Ferrari heeft een slecht jaar achter de rug en dus moet Mattia Binotto het veld ruimen.
Het is Red Bull Racing en Max Verstappen gelukt om voor het tweede jaar op rij zege te vieren. Ze hebben het wereldkampioenschap weten binnen te slepen. Waar gehakt worden, vallen spaanders. In de Formule 1 is er geen ruimte voor genade. Ferrari komt daarom met de harde, maar ook wel verwachte, exit voor Mattia Binotto.
Ferrari was vastberaden om dit jaar het wereldkampioenschap te behalen. In de eerste helft van het seizoen zag het er goed uit voor de Italianen. Charles Lelcerc kon goed meekomen met Max Verstappen en er zat veel snelheid in de Ferrari. Helaas waren de kaarten in de tweede helft van het seizoen anders geschud. Verkeerde strategieën en fouten van Charles zorgen ervoor dat Ferrari het kampioenschap door de neus werd geboord.
Het is jammer, want het voelt eeuwen geleden dat Ferrari een wereldkampioenschap wist te winnen. In het hybride tijdperk is het voorlopig Mercedes en Red Bull Racing die het dominantst zijn. Mattia Binotto krijgt in elk geval geen kans om Ferrari het wereldkampioenschap in 2023 te brengen.
De 53-jarige in Zwitserland geboren teambaas vertrekt per 31 december 2022 bij Scuderia Ferrari. Voor de duidelijkheid, Ferrari heeft hem niet ontslagen. Binotto hield de eer aan zichzelf en diende zijn ontslag in. De teambaas voelde de bui al hangen, een ontslag leek onvermijdelijk.
Mattia Binotto was de afgelopen jaren het gezicht van Scuderia Ferrari. Sinds 2019 was hij teambaas van het team. Het is nog niet bekend wie Binotto gaat opvolgen.
harrie zegt
Ik ben benieuws naar zijn plan B? Question?
str8six zegt
:’D
Benny_Weisz zegt
Stelling:
Ondanks dat Ferrari in 2022 een foutloze seizoen zou hebben gehad, was Max alsnog kampioen geworden. Eens of oneens?
Richmond zegt
Ja, want de Red Bull was de snellere auto op de meeste circuits. Maar het kampioenschap zou een stuk spannender zijn geweest.
440igc zegt
Eens de combinatie van max zn rij stijl met redbulls team is bijna onverslaanbaar
thearchitect zegt
Ik had het veel eerder gewacht, na alle missers tijdens het seizoen.
Niet dat Ferrari dan een valide kans op het kampioenschap had gehad met Leclerc of Sainz, daarvoor is er intrinsiek te veel mis binnen het team.
Bij NOS lees ik dit:
Op de website van Ferrari laat Binotto weten met pijn in het hart te vertrekken. “Ik verlaat een bedrijf waar ik van houd. Dat doe ik met het gevoel er alles aan gedaan te hebben en met de overtuiging een sterk team achter te laten.”
Dat is het ultieme bewijs dat Binotto het simpelweg niet snapt.
Op geen enkel moment dit seizoen had hij het vermogen om de hand in eigen boezem te steken en om fouten toe te geven.
Zelfs na het seizoen, wanneer er toch wat tijd voor reflectie is geweest, kan hij dit niet.
Edge zegt
@thearchitect: Je gelooft toch niet dat Binotto echt de eer aan zichzelf heeft gehouden hè? Dit is niks meer of minder dan wat PR spin van Ferrari om op een nette manier van hem af te komen.
thearchitect zegt
Nee, dat geloof ik zeker niet, maar dat zeg ik toch ook nergens? ;)
sportabgasanlage zegt
Dit is typische Italiaans. Als je in Italië iets voor elkaar wil krijgen, dan ga je samen uit eten. De lastige onderwerpen bespreek je tijdens het dessert en de koffie. Op de pitmuur is behoefte aan daadkracht en snelle beslissingen. Dat zit gewoon niet in de dna van Italianen. Toen Schumi bij Ferrari zat heeft hij wat Duitse doortastendheid toegevoegd aan het team. Je zag hoever ze daarmee gekomen zijn. Daarna ging het gewoon weer bergafwaarts, zoals te verwachten viel.
Wat Ferrari nodig heeft is een niet-Italiaanse teambaas en niet-Italiaanse driver-engineers. Zo simpel is het echt.
kniesoor zegt
@thearchitect: Eens met dat laatste. Het is net als met een alchohol- of drugsverslaving : als je niet eerst erkent, dat je een probleem hebt, kan je ook niet aan een oplossing werken.
rollingstoned zegt
Niet geheel onverwacht natuurlijk.
Edge zegt
Als je de speculatie in de Italiaanse media mag geloven heerst er al langer onvrede bij het Ferrari bestuur over Binotto, ondanks dat hij alle doelen gehaald heeft. Daarbij schijnt er ook wat druk te zijn gekomen vanuit Charles Leclerc en Nicolas Todt (ja, zoon van, die diverse coureurs managet en als een soort Littlefinger uit Game of Thrones invloed probeert uit te oefenen) omdat Binotto Leclerc niet de voorkeursbehandeling gaf die hij als eerste rijder zou moeten krijgen in hun ogen. Het heeft Binotto ook niet echt geholpen dat Benedetto Vigna, CEO van Ferrari, zich vaker wel dan niet bemoeid heeft met de strategie terwijl hij van toeten noch blazen wist en zelfs maar vijf races in heeft bijgewoond.
Binotto heeft 28 jaar bij Ferrari gewerkt en is altijd een zeer gerespecteerd lid van de Scuderia geweest. Ik lees dat “heeft ontslag genomen” dan ook niet als een vrijwillig vertrek, maar als een smoesje om hem niet als oud vuil op straat te zetten.
Ik ben wel benieuwd waar hij terecht gaat komen. Binotto is een uitstekende engineer. Hij komt misschien wat pit tekort om in die slangenkuil die Ferrari heet als teambaas te floreren, maar in een andere (technische) rol zou hij voor al die andere 9 teams een aanwinst zijn. Ik zou er helemaal niet raar van opkijken als Red Bull hem probeert te strikken voor de Powertrains divisie, of als hij als Technical Director ergens opduikt.
kniesoor zegt
Qua dat laatste : je vraagt je af waarom Ferrari zelf ‘m zo’n rol niet heeft aangeboden. Of zou-ie die hebben afgeslagen (wegens te zichtbare demotie o.i.d.) ?
basman147 zegt
Binotto was verantwoordelijk voor de motoren van Ferrari gedurende het Fuel-Flow akkefietje. Weer niet zeker of andere motorenfabrikanten daarmee geassocieerd willen worden.
pomoek zegt
Niet onverwacht, hoewel er ook wel wat voor valt te zeggen om Binotto aan te houden. Zijn grote fout is denk ik dat hij veel te laat in het seizoen een keuze maakte voor de 1e rijder en de ondersteunende coureur. Tot en met Miami was Leclerc gewoon al duidelijk beter als Sainz met 3 poles elke race een beter resultaat en méér punten. Sainz had toen net iets meer dan de helft van de punten die Leclerc had. Maar zelfs tijdens de gp van GB was er nog geen keuze gemaakt tussen 1e en 2e rijder.
sportabgasanlage zegt
Zijn grootste fout is een gebrek aan daadkracht en doortastendheid. Er had al lang de bezem door dat team moeten gaan. Iedereen maakt wel eens een foutje, maar na 2 of 3 keer is de koek echt op. Functie: elders.
basman147 zegt
Eens, om wereldkampioen te worden zijn een goede auto (want die hadden ze aan het begin van het seizoen) en 2 topcoureurs (want die hebben ze ook) niet voldoende. Het hele team eromheen moet kloppen, en daar zat teveel dood hout tussen.
pomoek zegt
bij ieder team is er sprake van “clubjes” die bij de een of bij de andere coureur hoorde. Deze clubjes hebben in meer of mindere mate invloed. Zo begrijp ik dat de club Schumacher nogal wat invloed had op de coureur Schumacher. Voor iedere beslissing moest hij overleggen met zijn team. Daar was Haas op zeker moment wel klaar mee (en de mindere resultaten en de dure crashes).
Team Sainz is nadrukkelijk aanwezig binnen Ferrari. Het zou best wel eens kunnen dat die bij Binotto de nodige invloed hadden. Voor de duidelijkheid: Dit is geen feit, slechts een mening. Ik vond het opvallend dat Ferrari zo slecht omging met team orders. In een fase waarin ze, met Leclerc, een flinke afstand hadden kunnen nemen op Red Bull bleven ze gokken op 2 paarden. Dat zou je ook kunnen zien als niet slagvaardig. Dat de verhouding tussen Binotto en Leclerc slecht is kan ik mij dan ook wel voorstellen.
Dat Binotto nu weg gaat vind ik een jammer. De bijltjesdag cultuur lijkt hiermee terug te zijn bij Ferrari. Fouten maken mag niet. En dat is jammer. Met het ontslag van de team manager verlies je tijd en richting. Mijn voorspelling is dat Ferrari volgend jaar gaat terugvallen in het veld. Als Hamilton na 2023 of 2024 stopt kan ik mij zo voorstellen dat Leclerc zijn stoeltje overneemt.
roadster zegt
Als er iets is dat Ferrari in het verleden bewezen heeft, is het wel dat iedere paar jaar de teambaas ontslaan, een garantie vormt voor succes. Dus dat gaat helemaal goed komen, volgend jaar.
ghini zegt
Als Binotto Ferrari echt pissig will maken dan gaat ie naar Aston Martin.
ghini zegt
Dit lijkt mij een slechte stap voor Ferrari. Allereerst ben ik het er niet mee eens dat het seizoen van Ferrari als slecht wordt bestempeld. 2e en 2e, dat is nog steeds een stijgende lijn. Ja het begin van het seizoen was sterker en ze hebben een paar domme fouten gemaakt. Maar hun eigen doelstelling voor dit jaar was top 3 en volgend jaar echt strijden om kampioenschap. Dat wordt nu lastiger. Ze verliezen een ontzettend goede en gewaardeerde technische man. De nieuwe teambaas zal tijd nodig hebben om alles en iedereen te leren kennen en kan echt niet meteen de juiste beslissingen nemen. Onder Binotto hebben ze de lijn omhoog gevonden, die kicken ze er uit terwijl met een paar kleine verbeterpunten ze absoluut mee kunnen doen voor kampioenschap. Ik verwacht iig dat ze nu een jaar stilstaan, ingehaald worden door Mercedes en pas daarna weer kunnen bouwen. Dat terwijl andere teams niet stilstaan. Ok Ferrari draait echt niet om 1 man, maar dergelijke wijzigingen in de top zorgen altijd voor gedoe of iig vertraging. Plannen moeten opnieuw bekeken en besproken worden etc etc. Echt ongelofelijk deze stap van Ferrari. Ja ze zeggen dat hij zelf is opgestapt maar achter de schermen trokken ze aan al zn poten. Dan blijf je niet zitten. Echt jammer dit..
thearchitect zegt
Ja, ze verliezen een ontzettend goede en gewaardeerde technische man.
Maar ze hebben geen technische man nodig, maar een teambaas. En in die hoedanigheid heeft hij als eindverantwoordelijke gefaald. Er zijn te veel fouten (strategisch, technisch, organisatorisch) onder zijn leiding.
Fouten die echt heel veel punten heb gekost.
Dan kun je als organisatie maar 1 conclusie trekken.
HZW zegt
Als je na eerste races 40 punten voor staat en vervolgens toch geen kampioen wordt, dan short er echt wel wat aan.
Verder ging het gerucht dat Ferrari tegen het budget plafond aan zat en geen meerdere upgrades meer kon brengen, de laatste 5-6 races.
sanderkomnogeensergens zegt
Ik vertrouw die Mekis niet. Lijkt me typisch iemand die aan iemand anders stoelpoten zaagt. Zit erbij en kijkt ernaar terwijl een teamlid/collega de klappen krijgt.