De Haas VF-22 is een plaatje! Nu maar hopen dat ‘ie ook heel erg snel is.
Het afgelopen seizoen was volgens Haas-teambaas bijzonder stabiel verlopen qua puntenverloop. Daarbij hadden ze al hun doelen gehaald: niets aan de auto doen en als laatste finishen. In 2020 had Haas al te maken met een bijzonder lastig af te stellen auto en in 2021 werd dat niet beter.
Haas koos ervoor om vooral te investeren in 2022. Je kan er een paar honderd miljoen in pompen om alsnog 10e te worden of dat geld steken in een compleet nieuwe auto. We zijn dan ook enorm benieuwd hoe de Haas VF-22 gaat scoren dit jaar.
Haas VF-22
Het Amerikaanse team met met Russisch geld, Italiaanse teambaas (met Duitse trekjes) en Britse thuishaven bijt namelijk het spits af met de compleet nieuwe Haas VF-22. Dat is altijd nieuwswaardig, maar in dit geval is het de eerste auto die ontworpen is volgens het nieuwe reglement.
De livery is ongeveer gelijk gebleven. Wel kunnen we zien dat er veel meer ‘zwart’ aanwezig is. Handig om zo de 2022-shirtjes opnieuw te kunnen printen en verkopen aan Van Gameren en Co.
Schumacher!
Gene Haas heeft er bijzonder veel zin in dit seizoen. Logisch, want Amerikaanse racemeneer is vooral heel erg gewend aan succes en de treurnis van afgelopen jaar wil hij niet nog een keer herhalen.
Daar moeten zijn twee topcoureurs voor gaan zorgen. Aan de ene kant is daar Mick Schumacher. Hij is talentvol, betrokken, snel, betrouwbaar, beschaafd, eloquent, stabiel en kan geregeld boven zijn materiaal uitstijgen. De andere coureur is Nikita Mazepin.
atrak zegt
Leuk! Ik in niet wachten tot het nieuwe seizoen begint. Ik mis wel de ballon bandjes moet ik zeggen.
VeniVidiVici zegt
@atrak: Ik kan ook niet wachten. Ben er alleen nog niet uit waar de races te bekijken. ViaPlay kan in elk geval de pleuris krijgen.
spacemoon24 zegt
De auto op de plaatjes is toch de officiële FIA F1 auto met alleen de “nieuwe” livery?
jensoffbutton zegt
Nope, kijk naar de achtervleugel. Die was veel meer gebogen bij de FIA auto.
Ook de side plates van de voorvleugel, bij FIA auto recht, bij de Haas een knik in.
En de side pods intakes zijn veel kleiner bij de Haas
Ik vind de pods van deze Haas wel heel breed en minder ‘druppelvormig’ dan het FIA voorbeeld.
Ik ben geen airo specialist maar hij ziet er daardoor niet supersnel/slank uit.
Visje66 zegt
Dit is inderdaad niks meer dan een render van de FIA auto met een HAAS livery erop. Nothing to see here.
Edge zegt
Dan mag je toch nog eens goed kijken. Dit is een compleet andere auto dan de showauto die de Formule 1 zelf onthulde. Meest in het oog springend zijn de smallere neus, het smallere colaflesje (bovenaanzicht) en de verder naar voren geplaatste sidepods. Maar ook als je verder kijkt zie je dat de ingang van de tunnels (op de plek waar de barge boards hebben gezeten) kleiner zijn dan op de showauto, dat de ophanging anders is en dat de achtervleugel afwijkt. Dit is geen showauto, dit is een Haas VF-22.
subaru555 zegt
@Visje66: voor je zoiets zegt moet je het wel zeker weten
jje003 zegt
Zelf vind ik juist die aerodynamische trucjes en snufjes wel leuk ipv die kale zijkant en kleine koelings gaten op de zijkant. Ook het idee van die 18’ velgen is best wel een faal. Het zou sportief moeten ogen maar het lijkt meer alsof ie zn originele wieldoppen heeft verloren en naar de halfords is geweest voor nieuwe en deze zwart gespoten.. Maargoed, looks boeien niet as het racen maar leuk word!
Richmond zegt
de wielen zijn afgedekt om te voorkomen dat teams de brakeducts gebruiken als aero vondsten en daarmee gevoeligheid voor vuile lucht creëren en het concept teniet doen.
wotskie zegt
Mooie wagen. B.t.w.: Steiner is een Italiaan.
fapfap zegt
Eerste
maferick74 zegt
Snap niet waarom ze niet meer sportstrepen in hun livery hebben verwerk… iedereen weet dat dit extra pk’s oplevert, helaas gemiste kans.
bernoulli zegt
En carbonfolie voor gewichtsreductie.
jensoffbutton zegt
Ik denk dat het interessant is dat iemand es de auto gaat vergelijken met de FIA voorbeeld auto.
Of als iemand ergens online een dossiertje ziet.. of als een autoblog medewerker er tijd voor heeft? ;)
SpeedGeek zegt
Je was zelf al aardig op weg niet waar? Het is duidelijk dat dit absoluut niet in zijn geheel het FOM model is. Het lijkt eerder op een combinatie van van alles. Je noemde al de sidepods die aanzienlijk anders zijn maar ook de neus is anders. Achtervleugel heeft geen DRS. Sowieso zijn er nergens stelpunten te vinden om de vleugels op af te stellen. De roll hoop en de inlaat lijkt daarentegen weer van de Haas uit 2021 te komen.
Günther Steiner heeft tegen AMuS al gezegd dat dit een eerste concept betreft en de laatste updates van Haas niet op deze auto, logischerwijs, zichtbaar zijn.
bastikaal zegt
Kan niet wachten op de grondige en uitgebreide analyse van @edge . Gaat het artikel nog uitgebreid en aangevuld worden of komt er een special aan? Had persoonlijk iets meer informatie verwacht
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor, alleen dat 18 inch staal ziet er echt niet uit. Misschien dat witte aerodiscs voor verbetering kunnen zorgen.
berlinetta zegt
Inderdaad. Dit lijkt wel alsof de winterbandenset erop zit.
aadzor zegt
Ik zie helaas nog maar weinig afwijkends van de FIA auto. Dat was natuurlijk wel te verwachten.
Gewoon even aandacht genereren dus.
aadzor zegt
wellicht toch wat inzichten in dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=aPytuKo87W8
ukbob zegt
Zonder de laatste zin is het artikel nóg leuker ;)
mashell zegt
Dat was nou net de enige zin die ik leuk vond.
berlinetta zegt
Wil je nou zeggen dat je fan bent van Mazepin?
flyerbunch zegt
Dit is niet de nieuwe auto, maar een render van de livery van 2022. Het geeft enkel meer een idee hoe de auto eruit kan komen te zien.
Het nieuwe F1 seizoen komt steeds dichterbij en benieuwd wat de eerste tests achter de schermen zullen onthullen in Barcelona. Hier zal Haas ook de 2022 auto onthullen in de pit lane.
mashell zegt
Geen hoofdsponsor = geen snelle wagen.
Een regel die helaas maar al te vaak op gaat.
Henkie zegt
Haas is de hoofdsponsor.
Robert zegt
Haas heeft bij elke gelegenheid geroepen dat zo’n beetje alle budget voor 2021 al in de 2022 auto werd gestopt. Nu weet ik niet hoeveel dat in de praktijk zal zijn, maar voor een team wat nog niet zo heel lang geleden als middenmoter (5de bij de constructeurs, in 2018) rondreed, mag ik toch hopen dat ze dit seizoen de weg naar boven weer hebben ingeslagen. Ik geloof namelijk niet dat Gene Haas nog heel lang geld in een team en raceklasse blijft stoppen wat zo matig blijft presteren.
berlinetta zegt
Misschien moet ook eens iemand dat tegen Williams vertellen.
John zegt
Het Nederlandse bedrijf Tricorp (uit Rijen NB) is kledingsponsor geworden voor het gehele team incl rijders. De naam zal ook op de auto’s komen.
https://www.tricorp.com/nl/tricorp-workwear-nieuwe-partner-van-het-uralkali-haas-formule-1-team
ghini zegt
@John: gaaf, hele team in van die high vis oranje jassen!
Henkie zegt
Past wel bij haas. De kwaliteit van tricorp is net zo goed als de snelheid van de haas afgelopen seizoen.
ghini zegt
Ik vind het ongelofelijk dat een team zo weinig aan een livery veranderd bij zon nieuwe fase in F1. Haast respectloos. Proberen ze dan echt elke euro uit te sparen vanwege budgetcap? Geef dan een upcoming designer een opdracht ofzo die het voor de aandacht en paar vip kaarten doet. Ik had ook wel verwacht dat ze een paar extra sponsoren hadden kunnen regelen..
mashell zegt
Wat voor zin heeft het dit team te sponsoren, ze komen toch nooit in beeld. Dat is ook de reden dat ze als eerste lanceren, dit is hun enige exposure dit jaar.
Maar ik hoop er compleet naast te zitten, dat Schumacher rondjes om Verstappen rijdt, net als vroeger.
ghini zegt
@mashell: Dat is wel erg simpel gezegd. Er kijken honderden miljoenen mensen naar elk race weekend. Exposure is ongekend. Door de keuze van Haas om alles op komend seizoen te zetten en nul geld en tijd in auto van afgelopen seizoen te steken had ik verwacht dat er wel sponsoren in zouden stappen. Afgelopen jaar idd niet. Nu zouden ze stappen moeten hebben gemaakt. Schumacher zit nog bij het team, ook wat waard. Ze zullen zeker niet meteen geniaal zijn maar er zal vast naar ze worden gekeken of en hoe ze zich hebben kunnen verbeteren. Dat ze dezelfde livery hebben helpt dan ook niet. Ik weet niet over er veel mensen merchandise van Haas kopen maar alleen daarvoor zou je met je kleine budget de livery iets aanpassen zodat je ook verse merchandise kan aanbieden.
dvaerden zegt
Ondanks de hoofdletters las ik deze zin “Gene Haas heeft er bijzonder veel zin in dit seizoen.” Toch eerst gewoon in het Nederlands ipv als een Amerikaanse naam. Vond het al een speciale uitdrukking “gene haas heeft er veel zin in” 🤣.
sportevo zegt
En toch ben ik bang dat er niet veel teams met een verrassende nieuwe livery zullen komen.
ghini zegt
@sportevo: ja ik ook McLaren lijkt met zwart / oranje te komen, lijkt hoopvol.. RB zal wel weer saai worden.. AM blijft zo goed als hetzelfde want die willen als Ferrari zijn. Meeste hoop op wat vernieuwing zit bij Willams, Alfa en AT, Alpine verwacht ik ook hetzelfde. Uiteindelijk valt het altijd tegen maar in een nieuwe fase van F1 hoop je toch op vernieuwing maar meestal komt dat alleen als een team van eigenaar, hoofdsponsor etc veranderd
sportevo zegt
Schijnbaar heeft Lego per ongeluk een filmpje gelekt met een model van de nieuwe auto en die heeft dezelfde kleuren als vorig jaar.
Lego heeft een samenwerking met McLaren.