De Golf 8 facelift is hard gelekt het internet, want dit is ‘m in vol ornaat!
De Volkswagen Golf van de achtste generatie is een klein beetje een gebeten hond. Ondanks dat het een bovengemiddeld puike auto is, is ‘ie behept met een paar intrinsieke nadelen. Het grote probleem is dat de Golf 7 dermate goed was, dat er niet veel viel te winnen. Dat bleek wel. Het interieur werd opgetrokken uit goedkopere materialen en het infotainmentsysteem leek fraai, maar was lastig te bedienen.
Nu is dat niet zo heel erg vreemd: Volkswagen moest na dieselgate in no-time met de ID.3 op de proppen komen én de Golf vernieuwen. Dus ja, dan is het logisch dat men iets bespaart op de kosten. Het ziet er naar uit dat Volkswagen geleerd heeft van de Golf 8. Er komt namelijk een flinke update aan en de eerste afbeeldingen daarvan zijn nu al gelekt! We vonden deze foto’s via Cochespias1 op Instagram.
Hoe dit precies heeft kunnen gebeuren, is niet helemaal duidelijk. Er gaat een gerucht dat er op de Hongaarse website een overijverige stagiair de afbeeldingen alvast klaar had gezet. En gepubliceerd. De wetten van het internet zijn natuurlijk bikkelhard: als het er eenmaal op staat, staat het erop en gaat het er niet meer af. Patricia Paay is daar nog altijd pislink over.
Golf 8 facelift gelekt: wat is er nieuw?
Welke verbeteringen kunnen we zien? Nou, best een een aantal. Helemaal als een verrassing komen ze niet, maar ze zijn zeker welkom. Zo is het stuur voorzien van fysieke knoppen die gewoon werken! Nice! De nieuwe Passat heeft ze al en ook de Golf heeft ze nu.
Bij de Golf GTI zien we een paar kleine doch interessante aanpassingen. Zo staat de badge nu ook geplakt op de deur. Zo kun je laten weten aan je tegenstander van het stoplichtsprintje dat jij een echte GTI hebt. Qua velgen is duidelijk dat ze net als bij Autoblog ook bij Volkswagen fan zijn van Alfa Romeo. De wielen lijken bijna rechtstreeks van de Giulia afkomstig te zijn.
Ook chill is dat ze die vele mistlampjes in de voorbumper weg hebben gehaald. Dat zag er nogal goedkoop uit. Helaas heeft ook de Golf GTI een lichtbalk tussen de koplampen. Het voegt niets toe, behalve dan aantonen dat het ‘modern’ is. Dat soort designfoefjes verouderen overigens heel erg snel. Ook het logo kan oplichten aan de voorzijde. Tja.
Techniek
Qua techniek en specificaties is er nog niet veel bekend. Volgens het Britse Autocar krijgen de hybride Golfs nu dan eindelijk de 1.5 TSI motor in plaats van de wat oudere 1.4. Ook komt er een nieuwe batterij en een elektromotor, waardoor de actieradius van de Golf eHybrid en GTE zo’n 100 km bedragen. Bijzonder is dat er ook een eTDI aankomt, compleet met een 2.0 TDI motor met 48V-ondersteuning.
Ook is bekend dat de handbak niet terugkeert: het is nu enkel en alleen DSG. Ondanks dat dat (veel) minder leuk is, is het simpelweg beter om de emissies lager te krijgen. Het is ook veel sneller, dus de meeste klanten kozen er toch al voor: 95%! De lancering van de nieuwe Golf duurt volgens Autocar niet lang meer. Op 9 januari spraken ze over ‘een paar weken’, dus heel lang hoef je niet meer te wachten.
Via: CocheSpias
Specht zegt
De Golf 8 is qua ontwerp toch wel een beetje een dood paard. Zelfs met een facelift valt er weinig eer aan te behalen. De voorkant met de koplampen blijft lelijk. En de grille is natuurlijk belachelijk groot. Lijkt nu wel een soort brugklasser met een driedubbele beugel.
En inderdaad de velgen gejat van Alfa en niet bijster origineel dus. Ik zou toch liever de Golf 7,5 nemen (nog steeds).
dedas zegt
De velgen lijken mij een moderne Interpretatie van de Golf V GTI velgen.
3246cm252kw zegt
Lijkt gewoon officiel een oude art van een Alfa maar nu gespoten en gepolijst
Gele Koplamp zegt
Een verlicht logo? Wat een kermis…
mashell zegt
Zo’n streep voorop waar om het donker een onderbreking zit oogt ook knullig. Dan ook het logo maar verlichten.
Dutchdriftking zegt
Prodrive wielen en Rosso Copetizione, nouja, beter goed gejat dan slecht bedacht. Dat verlichte logo is wel echt heel erg Ali Express. Net als die verlichte nieren van BMW, en projectie van logo’s als je de portieren open doet.
Robert zegt
Die AliExpress uitstraling ligt er inderdaad (nog steeds) dubbeldik bovenop. Ongelofelijk dat de VW directie hier groen licht aan heeft gegeven en dus ook maar beperkt iets heeft gedaan met de kritiek die de Golf 8 na introductie met bakken vol over zich uitgestort kreeg.
Het zal me niks verbazen als de laatste bouwjaren Golf 7 straks duurder zijn op de occasionmarkt als de eerste bouwjaren Golf 8. Je zag het een paar jaar geleden ook gebeuren met de auto’s met ‘conventionele’ motoren t.o.v. de eerste auto’s die met een FSI- of TSI-blok waren uitgerust.
cossiekiller zegt
Maar welk petje krijg je erbij?
Allison Burgers zegt
Petrolpet.
flyerbunch zegt
Aan de binnenkant viel er wrs meer eer te behalen met knippen en infotainment systeem redesign. Buitenkant doet me nog altijd niet echt veel, maar ja het is al jaar en dag voor de Golf evolutie ipv revolutie bij VW op dat vlak.
Edge zegt
Ik zag gisteren dat James Engelsman van Throttle House een nieuwe Golf R heeft gekocht als daily driver en schrok toch wel even van de prijs die hij voor zijn R mocht betalen: 50k in dollars. En dan niet US dollars, maar Canadese dollars. Bij de huidige koers is dat €35k. Ik wist dat wij als Nederland een duur autoland waren, mede door de BPM, maar ik wist niet dat de Golf R daar zelfs in vergelijking met Duitsland een dikke 20k goedkoper is.
Hier in Nederland zijn de Golf GTI en Golf R allang geen leuke auto’s meer. Het zijn hele fijne allrounders, maar met prijzen waarmee je concurreert met snellere EV’s of luxere benzineauto’s is het gewoon niet interessant meer. Ik bedoel, 85k voor een Volkswagen Golf R, hoe verzin je het?
dijan zegt
Edge; in vergelijking met de prijzen en prestaties met BMW140 en Mercedes 45 amg is het best oke .
ytzenv zegt
Autoview DE schrijft dat de 1.0 3 cilinder turbo niet terugkeert, maar vervangen wordt door een 1.5 TSI mildhybrid van 115 pk. Dat is in elk geval plezierig nieuws.
mijnnaamishaas zegt
Ik vind hem er op vooruit gegaan. De koplampen waren niet bepaald fraai en ogen nu strakker. Het interieur ziet er ook hoogwaardiger en gezelliger uit. Zet maar voor de deur. O en wat de VAG- haters ervan vinden interesseert me gee r**t. De Golf is altijd een fijne auto geweest.
Richmond zegt
Ja de afgeronde onderkant is nu hoekig geworden dat is wel een vooruitgang.
golf1985 zegt
Rijd zelf ook al jaren golf alleen dan een mk2. Mijn vriendin heeft een golf 6 maar denkt eraan om te upgraden naar een 7, 7,5 of een 8. Vind die 8 niet eens lelijk. De nieuwe facelift ligt natuurlijk buiten bereik maar een pre facelift met mooie wielen doet het toch altijd goed
Stefje zegt
Kijk eens naar een 7.5 GTI performance pack. Die zijn intussen redelijk haalbaar tweedehands, en die hebben een geweldige bouwkwaliteit vergeleken met de Golf 8, plus ze zijn van alle gemakken voorzien. Echt heel veel meer kan de 8 niet.
ukbob zegt
Voor privé aanschaf zou ik dan voor een golf 7,5 gaan.
Kwalitatief en qua afwerking net wat mooier, waarschijnlijk wat goedkoper en – maar das persoonlijk – mooier.
bietje zegt
…’pislink’…
Pun intended.
👊🏻😂
Robert zegt
Ze moet niet zo zeiken. Oh, wacht…
Allison Burgers zegt
Vroegah was de Golf een auto die altijd kon. NU is het vooral heel erg een doelgroepenauto en zo ziet hij eruit ook.
Dat bij VW de hybride aandrijflijn tot nu toe met de 1.4TSI werd uitgevoerd in plaats van met de 1.5TSI heeft trouwens een technische reden. De 1.4TSI is veel sneller op bedrijfstemperatuur dan de 1.5TSI tot nu toe. In een hybride aandrijflijn, waar de benzinemotor vaak aan en uitschakelt, wil je een efficiënt blok dat snel warm is en niet eentje die lang koud blijft.
ukbob zegt
Benieuwd of de GTE straks dan niet alleen de 1.5 krijgt maar ook van DSG 6-bak naar 7 bak wordt geüpgrade..
Allison Burgers zegt
De ‘natte’ DQ400 met 6 gangen is speciaal voor de phev’s gemaakt. Wellicht een aanpassing. De droge 7-traps instap-DSG is geen upgrade in elk geval. Die kan veel minder koppel aan en gaat vaak stuk.
dolledries zegt
Gaaaaaaap .. passé .. next …