De twee autoconcerns gaan samensmelten en worden zo één van de grootste autoconcerns ter wereld.
Wat Renault niet voor elkaar heeft gekregen met Fiat Chrysler Automobiles (FCA) is Peugeot Société Anonyme (PSA) wel gelukt. Beide partijen gaan fuseren tot één groot autoconcern. Nadat eerder al bekend werd dat de Franse overheid achter een fusie stond leek het slechts wachten tot de officiële berichten.
Na de Volkswagen Groep en Toyota is FCA-PSA nu het derde grootste autoconcern ter wereld. Het proces om te fuseren is gestart en de bedrijven zeggen 12 tot 15 maanden nodig te hebben om de fusie af te ronden. Het merkenportfolio bestaat straks uit Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot en Vauxhall.
De samensmelting zal met name positief gaan uitpakken voor FCA. Het autoconcern zit in zwaar weer als je alleen al kijkt naar het modellengamma van sommige merken. Lancia opereert alleen nog in Italië, Alfa Romeo heeft enkel de Giulia en Stelvio als je naar echt frisse modellen kijkt en bij Maserati mag de bezem er ook wel doorheen. Met deze fusie is er hoop op een mooie toekomst van de FCA-merken waarvan sommige een rijke historie met zich meedragen.
Onze fusie is een enorme kans om een sterkere positie in de auto-industrie in te nemen, omdat we de overgang naar een wereld van schone, veilige en duurzame mobiliteit willen beheersen en onze klanten producten, technologie en diensten van wereldklasse willen bieden. Ik heb er alle vertrouwen in dat onze teams met hun enorme talent en hun samenwerkende instelling erin zullen slagen maximale prestaties te leveren met kracht en enthousiasme – Carlos Tavares, topman PSA
Dit is een unie van twee bedrijven met ongelooflijke merken en een bekwaam en toegewijd personeelsbestand. Beide hebben de zwaarste tijden meegemaakt en zijn uitgegroeid tot behendige, slimme, geduchte concurrenten. Onze mensen delen een gemeenschappelijke eigenschap – ze zien uitdagingen als kansen om te worden omarmd en het pad om ons beter te maken in wat we doen – Mike Manley, topman FCA
reactief zegt
Dit is de redding van Alfa en Fiat.
Hopelijk komen ze nu weer met goede nieuwe modellen. Binnen PSA is veel vrijheid voor het eigen design, dus lijkt me veelbelovend.
tvr1974 zegt
@reactief: buiten een redding zou het ook wel is de lancering kunnen zijn van bijv Lancia (buiten Italië) met wat nieuwe modellen die mee kunnen met de concurrentie..
Esprit_de_Flandre zegt
@tvr1974: Denk dat PSA liever DS vooruit schuift dan Lancia…
crashingduke zegt
@reactief: Uit het artikel van Nu.nl blijkt dat Fiat Chrysler vooral sterk op de Noord en Zuid Amerikaanse markt is. Dan zou dit wel het einde van Fiat, Alfa en Lancia kunnen betekenen, omdat hun toegevoegde waarde op dit moment nihil is.
basman147 zegt
@crashingduke: Alfa Romeo zit in een markt-segment waar PSA nog niet actief is, daar is dus geen overlap. Enige probleem is dat er geen geschikte platforms zijn binnen PSA voor de Guilia en Stelvio, maar samen met Maserati en Dodge kom je toch tot enig schaalvoordeel (de Challenger en de Charger zullen toch ooit een keer vervangen moeten worden…). Fiat heeft daarnaast ook nog een sterke positie in Italie, dat zou met verse producten (die er de laatste 10 jaar niet zijn geweest) nog weer wat kunnen worden. Lancia is echter een rechtstreekse concurrent voor DS, daarvoor vrees ik het ergste, Bedankt Sergio.
autodidact zegt
@basman147: draai het eens om, met de fusie heeft PSA opeens toegang tot het hoogwaardige Giorgio platform van de Giulia en de Stelvio. Zoiets hadden ze nog niet. Kunnen ze mooi een ‘premium’ DS op zetten.
reactief zegt
@crashingduke: De merknamen zijn toch nog steeds wel erg sterk in Europa. Dus een Mito en/of een Punto op basis van de 208 zou echt wel werken. En vloeken in de kerk, maar een Alfa op basis van de 2008 kan ook prima lijkt me.
Kunnen ze de slechte poging om DS Premium te maken meteen stoppen en die moeite in Alfa stoppen.
autopetje zegt
@reactief: de nieuwe naam is inmiddels bekend. De baguette /salami club gaat P . O . F . heten.
bertorelli zegt
Ferrari én Opel onder één dak.
rollingstoned zegt
@bertorelli: Ferrari zit al een aantal jaar niet meer bij FCA.
Volvo_440_turbo zegt
@rollingstoned: voor die Fiatjes met Ferraristickers op dan :)
Edge zegt
@rollingstoned: Op papier dan. In de praktijk hebben de bedrijven nog altijd dezelfde grootaandeelhouders en delen ze veel topmensen. Ferrari is in dat opzicht een soort oudere broer die als eerste op zichzelf gaat wonen: Onderdeel van de familie, maar wel op eigen benen staan.
grasvreter zegt
Allemaal extreem betrouwbare merken! Keer op keer blijkt weer uit tests dat Peugeot, Chrysler, Citroën, Jeep en Dodge wagens garant staan voor een zeer lage kans op pech, en weinig onverwachte kosten.
Oh wacht, het was andersom. Qua bouwkwaliteit passen de meeste merken wel mooi bij elkaar. De wegenwacht kan nieuwe mensen aannemen.
tvr1974 zegt
@grasvreter: ik dacht dat in de lijstjes van de laatste jaren Tesla steevast bovenaan stond ???
Volvo_440_turbo zegt
@grasvreter: tijd om een wegenwacht op te richten dus, snel rijk worden dus!
jorden zegt
Dus Ferrari is de aanvoerder van het kneuzen team.
jdpetrolhead zegt
@jorden Ferrari is al sinds 2016 niet meer bij FCA.
jorden zegt
@jdpetrolhead: ik snap dat het alleen nog een aandelen kwestie is, wil niet zeggen dat je niets te maken hebt met je grootaandeelhouder.
tvr1974 zegt
Qua designs goed nieuws.. Nu de afwerkingen naar Duits niveau en de betrouwbaarheid naar Japans // Koreaans niveau en t kan echt nog wat worden…
grasvreter zegt
@tvr1974: Qua design is het top ja. Alleen de italianen kunnen een auto bouwen die na 11 jaar nog steeds fris lijkt (fiat 500), en de nieuwe Peugeots zijn gewoonweg veel fraaier als een saaie passat of octavia. Qua bouwkwaliteit en afwerking blijft het een beetje afzien.
berlinetta zegt
Hoe zouden de merken verdeeld worden? Fiat, Opel/Vauxhall, Citroen, DS, Peugeot, Lancia delen techniek/platforms? Dan Alfa, Chrysler, Maserati en Dodge bij elkaar. En dan heb je Ferrari en Jeep nog. Ferrari is onafhankelijk voor zover ik weet.
w0o0dy zegt
@berlinetta: ik denk ongeveer zo
https://ibb.co/cbbQtj8
w0o0dy zegt
Als je mijn tabelletje bekijkt zie je dat er best een goede verdeling te maken is. Sterke bedrijfswagen-tak met goede distributie mogelijkheden en meerdere productielocaties. Goede aantallen icm het investeringsniveau (al is de premium/sport categorie misschien een lastige. En een stevige basis voor de hele groep.
Ja ik zie vooral voordelen.
flik2punt0 zegt
@w0o0dy: ik ben het wel eens met je tabel. Ben erg benieuwd hoe het in de praktijk gaat worden. Misschien komen er wel meer meerlingen op de markt. Hopelijk zoals de 208 en de corsa die lijken op elkaar en toch ook heel anders
ericc zegt
Maserati heeft al een nieuwe golf van modellen aangekondigd. Eigen motoren en geen ingekochte van Ferrari. Een nieuwe Citroën SM met Maserati-motor????
laptom zegt
@ericc: Aankondigen doen ze genoeg bij de FCA, maar daadwerkelijk modellen uitbrengen zie je niet veel.
mashell zegt
@ericc: Maserati heeft ook al aangekondigd dat ze een elektro merk gaan worden.
jvdwinkel zegt
Ferrari is sinds 2016 autonoom en GEEN onderdeel meer van FCA
raoufff zegt
Sterkte gewenst voor PSA!
redbeams zegt
Dat betekent waarschijnlijk dat de fiat talento niet lang zal bestaan als renault trafic kopie.De peugeot expert wordt dan weer een fiat scudo
Silverarrow zegt
Redding van FCA óf ondergang van PSA? Gaan we nu opeens wel met z’n allen Fiat, Alfa of Lancia rijden? Ik zie het eerlijk gezegd nog niet gebeuren, ik gok dat jan modaal gewoon de VW dealer binnen blijft lopen voor z’n Golf/Polo.
Edge zegt
@w0o0dy: Ik twijfel alleen over Chrysler. Ze zijn eigenlijk niet premium of sportief genoeg voor de tweede kolom, maar delen ook weer niet genoeg eigenschappen met Opel en Peugeot om onderhuids een 508 of Insignia te zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
@edge: Denk dat het voor de Amerikanen niet veel zal uitmaken als hun nieuwe Chrysler onderhuids een 508/Insignia/Croma(!) is. Verkopen zal het wss niet doen…
simppa zegt
Wat als de mannen en vrouwen van Peugeot samen met de designers van Maserati een nieuwe sportwagen gaan bouwen?
joosstra zegt
De fusie lijkt vooralsnog logisch. PSA is vooral aanwezig in Europa en kan nu met FCA uitbreiden op de Noord-Amerikaanse markt, en daar concurreren met de Japanse autofabrikanten. Duitse autofabrikanten en Renault zijn vooral sterk in Europa en hebben nooit voet aan de grond gekregen op de Noord-Amerikaanse markt. Lancia is denk ik het eerste merk dat sneuvelt. En er zal een platformstrategie komen voor Fiat/Alfa/Maserati naast die voor Peugeot/Opel. En een aparte voor de Amerikaanse modelletjes. Het motorenaanbod zal gestroomlijnd moeten worden. Tenslotte zullen ze hard aan de slag moeten met elektrificatie.
Dutchdriftking zegt
Het zou de redding van Alfa, Fiat en Lancia moeten zijn. Maserati zou het sowieso wel overleven (voor een merk met zoveel historie is er altijd wel een rijke Chinees om de handel over te nemen) en Ferrari hoort er blijkbaar niet meer bij zie ik…. Echter ben ik bang dat Voor Alfa, Fiat en Lancia de boel gaat verzanden in kansloze discussies tussen Italiaanse en Franse ego’s… Maar wie weet wordt het wat. En het is tenslotte historisch verantwoord om een Alfa Romeo op een Opel platform te bouwen….
karaya zegt
@dutchdriftking: Alfa heeft meer historie dan Maserati. Piëch wilde Alfa niet voor niets zo graag hebben.
Maak je over Alfa maar niet druk.
Jantje_555 zegt
Zijn het niet meer merken, Abart, RAM, etc
Esprit_de_Flandre zegt
Dus binnenkort een nieuwe Punto, Bravo en Croma.
Dolletjes…
Design_Driven zegt
Eindelijk weer Maserati motoren in een Citroen (SM)! Ik ben voor!
tourannetje zegt
Binnenkort alle merken op het zelfde modulaire EV platform ingekocht bij VW?
supertjeduc zegt
Grappig het beste en slechtste merk (Lancia en Peugeot) volgens topgear in 1 concern
Dutchdriftking zegt
@supertjeduc: Ooit die aflevering gezien over “The Peugeot driver” ? Geniaal!
cuban8 zegt
Valt te bezien of dit ook door de Europese Commissie gaat komen. Het akkoord van Frankrijk is niks waard iig.