Formule 1 rechtenhouder Liberty Media heeft volgens betrouwbare bron de MotoGP rechten gekocht voor vier miljard. Komen er nu gedeelde weekends van de koningsklasses op twee en vier wielen?
Een blepper van een superdeal is op handen in de wereld van de gemotoriseerde sport. Het hangt al een tijdje in de lucht, maar Sky News bericht nu dat Liberty Media de MotoGP rechten heeft gekocht van de huidige rechtenhouder Dorna. Met de deal is naar verluidt 4 miljard Euro gemoeid en Liberty topman Greg Maffei zal een en ander komende week al officieel aankondigen. Dat stelt althans de nieuwspublicatie, die via Sky Sports F1 dicht op het vuur zit in de motor- en autosport.
Het is in meerdere opzichten wel een bijzondere deal. En daarvoor moeten we even teruggaan in de historie van de F1 en MotoGP rechten. Ons aller Bernie Ecclestone verkocht de F1 rechten immers in 2006 aan CVC Capital. Maar daar zat een pijnlijk puntje aan voor CVC. Zij hádden op dat moment de MotoGP rechten in handen. Maar de almachtige Europese Unie besloot dat het onwenselijk was dat een partij zowel de koningsklasse van de autosport als de koningsklasse van de motorsport zou hebben. Zodoende verkocht CVC destijds de MotoGP rechten…voor 500 miljoen Euro.
In 2016 kocht Liberty Media vervolgens de F1 rechten voor circa 8 miljard Euro. En nu dus ook de MotoGP rechten voor 4 miljard Euro. In de tussentijd zijn waarderingen van sportteams en leagues door het plafond geschoten. Net als in de nadagen van het Romeinse rijk, is brood en spelen immers het aller belangrijkste dezer dagen. Enige tijd geleden ging nog het gerucht dat Saoedie-Arabië de F1 rechten wilde kopen voor 20 miljard.
Kennelijk is er nu dus ook geen bezwaar meer van de kant van de EU over gebrek aan concurrentie. En daarmee lopen de investeerders uit 2006 keihard binnen. Hun investering is maal acht gegaan in 18 jaar. Dat is net niet het rendement van bitcoin, maar toch vrij aardig. Geinig detail is dat een Canadees pensioenfonds een groot deel van de rechten in handen had (via Dorna). Die pensionados (of de managers van hun geld) lopen dus kneiterhard binnen.
Op het internet gaan nu al wilde geruchten. Er zijn circuits die de MotoGP aandoet (Losail, COTA, Circuit de Catelunya, Silverstone, Red Bull Ring) waar de F1 ook rijdt. En circuits waar de F1 vroeger kwam die de MotoGP aandoet (Buddh, Portimao, Sepang). Dat biedt in theorie mogelijkheden. Een MotoGP race op dezelfde dag op dezelfde plek als een F1 race? De explosie van snelheid zou vermoedelijk slechts gematcht worden door de exploderende hoofden van fans naast de baan…
Of heb jij geen zin om die motormuizen toe te laten in de elitaire wereld van Max-fans? Laat het weten, in de comments!
okdoei zegt
Volgens hanteert de MotoGP andere veiligheidsmaatregelen dan de F1, weet ik niet zeker, te lui om te googlen.
Daarnaast is de F1 paddock al regelmatig vol, om daar dan nog een heel MotoGP paddock bij te voegen lijkt me een vrij lastige opgave.
Dus leuke gedachte, kleine kans dat het gaat gebeuren.
erwingrunn zegt
Commercieel gezien misschien ook niet optimaal.
Races zijn al vaak helemaal uitverkocht, dus meer inkomsten kunnen er dan alleen komen als ze de ticket prijzen meer dan verdubbelen. Qua inkomsten lijkt het mij beter om F1 en MotoGp gescheiden te houden.
drdre1 zegt
Gaat dat baantechnisch wel goed? Dacht dat de motoren makkelijker glijden op F1 rubber of andersom?
mc96 zegt
Oh no, its that time again
mashell zegt
Liberty kan weer dezelfde truuk uithalen om MotoGP verder te commercialiseren. En juist daarom niet samenvoegen, dat beperkt de verdien capaciteit. Ook betwijfel ik of de overlap in fans wel zo groot is, F1 is veelal saai maar motorraces zijn een heel ander niveau van saai.
sabrerator zegt
Of de races tegelijk plaats laten vinden. Beetje met die motoren tussen de auto’s door rijden. Ook spectaculair!
Allison Burgers zegt
Wedden dat er 1 Aprillia meedoet?