Het vonnis is binnen.
Iedereen zat te F5-en. De website van de FIA lag even plat. Er was een vrij goed gefingeerd vals document in omloop waarop stond dat Max een straf van vijf seconden zou hebben gekregen. Het was kortom drie uur choas, maar de kogel is eindelijk door de kerk: MAX VERSTAPPEN WINT DE GRAND PRIX VAN OOSTENRIJK!!1!
De FIA heeft beschouwd de zaak tussen Max en Charles, met als uitgangspunt artikel 38.1 van de FIA Formula One Sporting Regulations betreffende een vermeende overtreding van Appendix L, hoofdstuk IV Artikel 2 van de FIA International Sporting Code. Het eindoordeel luidt: ‘no further action’.
De FIA oordeelt dat Max de volledige controle had over zijn auto op het moment dat hij die naast die van Charles zette. De FIA heeft ook opgemerkt dat Max vervolgens een late apex pakte en er onvoldoende ruimte was voor beide auto’s om samen door de bocht te gaan, waardoor contact plaatsvond. Echter is de FIA van mening dat dit niet volledig aan een van beide coureurs toegeschreven kan worden. Het doet de zaak daarmee af als een zogenaamd race incident.
Waarvan Akte. Straatfeest. Juichen!
gebruikersnaam3 zegt
Duidelijk dat de FIA gezwicht is voor de druk. Maar dit is een onterechte beslissing.
sirprize zegt
@gebruikersnaam3: nietes
wif1 zegt
@sirprize: Het meest triest vind ik nog dat er uberhaupt een “under investigation” heeft plaatsgevonden.
Het was vandaag een redelijk spannende race en ik volg de sport al sinds mijn jonge jaren, maar als dit net-niet-wheelbangen al aan een 4 uur durend onderzoek moet worden onderworpen dan ben ik wel klaar met deze sport.
Een inhaalactie wordt een semi wetenschappelijke bezigheid, waarbij een coureur meer geholpen is met een opleiding als jurist in plaats van natuurtalent voor wagenbeheersing.
Je merkt pas dat de F1 een heel eind op weg is naar de ondergang als je eens een indycar wedstrijd bekijkt. De hele race zijn ze vol in gevecht, op en naast het asfalt, raken elkaar meerdere bochten na elkaar en ineens denk je: waar blijven al die straffen eigenlijk… Maar na de finish vlag is het podium ook echt de uitslag van de race. Bizar.
reactief zegt
@gebruikersnaam3: zucht…
brammetjedeb zegt
@gebruikersnaam3: want? Touche, maar was het zo spannend?
gebruikersnaam3 zegt
@brammetjedeb: ik ben van mening dat als je een touché nodig hebt om iemand voorbij te komen dat je feitelijk te kort schiet tenzij onomstotelijk vast staat dat de touché komt van de rijder die ingehaald wordt. In dit geval is het een gevecht. Maar heb je als aanvallende rijder wel de lijnen van de verdedigende rijder te respecteren. Bij twijfel zou de aanvallende rijder dus altijd ruimte moeten laten voor de ander om een lijn te rijden. Ik heb Max vandaag mooie gevechten zien hebben. Maar deze ging in mijn optiek te ver. Was ook niet nodig hij had nog 3 ronden.
quincy zegt
@gebruikersnaam3: Wow! Mooie en onderbouwde reactie van jou!
brammetjedeb zegt
@gebruikersnaam3: leclerc had ook kunnen liften. Hij was veel langzamer…
daniel1975 zegt
@gebruikersnaam3: Normaal gesproken doet een rijder een defensieve (maar vaak langzamere) lijn rijden, maar Leclerc deed dat niet en reed gewoon de normale race lijn.
toniton zegt
@gebruikersnaam3: ik krijg er gewoon direct jeuk van als ik dit lees, wat een ontzettend onzin verhaal. Geen verstand van de racerij….. respecteren van de lijnen van de verdedigende rijder ?? Heb je dit zelf verzonnen?
vroaaar zegt
@gebruikersnaam3: dan wordt het nog meer een optocht dan het nu al vaak is. Er zijn legio maatregelen geïntroduceerd om inhalen makkelijker te maken en dan ga jij voorstellen dat weer teniet te doen met en sullig “gentleman” regeltje.
stefstuntpiloot zegt
@gebruikersnaam3: Nee, terecht. Te meer omdat er (na 3 uur) niet duidelijk een schuldige aan te wijzen was. Dan moet er sowieso geen straf worden gegeven.
dracae zegt
@stefstuntpiloot: Dat is ook nog zo, bij te veel twijfel niet ingrijpen…. had ik nog niet aan gedacht.
fmgarcia zegt
@gebruikersnaam3: Wel n beetje eens! Wel top dat het tij gekeerd is.
w0o0dy zegt
@gebruikersnaam3: nee dat zie jij verkeerd. Max lag iets voor en dus mocht hij de lijn kiezen. Hij stuurt niet naar Leclerc toe, maar zorgt dat hij de bocht haalt. Leclerc is degene die eieren voor zijn geld moest kiezen, dat niet deed en toen tegen Max aan reed.
Had Max een scherpere lijn kunnen rijden? Ja misschien wel, maar daarmee nam ook het Risico op “een Vetteltje” (spinnen bij het vermijden van contact) onevenredig toe.
Kon LeClerc het contact vermijden en was het “zijn racingline” (dan had hij voor moeten liggen.) Of was Max in de betere positie en had Leclerc toe moeten geven? Ik ben er van overtuigd dat Leclerc dit gewoon dom aanpakte en nu een beetje zielig doet…
racerx zegt
@w0o0dy: dit is de enige juiste uitleg.
VeniVidiVici zegt
@w0o0dy: Kort gezegd… Leclerc is gewoon in de slimme val van Max getrapt haha :-)
dracae zegt
@w0o0dy: Persoonlijk vond ik de aanpak van Leclerc juist heel slim. Hij wist ondertussen dat hij Verstappen heel waarschijnlijk niet meer kan terug pakken…. dus een klein tikje en daarmee de zaak bij de stewards leggen was heel slim, de enige manier om nog te kunnen winnen…
Yzord zegt
@dracae: alleen heeft dat niks meer met racen te maken, maar met botswagentje rijden met eenzelfde kermisregels.
Dutchdriftking zegt
@dracae: een Prost move….
siemi zegt
@dracae: zo’n Schumacher move dicht ik Leclerc niet toe. Ik had hem graag zien winnen. Max alleen nog liever.
lithiumion zegt
@dracae: dus jij vindt t een goede ontwikkeling dat de schwalbe/robben/neymar mentaliteit ook in de F1 z’n weg vindt…?
autopetje zegt
@w0o0dy: Je hebt wel veel text nodig om max z’n fout goed te praten. Het begint allemaal met bewust de apex missen om zo heel wijd uit te komen. En dan is het logisch dat je elkaar tegenkomt.
cloverleaf zegt
@autopetje: het begint met laat remmen…
wif1 zegt
@cloverleaf: Het begint met een zaadje en een eitje…
michaelb zegt
@autopetje: Volgende keer de race zonder zonnebril kijken aub.
superfunky zegt
@autopetje: gelukkig hebben we dat Hamilton nog nooit zien doen. Is ongeveer zijn standaard inhaalmove.
vierkoloms zegt
@w0o0dy: for president!!!
cloverleaf zegt
@w0o0dy: eens. Al denk ik niet dat Lec het dom aanpakte. Door Max geen ruimte te laten kon hij het nog overlaten aan de stewards. Had hij niet ingestuurd en Max de ruimte gegeven dan was hij sowieso tweede.
Overigens valt voor beiden wel wat te zeggen. Maar dit was racen op het randje. Dat willen mensen zien. Voor mij niet er over.
reistje zegt
@w0o0dy: Niet helemaal mee eens. Het is wiel aan wiel, dan kan je niet verwachten dat LeClerc in het niets verdwijnt. Dat maakt Max overigens niet perse schuldig, ik ben het er mee eens dat het een race incident was.
jeroenwz zegt
@w0o0dy: Amen!
str8six zegt
@gebruikersnaam3: net zoals ze gezwicht zijn onder de druk bij het incident met Vettel in Montréal. Lul niet zo slap man.
Dutchdriftking zegt
@gebruikersnaam3: ehmm de meeste stemmen gelden toch?
rufctr01 zegt
@gebruikersnaam3: ben jij stiekem Charlie Whiting vanuit een andere dimensie?
momo zegt
@gebruikersnaam3: Hoi Dotan! Had jij niet spijt betuigd? Nu doe je het weer!
dracae zegt
@gebruikersnaam3:
Voor de druk van wie? In het internationale deel van ons internet was de mening duidelijk: Verstappen moest een straf krijgen. Ferrari heeft ook een grotere vinger in de pap dan Red Bull…dus.. ja… druk van wie?
Van ons Nederlanders?
Hoe dan ook, ik ben het eens met de analyse op Sky.. ze gunnen Verstappen geen straf, maar hij had iets meer ruimte moeten laten..en als zodanig is de belangrijkste conclusie: een vreselijk moeilijke beslissing.
Vanuit het oogpunt van consistentie zou Verstappen een straf hebben kunnen krijgen, vanuit het oogpunt dat je dé race van het seizoen niet wilt verpesten.. absoluut niet.
Dit een race incident noemen is voor de sport absoluut het beste en ik hoop dat in de toekomst ze zo blijven denken, OOK als het een keer in het nadeel van Verstappen uitvalt!!!!
VeniVidiVici zegt
@gebruikersnaam3: Al bij het zien van jou gebruikersnaam met een 3 erachter krijg ik spontaan een hangzak… pfff
lithiumion zegt
@venividivici: jij bent ook wel van de onderbouwde, sterk beargumenteerde tegenreacties he…
racerx zegt
@gebruikersnaam3: mwah, zo spannend was het nou ook weer niet he… Wel een onderzoekje waard, maar persoon 1 was sowieso veel sneller dan persoon 2 en er is niemand uit de race getikt…
rhellema zegt
@gebruikersnaam3: wel Verstappen hier afzeiken maar als men jou eens afzeikt is het ineens een probleem?
bischero zegt
@gebruikersnaam3: don’t feed the troll
koekwaus zegt
@bischero: te laat, deze troll is helemaal vetgemest
suzikubelona zegt
Goede beslissing. Gelukkig deden ze er niet te lang over.
terazino zegt
@suzikubelona: Ze moesten wachten tot ook Kubica gefinished was denk ik
suzikubelona zegt
@terazino: ??
quincy zegt
@terazino: Is ie gefinished?!? Daarom is hij driver of the day!
autopetje zegt
@terazino: was ie wel binnen de 90 dagen regel over de finish gekomen ?
Robert zegt
@terazino: 312 plussen and counting. Well done!
bugboy zegt
@suzikubelona: Bij het wielrennen wordt de stand soms na 8 jaar nog aangepast. ?
toyotafortuner zegt
Gelukkig. Het loopt allemaal met een sisser af en de winst is behouden!
drdre1 zegt
In ya face @Peug206
z3cabby zegt
Hoera dan maar. Op naar de WK voetbal dames en de wereld kent weer de kleur van Hollandsch behang.
autogeak zegt
Gelukkig, anders was ik mijn laatste sprankeltje hoop in de formule 1 verloren.
Dutchdriftking zegt
Gelukkig maar. Stel je voor dat Max nu de beker had moeten inleveren….
Edge zegt
@dutchdriftking: Ongeacht of Verstappen daadwerkelijk fout was of niet zou ik dat een zeer kwalijke zaak hebben gevonden. Een panel van stewards, dat alle camerabeelden tot haar beschikking heeft zou veel sneller tot een conclusie kunnen komen. Stel die podiumceremonie een kwartiertje uit, maak een beslissing en laat dan de ceremonie plaatsvinden. Het is toch totaal geen reclame voor de Formule 1 als Verstappen zijn trofee in een achterkamertje aan Leclerc had moeten geven, of nog erger, in Silverstone als een boer met kiespijn had moeten overhandigen?
w0o0dy zegt
@edge: ik denk dat het een uurtje duurde voor de Italianen klaar waren met geagiteerde handgebaren en er inhoudelijk naar de bewijzen gekeken kon worden. Daarbij snap ik dat dit een bittere pil is met name voor Charles LeClerc. Eerste overwinning wéér door de vingers geglipt, dat moet wel ff zeer doen. Denk dat beide teams ook telemetrie data hebben moeten overleggen over rempunten, hoeveelheid stuuruitslag, stand van het gaspedaal, g -krachten etc van een aantal rondjes. En dan analyseren waar de verschillen zitten en wie nou het meest afwijkt van “normaal gedrag”.
blo3to3t zegt
@w0o0dy: dat gebeurde al toen die werdt ingehaald op de baan, als ie daar niet tegen kan heeft ie de verkeerde baan.
bischero zegt
@w0o0dy: ik heb overigens liever geagiteerde maar verbaal beleefde Italianen dan lompe horken van Nederlanders die zich verbaal en fysiek niet weten te gedragen voor me.
Disclaimer: bovenstaande gaat niet op voor harde kern van Juventus en AS Roma ?
Edge zegt
@bischero: Ook niet voor een deel van de F1 fans. Herinneren we ons het incidentje tussen Vettel en Hamilton in Canada nog? Een van de stewards heeft aangifte gedaan wegens doodsbedreiging, zeer waarschijnlijk afkomstig van boze Ferrari fans
Richmond zegt
@edge: uitleg van de FIA;
“The primary part was we didn’t get going [with the stewards’ hearing] until 6pm, [because of] the various media commitments, the [television] pen and the post-race press conference,” said Masi. “The hearing itself, give or take, was about an hour with all parties involved. The stewards deliberated, looked at other cases, precedents, and spoke between themselves. By the time you write the decision and then make sure there are no typos or anything in it and so forth, and then summon the teams back, delivering the decision to them, it quickly [adds up]. Time flies a lot more when you’re sitting outside like all of us than it does when you’re sitting in the room. So it was just one of those things, they were considering absolutely everything.”
VeniVidiVici zegt
Juiste beslissing. Hulde voor Max en een diepe respectvolle buiging naar de Japanse mannen van Honda! Keep up the good work!
brammetjedeb zegt
Off topic: Hamilton moet eerste startrij starten, anders is het een oud wijf en kan ie helemaal niets…
denaamisbas zegt
@brammetjedeb: ik was opzoek naar deze reactie!
brammetjedeb zegt
@denaamisbas: je mag hem ook zelf tikken!
denaamisbas zegt
@brammetjedeb: als Hamilton niet goed kwalificeert zie je hem niet op het podium…
zoiets?
brammetjedeb zegt
@denaamisbas: heeeel netjes.
gebruikersnaam3 zegt
@brammetjedeb: Olav Mol ben jij dat??
brammetjedeb zegt
@gebruikersnaam3: niet mee eens dan??
Erik zegt
@brammetjedeb: Duitsland 2018 vergeten? HAM van 14 naar 1?
brammetjedeb zegt
@erik2907: eh, ja. Die was ik vergeten ja. Maar wees eerlijk, vaker gaat het niet dan wel goed als hij niet vooraan start.
Erik zegt
@brammetjedeb: als hij niet vooraan staat dan is het 99,9% zeker dat het circuit Mercedes niet ligt. En vergeet niet, gisteren heeft hij ook nog een vleugel gewisseld. Tel de 10 sec die de wissel extra duurt af van de 22 sec achterstand en HAM was minimaal 3e geworden.
brammetjedeb zegt
@erik2907: best typisch dat de Red Bull ring ze ineens niet ligt. Vorig jaar reden ze 1 en 2 totdat ze uitvielen. Bovendien kwalificeert hij zich als tweede. Wordt een startrij terug gezet en komt in heel de wedstrijd niet meer voor. Vast dat er iets was met zijn vleugel, maar ging het daarna zoveel beter? Het valt gewoon op bij hem… Tuurlijk is het een geweldige coureur, start ie vooraan rijdt hij hem snasrstrak naar de overwinning zonder foutjes a la vettel. Maar heb de laatste jaren toch echt vaker gezien dat ie niet presteert als er ingehaald moet worden.
brammetjedeb zegt
@brammetjedeb: en daarbij ging vettel nog voor een extra stop. Dat had ook niet gehoeven.
brammetjedeb zegt
@brammetjedeb: nog correctie: hammie lag 4 toen ie uitviel vorig jaar na pitstop tijdens sc.
pomoek zegt
Precies. Dit is gewoon een race incident. Leclerc had zat aan de buitenkant. Pech gehad. Volgende keer beter. Mooie race verder wel. De F1 van Frankrijk maar laten en 2 keer Oostenrijk?
notsobig zegt
@pomoek: Spanje laten staan en Zandvoort ipv Frankrijk…
917 Porsche + Audi zegt
De beste piloot heeft vandaag gewonnen, Hopelijk worden de geruchten waarheid.Volgend jaar Max naar MB.
Gulli zegt
@vwaudiporsche: stiekem hoop ik dat hij altijd moet blijven knokken voor zijn plekje. Als hij vandaag in bocht 1 Leclerc had ingehaald en vervolgens met 30 seconden voorsprong had gewonnen was er geen fluit aan geweest
drdre1 zegt
@gulli: helemaal gelijk. Dus we willen én Max als winnaar én spanning! Ik betaal toch potver3 niet voor niets keiharde euro’s voor een Ziggo abonnement, wel?
galverink zegt
@vwaudiporsche: de onlangs belichte ontsnappingsclausule geldt niet meer…
Edge zegt
@vwaudiporsche: Er gaan twee verschillende verhalen rond over Verstappen’s prestatieclausule. De eerste is dat hij weg mag als Red Bull lager dan derde in het constructeurskampioenschap finisht, de twee variant is dat hij weg mag als Red Bull voor de zomerstop geen race wint. We weten niet of er een van de twee waar is, maar mocht die tweede variant waar zijn dan kan Max zich daar al niet meer op beroepen na vandaag
VeniVidiVici zegt
@Edge: Max blijft Red-Bull trouw. Pas als seizoen 2020 weer niks is dan gaat Max weg bij RBR.
mark997gt3 zegt
@venividivici: idd. Ben er van overtuigd dat Max t/m sowieso bij RB blijft. Daarna maakt ie een keuze voor de beste auto.
dracae zegt
@vwaudiporsche: Dat hoop ik dus niet..
Ik hoop iets anders, namelijk dat Verstappen volgend jaar het materiaal heeft om voor het kampioenschap te kunnen vechten.
Dat kan juist ook bij Mercedes niet het geval zijn. Historisch gezien moet die dominantie binnenkort over zijn.. Ik denk dan ook dat de kans bij Red Bull net zo groot is als bij Mercedes of Ferrari.. en in dat geval is het veel mooier om het mede op te bouwen dan om bij het beste team aan te schuiven.
Daarbij moet hij het dan ook nog winnen van Hamilton EN de voordelen die deze bij Mercedes krijgt t.o.v. zijn teamgenoot.
willeme zegt
Superleuk voor Verstappen en zijn fans. Het was genieten.
Maar wat gunde ik het die jongens van Honda deze overwinning. De eerste drie jaar van de samenwerking waren ze het afvoerputje van de F1. Ze kregen allerlei fecaliteiten over hun heen. Ze werden afgevallen door het team waaraan de motoren werden geleverd. Drie jaar lang door het slijk. Vorig seizoen was wéér vanaf 0 beginnen. Dan pak je in race 9 de overwinning, mede omdat de motor op standje 11 mag. Dankzij de Honda power kon Verstappen in de buurt komen. Motortje heeft het uitgehouden en gewonnen. Dan sta je na 4,5 jaar eindelijk op het podium feest te vieren. Dat er meer overwinningen mogen volgen.
VeniVidiVici zegt
@willeme: Zo leuk voor Honda. Vooral de tranen bij die mannen zeiden meer dan 1000 woorden! En met de wetenschap voor Honda dat met standje 11 het spul heel blijft… Max MOET vertrouwen houden en bij Red-Bull blijven! Ik voorspel dat er hele mooie dingen aan zitten te komen :-)
Robert zegt
@willeme: de engineers van zowel Mercedes als Ferrari zijn inmiddels al bezig deze nieuwe Honda feature te ontrafelen:
https://images.app.goo.gl/yVBNgLmD62gHF7z7A
Hun tegenzet wordt overigens niet vóór Silverstone verwacht.
Robert zegt
@rrrobert: dan maar ff zelf uploaden:
http://i63.tinypic.com/t63wjb.jpg
emping zegt
Goed nieuws! #ontslajackplooij
vaakbenjetebang zegt
Wel fijn om te zien dat het zo’n beslissing ook lekker vlot genomen wordt.
Race: zo’n anderhalf uur.
Wachten oop het definitie maken van de uitslag: ruim 2 keer zo lang.
Lekker gewerkt, pikken.
vaakbenjetebang zegt
@vaakbenjetebang: +f.
Ik en telefoons.
Lekker gewerkt, pik.
racerx zegt
@vaakbenjetebang: hahaha heerlijke reactie
rob5nismo zegt
Eindelijk weer eens een race echt van genoten en ik vond het tof dat er nu echt op de baan ingehaald werd
VeniVidiVici zegt
@rob5nismo: En wederom… WIE heeft er weer voor die sensationele race gezorgd? Precies, the flying Dutchman! ;-)
rob5nismo zegt
@venividivici: en dat vind ik helemaal niet erg hoor deze race was wel een smaak maker ipv de slaap verwekker van vorige week
VeniVidiVici zegt
@rob5nismo: Klopt, dit spektakel hadden we onderhand wel even nodig ja haha.
hbk62 zegt
Blij met de beslissing. Fabtastische race gezien. Dit is wat de F1 nodig heeft.
koentjeduvel zegt
Max was gewoonweg veel sneller dan Leclerc tijdens de laatste ronden, en verdient volgens mij die overwinning.
Maar die overwinning was wel wat mooier geweest zonder het bandencontact. sommigen noemen dit the fight of the race “als dit niet meer mag, dan kunnen we evengoed thuisblijven”, maar er blijft toch een geurtje aanhangen die naar mijn mening niet had moeten zijn. Wat niet wegneemt dat ik deze keer via rtbf online een schitterende boeiende race heb mogen aanschouwen. Maar toch, apex zie zus of zo, Verstappen kon het in schoonheid afmaken (zie zijn andere inhaalmanoeuvres), maar hij heeft op dit vlak van fairplay toch weerom wat punten laten liggen, oranje bril of niet.
exclusieviteitsfreak zegt
Waar blijft de puurheid van het racen ! ? . . . , wordt het met andere woorden ’n juridisch cluwen ? . . . , waarmee advocaten hun portefeuille kunnen vullen !
Er zijn toch geen potten gebroken ! . . . , ik heb dus de race gevolgd, en vrij spannend was . . . , vooral de laatste ronden . . .
ericd zegt
Ik denk dat als het niet om plek 1 zou zijn gegaan… de jury wel ten gunste van de uit de baan gedrukte had besloten. Dat het om Red Bull’s home turf ging, zal ook wel geholpen hebben.
technofreak zegt
Waarom blijft iedereen het hebben over “Max z’n move” en “Max z’n actie”?
Dit is het enige verhaal: https://www.youtube.com/watch?v=amwodIb0m0g
Max werd geramd door LeClerc, en daarom is het “no further action”. Was het andersom, was het 5 second penaly geworden.
technofreak zegt
@technofreak: En waar blijft LeClerc’s onboard? All we see is Verstappen die de bocht in duikt, maar de Ferrari onboard is nog steeds MIA…
jje003 zegt
Geen team zo hypocriet als Ferrari.. In Canada lopen zeuren dat er on terecht straf uitgedeeld worden en nu om straf vragen. Leclerc kan gewoon z’n verlies niet nemen. Begint nu al van die nare Ferrari trekjes te krijgen
vierkoloms zegt
De huidige F1 heeft alle controverse aan zichzelf te danken. Sinds Todt aan het roer staat gebeuren de meest rare dingen, hebben ze niet geleerd van Balestre?
Op dit moment worden fouten niet afgestraft want op een gemiddeld circuit ligt meer en beter asfalt dan in heel Belgie. Iets waar ik overigens niet over nadacht totdat een oud coureur zijn mening gaf: de uitloopstroken bieden de kans om toch naast je opponent te blijven, een tikje uit te delen of incasseren en vervolgens zo hard mogelijk over de radio roepen als ware het Calimero zelf.
Het worden dus onvervalste schwalbes.
Had er grind gelegen dan was de verdedigende coureur al lang van zijn gas af gegaan en was de hele zaak afgedaan.
Ergo: meer grindbakken, echt gras en vooral geen uitloopstroken.
Daarnaast dat achterlijke token systeem eraf en dat brandstof sparen, ik persoonlijk wens gillende motoren en rondvliegende krukassen, graag vergezeld van een prachtige steekvlam.
Brandstof sparen doe je maar in de file op de A nog wat en in de stad.
Het heeft echt niks meer met F1 te maken.