor is.
In dat jaar hebben ze Rose, D Wade, Irving, Love, Korver, JR, Thomas en ik zal gerust nog wel iemand vergeten zijn. Ze gingen geloof ik twee maal 4-0 in de voorrondes en een ronde 5-1 of 5-2. Dus een stel nobody’s is overdreven.
Ray Allen heeft verdorrie zijn reet nog moeten redden.
En laten we Lakers 18-19 niet vergeten. Waren de LAL dat seizoen niet een van de eerste teams die out of playoffs contention waren? Even goed met Ingram, Kuzma en McGee in zijn team.
4-0 afgaan in de eerste ronde is toch echt minder erg dan de playoffs überhaupt niet halen terwijl je jezelf al “The King” noemt.
Ik heb James hoog staan hoor. Maar absoluut niet hoger dan MJ. Ook dit jaar acht ik de kansen van de Clippers groter in.
Hier eentje terug: https://youtu.be/TB0522Zzrw8?t=27
oranginas zegt
Tja, de dromen van velen kunnen nu echt de prullenbak in: Het zijn opnieuw twee Mercedes jaren. Maar eigenlijk denk ik dat niemand het anders had verwacht. Zoals in het artikel: Dit is volledig de FIA aan te rekenen. Zie wat er tijdens Schumachers dominantie is gebeurd, en tijdens de (zeker naar de maatstaf van nu!) veel meer verteerbare Red Bull dominantie: De techniek of de puntentelling pasten ze aan, waardoor er toch nog enige spanning was (en onduidelijkheid tot de laatste race! Dat is toch even geleden!
Maar goed, zoals het er nu uit ziet is de F1 toch ten dode opgeschreven (geen nieuwe fabrikanten, enkele teams staan op omvallen, en andere teams zullen vanuit bezuinigingen worden geschrapt). Dus tja, de titels zijn niet voor de eeuwigheid. Wie weet er nu nog de naam van de kampioen ringsteken van 1590 tot 1604?
koeckenbacker zegt
Schumi’s ferrari was bij lange na niet zo dominant als de mercedes van hamilton. En van schumacher heb ik veel meer briljante drives gezien als van lewis die lekker vooraan rijdt. Lewis is goed, erg goed. Maar zijn succes is veel meer aan zijn mercedes te danken.
rolov zegt
@koeckenbacker: idd schumi maakte de Ferrari beter . De merc is gewoon goed
mashell zegt
Onderschat Hamilton niet. Alleen Rosberg en Alonso konden met zelfde materiaal Hamilton bijhouden. Ik denk eigenlijk dat Hamilton zo ontzettend goed is (als in stabiel en foutloos) dat het er simpeler een eenvoudiger uit ziet dan dat het is, als je de rest telkens declasseert kun je wel briljante moves hebben, je krijgt niet de kans om ze in te zetten. Ik ben bang dat Hamilton zo goed is dat de rest qua niveau anno nu een grotere afstand heeft dan dat het een jaar of 10 of 20 geleden gebruikelijk was.
bmwpowerm5 zegt
mwa Button bleef ook aardig in de buurt van Hamilton
jaapiyo zegt
Versloeg ‘m zelfs in een van hun drie seizoenen samen.
hhitalia zegt
@mashell: Lewis tegen Max in dezelfde auto zou voor Lewis een verloren race zijn, en hij weet het ??
dailydriver zegt
@koeckenbacker: herinneren we dd knotsgekke race op Spa Franchamps. Halve veld crashed. Rode vlag. SCHUMACHER die achterop iemand rijdt. En met 3 wielen doorrijdt.
dirkv zegt
@dailydriver: ja prachtig was dat! En Schumacher die als een dolle stier verhaal gaat halen in de pits. Ik hou wel van emotie in de F1, lekker onvoorspelbaar.
koeckenbacker zegt
@dailydriver: nou ik geloof niet dat ie die race gewonnen had ?
grasvreter zegt
Ik heb geen idee. Hamilton is naar mijn mening een beetje een kleine jankende meid, maar hij is extreem goed in racen. Schumacher nooit echt gezien, was te jong om alles te volgen. Ben op het moment van mening dat Hamilton en Verstappen beter zijn dan wie dan ook in de F1. De absolute top van het moment.
Silverarrow zegt
Zou toch mooi zijn als Bottas 12.5 beta eindelijk eens een keer een stokje voor Hamiltons recordpoging steekt.
woudloper zegt
Miss eindigt lewis wel op tien en wordt de vraag overbodig.
enjoypunani zegt
‘Valterri, this is James’ : hoe vaak hebben we dat gehoord? Als Mercedes ballen had dan hadden ze diegene die vooraan reed ook vooraan laten rijden. Benieuwd wat er dan had gebeurd.. dit geldt trouwens ook voor Ferrari in het Schumacher tijdperk. Als Rosberg had blijven rijden, had Hamster dan ook zoveel titels gehad?
raymondekruijff zegt
Honda kwam in ’15 juist met een uniek ‘size-zero’ motorconcept, met de compressor ‘in’ de V. Pas later is Honda (notabene volgens de geruchten door MB zelf…) meer het concept van MB gaan volgen en verdween het size-zero concept.
baf07 zegt
HAM kan prima voorop rijden, en dat lukt hem vrijwel altijd met hun ‘party’modus. Das best saai, maar als dat een keer anders is en hij achteraan moet starten komt ie met weinig briljante acties en geeft hij alles de schuld.
Daarin zal HAM voor mij never nooit Schumi inhalen. Ik respecteer zijn prestaties, maar het is een kwallebak pur sang
Foramen zegt
Iets wat ik nooit zal vergeten en bij Hamilton nooit zal zien is hoe populair Schumi was.
Staande ovatie bij het langsrijden van eerste ronde kwali etc. Op die manier heb ik dat alleen bij Rossi in de MotoGP ook zien gebeuren.