De GP Imola krijgt een compleet andere indeling voor de vrije training.
Vanwege alle perikelen omtrent het coronavirus, is de Formule 1 agenda nog lang niet definitief. Eerlijk is eerlijk, de organisatoren (FOM, Formula One Management) doet het het erg aardig. Ze roeien met de riemen die ze hebben.
GP van Emilia Romagna
De eerste serie GP’s zijn inmiddels verreden en in de tussentijd zijn er een paar Grand Prix’ bijgekomen. Sommige daarvan stonden niet op de agenda, maar zullen dit jaar wel een race organiseren. Denk aan Duitsland (Nürburgring, GP van de Eiffel op 11 oktober) en de GP van Toscane op Mugello (13 september). Een GP die we ook graag terugzien is de Emilia Romagna GP op het circuit van Imola.
Imola
De GP Imola staat gepland voor het weekend van 1 november. Normaal gesproken wordt er op vrijdag twee maal een vrije training van anderhalfuur gereden. Dan volgt op zaterdag een derde vrije training met daarna de kwalificatie. Maar voor dit weekend gaan ze het anders doen op het circuit van Imola.
Drastisch ingekort
Vanwege organisatorische redenen wordt de planning voor het weekend van de GP Imola drastisch ingekort tot een tweedaags evenement. Het was al bekend dat men ging kijken om de planning compacter te maken, nu is bekend hoe ze dat gedaan hebben.
Geen vrijdag training
De gehele vrijdag is namelijk komen te vervallen! Dan wordt er gewoon niet gereden. De eerste vrije training begint op zaterdag om 10:00 en duurt 90 minuten. En… dat is het! Jazeker, na die 90 minuten is er geen ruimte meer om te trainen. Daarna kunnen de auto’s weer terug naar de pitboxen. Van 14:00 tot 15:00 is er de kwalificatie. De race start om 13:10 en Hamilton zal rond 15:00 over de streep komen als winnaar.
Derde Italiaanse race
De Grand Prix van Emilia Romagna op Imola zal de derde race in Italië zijn, naast de races op Monza en Mugello. De race volgt een week na de GP van Portugal op Portimao. Ferrari heeft dus drie thuisraces, helaas in een seizoen dat niet alles vlekkeloos verloopt.
dappers zegt
inderdaad, minder testen voor andere teams om dichter bij mercedes te komen is wat goed is voor de sport!
dees zegt
Het is niet alsof alle teams het budget hebben om nog echt veel nieuw te ontwikkelen.
De teams die dit wel hebben huren een circuit om te testen zoals Ferrari nu doet.
boriske zegt
Huren een circuit? Er mag helemaal niet getest worden.
volvov7025t zegt
@boriske: Ferrari huurt silverstone voor een dagje om te filmen. Dat mag binnen de regels. Max 100 km afleggen op speciale banden. Maar reken er op dat er flink onderdelen getest gaan worden. Dat de timing erg gunstig is is gewoon goede planning. Mercedes of rb hadden het ook kunnen doen.
dappers zegt
ik weet niet zeker of jij en ik dezelfde sport kijken…
wildbeest zegt
@dappers: mercedes rijdt met de handrem erop, die liggen ca 2,5 sec per circuit voor.
mashell zegt
@dappers: of is het minder testen zodat Mercedes niet nog verder kan uitlopen?
Robert zegt
@dappers: nee, dat zie je verkeerd. Die uren worden juist ingeperkt om Mercedes niet nóg verder te laten uitlopen op de concurrentie.
dappers zegt
moah, diminishing returns lijkt me wat meer voor de hand liggend…
joejojo2012 zegt
Hopen op flinke herfststormen in die regio op 01.11.2020 :)
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Waarom niet gewoon de hele zaterdag voor vrije training gebruiken en de kwali & race op zondag?
carmasterr zegt
Die namen snap ik niet echt. Eiffel GP? Emilia Carbonara? Dit kunnen toch gewoon de Duitse en San Marino Grands Prix zijn?
Fruitcake zegt
@carmasterr: Nee, aan die namen zijn rechten verbonden.
carmasterr zegt
En die rechten liggen niet bij FOM en de organiserende circuits? Hockenheim heeft geen aanspraak op de Duitse GP en Imola heeft altijd San Marino als titel gehad. Lijkt me dat dat wel te regelen valt.
Fruitcake zegt
@carmasterr: Check: https://www.maximumf1.com/formula-1/300746/amp
sportevo zegt
@carmasterr: er kunnen niet twee GP’s in 1 land gehouden worden met dezelfde naam. Daarom was de tweede race in Oostenrijk geen GP van Oostenrijk 2 o.i.d. maar de GP van Stiermarken, naar de regio.
Bij die 2 andere races in Italië doen ze dat nu ook. De GP van San Marino had natuurlijk ook gekund (zou ook wel historisch verantwoord zijn geweest) maar ik denk dat ze voor de regio naam kiezen.
Alleen de 2e race op Silverstone wordt vernoemd naar het 70-jarig jubileum van de race.
In het verleden gebeurde dit overigens ook vaker: GP van Luxemburg op de Nurburgring omdat de Duitse GP al op Hockenheim werd verreden.
Of de GP van Europa op Jerez, Valencia, Donington Park, Brands Hatch en ook op de Nurburgring. Allemaal landen waar al een GP werd verreden. En de Pacific GP op het circuit van Aida in Japan en de Japanse GP op Suzuka en volgens mij in de jaren 80 waren er ook meerdere races in de VS in 1 jaar maar met afwijkende namen.
carmasterr zegt
Dat klopt allemaal, maar dat is dus voor de Nurburgring en Imola geen issue. Zoals je zegt kan San Marino gewoon en Hockenheim staat dit jaar niet op de kalender, dus de Duitse GP is ook vrij.
Cabrioot zegt
Weet iemand waarom de tijd van de gp zo vroeg is ? Normaal is dit om 15.10 als het europees is en nu om 13.00 ?
bruinwerker zegt
@Cabrioot: Italiaanse tijdzone.
Stefje zegt
Die is niet anders dan de Nederlandse of Franse…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Wel raar dat deze GP nog niet op de agenda staat van formula1.com. Die van Ruslang (27-9) staat er wel op en die is ook nog niet officieel bevestigd (staat nog op “To Be Confirmed”).
willeme zegt
@F36GC:
Check even de link: ze hebben het op hun eigen website bevestigd. Kwestie van tijd dat het op de agenda staat. TBC-status staat er vaker op bij circuits aan het begin van een seizoen en nu tijdens corona.
Calimero zegt
@willeme; nu er (nog) geen publiek bij is ,en er dus geen ” greatest crowd in the world” van de kant van de coureur te horen zal zijn, kun je net zo goed de standaard (copy-paste) reactie van zijn race-engeneer alvast er bij zetten: “Getting there Lewis, awesome ride mate” gevolgd door een woohoo vanuit de cockpit……
willeme zegt
@milan0: in principe hoef je tot 2022 geen race te volgen ;-)
dappers zegt
leuke variant van “get in there Lewis”. verder compleet waar.
rob5nismo zegt
@dappers: hammertime Lewis vindt ik ook wel humor
centocinquantanove zegt
@rob5nismo: helaas heeft Hamilton bij gebrek aan concurrentie al even niet meer hoeven te Hammertimen
mustang750supersnake zegt
@milan0: als ik érgens kótsmisselijk van word is het dat ‘gettin there lewis’ wel!!!
net als schumacher z’n neppe súperblije enthousiaste -ò wat ben ik blij-gejuich na 400 gewonnen races en 6/7 wereldtitels…..
mashell zegt
@mustang750supersnake: hoezo nep? Denk niet dat je gewoon echt blij kunt zijn als blijkt dat je de allerbeste bent, zelfs al is het voor de 400e keer? Dat kon wel eens heel de drijfveer voor de topsporter zijn.
mpgc zegt
Gaat wel spannend worden dat format. Als een team met de set up de verkeerde kant op gaat, hebben ze geen tijd om het te corrigeren. Kan dus een interessante grid opleveren.