Oh jee, Flitsmeister is niet meer gratis. Je zult boetes moeten betalen of Flitsmeister.
Iets gratis doen is tot op bepaalde hoogtes mogelijk. Alles kost tegenwoordig geld, heel erg veel geld. Dus ja, dan is het niet vreemd dat je moet gaan betalen voor de service. Denk aan Formule 1. Je moet nu toch al gauw 100 euro per jaar gaan auto’s uitgeven om 18 Multimiljonairs (plus Sargeant en Tsunoda) heel erg hard te zien rijden in auto’s met sponsoring erop. Je betaalt in feite om naar reclame te mogen kijken.
Als je zelf hard wil rijden, staat je dat vrij. Het probleem is dat je dan een boete kan krijgen. Gelukkig kun je daarvoor Flitsmeister gebruiken. Die service waarschuwt je voor een hoop ongeregeldheden op de weg. Denk aan brokstukken op de weg (of dieren), stilstaande voertuigen en heel handig: ambulances! Zo weet je dat je van te voren plaats moet maken. Oh ja, een bijkomend voordeel is dat de app je ook attendeert op flitsers.
Flitsmeister niet meer gratis
Maar ja, met zo’n intro als hierboven (inclusief opruiende koptitel) heb je al kunnen concluderen wat we willen zeggen: Flitsmeister wordt een bepaalde service. Onlangs introduceerde ze hun nieuwe gadget, de Flitsmeister DASH. Dat is een apparaatje met klein schermpje dat je tevens kunt gebruiken voor rittenregistratie. Toen werd er ook bij vermeld dat je daarvoor Flitsmeister Pro moet gebruiken, het bepaalde abonnement van de service.
Toen riepen diverse mensen in de comments al “ah, ik gebruik gewoon de gratis service”. Maar ja, die komt dus gedeeltelijk te vervallen! Er komt een nieuwe structuur qua opzet van de producten. De gratis service is Flitsmeister Start. Daarvoor betaal je 0 euro per maand. Dan krijg je meldingen over flitspalen, alles wat er gebeurt op de weg, navigatie en de parkeerservice. Dat is dus op zich nog altijd prima.
Maarrrr, Flitsmeister Pro is de tweede variant en NU al de meest gekozen versie van Flitsmeister. Dan heb je alles wat start ook heeft, maar dan zonder advertenties. Verder geeft ‘ie aan wat de gemiddelde snelheid is bij trajectcontroles. Ook de koppeling met Apple CarPlay of Android Auto kun je nu alleen maken met Pro. Tevens start Pro automatisch, iets dat je bij Start dus zelf moet doen. Ook niet onbelangrijk is dat je Pro je huidige ‘echte’ snelheid kunt aflezen, bij start moet je gissen.
Rittenregistratie
Het Dikke Sjaken-pakket is Flitsmeister Pro Plus, dan heb je ook rittenregistratie, flitshistorie en kun je boetes aanvechten. Een officieel rittenregistratie-tool is al gauw 5 tot 10 euro per maand, dus op zich is de prijs van 6,99 euro per maand niet schrikbarend veel. Alle abonnementen kun je hier bekijken.
Dan als sluitstuk: wat vinden wij hier nu van? Want een artikel is niet compleet zonder dat het doordrenkt is van meningen en emoties. In principe is het nog niet eens zo heel erg vreemd. Flitsmeister is een bedrijf met 30 werknemers en die mogen ook hun brood verdienen. Overigens kun je met Flitsmeister serieus geld besparen, dus na één keer ietsje afremmen dankzij een waarschuwing heb je het geld er al uit. Daarbij laat reclame zich wat lastig implementeren in de gratis service. Goed nieuws voor de lezers: Autoblog blijft gewoon gratis voor de lezers!
Met dank aan Michel voor de tip!
MartijnGizmo zegt
€35,88 per jaar… ongeveer net zoveel als de goedkoopste snelheidsboetes. Ik geloof dat het wel uit kan ja! :)
Robert zegt
@martijngizmo:
Het grote verdienmodel voor Flitsmeister zit hem ook niet in de verkoop van abonnementen, maar in het harvesten en vermarkten van jouw data. Daar doen ze ook niet geheimzinnig over: https://www.flitsmeister.nl/fcd
Flutterbear zegt
Ook zonder Flitsmeister krijg ik geen boetes..
pietertje123 zegt
Hier gaat google maps straks met de buit vandoor door hun waarschuwingen actueler te maken en in ruil voor je data, niet voor geld. Kun je met 1 app toe op elk apparaatje in elke auto.
Dus voor kilometervreters is het misschien wat maar de prijs vergelijken met ritregistratie en dan niet eens zo duur noemen vind ik wat gezocht. Voor serieuze registratie daarvan ga je niet met een appje zitten prutsen voordat je gaat rijden, dat bouw je in en laat je het werk doen, geen gezever met accuduur, gps stond uit, andere app drukte een melding weg, instellen terwijl je al bellend in de auto stapt en je kunt niet weg totdat de carkit het heeft overgenemen en je de app hebt gestart etc.
Maar verder wel leuk hoor, doet me denken aan de radardetector, de radardetector en de anti-radardetector tuit op de Bell radardetector….
EJS zegt
Hallo Waze
pier zegt
Het niet kunnen koppelen met Android auto of CarPlay is wel een dingetje met de gratis variant. Maar dan maar het geluid van de telefoon wat harder.
Flutterbear zegt
Geluid gaat wel gewoon over de speakers, je hebt alleen geen beeld. Gebruik zelf regelmatig YouTube in de auto en die ondersteunt natuurlijk ook geen CarPlay.
3246cm252kw zegt
Gelukkig zijn nog wat alternatieven als Waze bijvoorbeeld.
bietje zegt
Navi doe ik al met de TomTom op m’n telefoon in mijn auto, kan op CarPlay, maar op de telefoon is gewoon prettiger. Daarvoor zou het mij dus niet boeien of er reclame wordt getoond.
Ik heb echter wel een flitsmeister One, erg handig dat de app daarmee via BT standaard (op de achtergrond) opstart, vergeet ik ‘m niet aan te zetten. Uitstekende investering voor destijds 59,99.
Geen idee of die One ondersteuning in de gratis variant blijft bestaan. Het lijkt er wel op, aangezien daar verder niets over gezegd wordt.
Fingers crossed dan maar… 🤞🏻
DeWitteCondor zegt
Met start kun je toch prima uit? Tenzij de advertenties heel hinderlijk worden.
kniesoor zegt
Als je met volle aandacht rijdt heb je geen app nodig om je te waarschuwen voor brokstukken, dieren, stilstaande voertuigen en/of ambulances. Flitsmeister o.i.d. nog nooit gebruikt en dat gaat er ook niet van komen. Eén van m’n oto’s geeft meldingen via de navi qua gestrande wagens, afgesloten rijbanen etc, maar heeft op dat vlak nog nooit wat medegedeeld wat ik zonder zo’n melding ook niet waargenomen zou hebben.
Flutterbear zegt
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Onmogelijk dat jij een paar kilometer van te voren een auto met pech langs de weg ziet staan. Ik vind het juist ontzettend sterk van Flitsmeister dat ze je hierop attenderen. Iedereen dwaalt wel eens weg bij het rijden en denkt dat “hoe kom ik hier..?” (niet waar ben ik nu, maar puur gebrek aan enige herinnering van afgelopen kilometers).
kniesoor zegt
Zoals gezegd : als je met volle aandacht rijdt zie je de matrixborden ruim voordat je er onderdoor rijdt. En anticipeer je. Tenminste . . . dat zou je moeten doen.
Overigens : ik herken hetgeen jij in je laatste regels schrijft in het geheel niet, kan een volledige rit naderhand nog reproduceren. Wellicht ‘lijd’ ik aan een hogere graad van bewustzijn als ik achter het stuur zit 🙂
mmax zegt
Mee eens over dat je je volle aandacht er bij moet hebben, en gecombineerd met goed anticiperen waan je je dan heel makkelijk veilig. Maar je bent niet de baas op de weg/in het verkeer, en ook in minder dan optimale omstandigheden kan een beetje extra waarschuwing altijd fijn zijn.
Uiteindelijk zit de functie van flitsmeister verstop in de naam he….. Ik gebruik het graag op de motor. Ik heb een audiowaarschuwing als ik meer dan 20 km/h te hard rijd, zo kan ik lekker mijn ogen op de weg houden, en waarschuwingen voor (mobiele/verdekte) flitsers/controles zodat ik geen boetes hoef te vangen als ik recreatief wat vlotter rijd.
Natuurlijk als je in de spits jezelf mee laat voeren overdag, onbewolkt met een graadje of 22 is er niks aan de hand en red je het prima met goed opletten en . En als het hard regent, donker is en er is een dier gesignaleerd op de weg, of aan auto langs de kant zonder licht, dan kan je net zo alert zijn, of een hoge graad van bewust zijn hebben, je hebt gewoon niet alles onder controle. Flitsmeister is ook niet alles, maar ik vind jou suggestieve stelligheid onterecht.
Ik kan er wel een hele boom over opzetten maar een beetje redundantie in je systemen is wel prettig, ergo, dat je naast je eigen alertheid ook nog een appje hebt die op basis van medeweggebruikers informatie deelt.
voorbeeld: Een echte goede bestuurder kan wel zonder toerenteller horen wanneer die moet schakelen, maar menig sportauto heeft niet alleen een hoorbare uitlaat + toerenteller, maar ook nog shiftlights of whatever. Vind je dat dan ook onnodig?
kniesoor zegt
Ik suggereer nergens dat ik ‘baas’ zou zijn. Noch dat ik ‘alles onder controle’ zou hebben. Alleen, dat zo’n app me voor de met name genoemde calamiteiten niets toegevoegds biedt. Ook niet als het weer zwaar onder de maat is.
Voor eventuele snelheidscontroles is het in sommige gevallen misschien een ander verhaal. De keren, dat ik laag vlieg waar dat niet mag zijn echter zo schaars, dat een app voor specifiek dát doel achterwege kan blijven.
Flutterbear zegt
Ieder zijn ding, ik vind aan de snelheid houden in Nederland verdomd saai en dwaal ik wel eens weg. Zeker op trajecten die je honderden keren per jaar maakt, jaar in jaar uit. Misschien “lijd” ik wel aan een hogere graad van denkvermogen, net zoals Max en Alonzo tijdens de F1 hele strategieën kunnen uitwerken terwijl ik zelf waarschijnlijk met 100% aandacht de auto niet op het circuit houd.
sleepyj zegt
Auto’s, niet oto’s.
volvo480gtt zegt
Oneens. Laatst terwijl ik met volle aandacht aan het rijden was waarschuwde Flitsmeister voor een stilstaande auto. De auto stond deels op de weg in een bocht op de snelweg.
Zag de melding, ging van het gas af met ruim tijd om uit te wijken. Maar had de auto had zonder Flitsmeister aanzienlijk later gezien. Minder tijd voor reactie.
En wat je schrijft over brokstukken, tuurlijk zie je ze ook. Maar met zo’n melding wordt je eerder gewaarschuwd. Je hebt meer tijd.
shibby zegt
Ik snap dat ze een bedrijf zijn en ook willen eten enzo, maar dit opent de weg wel voor een concurrent om hun markt op te snoepen
Richmond zegt
Of gewoon Waze gebruiken. Doet alles, behalve boete historie en boetes aanvechten en ritten registratie. Maar dat laatste kun je gratis doen via gekko en daarna downloaden in Excel. Waze heeft ook geen last van advertenties en werkt ook met je appel en Android in je auto. Wat is dan nog de meerwaarde van Flitsmeister?
EJS zegt
Waze bevat wel degelijk behoorlijk wat advertenties.
Richmond zegt
Ik zie ze nooit
EJS zegt
Dat komt gewoon omdat we met zn allen zo gewend zijn aan reclame 🫣
Loek zegt
@EJS: in de mobiele app wel, in de CarPlay interface zie ik ze eigenlijk nooit.
mashell zegt
Hmmm. Als de dienst gratis aanbiedt kun je argumenteren dat je het doet omdat je verkeersveiligheid wil bevorderen. Als je er geld voor gaat vragen wordt het veel duidelijker dat je te snel rijden wilt faciliteren en wordt Flitsmeister een soort van criminele organisatie.
Trojan zegt
Die relatie zie ik totaal niet. Flitsmeister is vanaf dag 1 een commercieel bedrijf wat gewoon winst moet maken en dat deden ze tot nu toe met het verkopen van je data. Wat ze doen is eveneens al sinds dag 1 geen geheim: Snel rijden faciliteren. Bedrijfsmatig volgen ze gewoon de standaard strategie: Eerst haal je iedereen ‘gratis’ je platform binnen en vervolgens ga je die gebruikers ‘monetizen’. De vergelijking met een ‘criminele organisatie’ raakt al helemaal kant noch wal; ze opereren immers gewoon binnen de wet en doen niet eens geheimzinnig over hun intenties. (je mag er natuurlijk alles van vinden wat je wil, da’s iets anders)
Rokende Wielen zegt
Ik wil de oprichters iets meer credits geven. Ze werkten bij de start van FM bij een softwarebedrijf en hadden een idee. In hun vrije tijd zijn ze ermee begonnen om te toetsen of dat idee ook (goed) kon gaan werken. Dit weet ik omdat een collega van hen destijds bij mijn werkgever een opdracht uitvoerde en zelf vol enthousiasme over FM vertelde aan ons. Ik ben het sindsdien vaker gaan gebruiken en pas de laatste paar jaar merk ik wat van de advertenties. En ze vallen me eerlijk gezegd nog wel mee. YouTube- of Twitter/X-advertenties vind ik irritanter. Sinds ik een paar keer van die flauwe bekeuringen heb gekregen van een paar km/h te hard (na correctie) waar het m.i. niet om veiligheid gaat zet ik bij elke rit FM aan. De gratis variant werkt voor mij nog steeds prima. Wel jammer dat net nu ik een auto heb met CarPlay dat ze dit uit de gratis variant halen. Maar zolang ze meldingen nog steeds via audio laten horen; prima dienstverlening.
Richmond zegt
Dat doet de opec ook toch vinden mensen dat ook crimineel
mashell zegt
“te snel rijden” faciliteren is gewoon crimineel, zonder blauw zwaailicht heeft immers niemand het recht de snelheidslimieten te overtreden. Daarom is er in FM ook een gevaren signalering om een legaal hoofddoel te hebben, is het hoofddoel criminaliteit ondersteunen (denk aan cryptochats) dan is de dienst zelf crimineel.
De gevaren signalering is nog steeds gratis, maar de dingen die het handig maken in gebruik worden nu deels betaald. Daarmee schuift het wel op richting grijs gebied.
Overigens worden de strategie iets eerst gratis te maken en daarna betaald “drugsdealer” tactiek genoemd. Het is niet een nette manier van zakendoen en levert geen goede klanttevredenheid. Ik betwijfel daarom of ze überhaupt geld verdienen met de verkoop van hun klanten data. De data van autofabrikanten en mobiele netwerk exploitanten is veel omvangrijker en daarom interessanter. Daarom nu ook dit verschuiven van functionaliteit richting betalen, anders overleefd het bedrijf het niet.
Trojan zegt
“te snel rijden faciliteren is gewoon crimineel”-> Dat is het dus niet, anders was Flitsmeister wel verboden. Te snel rijden is crimineel (alhoewel dat uiteraard een wat extreme term is voor iemand die bijv. 10 of 20km te hard rijdt op een snelweg, dan spreek je eerder over een overtreding, maar dat terzijde). Verder is die ‘drugdealer’ tactiek natuurlijk ook weer een veel te sterke term voor wat hier gebeurt, maar mag Flitsmeister die in een vrije markt gewoon toepassen. Geen idee wat je met ‘grijs gebied’ bedoelt; Het is immers hun bedrijf, hun keuze en zolang ze zich aan de wettelijke regels houden is er niets aan het handje. Wie het niet meer leuk vindt bij Flitsmeister is vrij om weg te gaan, en zodra zij geen competitief aanbod meer hebben dan komt er vanzelf een betere concurrent, leve de vrije marktwerking dus. (die je zeker niet in elke sector moet willen, maar die bij simpele commerciële bedrijfjes zoals Flitsmeister dikke prima is). Samengevat: Laat ze het lekker zelf uitzoeken, die gasten doen niks verkeerd.
William zegt
Onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die veel boetes krijgen. De politie is vrijwel wegbezuinigd, het aantal controles werkelijk minimaal.
En een goede navi waarschuwt ook voor alle trajectcontroles en houdt je gemiddelde snelheid bij. Dus dan ook geen kosten.
Joris24 zegt
Een boete kan al vervelend genoeg zijn. Even 130 op een lege snelweg overdag kan je zo al eens 350 piek kosten. Dan is voorkomen beter dan genezen. Als je op FM kijkt zie je dat er toch altijd wel 30-40 variabele flitsers op een willekeurig tijdstip gemeld zijn.
I Love Porsche zegt
30-40 flitsers op 142.000 kilometer openbare verharde wegen. Poeh poeh.
MM93 zegt
Ben inmiddels overgestapt op Waze.
Joris24 zegt
Naar mijn idee is de app de laatste maanden (of sinds de laatste update) behoorlijk instabiel geworden. Hij loopt regelmatig vast bij mij, en heeft ook al een paar keer geen flitser gemeld. Voor navigatie ben ik al vaker teruggegaan naar google maps (terwijl ik liever geen twee apps tegelijk draai voor navi), gister weer stuurde FM mij naar een wegafsluiting die al ruim twee maanden ‘afgesloten’ is. Google is veel meer accuraat / up-to-date.
Sinds de laatste update kijk ik ook steeds vaker vooraf of er flitsers op een traject staan als ik een langer stuk ga rijden, vanwege wat ik hiervoor schreef. Mijn vrouw gebruikt FM helemaal niet meer, die rijdt niet vaak te hard maar vindt de navigatie ook veel slechter dan google maps en gaat dan geen tweede app laten lopen voor flitsers. Het voordeel van google maps is dat je hem in een klein scherm over FM heen kunt laten lopen, maar eigenlijk slaat dat nergens op.
Ik ben benieuwd naar de mate van reclame, maar ik hoor veel mensen over waze, misschien daar dan eens gaan kijken als FM vervelend wordt. Daarnaast vind ik de waarschuwingen voor ‘onoverzichtelijke’ spoorwegen (zelfs met toeters, bellen, slagbomen én een stoplicht met waarschuwingsborden) machtig irritant, maar ook ‘kijk uit, een pijlwagen over 1 km’. Als je die niet ziet verdien je het om er tegenaan te rijden. Daarnaast kun je geen meldingen voor nooddiensten wegklikken, waardoor het op cruciale momenten soms net irritant is als je niet weet waar je heen moet omdat je scherm geblokkeerd is door een nooddienst in een straal van een km om je heen.
Crosscabouter zegt
Ik herken mij hier helemaal in. Begin steeds vaker te ergeren aan de stabiliteit van FlitsMeister. Dusdanig dat ik zeker geen betaling tegenover ga zetten. Mijn data wordt linksom en rechtsom verkocht dus of ik nu Google als vervanging ga kiezen of Waze, geen idee, maar FM is wel exit aan het gaan.
Loek zegt
@Joris24: ik gaf mijn Aliexpress schermpje vaak de schuld van het niet goed kunnen runnen van FM op de CarPlay interface, maar dan ligt het misschien toch aan de app. Ik moet ‘m vaak afsluiten en weer opstarten in plaats van dat ‘ie automatisch op het scherm verschijnt.
Waze is nu eigenlijk het perfecte alternatief voor FM, enige nadeel wat ik persoonlijk vind met Waze is dat de snelheidsmeter minder duidelijk is (FM is gewoon snelheid die je nu rijdt en snelheid die je mag, punt uit). Verder eigenlijk een gratis FM vanaf nu.
mmax zegt
Ik betaal het met plezier. Zit veel op de weg, en ook nog eens recreatief met de motor. Heb android auto (in de auto), en op de motor gekoppeld aan mijn cardo setje, de hoeveelheid instellingen en waarschuwingen die ik helemaal naar wens kan maken. Ik wil niet meer zonder
petroldrinker zegt
Tja, nog een reden om naar een blue eye target te kijken, vind betalen voor zo een service niet erg, maar dan wil ik ook dat ie de undercover autos eruit haalt, en dat doet flitsmeister nog altijd niet, kon net nog op de gratis versie gewoon mn snelheid en trajectcontrole gemiddelde snelheid zien, dus tot die tijd nog lekker de gratis versie
alpina007 zegt
Doen! Heb ze ook in alle auto’s zitten 😁
Trojan zegt
Degenen die beweren dat ze Flitsmeister zo fijn vinden voor de niet-flits waarschuwingen, zijn dezelfde mensen die beweren dat ze de Playboy lezen voor de goede artikelen.
pier zegt
Best leuke artikelen hoor maar wel altijd eerst 5 minuten kutjes kijken 😆
EJS zegt
Ik heb ooit een keer 10 jaar pro gekocht en ben daar best blij mee – jammer dat ze er nu functies van gaan uitkleden. Het automatisch starten is voor mij wel echt een ding – maar als ze dat ooit uit de gewone pro halen, automatiseer ik dat wel met Automate of een ander appje..
godfather zegt
Kap met die clickbait titel…
Er blijft een gratis variant.
towi1989 zegt
Hiermee zetten ze de deur wagenwijd over voor concurrenten om aan populariteit te winnen voor de basisfuncties. Ik gebruik alleen de flitsmeld functie, en dan is het soms ook handig om de kaart erbij te hebben staan. Daar ga ik geen abbo voor nemen, en is enkel de geluidswaarschuwing voldoende.
Voor langere vakantie trips met auto of motor kan ik nog overwegen om eenmalig 3 euro te betalen om de filtsmeister navi via android auto te kunnen gebruiken voor die paar weken.
Ik ga al helemaal geen €150 + €10/maand betalen om de functie van mn telefoon over te nemen. Dan koop ik liever een goede telefoonhouder voor een paar tientjes. De telefoon heb ik toch altijd bij en heb ik tijdens het rijden nergens anders voor nodig.
937no1 zegt
In feite verandert er dan niks aan de prijs toch? Flitsmeister was in de basis al gratis (dat wordt nu Flitsmeister Start) en advertenties waren er ook al. En Flitsmeister Pro bestond ook al en dat was al betaald? Dat er wat dingen gaan veranderen in de gratis versie van Flitsmeister klopt, maar dat het niet meer gratis is is gewoon niet waar.
tla13 zegt
Ik zou best willen betalen voor de gemiddelde snelheid binnen een trajectcontrole maar moet de data wel accuraat zijn en dat is ze zeker niet in België (probeer de E40 maar eens van de Kust richting Brussel, klopt helemaal niks van)
Ik had vroeger ook gewoon een Coyote in de wagen maar die deed het ook niet goed (FM en Coyote gebruiken blijkbaar dezelfde, gratis, database)
pietertje123 zegt
Even uit de oude doos: in de radardetector tijden was de website flitsservice je van het, met een kaart en daarop de gemelde locaties. Kun je je iets bij voorstellen dat mobiele data nog heel traag en duur was, reisplanning deed er nog toe.
Uit alle meldingen die ik uit verschillende bronnen, apps en radio krijg, heb ik er nog nooit een niet al zien staan of ze waren al vertrokken. Zo enorm verborgen staan ze nou ook weer niet, als je inderdaad veel op de weg zit herken je ze wel.
Bij de grens A73 staan ze vlak na de grensovergang bij zo’n douanecontrole zijstrook, camera achter een bordje, bus er bij. Zelfs dan valt het op en is het ook nog een lullige omdat je net uit Duitsland komt met 3000kmh en er niets is om langzamer voor te moeten rijden behalve een regeltje voor en door de randstad.
Lars zegt
Gebruik nu een half jaar de rittenregistratie, maar hetgeen waar ik me aan stoor is dat je niet kunt bepalen met welke auto je rijdt.
Ik heb één auto waar ik de ritten voor moet registreren en de rest niet, maar de teller loopt gewoon door. Iedere rit met privéauto kun je wel verwijderen, maar dan moet je ook steeds de kilometers corrigeren.
Na 4.000km gereden te hebben met de bedrijfsauto zit ik in de app op 15.000km door het rijden van andere auto’s.
Daarbuiten heeft het me al meerdere boetes bespaard. Gisteren nog flink in de ankers voor een flitser die er 5 minuten geleden nog niet stond.