Al is het niet echt een verrassing, toch even een BREEK. Hamilton blijft bij Mercedes.
Het hing al een tijdje in de lucht, maar de kogel is door de kerk. Lewis Hamilton blijft voorlopig bij Mercedes. De 8 7-voudig wereldkampioen heeft voor twee seizoenen bijgetekend. Dat betekent dat Hamilton voor het 12e en 13e jaar zal uitkomen voor het team van Toto Wolff.
En alsof dat niet genoeg nieuws is, ook George Russell heeft bijgetekend. Hij zal ook zeker tot en met 2025 rijden voor Mercedes. En daarmee is het silly season voor Mercedes alweer voorbij voordat het goed en wel is begonnen.
Wat de twee gaan verdienen -toch wel een van de leukste dingen om te weten bij een contractverlenging- is nog niet bekend. Maar reken erop dat het niet weinig zal zijn. Lewis Hamilton is nogal een haantje en wil het liefst de best betaalde coureur zijn van de grid.
Hamilton blijft bij Mercedes
Teambaas Toto Wolff -we noemden hem net al even- is dolblij met de line-up voor de komende jaren. Vrij vertaald zegt hij er zelf het volgende over:
Het was een logische beslissing om de contracten van deze twee rijders te verlengen. Met Hamilton en Russell hebben we het beste team op de grid en zij spelen daarin een zeer belangrijke rol. De zekerheid van het rijdende duo zal zorgen voor meer rust in het team en zodoende betere prestaties.”
Aldus een blij Toto
Laten we hopen voor de spanning dat het klopt wat de teambaas van Mercedes zegt. Nu is het Red Bull dat de klok slaat en het is voor iedereen leuker als er wat meer competitie is.
We gaan het zien!
Aon zegt
Tuurlijk moet hij bij Mercedes blijven, waar anders?
kniesoor zegt
Jean Paul Gaultier ?
gregorius zegt
Het beste team op de grid? Oh, hij geeft dus toe dat hun auto, waar ze met 400 – 800 man aan werken ruk is! Mooi.
karhengst zegt
Ik geloof niet dat dit een breek is, in tegendeel.
sanderkomnogeensergens zegt
Een veilige keuze voor Lewis. Zo kunnen we nooit beoordelen hoe goed/slecht hij echt is/was. Ik krijg steeds meer respect voor Michael Schumacher die echt een uitdaging aanging bij Ferrari.
Robert zegt
Wat dat betreft kwam Max Verstappen ook niet echt in een gespreid bedje terecht toen hij bij Red Bull in dienst kwam.
duckmefaddy zegt
Hij mocht op dat moment blij zijn überhaupt in formule 1 te zitten. Zijn opties waren Red Bull of Torro Rosso op dat moment
drdre1 zegt
Red Bull was geen optie toen Max begon. Maar er waren zeker wel andere teams geïnteresseerd. Logisch, maar eerst maar eens bewijzen in een B-team als dat er überhaupt is.
mashell zegt
Als je meteen bij een topteam instapt kan je carrière eigenlijk alleen maar bergafwaarts. Vraag dat maar aan Verstappen senior.
Allison Burgers zegt
En bij Mercedes.
Edge zegt
Wat Schumacher bij Ferrari deed moet je niet willen vergelijken met Hamilton, Verstappen of welke andere grote coureur die later kwam dan ook. Zoveel invloed op het succes als hij bij dat team had, kan een coureur tegenwoordig niet meer hebben.
En wat Hamilton betreft: Hij vertrok van een bewezen topteam (McLaren) naar een team (Mercedes) dat op het moment van de overstap één race gewonnen had. Ter vergelijking, in diezelfde periode (2010-2012) won McLaren 18 races, waarvan 10 door Hamilton zelf gewonnen werden. In mijn ogen heeft hij met die stap bewezen niet bang te zijn om elders de uitdaging aan te gaan.
mashell zegt
Precies! Hamilton ging bij uitstek de uitdaging aan, hij heeft dat Mercedes team dat Schumacher niet naar succes kreeg juist naar succes geholpen.
str8six zegt
Schumacher heeft de basis gelegd voor Lewis’ succes. Zo kun je het ook bekijken.
Daar komt nog bij dat Schumacher een herintreder was en Lewis midden in z’n gloriedagen zat.
drdre1 zegt
Geloof je het zelf dat een coureur een team helemaal in z’n eentje succesvol kan maken? Kijk, dat het een motiverende factor is, okay. Zeker als je races ook weet te winnen op een gegeven moment. Maar er zijn ook nog zoveel andere factoren (investeerders, geluk, juiste engineers, management, vrijheid,…) van belang. Maar wij hangen graag dergelijk succes op aan een coureur, da’s makkelijker om te adoreren dan een of andere engineer of de juiste managementbeslissing die toevallig onder water de doorslaggevende factor bleek en qua marketing ook veel makkelijker.
mashell zegt
Onderschat die motoverende factor niet. In het voetbal wordt na drie verloren wedstrijden op rij de trainer ontslagen. Terwijl die man niet in het veld staat, de spelers hun fysieke fitheid niet aan zijn trainingen danken en zijn strategieën niet meer dan concepten zijn want er is ook nog een tegenstander en een bal die rolt. De hoofdtaak van de trainer is een team te smeden en de boel te motiveren.
In de F1 heb je van die mensen die als Haarlemmer olie functioneren en waarmee alles op z’n plaats valt. En dat kan een coureur, een ingenieur of een manager zijn. Maar beter nog een combinatie daarvan. Ross Brawn, Jean Todt, Michael Schumacher en ook Lewis Hamilton bezitten zulke kwaliteiten. Maar er zijn er meer, het feit dat Max Verstappen nu de F1 domineert komt ook door de management beslissing (mag je ook grote gok noemen) om naar Honda te wisselen en door de hernieuwde motivatie van Adrian Newey (die wil al jaren stoppen en is soms afgeleid door nevenprojecten), qua aerodynamica is die man de rest heel ver voor.
Succes is een inderdaad altijd een kwestie van de juiste personen die op het juiste moment samenkomen, voldoende geld en een beetje geluk, dan raakt iedereen gemotiveerd. Dat geldt voor een F1 team maar ook voor een voetbalteam (of ander sportteam), project op kantoor of startup onderneming net zo goed.
lekkerlinksrijden zegt
Goh, verrassend
drdre1 zegt
Waarom gaan ze bij Mercedes altijd op de foto alsof ze op een of ander rap-album staan? Lulu kijkt en heeft altijd zo’n houding alsof ‘ie bij de Bloods of Crips zit en Russell probeert het te imiteren, maar lijkt gewoon op ’n Thunderbirdpop zonder touwtjes.