Toto Wolff slaat nu ergens met zijn vuist op tafel. De FIA is van mening dat Mercedes geen zaak kan maken geen Red Bull Racing.
Hoewel we inmiddels aan het spelen zijn in de zandbak, zaten we nog voor een deel in Brazilië met z’n allen. U weet het inmiddels wel. Naar aanleiding van nieuwe beelden had Mercedes protest aangetekend vanwege het heftige verdedigen van Max Verstappen op Lewis Hamilton in Brazilië.
Max, Lewis en de race Brazilië
Bij Mercedes waren ze van mening dat Verstappen buitensporig te werk ging. Dat zou blijken uit onboard beelden die deze week aan het licht kwamen. Sinds gister buigt de FIA zich over deze zaak in Qatar. De uitspraak zou vandaag komen en inmiddels is het hoge woord eruit. De FIA geeft Mercedes geen gelijk en Max Verstappen krijgt niet alsnog een straf aan zijn broek. Daarmee verdwijnt het protest van Mercedes wat de FIA betreft in de prullenbak.
Daarmee is er nu, als het goed is, een einde gekomen aan de hele discussie of Max Verstappen buiten zijn boekje ging in Brazilië. Wat Mercedes en andere critici ook zeggen. De FIA is van mening dat het allemaal oké was en uiteindelijk zijn zij het die de regels bepalen. En door. Op naar een nieuw spannend raceweekend in Qatar!
heckblende zegt
weet nog goed toen Toto in een heftige strijd zat met Jos Verstappen en Senna en toen er ook zoiets gebeurde, op Daytona. Toen hoorde je m ook niet
rollingstoned zegt
Terecht ook. Wel belachelijk dat dit besluit zo lang heeft moeten duren.
boriske zegt
Inderdaad belachelijk, hadden ze dan ook maar Silverstone opnieuw moeten onderzoeken. Zo kunnen we verder blijvne gaan.
sportevo zegt
@boriske: het verzoek van Red Bull om Silverstone opnieuw te onderzoeken werd afgewezen omdat er geen nieuw relevant bewijs was anders dan zelf gemaakt bewijs tijdens een filmdag. Het bewijs moet relevant en beschikbaar zijn op het moment de gebeurtenis/onderzoek.
De onboardbeelden van Verstappen in Brazilië waren relevant maar niet beschikbaar voor de stewards en dus was het geen onbegonnen zaak gebruik te maken van het ‘right to review’.
Dat de wedstrijdleiding bij hun standpunt blijft dat de actie geen verder onderzoek vroeg is wat discutabel daar Perez en Norris voor soortgelijke incidenten (forcing another driver of the track) eerder dit jaar wel straffen hebben ontvangen.
quincy zegt
Bij het incident met Norris en Perez had Perez wel echt een flink nadeel ervan doordat hij in de grindbak kwam. Wat Verstappen deed kan je over discussiëren of het netjes was, maar moeten we mij inziens ook niet groter maken dan het is. Hamilton kon daarna prima doorrijden toch. Wanneer alles maar constant bestraft moet worden, blijft er geen racen meer over.
En juist door dit voorval heeft Hamilton uiteindelijk nog mooier gewonnen. Niet laten kennen, maar hoofd naar beneden en blijven vechten voor de winst.
ecknine zegt
Kan er iemand een logische verklaring geven waarom de FIA niet over onboard beelden beschikt van een WDC kandidaat tijdens een race?
Edge zegt
@ecknine: Dat probleem is van technische aard. Vanwege beperkte bandbreedte kunnen de beelden van slechts één camera tegelijk van de auto naar het broadcast center worden gestuurd. Alle andere beelden worden wel opgenomen, maar moeten na afloop van de race ouderwets van een harde schijf in de auto worden gedownload.
ecknine zegt
Ik geloof er geen snars van. We zien tijdens de race als toeschouwer vaak zelfs 2 verschillende camera standpunten. Let er maar eens op. Ik zou niet al te snel geloven wat ze je vertellen…
tinnemans zegt
@rollingstoned; dat komt doordat Mercedes pas halverwege deze week de klacht indiende.
rollingstoned zegt
Dat heeft toch niets met de besluitvorming te maken?
mashell zegt
Toch wel, besluitvorming begint pas na een klacht en heeft een paar dagen nodig voor zorgvuldigheid.
berlinetta zegt
De besluitvorming heeft alsnog enkele dagen in beslag genomen.
Edge zegt
Nee hoor, de besluitvorming was binnen een uurtje of 18 voor elkaar. Je kunt nou eenmaal niet direct op het moment dat Mercedes beroep aantekent zo’n hoorzitting houden. Zeker niet als dat op de dinsdag midden in een triple header is. Je moet de betreffende coureurs, vertegenwoordigers van de teams en de stewards die in Brazilië zaten weer bij elkaar weten te brengen, al dan niet via een videocall. Daarbij moeten alle betrokken partijen zich ook even kunnen voorbereiden en moet rekening worden gehouden met eventuele tijdverschillen tussen Qatar en de locaties van de stewards. Op dinsdag beroep aantekenen en op donderdag de zitting houden vind ik daarom best prima.
Dat ze na de eerste zitting (die ook nog onderbroken werd door technische storingen) 18 uur nodig hebben voor een beslissing vind ik wel aan de lange kant.
ghini zegt
@Edge: dat de uitslag nou net tijdens de persco met toto en horner naar buiten kwam is dan wel weer show waardig he….
Dutchdriftking zegt
In deze fase van het kampioenschap proberen ze gewoon alles, had Redbull net zo gedaan.
VeniVidiVici zegt
Mooi! Klote Mercedes. En doorrr…
AbdelJabbar zegt
De onbalans van max na zijn remactie waardoor hij uit moest wijken was voor de auto van hamilton gebeurt. Hamilton had ook niet hoeven uitwijken met de gevolgen van dien. Goede observatie.
kniesoor zegt
Vonnis van de FIA : “F*** em” (bij MB) ?
550maranello zegt
Ik begin het een beetje raar te vinden dit. Toto lijkt volledig van het padje af. Wat een agressie. Trekt de discriminatie kaart, start een onzinnig protest en kraamt onzin uit. Wat ik erger vind lijkt te gebeuren op het circuit. Hamilton was onverklaarbaar veel sneller dan de rest op het rechte stuk in Brazilië. Uit het niets. Het verhaal van beste race uit mijn leven en nog nooit zoveel rijders ingehaald in een weekend slaat nergens op. Het is pure snelheid op het rechte stuk. En dan ook nog een keer veel sneller dan zijn teamgenoot. Dat kan mijn schoonmoeder ook, snel rechtdoor rijden. Geen kunst. Ik begin te vermoeden dat Toto in zijn fanatisme opdracht heeft gegeven tot iets illegaals. Something’s rotten in the state of Denmark…
dracae zegt
De beslissingen van de stewards lijken zeker niet altijd consistent. Zowel Verstappen als Hamilton heeft hier last van gehad en baat bij gehad.
Ik persoonlijk vind dat er zo weinig mogelijk moet worden ingegrepen, maar dat als dit wel nodig is er naar de echte gevolgen gekeken moet worden. Heeft een fout de race en het kampioenschap behoorlijk beïnvloed … of niet..
Maar ja, dat is niet hoe de regels zijn en je kunt er heel veel voor zeggen dat Verstappen hier 5 seconden had ‘verdiend’.
Een 5 seconden straf, maar dan wel DIRECT, niet pas veel later want dan krijg je pas competitie vervalsing.
Als een coureur tijdens de race een straf krijgt kan hij er rekening mee houden en nog reageren, na de race niet meer en moet het dan ook over zijn als het maar even kan.
Als zodanig , foute beslissing gedurende de race of niet, is het goed dat ze dit hebben afgewezen.
pomoek zegt
Ik was wel verbaasd dat verstappen geen straf kreeg. Puur op basis van de beelden van tijdens de race. De camera beelden van verstappen, die mb als bewijs aanvoerde voegde echter totaal niets toe. Volkomen onzin wat mij betreft.
Calimero’s.
pomoek zegt
https://youtu.be/yPKjVrxvgbI
jje003 zegt
Mercedes wil gewoon een optocht waar zij op 1-2 rijden en niemand mag inhalen. Laat ze gewoon racen. Daarnaast is volgens buitenlandse media het verzoek afgewezen door de aard van de bocht (naar beneden) en ze allebei te laat remden en dus de apax misten en beiden naar buiten gleden, waar Perez en Norris het opzettelijk naar buiten laten lopen van toepassing was. Alleen weet onze Sir dit soort dingen altijd te verkopen alsof hij het slachtoffer is van een genocide. Ze zijn niks meer gewend daar, willen vooral geen competitie.
flyerbunch zegt
Dat Mercedes genadeloos wilt winnen blijkt wel uit deze actie waarbij ze zich minder sympathiek maken dan de actie van Max zelf. Winnen op de baan is anders dan naast de baan! Lekker sportief.. De titel bij het constructors championship hebben ze bij wijze al binnen en zullen ze volgens mij ook wel winnen. Daar zit het grote geld, maar uiteindelijk willen ze ook nr 1 met Lewis worden wat misschien wel de laatste keer kan zijn voordat alles gaat veranderen. Misschien heeft Lewis wel een clausule in z’n contract dat als hij niet eerste zal worden dat hij alsnog opstapt wat Toto heel nerveus maakt nu!?