De kogel is door de kerk, Romain Grosjean zal na zijn horrorcrash van afgelopen weekend ook de laatste Grand Prix van het jaar in Abu Dhabi overslaan.
Romain Grosjean is zo’n coureur die al een tijdje op zijn retour leek in de F1, maar toch op een of andere manier elk jaar weer op de grid stond. Dat de Fransman op zijn dag ontzettend snel kan zijn, is bekend. Dat het talent er vaak om soms koddige redenen niet helemaal uitkomt op de zondagen, dat is ook bekend. Na zijn beste periode naast Kimi Raikkonen bij Lotus, ‘vermaakte’ Grosjean ons de laatste jaren vooral met brommende uitspattingen op de radio. De bekendste daarvan was ongetwijfeld de legendarische beschuldiging aan het adres van Marcus Ericsson, dat de Zweed Grosjean geraakt zou hebben. In realiteit reed Marcus niet eens in de buurt. Uitstekend voer voor creatievelingen op het internet.
Nachtkaars verandert in vuurbal
Maar de F1 carrière van Romain Grosjean leek dit jaar dan toch eindelijk als een nachtkaars uit te gaan, na het zoveelste moeizame jaar in de achterhoede met Haas F1. Toen duidelijk werd dat Mick Schumacher en Nikita Mazepin volgend jaar hun geld talent naar het team uit Amerika brengen, wisten we dat er normaal gesproken geen plek meer was voor de Fransman. De spreekwoordelijke nachtkaars, veranderde vorige week echter in een enorme vuurbal.
Dat mogen we zo zeggen, want gelukkig kwam Grosjean relatief gezien goed uit de vlammenzee. Hij had alleen wel wat brandwonden aan zijn handen en aan een van zijn voeten. De race van vanavond zou sowieso te vroeg komen voor een rentree. De race van volgend weekend, die in principe dus Grosjeans laatste in de F1 zou worden, hield de Fransman echter nog voor mogelijk.
179 races, 10 podiums, 1 snelste ronde
Zojuist heeft Grosjean zelf echter bekend gemaakt dat hij ook volgende week niet in actie zal komen tijdens de race. Op zijn F1 resumé blijven dus 179 races, tien podiums en één snelste ronde staan. RG8 wil simpelweg het risico niet lopen dat hij zijn herstel bemoeilijkt of misschien nog een extra klap oploopt. Wel wil GRO nog graag een keer testen in een nieuwerwetse F1 auto, zodat hij daarmee dan zijn F1 carrière echt goed kan afsluiten.
Mercedes test
Romain gaf zelf aan dat hij hiervoor álle teams zou bellen, totdat iemand hem de mogelijkheid zou geven. Het goede nieuws is dat Toto Wolff bij Autosport inmiddels al heeft toegezegd dat kampioensteam Mercedes de Fransman hierin wel tegemoet wil komen als Romain nul op rekest krijgt van zijn ex-teams. Mooi. En tsja, je weet het natuurlijk nooit helemaal zeker in de F1. Misschien blijkt Romain wel net zo snel te zijn met die W11 als Hamilton, Bottas en Russell…
potver7 zegt
Die gaat natuurlijk als de brandweer in zo’n W11.
leukmaaronbetaalbaar zegt
@potver7: het lijkt me hilarisch als hij ineens net zo snel blijkt als LH44 (ook al is het maar tijdens een vrije training)
porker zegt
Het gerucht dat hij voor 2021 een Mercedes stoeltje heeft gaat als een lopend vuurtje door de pitstraat.
chrisvis zegt
Eigenlijk heeft grosjean maar twee keer op het podium gestaan. Op Wikipedia staat verkeerdelijk dat het tien podiums waren
mark997gt3 zegt
@chrisvis: 10 leek mij ook al heel erg veel….
mark997gt3 zegt
@mark997gt3: klopt toch wel. In 2013 al 6 keer op podium.
chrisvis zegt
@mark997gt3: lijkt me dat ik die races dan net gemist heb en dat is me nooit gebeurd de laatste twintig jaar. Heeft eigenlijk een beter palmares dan hulkenberg die zo geroemd wordt. Alee de Lotus deed het natuurlijk ook niet verkeerd
jaapiyo zegt
Toch klopt het gewoon.
Robert zegt
@chrisvis: ik raadpleeg voor dit soort vragen altijd graag het doorgaans uiterst accurate StatsF1.com (geweldige site voor feitjes- en cijfers fetisjisten, trouwens).
En voor wat betreft Grosjean houden ook zij het op 10 podiumfinishes, allen voor Lotus, waarbij vooral opvalt dat 2013 zijn beste jaar was (1x tweede, 5x derde plek) en dat op één na alle overwinningen zijn geboekt in het (Renault-)V8 tijdperk. Enkel zijn laatste podiumfinish (P3 op Spa-Francorchamps, 2015) was met een Lotus die in dat jaar was voorzien van een hybride Mercedes V6,
toniominestrone zegt
Nooit echt indruk gemaakt, of het moet vorige week zijn geweest, carrière staat toch voornamelijk, zeker in het begin in het teken van doldrieste acties, verder geen aansprekende resultaten behaald, kortom joep doei en mazzel!
SpeedGeek zegt
Probleem is alleen dat Grosjean helemaal niet in de W11 mag rijden aangezien de auto voor het testen 2 jaar oud moet zijn. Dus de W10 zal worden ingezet voor die test ;) klein detail.
Hoe dan ook. Ik vond Grosjean altijd wel een toffe gast. Heeft meer podiums dan Hülkenberg en Perez samen (ha-haa) en was altijd wel spontaan tegenover de camera. In zijn Lotus en Renault jaren was het best een aardige rijder.
En krijg altijd de indruk dat brokkenpiloot ook een zwaar overtrokken mening is. Maldonado, dat was een brokkenpiloot.
banderas zegt
“I think Ericsson hit us” werd door zijn mannetje aan de radio gezegd, niet door Grosjean. Toch?
jupjupjup zegt
Het was de race engineer die zei ‘ericsson hit us’
Van Epschoten zegt
Gokje. Volgend jaar reserve bij Alpine. Mag daar de VT1 van de GP van Frankrijk rijden.