De Ford Mondeo wordt nog tot begin volgend jaar gemaakt, maar krijgt daarna geen vervanger.
De Fiesta, de Focus en de Mondeo. Ford heeft natuurlijk over de jaren heen meerdere modellen gehad, maar die drie modellen bleven altijd als de kern voor Fords Europese passagiersdivisie. Na dertig jaar en vijf generaties komt er echter een einde aan de legendarische sedan en blijven de overige twee modellen alleen achter.
Ford maakt namelijk bekend dat er geen vervanger komt voor de Mondeo. In maart volgend jaar rolt de allerlaatste Mondeo van de productieband af. Volgens de fabrikant komt dit door een veranderende vraag van consumenten. Het zal voor niemand een verrassing zijn dat sedans marktaandeel hebben verloren ten faveure van crossovers en grotere SUV’s. Daar is de iconische Mondeo dus het slachtoffer van.
In 2020 waren SUV’s en crossovers goed voor 39 procent van Fords personenautoverkoop. Dit aandeel stijgt alleen maar; een jaar eerder was het maar 31 procent. Hoeveel Mondeo’s Ford vorig jaar verkocht, is niet duidelijk. Maar kennelijk waren het er niet genoeg om de sedan nog te kunnen redden. Ford zegt wel dat de sedanmarkt van de Mondeo in de laatste twintig jaar is gekrompen met tachtig procent. Het ontwikkelen van een nieuwe generatie vindt Ford daarom kennelijk geen rendabele onderneming meer. Sinds de introductie heeft Mondeo zo’n vijf miljoen exemplaren van de sedan in Europa verkocht.
Wat dit concreet betekent voor de Nederlandse markt is nog niet zeker. We weten dus niet wanneer we geen nieuwe Mondeo’s meer kunnen bestellen. Ford Nederland zegt tegen Autoblog dit nu uit te zoeken.
Dutchdriftking zegt
Niks nieuws toch? Is twee jaar geleden al een uitgebreide special over gemaakt door TGT.
basman147 zegt
De auto die ervoor in de plaats komt (weer een crossovert) is al diverse keren gespot, dus brekend nieuws zou ik dit idd niet willen noemen.
Edge zegt
Daarbij schijnt die auto ook Mondeo te gaan heten, dus helemaal dood is de Mondeo niet.
GH zegt
Er is geen markt meer voor een sedan of station. Als je het andersom benadert; Als je geen sedan of station aanbiedt, kan ik deze niet afnemen ook.
Liever een Mondeo dan de Kuga. Liever een V60 dan XC60. Als oud Puma eigenaar wil ik de huidige Puma niet eens overwegen.
mashell zegt
Tuurlijk, als je het niet aanbiedt wordt ook het niet afgenomen. Maar als je het een aantal jaren tegelijk aanbiedt en je ziet de verkopen van de SUV stijgen en de verkopen van de klassieke stationwagen inzakken dan is het niet gek dat de fabrikanten denken, stop maar met die stationwagen. We hebben hetzelfde gezien met de 3 deurs modellen en de coupe’s en cabrio’s. Alleen een 5 deurs compacte SUV, dat verkoopt. Het lijkt erop dat de mensen steeds gelijkvormiger worden en dat is misschien wel het echte probleem.
soundgarden zegt
@mashell: probleem? Voor wie? Dat is de realiteit maat. Deal with it
melcon zegt
Dat is op meerdere vlakken een probleem.
Voor wie? De mensen die graag wat anders willen rijden dan de “gemiddelde auto”. Dat is uiteraard geen grote groep maar deze bestaat wel daadwerkelijk.
Voor wie nog meer? Voor het milieu. Meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben inmiddels uitgewezen dat de carrosserie vorm SUV alle verbeteringen in efficiëntie die we de afgelopen 20-30 jaar bereikt hebben op het gebied van aandrijflijnen volledig teniet gedaan hebben. Het is dan ook uitermate triest dat b.v. elektrische auto’s als de Model X & Jaguar I-Pace uberhaupt bestaan.
Zie b.v. een stukje uit een rapport van de TU Delft waarbij er gesproken wordt over een uniforme Co2 emissie-limiet:
Omdat CO2-emissies sterk correleren met voertuigeigenschappen (o.a. luchtweerstand
via stroomlijn en frontaal oppervlak, massa, motorvermogen, uitrustingsniveau)
zou een uniforme CO2-emissielimiet op voertuigniveau leiden tot
ernstige marktverstoringen. Veel auto’s zouden niet meer mogen worden verkocht
(denk aan sportwagens, SUVs, MPVs, etc.) Een uniforme limiet zou wel
kunnen worden opgelegd op het niveau van fabrikanten wanneer deze betrekking
heeft op de verkoopgemiddelde CO2-emissie. Daarbij kan het zinvol zijn om
dit te combineren met een (gesloten) emissiehandelssysteem waarbij fabrikanten
onderling emissiecredits (bijv. in g/km op basis van de typekeuringstest) kunnen
verhandelen (IEEP, 2005) om zo de gewenste emissiereductie kostenoptimaal
over fabrikanten en marktsegmenten te kunnen verdelen.
liesrijdert zegt
@GH: helemaal mee eens !
The Stig NL zegt
Wedden dat we straks een crossover met de naam Mondeo kunnen kopen?
bsxc2 zegt
Zou best kunnen, met de Puma hebben ze namelijk al hetzelfde trucje uitgehaald.
993carrera4s zegt
Oud nieuws. Wel jammer, weer een station ingeruild voor een suv.
cloverleaf zegt
Hoe moelijk is het om een station / sedan in de markt te zetten. Noem het aerodynamisch en dus groen en je verkoopt het aan alle D66 stemmerts
rogerzz zegt
Een vriend van me had de Mondeo van zijn vader overgekocht/gekregen voor een leuk prijsje. Ik moest er een keer in rijden en was erg positief verrast. Alles zat op de goede plek, schakelde lekker, stuurde prima, lag redelijk strak op de weg.. er was eigenlijk niets op aan te merken. Dus aan de auto ligt het niet denk ik.
Jammer dat auto’s vooral gekocht worden door bejaarden en 40+ leaserijders. Maar een station is in mijn optiek echt beter dan een SUV, qua wegligging, luchtweerstand, gewicht, verbruik, en mogelijk nog ruimer ook. Zonde.
jack_abarth zegt
@rogerzz:
Dat is typisch Ford, blinkt eigenlijk nergens in uit maar doet wel alles boven verwachting goed.
dvaerden zegt
Het verschil tussen een Mondeo en een Focus is de laatste generaties ook wel telkens kleiner geworden, dus in dat opzicht zitten ze ook wel wat in hun eigen vaarwater.