“Sorry man”.
Ferrari-rijder Sebastian Vettel moest tóch op het matje komen bij de FIA voor zijn wangedrag tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. In DIT artikel werd door jullie gespeculeerd welke mogelijke maatregelen de FIA zou gaan treffen. Vandaag is de uitslag en daar zal ongetwijfeld niet iedereen tevreden mee zijn.
De Duitser heeft zijn excuses aangeboden en wat de FIA betreft is daarmee de kous af. De Ferrari-rijder krijgt geen straf opgelegd en de sportfederatie treft ook geen andere maatregelen.
De FIA heeft wel benadrukt dat dit geen vrijbrief is voor toekomstige races. Zo ziet de federatie de actie van Vettel op Lewis Hamilton dit keer door de vingers, maar dit kan de volgende keer zomaar anders aflopen.
De volgende Grand Prix zal het aankomende weekend worden verreden in Oostenrijk. Het belooft een spannend weekend te worden voor Max Verstappen, die dit hele seizoen al te maken heeft met tegenslagen. Volgens Renault Sport hoeven we ons in elk geval geen zorgen te maken.
loewie1984 zegt
Pussies en klasse justitie, het lijkt net op een echte regering van een willekeurig land.
Erik zegt
Het artikel hierboven is r*k. Vettel heeft wel degelijk enkele opdrachten gekregen van de FIA en een ‘straf’. Voor de juiste weergave en betere info klik hier: http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/fia-untersucht-vettel-foul-gp-aserbaidschan-2017-keine-weitere-strafe-3426455.html
Erik zegt
@erik2907: en voor diegene die Duits lezen lastig vinden, ook hier de details van zijn verplichte werkzaamheden voor de FIA: http://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/355311/uitspraak-vettel-geen-extra-straf-na-tonen-van-berouw/
gebakkenei zegt
Ik ga morgen iedereen een tikkie geven op weg naar mijn werk.
Vindt de FIA niet erg.
Zeg ik ook tegen de blauwe pet die me staande houdt.
Dan hoef ik alleen maar sorry te zeggen.
FelixF zegt
@gebakkenei: “Jaaaahh maarr juffff, Jantje deed het ooookkk!!!!” Grappig om te zien dat sommigen het niveau van de kleuterklas nog niet ontstegen zijn.
gebakkenei zegt
@felixf: Sarcasme werd bij mij in ieder geval wel uitgelegd op de kleuterschool…
Boomer zegt
Hoe?! Echt hoe, is dat stuk van Max anders interessant dan als Clickbait en Google ranking!
ar156sw zegt
@airc: Laten we even aannemen dat je gelijk hebt en ze het alleen daarvoor doen. Dan doet Autoblog dus z’n best om binnen de huidige werking van het internet zo goed mogelijk te presteren. Zodat zij kunnen schrijven over auto’s en eraan kunnen verdienen. En wij dat kunnen lezen, desgewenst gratis en voor niets. In welk opzicht is dat verkeerd dan?
RubenPriest zegt
@airc: Dit artikel gaat over de F1.. aanstaande weekend is er weer F1.. “hoe gaat Max het doen?” is op dit moment een hele relevante vraag, zeker nu Renault heeft gezegd dat we geen problemen hoeven te verwachten. Het zou pas raar zijn als de laatste zin zou verwijzen naar de prijzen van de nieuwe Renault Kangoo Z.E.!
potver7 zegt
@rubenpriest: “Hoe gaat Max het doen” is helemaal geen relevante vraag. En nog een vrij kansloze ook, want het antwoord weet niemand.
2wheeler zegt
@airc: gewoon een heads up over onze landgenoot die meedoet in de koningsklasse van de racerij. Je zit tenslotte op een autoblog. Serieus, zo gek is dat toch niet? Je kunt ook overal wat achter zoeken hoor…
willeme zegt
Wat we van de actie van Vettel vinden is compleet irrelevant, eigenlijk. Ondanks dat de straf (10 seconden stop & go penalty) veel te licht was, heeft hij een straf gekregen. Twee keer straffen voor één vergrijp doe je niet.
De officials hebben in een vrij korte tijd moeten bedenken welke straf het meest gepast was. Wellicht wilden ze de strijd om het kampioenschap niet te veel in het gevaar brengen. Ze hadden beter het kunnen laten wachten tot ná de race. Maar ja, dat is achteraf.
jaapiyo zegt
@willeme: plus hij is vandaag jarig en wordt 30. Zou dus van slechte smaak getuigen om hem nog een extra straf te geven.
basvspr zegt
@willeme: Helemaal mee eens. 10s stop & GP was in mijn ogen ook veels te licht, maar 2x straffen is geen optie. Als oom agent mij morgen aanhoudt omdat ik volgens hem 90 heb gereden waar 80 mag, krijg ik een boete. Als ik 2 weken later nog een boete krijg omdat -na hè bekijken van de beelden- de chef van die agent heeft ontdekt dat ik eigenlijk 110 had gereden, is het ondenkbaar dat ik nogmaals een boete ontvang. Jammer maar helaas, het recht heeft (te snel) gesproken en dan is je beurt voorbij… next case please
potver7 zegt
@willeme: Dat ligt er maar helemaal aan hoe dat in de regelgeving is vastgelegd. De Nederlandse wegenverkeerswet bepaalt dat je maar één keer voor een vergrijp veroordeeld kunt worden. Maar die wet geldt niet in de Formule 1, daarin gelden namelijk de F1-reglementen waarin wel degelijk de optie is vastgelegd dat een rijder dubbel gestraft kan worden voor één overtreding: namelijk door de wedstrijdleiding én door de FIA. De wedstrijdleiding kan namelijk geen straffen uitdelen die de betreffende wedstrijd overstijgen (zoals schorsingen of puntenaftrek).
mrB zegt
@willeme: bij zware straffen heb je zoiets als voorarrest. Of een gele kaart met voetbal, die samen met een eerdere gele kaart tot schorsing leid.
Als je het daarmee vergelijkt is het toch niet zo gek. Eerst een lichte straf tijdens de race omdat het niet mag, daarna een zware nadat de ware ernst is vast gesteld. Hoe dan ook, hij is er makkelijk vanaf gekomen.
berlinetta zegt
Nu is het weer wachten op een reactie van Niki Lauda dat hij vindt dat de FIA onder één hoedje speelt met Ferrari.
iphonistvongates zegt
@berlinetta: Was het niet ene Jean Todt die ruim 9 jaar lang rond liep in rood kleurige sponsorkleding met een geel steigerend paard logo op werelds F1 circuits? Ene M. Schoenenmaker werd 6x wereldkampioen bij dit merk…toch!? Wie is al enige tijd het opperhoofd bij de FIA? Heeft die man geen franssprekend accent en lijkt hij een beetje op George Costanza uit Seinfeld?
str8six zegt
@iphonistvongates: al bezig aluminium-hoedjes te vouwen voor zondag?
cvoc zegt
@iphonistvongates:
Schumacher werd 5x kampioen bij Ferrari. Verder weet ik niet wat dat met Vettel te maken heeft…
cloverleaf zegt
VET heeft ruim een week de tijd gehad om z’n excuses aan te bieden. Had hij dat uit zichzelf gedaan dan was t voor mij prima, zand erover… In plaats daarvan liep hij te liegen en te ontwijken. Dan verdien je in mijn ogen wel een straf. FIA wilt denk ik niet dat een evt kampioenschap hierdoor beslist kan gaan worden..
str8six zegt
@cloverleaf: als ie had toegegeven dan had ie sowieso nog een extra straf gekregen. Ontkennen is misschien niet fair maar puur politiek. Die gozer is niet achterlijk.
cloverleaf zegt
@str8six: Triest maar zeer waarschijnlijk wel de waarheid idd!
str8six zegt
Goed nieuws. Nu op naar de volgende. Over eraf beuken gesproken, heeft Nicole Rosberg ooit wel eens reprimandes gehad voor zijn misselijke acties in Oostenrijk en Duitsland?
Edge zegt
@str8six: Volgens mij wel, maar dan ook niet meer dan dat; een reprimande.
harrie zegt
Hamilton is wel zo uitgekookt dat hij Vettel uit de tent gaat lokken. Worden mooie races.
tomleeuw zegt
Ik ben alles behalve een Vettel fan, en ik ga de actie zeker niet goedpraten, maar zijn jullie allemaal vergeten wat de oh zo heilige Senna allemaal heeft uitgespookt (inclusief klap op de bek) , of Schumacher,? of Prost?
Maar nu opeens gaat iedereen over z’n huig van deze actie. Als ze rijden als mietjes zonder emotie is het ook niet goed, come on.
Edge zegt
@tomleeuw: Dat waren andere tijden. Tegenwoordig is de sport veel meer geciviliseerd en houdt de FIA zich actief bezig met campagne voeren voor veilig verkeer. Een Vettel die als sportman in de hoogste klasse van de autosport dan het verkeerde voorbeeld gaat geven door een tegenstander aan te rijden kun je er niet bij hebben
Orichy zegt
@tomleeuw: Hoewel Vettel meermaals zeer kort achter Hamilton zat op de baan en dat achter de safetycar, waarbij het de eerste paar keer goed ging. De laatste keer niet en reed Vettel achterop bij Hamilton, wat altijd de fout is van degene die achterop rijdt.
De reactie daarna, met de clash is schaamteloos revange nemen, doordat Vettel zijn boosheid niet onder controle kan houden. Dus zijn 10sec.stopstraf&go eerste straf, was eigenlijk voor het achterop rijden en de tweede, die vandaag had moeten volgen, zeker na ontkenning en het niet excuseren, had een wedstrijd uitsluiting moeten zijn. Maar Formule1 is een geldspelletje geworden.
Alle voorgaande gebeurde zaken hebben hier geen invloed op, men moet alle zaken los zien van elkaar, maar wel de veiligheid als basis nemen.
Als Hamilton dit nu als lokmiddel gaat gebruiken in toekomstige races, dan komt dat, doordat de FIA hem daar een rede toe verschaft.
Misschien is het onsportief gedrag van Hamilton, als hij dit gaat doen, maar hij weet hoe het spelletje gespeeld dient te worden, om wereldkampioen te worden.
Dus zet de FIA hiermee de veiligheid van alle Formule1-rijders op het spel, omdat iedereen erbij betrokken kan gaan raken in de komende races.
tomleeuw zegt
@orichy: je hebt een punt. En ik vind ook dat er direct naar gehandeld naar had moeten worden. Maar waar ik meer op doelde was dat men vaak Senna als een held zag, een eindbaas zelfs als hij Irvine mept. En nu Vettel te ver gaat vinden we hem massaal een lul. Ergens vind ik het een soort van cool dat Vettel vol met passie niet bij laat zitten. Alleen kan hij het niet zo gelikt laten gebeuren, ook Rosberg kon dat niet goed en werdt dus geslacht.
beetec zegt
Wat mij betreft had hij best nog een straf kunnen/moeten krijgen. Van de wedstrijdleiding (10 sec. Stop-go) en de van de FIA (een ander orgaan) vanwege het in discrediet brengen van de sport. Vettel heeft zichzelf niet onder controle als hij gefrustreerd raakt. Dat zag je vorig jaar ook toen hij Charlie de huid vol schold over de radio en nu dus weer met deze dommo actie. Pannekoek.
Edge zegt
Wat mij betreft de enige juiste beslissing. Ik zal de laatste zijn die ontkent dat Vettel direct gediskwalificeerd had moeten worden in Baku, maar het ik zou het ook volstrekt belachelijk vinden als de FIA achteraf alsnog gaat straffen. Niet alleen is het onjuist om twee keer te straffen, maar het zou ook het doel van een panel met stewards voorbijstreven. Die mensen zijn ingehuurd om dit soort beslissingen te maken, en als je het niet met zo’n beslissing eens bent als FIA zijnde moet je maar strengere richtlijnen uitschrijven.
550maranello zegt
@Edge: eens. We moeten een af van het bestraffen als mosterd na de maaltijd. Het is gezien en het is bestraft, that’s it. Vettel weet als geen ander dat ie fout zat en zal dit echt niet nog een keer doen. Hamilton deed ook een beetje flauw dus ach. Genoeg geluld hierover, ik kijk alweer uit naar zondag!
suheyl zegt
Ferrari International Assistant heeft gesproken…
berlinetta zegt
@suheyl: Ben jij Niki?
kobus1967 zegt
Ik ken heel aardige jongens buiten het voetbalveld die als je ze een bal geeft en je pakt hem af je met liefde doormidden schoppen om hem terug te krijgen.
Vettel is mijn favoriet niet maar dit is niet het hele verhaal hij gaat ook promotie doen in lagere klasses heeft hij beloofd en bij een volgende keer gaat het meteen naar de strafcommissie van de FIA.
Die coureurs zitten na afloop gewoon weer samen in een privejet want zij snappen wat adrenaline en druk met iemand doet. En laten we wel wezen hoe meer reuring hoe leuker we het vinden, geef het volk brood en spelen zeiden de romeinse keizers al.
rob5nismo zegt
Opzich ben ik het er wel mee eens want het heeft geen effect op de race van hamilton gehad.
Al blijft het een dickmove wat hij deed maar in het verleden zijn wel heftigere dingen gebeurd
jaso013 zegt
Tsja… weet je wat kut is, op maandagochtend een lekke band hebben dat is kut.
fapfap zegt
In Mexico 2016 kreeg Vettel ook al een waarschuwing met een tintje “dit is geen vrijbrief voor toekomstige races”.
Denk dat Vettel op het record jaagt om de meeste van deze uitspraken te verzamelen.
olivierc zegt
Correcte uitspraak, hij heeft reeds een straf gekregen, veel te licht dat wel. Als er iemand op zijn vingers moet getikt worden dan zijn het wel de racecommissarissen die een veel te lichte straf uitspraken. Misschien moet wel duidelijk in het reglement geplaatst worden dat bij onsportief gedrag een zwarte vlag komt.
skinnybmw zegt
Kijk naar de organisatie van de Tour. Die weten hoe ze het aan moeten pakken…