De gelekte M5 CS spat nu op je beeldscherm.
Soms ontgaat het nu van een auto je een beetje. In de meeste gevallen gaat dat om enorme SUV’s van 2.500 kg met 600+ pk en een luchtweerstand van een wolkenkrabber. En de rijeigenschappen van zo’n pand. In de meeste gevallen is het een meestwerk qua engineering, maar blijft het knagen. Al die moeite voor niets. Je gaat Ton Elias ook niet inzetten op de kilometer vrije slag of of een wedstrijd frikadellen eten met Eva Jinek. Ofzo.
Nee, als er één auto was die alles kon doen, dan was het wel de BMW M5. Zakenauto, familieauto, driftmachine, Autobahnstormer, Nürburgring-ridder en sprintkanon. In de jaren heeft de BMW M5 veel concurrenten gekregen die verdacht dichtbij zijn gekomen. Daarom is hier de BMW M5 CS om orde op zaken te stellen. We wisten al lang dat de auto eraan kwam. Goed nieuws: gelekte M5 CS is nu een feit!
Gelekte M5 CS
Zoals de traditie voorschrijft, is ook de BMW M5 CS gelekt voor de officiële introductie. Via een man in een kaki regenjas (hij schijnt altijd pech te hebben) kregen we namelijk een paar foto’s doorgesluisd. Uiteraard delen wij deze platen even graag met je.
Officiële informatie is er nog niet over deze gelekte M5 CS. We weten wel dat de auto een trede hoger staat dan de BMW M5 Competition, die op zijn beurt weer boven de regulier BMW M5 staat. Die weer is gebaseerd op de BMW M550i xDrive. Keuze te over als je een snelle sedan wenst uit de 5 Serie van BMW.
Gele koplampen
Wat we kunnen zien op de foto’s van de gelekte M5 CS is dat matte lak helaas nog niet ten einde is gekomen. De goedkoop ogende grondlak-look werkt nog inspirerend voor met name Duitse merken, blijkbaar. We zien dat de nieren en velgen nu in een bronskleur zijn afgewerkt. Daarnaast zien we gele koplampen, waarschijnlijk als hoedtik naar de M8 Le Mans-racers. En natuurlijk naar de vakanties van @jaapiyo naar Zuid-Frankrijk. Reken er maar op dat we voldoende oude E60 5 Series gaan zien met geel gekleurde koplampen. Kan niet anders.
De V8 krijgt er een paar paardenkrachten bij, 10 stuks om precies te zijn. Daarmee komt het totaal uit op 635 pk. Waarschijnlijk dat het motorkarakter wel iets is gewijzigd om de auto iets spectaculairder te maken. Ook het chassis zal flink aangepakt worden om zo nog strakker te sturen en sneller over het circuit te kunnen banjeren. Een ander groot voordeel is de gewichtsreductie. De BMW M5 CS moet namelijk 70 kilogram lichter zijn dan de reguliere M5.
Meer lezen? Check hier ALLE speciale BMW M5-uitvoeringen op een rijtje.
dalmore zegt
Noem me maar kritisch, zelfs hier vind ik de nieren net iets te opzichtig. In vergelijking met de M3/M4 is het echter een pareltje! De velgen passen ook lekker in het plaatje!
Robert zegt
@dalmore: och, dat bronzen snoetje misstaat hem m.i. niet. En inderdaad, dit is 100% beter dan die dubbele frietsnijder op de neus van zowel de M3 als M4.
On topic: ooit was de Club Sport bedoeld als racer met toelating voor openbare weg. Dus: véél lichter dan de reguliere straatversie, door al het overbodige weg te laten of te versoberen. Geen airco dus, of radio, elektrische ramen, dikke stoelen, luxe portier- en dashboardbekleding en zelfs geen achterbank. doen ze dat wel, dan is die ’70 kg. lichter’ met gemak te verdubbelen. En nog wat extra, waarschijnlijk. In dat opzicht is de huidige CS natuurlijk niet meer dan een ‘actiemodel’ t.o.v. de andere M5 uitvoeringen. Een beetje zoals Renault ooit de roemruchte naam Gordini ten grabbel gooide door de iconische livery op een Twingo en Clio te plakken.
Ram-G-maN zegt
Leuke Ring Taxi.
Zal wel net zo veel kosten als een reguliere F90 M5 met Evolve Automotive Stage 3 Tune.
The Stig NL zegt
@AutomotiveDesigner: Ja, maar deze zal tenminste keer op keer kunnen racen in tegenstelling tot Stage 3 Evolve M5.
jajeroenja zegt
@00carguy00: omdat een volledig opnieuw opgebouwde motor niet gebouwd is op duurzaamheid?
jmeverts zegt
@jajeroenja: dat zie je inderdaad gebeuren in de videos van evolve, panne na panne
Ot92 zegt
@00carguy00 Die van Evolve is intern versterkt en zodanig aangepast dat ie fatsoenlijk kan omgaan met het vermogen. Op lange termijn zal ie eerder versleten zijn, maar dat spreekt voor zich.
berlinetta zegt
De uiterlijke wijzingen vind ik niet per se nodig, maar het zal verder wel een kanon zijn om te rijden. Wat mij betreft wel de eerste keus in het segment van powersedans.
ericc zegt
Gercollector en Schmee150 zouden al een bestelling geplaatst hebben! Volgens de man in regenjas althans.
Loek zegt
@ericc: die twee kopen ook alles wat los en vastzit…
Shmee heeft toch ook al een M3 en M8?
petroldrinker zegt
Tja als je geld hebt zoals hun, why the fuck not?
Jochen zegt
Kijkend naar de foto’s van de bips dacht ik even dat de eindpijpjes opnieuw weer meer gecentreerd zouden worden (E38/E46 bijv.). Toch jammer dat het alleen een contourlijn van de diffuser blijkt te zijn.
e38ossie zegt
@jochen: Welke E38 ,buiten de ALPINA B12, heeft zichtbare uitlaten?
boomhauwer zegt
@e38ossie: ik denk dat ie E39 bedoelt.
Dutchdriftking zegt
De motorkap en diffuser zijn een beetje over de top (zal wel bij CS horen) maar verder is hij fijn. Eindelijk ook weer eens af fabriek knappe BBS wielen. Enige optie welke ik zou toevoegen is een induvidual lak kleurtje. Silverstone Metallic/Blue Water Metallic staat sinds de e39 geniaal op iedere M5.
kniesoor zegt
@dutchdriftking: Het design van deze velgen is inderdaad niet onaardig, maar vind de spaken wel wat iel, die hadden net een slagje dikker gemogen.
pier zegt
Lekker man deze cask strength 5-serie.
mcshine zegt
Hopelijk komt er ook een non-Franse versie.
wildbeest zegt
Moest ook wel, de M5 leek wel een 518i zodra er een RS6 naast stond
berlinetta zegt
Of de RS6 lijkt wel getekend door een kleuter die hyper is van de suiker zodra er een M5 naast stond. Is maar net hoe je het bekijkt.
mashell zegt
Maar waarom ziet de motorkap eruit als een kaasschaaf?
utregcity zegt
Is dit wel een BMW? Heeft zo’n kleine grill. 🤔
alcantara zegt
Gewoon een Duitse dikbolide. Niks mis mee.
lithiumion zegt
Ik was heel even bang dat BMW spraakmakende designs zou gaan toepassen. Maar gelukkig, ze blijven lekker op z’n Duits, saaie middle of the road ontworpen wagens maken met veel vermogen, voor te veel geld