A breath of fresh air…
Voor degenen die de angst om het hart slaat na het lezen van deze mededeling: geen zorgen, het heeft (voorlopig) nog niks te maken met de klimaatgod. Had zomaar gekund gezien alle fratsen die Liberty Media tot op heden uitgespookt heeft in de sport, maar ook de Amerikanen realiseren zich gelukkig dat een soort Formule E maken van de Formule 1 een heilloze onderneming is. Maar waar gaat het dan wel over?
Wel, het heeft alles te maken met het bevorderen van inhalen in de koningsklasse van de autosport. Dit jaar is er al een ‘big deal’ van gemaakt dat de achtervleugels (weer) wat hoger en smaller zijn geworden, waardoor het in theorie makkelijker moet zijn om een voorligger zo dicht te volgen dat je die daadwerkelijk voorbij kan steken.
Een groot nadeel van de superieure aerodynamica op moderne F1 auto’s is immers dat deze in hun kielzog een bak ‘dirty air’ uitbraken waardoor de aero van een auto die op korte afstand volgt minder goed werkt. Het gevolg: als je al in de buurt kan komen vreet je vaak je banden op voordat je daadwerkelijk een kans krijgt in te halen. Op sommige circuits speelt dit issue een stuk meer dan op andere circuits.
Dit jaar komen achtervolgers door de regelwijzigingen volgens Pat Symonds, voormalig crashgate mastermind en huidig technisch honcho van Liberty, nog maar vijftig procent ‘vieze lucht’ tegen als ze een andere auto op korte afstand (één autolengte) volgen. Auto-Motor-und-Sport nam de proef op de som om te kijken of dat tot op heden nou echt effect gehad heeft.
In Australië waren er dit jaar 11 inhaalmanoeuvres ten opzichte van een (beschamende) vijf stuks vorig jaar. In Bahrein waren er 60 inhaalmanoeuvres ten opzichte van 52 vorig jaar (destijds met één DRS zone minder). Sommige coureurs geven verder aan dat het inderdaad wat makkelijker is om een andere coureur dicht op de huid te zitten, al blijft het volgens de meesten vervolgens alsnog lastig om daadwerkelijk in te halen.
Je zou de reductie in vieze lucht dus kunnen omschrijven als ‘een stap in de goede richting’. Maar Liberty en Symonds willen meer. De bedoeling is dat in 2021 een nog veel groter percentage van de downforce (die op zich wat omlaag mag naar het niveau van 2017) ontwikkeld gaat worden door de vloer van de auto en dus veel minder door de spoilers. Dat maakt de lucht achter de auto’s veel schoner, omdat de spoilers hun naam eer aandoen en wat dat betreft de grootste bedervers zijn. Een auto die een ander op één autolengte volgt zou hierdoor effectief in 95 procent ‘schone lucht’ moeten kunnen rijden. Dat wordt dus elke race Villenueve-Arnouxesque taferelen (video). Wellicht.
De vraag is dan natuurlijk: zien we dat wel zitten? Ik bedoel niemand vindt het leuk als een race weer een optocht wordt, zoals we bijvoorbeeld vaak zien in Sochi. Aan de andere kant is inhalen wel een kunstvorm en verwatert dat wellicht een beetje als het te makkelijk wordt. De mooiste inhaalmanoeuvres uit het verleden herinneren we ons immers ook vooral omdat ze niet elke race voorkwamen. Kies moah!
ghost zegt
Volgens mij gaat Liberty Media zo dusdanig aanpassen dat we er over 10 jaar niks meer in terug herkennen van iets dat het ooit was.
suzikubelona zegt
@ghost: Of gaan we terug naar het tijdperk waar het vooral draaide om mechanische grip en ground effect? Ik zeg maar wat. Uiteindelijk willen we gewoon close racing zien, en het liefst nog wat “do or die” actie op de baan.
emping zegt
Meer inhaalacties zijn beter voor de toeschouwer, denk ik dan maar. Laat ze maar strijden voor die plekken.
TimmiX zegt
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom de F1 wagens opzich nu weer zuiniger en schoner moeten worden, maar er geen woord gerept wordt over alle tientallen (honderden?) vrachtwagens en vliegtuigen die het hele circus de gehele wereld over vervoeren? Als je dit alles optelt is de uitstoot van de F1 auto’s zelf maar een klein percentage. Beetje alsof je een olifant een tictac aanbiedt. Als je nou echt de wereld wil verbeteren, heb dan ballen en begin je bij de grootste vervuilers van het alles.
stunts zegt
@TimmiX: Artikel wel gelezen??
TimmiX zegt
@stunts: Zeker, ik bedoelde meer in het algemeen, de eerste alinea bevat ook het woord ‘voorlopig’. De discussie gaat natuurlijk al veel langer, en zal veel vaker terugkomen.
joost1990_2 zegt
@TimmiX: misschien moet je eens beginnen met het lezen van de eerste zin in de eerste alinea, in plaats van alleen de titel.
karhengst zegt
@joost1990_2: Dit. Want aan de hand van de titel dacht ik dat het over luchtfilters in de overals zou gaan.
bassx zegt
@TimmiX: Er mag 5kg meer benzine verstookt worden gedurende een race. Lijkt me niet echt schoner…
Robert zegt
In sommige raceklassen (denk aan IndyCar, NASCAR) is juist de kunst van het slipstreamen enorm belangrijk om een goed resultaat te boeken. Véél leuker in ieder geval dan die gekunstelde DRS, zoals de Formule 1 die noodgedwongen heeft moeten verzinnen.
theblazerunner zegt
Slecht nieuws voor RedBull Racing en Mr Adrian Newey
ericc zegt
Rijden op Methanol. Indycar doet het ook.
VeniVidiVici zegt
@jaapiyo: Die foto van Max met z’n pornosnor is wel je favoriet hè haha?
jaapiyo zegt
@venividivici: goede foto ja ?
gregorius zegt
Ja, dit willen we.
De grap is dat mensen nog altijd het aantal inhaalacties tellen. Dat is niet waar de fans naar kijken: die willen close racing! En als daar een inhaalactie uit voortkomt, of juist een mooie verdedigende actie; dan maakt geen worst uit.
Dit jaar is het duidelijk nog slecht. Neem Australie. Als er minder vuile lucht achter die auto’s zou hangen, zou het vol zitten met inhaalacties op het tweede rechte stuk (waar Verstappen Vettel inhaalde omdat Vettel een foutje maakte aan het einde van start finish). Maar juist door die ‘vieze lucht’, kan men niet dicht genoeg zitten na het rechte stuk daar in Australie. Dat zijn de verschillen.
In Bahrein zagen we veel DRS acties. Maar zodra iemand er voorbij was op het 2e rechte stuk (en men aan die zichzag begint voor voor die 2 nauwe bochten), dan denk je: houdt maar op, je komt er toch niet voorbij. Terwijl je juist een situatie moet creëren waar de coureurs dan wel kunnen volgen en er misschien weer voorbij kunnen komen.
We zullen zien of het wat wordt.
In Shanghai zullen we de voortgang van 2019 zien. Als men bij 6, 9 of 11 in kunnen halen, mogen we blij zijn. Ik heb er een hard hoofd in.
Alex_79 zegt
Tuurlijk moet je dit willen. Het is ook van de gekke dat er zoiets als DRS bedacht moest worden om te maskeren dat teams hun aerodynamica opzettelijk zo ontwikkelden dat inhalen ontmoedigd werd. En dankzij de concorde agreement structuur die Bernie Ecclestone ooit heeft bedacht moet er zoveel overeenstemming zijn tussen teams dat je altijd een patstelling blijft houden om deze situatie aan te passen. Ik zeg laat maar komen!