En dan bedoelen we niet Drive to Survive, maar de rasechte soap in de Formule 1 die zich momenteel in Brazilië afspeelt.
Spanning en sensatie in Brazilië gister. De uiteindelijke kwalificatie voor de race op zondag wordt vanavond bepaald middels een sprintrace en wie er die sprintrace op kop mag starten werd gisteravond bepaald in de kwalificatie. Daar gaan we het zo nog even over hebben. We moeten het eerst even hebben over wat er nou precies aan de hand is met zowel Lewis Hamilton als Max Verstappen en we kunnen je melden: een speelfilm is er niks bij.
Lewis Hamilton
We moeten even beginnen met een update over Lewis Hamilton. Gisteren werd duidelijk dat deze race voor hem een stukje lastiger wordt, want hij incasseert vijf plaatsen penalty vanwege een motorwissel. Kat in ’t bakkie voor Verstappen, zou je zeggen, maar op de Autoblog-redactie geloven mijn collegae er niks van. Dit is nog één laatste move van Mercedes om die titel voor Hamilton gewoon nog even te pakken. Dan moet het wel volgens plan gaan.
Na de kwalificatie voor de sprintrace kwam de auto van Hamilton namelijk niet door de technische keuring. Volgens de FIA is de achtervleugel niet in orde. Deze opent meer dan de toegestane 85 millimeter openingslengte bij het gebruik van DRS. Mercedes moet zich daarom melden bij de stewards en wat die ervan vinden is nog niet helemaal duidelijk, maar omdat de kwalificatie geracet is met deze ‘oneerlijke’ vleugel, kan Lewis een extra straf verwachten.
Max Verstappen
Mocht Hamilton nog verder teruggeschroefd worden, dan gaat een winst op het circuit van Interlagos lastig worden. De soap gaat echter verder bij Max Verstappen. Nadat de auto’s in het parc fermé werden gezet aan het einde van de kwalificatie, liepen de coureurs weg van de auto’s. Je mag dan niet meer aan de auto zitten, enkel om hem weg te slepen naar de pitbox. Max Verstappen vergat dat even.
Max zit namelijk eerst even met zijn eigen vleugel te klooien, maar daarna doet hij iets wat volgens de regels van de rivaliteit ‘helemaal alle perken te buiten gaat’. Hij inspecteert (lees: raakt aan) de vleugel van Lewis Hamilton ook nog even. De actie is enkel gefilmd vanuit bovenstaand telefoonfilmpje en via de camera van één van de Alpine-auto’s.
Het was genoeg om Max óók op het matje te roepen bij de stewards! Hij riskeert namelijk het breken van regel 2.5.1 in het FIA-regelement: na het neerzetten van de auto’s in het parc fermé mag je niet meer tunen, repareren maar ook niet meer aanraken en inspecteren. Ook Max wacht nog op uitspraak, maar dit kan hem ook een straf opleveren. The saga continues…
Resultaten kwalificatie
Je zou bijna vergeten dat dit alles zich afspeelde na een ‘gewone’ kwalificatie in de Formule 1. Die verliep ook aardig gewoon, dus we hebben nog even de resultaten voor je en daarmee de startkwalificatie voor de sprintrace vanavond. Let op: hier zijn nog geen straffen uitgedeeld.
- Hamilton – 1:07,934
- VERSTAPPEN – 1:08,372
- Bottas – 1:08,469
- Perez – 1:08,483
- Gasly – 1:08,777
- Sainz – 1:08,826
- Leclerc – 1:08,960
- Norris – 1:08,980
- Ricciardo – 1:09,039
- Alonso – 1:09,113
- Ocon – 1:09,189
- Vettel – 1:09,399
- Tsunoda – 1:09,483
- Räikkönen – 1:09,503
- Giovinazzi – 1:10,227 (1:09,342 om in Q2 te komen)
- Stroll – 1:09,663
- Latifi – 1:09,663
- Russell – 1:09,953
- Schumacher – 1:10,329
- Mazepin – 1:10,589
sportabgasanlage zegt
FIA kennende krijgt Max diskwalificatie en Lewis een berisping. Die straffen lijken af en toe pure willekeur.
str8six zegt
@sportabgasanlage: dit
HZW zegt
Ach, uiteindelijk zal de FIA er wel voor zorgen dat Hamilton weer kampioen wordt.
str8six zegt
@HZW: en dit
wildbeest zegt
@str8six: jullie kopjes hangen nu al, typisch nederlandse ziekte. Frank de boer ek 2000, ajax 2019 tottenham, jullie passen zo in dit rijtje. De kijkers die al wat langer meedraaien zien dat max hier geen last van heeft. Als de druk erop komt bezwijkt hij niet.
str8six zegt
@wildbeest: ik kijk sinds ‘96. Dus weet precies wat er aan de hand is en dat is dat Mercedes en Hamilton dit seizoen op meerdere vlakken bevoordeeld worden.
Johanneke zegt
Dit seizoen is echt geweldig. Genieten dit toch.
papa zegt
Max berisping en Lewis start in pitbox denk ik
rollingstoned zegt
Dan heeft Vettel er nog een hoop tegoed ;-)
lekkerlinksrijden zegt
Spannond
ghost zegt
Die regeltjes maken de sport steeds saaier, in die zin dat de race niet meer op de baan maar naast de baan wordt “uitgevochten” (door de FIA).
Richmond zegt
@ghost: deze regels zijn er altijd al geweest. Het is niet alsof deze uit het niets komen. Alleen van veel regels hoor je pas iets als ze overtreden worden.
Houthakker zegt
Lijkt of Max zijn eigen vleugel vergelijkt met die van HAM , apart om te zien.
Ook zonder oranje bril moet je hier toch niet zo heel veel van vinden als organisatie, het is niet dat hij er met een gereedschapskist of duimstok bij staat.
sportevo zegt
Dat is het punt niet. Je mag in parc ferme de auto’s niet aanraken dus moet je dat ook niet doen.
Waar ligt dan de grens als je er best wel aan mag zitten.
Waarom moet hij er überhaupt eigenlijk aan zitten? Nergens voor nodig. Je kunt het ook gewoon bij alleen kijken laten.
jwcroy82 zegt
Ah wat een mierenneukerij sport is dit toch geworden.
bernoulli zegt
“U can’t touch this”
jelmer zegt
Een lichte aanraking van een onderdeel wat honderden kilo’s druk kan hebben. Wat een grap.
Dit kost Mercedes in ieder geval waarom ze juist meedoen aan F1: sympathie en respect voor hun technische vaardigheden.
sportevo zegt
Waarom? Het kan ook een fout van een monteur zijn bij de afstelling van de vleugel. Maakt het niet minder legaal/strafbaar maar het is een ander soort vergrijp dan wanneer je bij wijze van met een grotere motor rijdt.
net10 zegt
Deze soap geeft aan dat de Formule 1 alleen maar over geld gaat. Je hoort gewoon te winnen op het circuit. Het zou raar zijn als de FIA bepaalt wie de nieuwe wereldkampioen in de Formule 1 gaat worden.
harrie zegt
Max waarschijnlijk een berisping en waarschijnlijk een geldboete om een voorbeeld te stellen.
Gridstraf of strafpunten zou erg vreemd zijn aangezien hij niemand in gevaar heeft gebracht of er zelf voordeel van heeft.
Maar de logica is soms ver te zoeken dus ben benieuwd. Wie zijn de stewards dit weekend, zit Gary er bij?
sportevo zegt
Regels zijn regels, ook voor meneer Verstappen. En parc ferme regels dienen zeker een doel.
Als Jan en alleman gewoon aan elkaars auto kan zitten, dan kun je nooit de legaliteit 100% zeker vaststellen.
str8six zegt
FIA kennende Lewis pole en Max gediskwalificeerd en gestript van al z’n punten.
pivavar zegt
Wat zei Max.vorige week nog, de duivel zit in de details. Ook van de reglementen.
mikespek zegt
Je ziet duidelijk dat max met zijn eigen hand de afstand tussen de boven en onder vleugel van zijn eigen vleugel met en dan ook kijkt als bij de Mercedes de afstand zelfde is. Is misschien niet heel netjes maar schijnbaar heeft hij wel gelijk dat die afstand niet klopt
sportevo zegt
De afstand in rust is juist niet het probleem, wel als de vleugel open staat voor DRS.
vaakbenjetebang zegt
Nou ben ik niet voor allerlei straffen, voor welke coureur dan ook voor dit soort akkefietjes, maar toch: waarom moet je er met je vingertje aan zitten? De regels, kinderachtig of niet, zijn duidelijk genoeg in dit geval, dus houd je daar dan ook aan. Lijkt me niet zo moeilijk. Zeker als je 19 punten voor staat in het kampioenschap, meer races hebt gewonnen dan je directe concurrent en er nog maar 4 races te gaan zijn: je hebt alles in eigen hand. Blijf dus uit de vermijdbare problemen. Geef niks of niemand door je eigen handelen de kans om je feestje te verstieren.
sportevo zegt
Dit dus. Bovendien is deze regel zeker niet kinderachtig.
Stel dat deze regel er niet is, en Mercedes zou even een paar kilo lood aan de auto vastplakken om hem op gewicht te brengen, dan is de wereld te klein. Simpele regel die er alleen maar is om teams en officials tijd te geven om protesten in te dienen, legaliteit te checken of valsspelerij ongedaan te maken tegen te gaan.
superman zegt
Net als je vroeger klein was. Je ouders zeiden niet aanraken. En wat deed je dan !!!!!!! Het zijn gewoon kleuters. Gewoon met je handen van iemand anders zijn spullen afblijven. Net als in onze NL maatschappij. Regels is regel.
superman zegt
toen je klein was
superman zegt
Net wakker. Volgende keer beter ABN. 😉
drsjeroen zegt
Ik vind achtervleugel niet op orde en daarmee meer snelheid hebben een ernstiger vergrijp dan de auto van Hamilton voelen. Mercedes is op zoek naar de cheat mode
sportevo zegt
Prachtig om te zien dat, terwijl er nog niet eens een straf is uitgedeeld voor welk incident dan ook, iedereen al van mening is dat Max zwaarder gestraft zou worden dan Mercedes/Hamilton.
Het zijn 2 op zichzelf staande overtredingen: een vleugel die te ver opengaat en iemand die de regels van parc fermé overtreedt. Beide vergrijpen zullen apart bestraft moeten worden.
Maar hoe mooi zou het zijn als Mercedes met een berisping wegkomt omdat juist Verstappen aan die vleugel moest zitten en er daardoor met het bewijs geknoeid kan zijn.