Gisteren constateerden we dat GM voor de aanstaande machtswisseling eens flink de bezem door het bedrijf haalt, maar ze zijn nog niet klaar. Hun 7%-belang in Peugeot-Citroën (PSA), wellicht de slechtste investering van de afgelopen jaren, wordt overboord gegooid, zo melden de Amerikanen zojuist.
Ondergetekende stond redelijk met zijn oren te klapperen toen GM begin vorig jaar, vers uit een faillissement, doodleuk aankondigde een belang van 7% in PSA te nemen. Inmiddels zijn we geen twee jaar verder en blijkt de synergie tussen beide automakers misschien toch niet zo goed te zijn als gedacht. GM bijt nu door de zure appel en loost al zijn aandelen in de noodlijdende Franse automaker.
Het lijkt er voor de buitenstaander sterk op dat 1) GM bezig is met een afslankoperatie a la Ford ruim vijf jaar geleden, ergo: alle overbodige ballast wordt vrij rigoureus overboord gegooid waardoor de te grote jas naar beheersbaardere proporties slinkt (zonder Chevrolet Europa en Holden-productie in Australië) en 2) dat scheidend CEO Akerson bezig is het GM-straatje schoon te vegen, opdat zijn opvolgster niet meteen bij het begin van haar termijn met alle oude skeletten in de kast opgezadeld wordt.
Vice-voorzitter Steve Girsky omschrijft het als volgt:
“Our equity stake was planned to support PSA in their efforts to raise capital at the time of the creation of the GM and PSA alliance, and that support is no longer needed”
Wat hij hiermee eigenlijk wil zeggen is dat de deur extra wordt opengezet voor Dongfeng, een concurrent van GM op de Chinese markt, om zijn tanden in PSA te zetten.
De lopende samenwerking met PSA loopt hierdoor overigens geen averij op, zo zegt GM. Ook het minderheidsbelang in Ally Financial Inc., voorheen GMAC, wordt verkocht. Dit levert GM 900 miljoen USD op.
bofkont zegt
PSA is ook kansloos zolang ze macht van de vakbonden niet breken in Frankrijk.
Die lui schijnen niet te kunnen begrijpen dat als ze failliet gaan niemand een baan meer heeft.
desjonnies zegt
@bofkont:
Heel Frankrijk heeft een Margaret Thatcher nodig.
Frankrijk was altijd het land dat ervoor zorgde dat er een balans was in Europa tegenover de Duitsers.
2800cc zegt
@desjonnies: De Fransen zijn altijd in de pan gehakt door de Duitsers, zowel tijdens de oorlogen als met de auto’s..
super zegt
@desjonnies:
In frankrijk is maar 8% van de arbeiders lid van een vakbond, minder dan de helft van het aantal dat vakbondslid is in duitsland (18%). Ze schreeuwen alleen een stuk harder…
awesome zegt
Een kat in het nauw… Komt dat 2e faillissement!
Design_Driven zegt
“De lopende samenwerking met PSA loopt hierdoor overigens geen averij op, zo zegt GM”
Natúúrlijk niet, behalve dan dat ze net toevallig de ontwikkeling van een gezamenlijke auto hebben gestopt, maar verder is alles koek en ei.
Voor PSA is dat geen goed nieuws en aangezien de koers morgen wel zal vallen denk ik dat er nu een paar Chinezen zich grinnikend in de handen wrijven.
fit4fun zegt
Er zit toch weinig systeem en weinig lange termijn denken in die alsmaar wisselende “strategieen” van GM, behalve dat ze steevast verlies opleveren….
lambo4all zegt
Mooi, als er ergens een concern is waar weinig schot in zit is het psa wel. Buiten europa niet aan de straatstenen te slijten, en als je frankrijk en leasend nederland niet meerekent doen ze het in europa ook belabberd.
lincoln zegt
slechtste investering ??
waren Fiat en/of Saab dan niet 100X kutter ??
mooi .. GM is sinds kort van de staatsschuld af ..
effe de boel goed opruimen voordat die dame aan het roer komt ..
audifreak zegt
De Franse auto-industrie is al jaren dood, dus onbegrijpelijk dat ze er ooit in hebben geïnvesteerd, en zeer verstandig dat ze zich nu terugtrekken.. Misschien wordt het ooit weer wat met GM nu ze alle bij voorbaat tot mislukken gedoemde projecten bij het oud vuil zetten. Hadden ze eerder moeten doen.. Kijk naar Chevrolet Europe, wat een trieste aanfluiting was dat, met Chevy-onwaardige misbaksels als de Matiz..
SimonMc zegt
@audifreak: “De Franse auto-industrie is al jaren dood”
Túúrlijk…
TimoBac zegt
@SimonMc: Bewijs maar eens het tegendeel. Dood is een groot woord maar echt florisant is het zeker niet te noemen..
desjonnies zegt
@TimoBac:
Uiteraard, omdat de andere EU landen door Duitsland economsich in een wurggreep worden gehouden.
Hitler zou zich rotlachen !
Duitsland leverde gretig Porsche Cayennes in de regio van Athene, wat op de kaart het dichtsbevolkte Cayenne gebied van de Eu werd.
Toen konden de Grieken dat niet meer betalen.
En moesten wij als EU financieel bijspringen om Griekenland overeind te houden .
Ik zie echter geen enkele Griek lachend door de straten van Athene lopen omdat het land weer zoveel miljard steun heeft gekregen.
Dit omdat dat geld direct wordt overgemaakt naar de Deutsche Bank en naar Goldman Sachs (een Amerikaanse zakenbank)
Dus ergo, we houden de Grieken niet overeind maar Deutsche Bank, zoek eens op hoeveel schuld Griekenland heeft aan leningen bij de D.B.
Dus geen wonder dat het “zo goed” gaat in Duitsland, als ze niet kunnen betalen, pakt de EU de rekening op !
super zegt
@desjonnies:
het is inderdaad echt stuitend wat de duitsers sinds de financiele crisis aan het doen zijn, zelfs de fransen zouden denk ik niet zo laag zinken.
nibor zegt
En nu hebben die sukkels bij PSA helemaal geen vaste partners meer. Enkel de Peugeot Partner dan.
Zowel BMW als GM weggejaagd. Goed bezig…
Esprit_de_Flandre zegt
@RRenault: Dongfeng is een goeie partij hoor. Of Frankrijk (staat of volk) daarmee tevreden zal zijn is een andere vraag, maar het kan geen kwaad een Chinese baas te hebben…
Specht zegt
Kortom volgend jaar PSA failliet, dan kan ik dus mooi beginnen aan de restauratie van m’n Peugeot 205 GT die nog in de stalling staat. :P
Jansen zegt
@Specht: Wow! een echte GT, met 1400 cc blok en twee carburateurs!
succes met de carburateurs overigens, de pakkingen zijn niet heel eenvoudig….
bmwe46csl zegt
Als Psa niet zo afhankelijk van Frankrijk was..