Jazeker, Fernando Alonso keert terug naar de Formule 1.
Het was een publiek geheim, maar nu is het hoge woord eruit: Fernando Alonso keert terug in de Formule 1! Sommige top coureurs weten van geen ophouden. Voor de sport zou het briljant zijn als Hamilton en Mercedes stoppen (ze zijn te goed), maar je ziet wel vaker dat oude F1 coureurs die enorm goed hebben gepresteerd, het toch nog een keertje willen proberen.
Terugkeer
Het beste voorbeeld is natuurlijk onze eigen Jan Lammers, die in 1982 stopte met de F1, om in 1992 toch nog even terug te keren. Ook Jos Verstappen heeft een comeback gemaakt. Nadat 2001 Frentzen de plaats van Verstappen gepikt had, keerde Ons Jos in 2003 terug voor een seizoen in de Minardi. Toevallig het team waar Alonso ook debuteerde.
Fernando Alonso
Maar de rentree waar de Formule 1-fans het langst hebben uitgekeken, is de terugkomst van Fernando Alonso. De tweevoudig wereldkampioen keert na een hiatus van twee jaar terug bij Renault. Het is voor de tweede keer dat hij terugkeert bij Renault. Nadat hij in 2005 en 2006 wereldkampioen werd, vertrok hij naar McLaren om in 2008 weer naar Renault te gaan. Daarna reed hij voor Ferrari. Later maakte Alonso zijn rentree bij McLaren.
Abu Dhabi 2018
De GP van Abu Dhabi 2018 was zijn laatste race, maar tijdens de GP van Australië is hij weer van de partij. De man uit Oviedo is zal dan 39 jaar oud zijn. Ter referentie, Michael Schumacher keerde op 41 jarige leeftijd terug naar de F1 met Mercedes, samen met Nico Rosberg.
Inleveren
Het is niet bevestigd, maar de geruchten willen dat Fernando Alonso enorm heeft ingeleverd qua salaris. Hij zou getekend hebben bij Renault voor 2 jaar, dus van 2021 tot 2022 kunnen we genieten van de kunsten van de meest succesvolle Spaanse Formule 1 coureur aller tijden.
Esteban Ocon
Fernando Alonso komt naast Esteban Ocon te rijden. Uiteraard is Alonso er heel erg blij mee. Waarschijnlijk is het ook het best mogelijke team om iets te kunnen presteren. Bij Ferrari hebben ze al een snelle Spanjaard (en wonderkind Leclerc) en van Mercedes weet niemand of ze nog doorgaan. Red Bull is onmogelijk, vanwege de GP2 motor. In de tussentijd heeft Alonso niet stil gezeten, zo heet hij meegedaan aan de Indy 500, Le Mans en Dakar.
henkp1 zegt
Prima ontwikkeling. Hopelijk zijn beide (coureurs en wagens) volgend jaar voldoende op niveau om in de prijzen te kunnen rijden.
Edge zegt
@henkp1: Ga daar maar niet vanuit. Renault is organisatorisch een zooitje, die zullen in 2021 evengoed in het middenveld bungelen. Alonso heeft zijn hoop vooral gevestigd op 2022, wanneer de nieuwe technische reglementen van kracht worden en het veld dichter bij elkaar gebracht zou moeten worden.
retetikker zegt
U heeft inside information over de organisatie?
Het middenveld bestaat tegenwoordig trouwens uit het hele veld behalve Mercedes, en misschien Williams…
Grote kans dat dat in 2022 hetzelfde zal zijn.
w0o0dy zegt
Ja onze inside information zegt ons dat het team vol zit met Fransen en gerund wordt door Fransen… Dus..
lotuselises2 zegt
@w0o0dy: ik denk persoonlijk meer Engelsen dan Fransen…
petroldrinker zegt
Was natuurlijk te verwachten dat dit eraan zat te komen…. of het iets positiefs is weet ik nog niet, groot alonso fan met zn uitspraken etc, maja de jonkies vechten harder zonder na te denken, en dat is leuker voor de race.
Dutchdriftking zegt
Tja, de man moet een hobby hebben. Ik gun hem succes (Renault wat minder) maar vermoed dat hij na een deceptie alsnog het stuur in de wilgen mag hangen. Wel met een paar miljoen extra op zak, dat dan weer wel.
royaledeluxe zegt
en waarschijnlijk vette sponsoring voor zijn merkjes op de Renault wagens enz… Hij zal er wel niet armer van worden en het is hem gegund. Al is het maar voor de politieke intriges.
lekkerlinksrijden zegt
Jammer, had liever een jong talent in de auto gezien. Alonso was een goed coureur, maar het beste is er wel vanaf
christian85 zegt
@lekkerlinksrijden: of Hulkenberg
chrisvis zegt
@christian85: de man die nooit op het podium stond…die zou ik ook direct aannemen. Hulk was een mooi talent(in de opstapklassen), maar heeft nooit kunnen bevestigen in de F1. Had verschillende kansen om een podium te scoren en hij verknalde ze allemaal(laatste keer in Duitsland vorig jaar). Dat doet dan een Peres toch even beter bij force India/racing point
hamerhaai zegt
Wie dan?
Hulkenberg? Die is inmiddels ook ouder, presteert matig, dan liever Alonso.
Vettel? Tja, leuk, maar levert behalve naast Lewis bij Mercedes ook weinig spektakel.
Verder zijn de afgelopen jaren de talenten vanuit de GP2 wel doorgestroomd hoor: LeClerc, Albon, Norris, Russell, zelfs Latifi krijgt een kans. Enige die buiten de boot valt is Nyck de Vries eigenlijk.
mashell zegt
Ik denk ook dat het beter zou zijn als Alonso de eer aan zichzelf zou houden. Maar aan de andere kant, Alonso is zo’n bijzondere coureur die meer uit een auto kan halen dat er in zit, dat kan dus nog wel interessant worden.
brammetjedeb zegt
@mashell: dat. Het is hinken op twee gedachten. Daarbij zie ik liever jong talent.
banderas zegt
Denk dat Vettel wel zo verstandig is om met pensioen te gaan.
skinny058 zegt
Alleen de beste en snelste coureurs horen in de F1. Ja, daar hoort ook Alonso bij. Van veel nieuwkomers (uitzonderingen daar gelaten) waar iedereen zo om schreeuwt vallen de prestaties nog onder ’t niveau van wat een Alonso kan. Hij gaat Ocon ook weer om de oren rijden.
w0o0dy zegt
Lijkt me best een probleem voor Ocon… Kan zich niet meer verschuilen aan weinig ervaring en mag aan de bak tegen een van de snelste rijders die zijn rijstijl eigenlijk altijd erg goed aan kan passen aan hoe die specifieke auto het snelst is… Heel veelzijdig. Dat wordt een zware dobber voor Ocon.
christian85 zegt
@skinny058: ik denk dat je pas goed kunt oordelen over de jonkies als ze allemaal in een gelijkwaardige auto zouden rijden
skinny058 zegt
@christian85: En dat gaat nooit gebeuren, dus heeft geen zin om aan te halen. Alonso reed een jonkie om de oren bij McLaren (Stoffel, enorm talent) en dat zegt wel genoeg. Alonso zelf haalde als jonkie bij Minardi het maximale uit de minste auto v.h. veld…zijn maar weinig huidige talenten die dat zo overtuigend deden. Ze zitten er zeker bij maar de meesten maken gewoon geen indruk nog.
bmwzcsi zegt
Goed grammaticaal geschreven stuk. Redigent met vakantie?
mrB zegt
@bmwzcsi: nee, dat is willeme. Een leuk, informatief, feitelijk stuk met als trade-off waar stijl en grammatica foutjes. Ik heb het er graag voor over!
mashell zegt
Het is schoolvakantie en de leraren Nederlands storten zich weer op het internet…
VeniVidiVici zegt
Nou vooruit, maar als dan toch oude tijden moeten herleven dan vind ik ook dat Cyril Abiteboul vervangen moet worden door Flavio Briatore :-)
martingtv zegt
Nu is het voor Ocon maar te hopen dat het voor hem niet afloopt zoals met Stoffel.
roadster1976 zegt
Alonso bij Renault. Roest En Narigheid Achtervolgd U Lange Tijd
lotuselises2 zegt
@roadster1976: dat grapje komt uit 1976
roadster1976 zegt
@lotuselises2: nee hoor 1981 toen ik vijf jaar was.
v10m5 zegt
Heel jammer dit…..
VeniVidiVici zegt
@v10m5: Voor Hulkenberg inderdaad
zero99 zegt
Precies wat Renault nodig heeft. Aan de ene kant Abiteboul met zijn loze beloftes en kletspraat, en aan de andere kant Alonso die publiekelijk de auto en het team tot de grond toe afbrand net als bij McLaren/Honda deed. Heb er nu al zin in.
Alex_79 zegt
Stiekem vraag ik me toch af wat Zak Brown nu denkt. Heeft ie jarenlang geprobeerd Alonso te vriend te houden bij Mclaren in de tijden van de GP2 engine, is intussen een Mercedes krachtbron voor 2021 geregeld plus Ricciardo als coureur, en prompt tekent Alonso een paar maanden later bij Renault! Als ie een paar maanden had gewacht ;)
Ik weet eigenlijk niet wat ik hier van moet denken. Renault moddert nu al jaren wat aan in de middenmoot en Ricciardo zat eigenlijk precies in dezelfde situatie als Alonso bij Mclaren, veel geld maar geen sportief perspectief. Renault hoopt nu de coronacrisis de budgetcap verschuift nog snel even alle achterstand in te lopen op de concurrentie. Als we het vergelijken met Mclaren dan kan de achterstand niet in de motor zitten, want Norris rijdt niet voor niks de snelste ronde en is goed voor top5 finishes (en podiums als de Red Bulls stuk blijven gaan). Het probleem moet hem dus in het chassis zitten en waarschijnlijk gaat Abiteboul daar nu alle centen in stoppen. Alonso is dan gehaald om die auto in 2021 te ontwikkelen, maar bedenk je goed waar je aan begint Cyril. Als Alonso ontevreden is en de problemen zijn niet makkelijk op te lossen, dan wordt ie heel vervelend (GP2 engine anyone?) Daarnaast blijkt Abiteboul niet goed tegen kritiek te kunnen (zie de getroubleerde relatie met Red Bull) en hij houdt van natrappen. Voeg daar Ocon bij, die zich als trotse Galliër zal willen bewijzen tegen een topper (zie zijn geschiedenis met Perez van wie hij alleen met geweld kon winnen en zijn relatie met Max die een vreugde is voor sites die quotes van onze Galliër zoeken om zijn fans op te naaien) en we hebben een heerlijk explosieve cocktail. Ik ben eruit denk ik, dit wordt lachen in 2021, ik ga vast mn strandstoel zoeken.
supertjeduc zegt
Heb je dat laatste rondje gezien van Norris
Hij moest overal het overtake knopje in gedrukt houden
Dat had die Renault echt geen 5 rondjes uit gehouden
lotuselises2 zegt
@supertjeduc: is die overtake niet gewoon de elektro motor die wat harder aangeslingerd wordt?
Alex_79 zegt
Klopt, het systeem wordt dan harder leeg getrokken dan normaal. Maar dat hoefde dan ook geen vijf rondjes. Een Renault blok achterin goed was voor top5 en met geluk podium. Een podium waarbij de echte Renaults nooit bij in de buurt kwamen