Het 2020 Formule 1-seizoen gaat niet in maart, maar vermoedelijk pas eind mei van start.
Zo laat als de organisatie gister een beslissing nam over het annuleren van de Grand Prix van Australië, zo snel neemt men nu een beslissing over de voorlopige start van het seizoen. Het F1-seizoen is uitgesteld tot en met eind mei in verband met het heersende coronavirus.
Concreet betekent dit dat de Grand Prix van Bahrein en de Grand Prix van Vietnam zijn uitgesteld. De Grand Prix van China was al eerder uitgesteld. De FIA gaat nog kijken wat er eventueel mogelijk is. Dat men nu al de verwachting uitspreekt dat het seizoen pas eind mei gaat beginnen geeft echter al een belangrijke indicatie.
The global situation regarding COVID-19 is fluid and very difficult to predict and its right we take time to assess the situation and make the right decisions. We are taking this decision with the FIA and our promoters to ensure the safety of everyone involved in Formula 1 and our fans. The Bahrain Grand Prix is an exciting race in our schedule, and we look forward to being back there as soon as we can. We are also looking forward to Vietnam’s inaugural race and bringing the spectacle of F1 to one of the most exciting cities in the world.
Chase Carey, CEO Formula 1
Onduidelijkheid over de kalender
Er is nog veel onduidelijk. Zo is niet bekend welke races er wel gaan plaatsvinden en welke niet. De F1 spreekt over uitstel en niet over daadwerkelijke annuleringen van races. Met een bomvolle kalender lijkt het bijna onmogelijk om alle uitgestelde races in te halen.
De Formule 1 en de FIA gaan de komende periode de situatie nauwlettend in de gaten houden. Met name de situatie in Europa is van belang, omdat juist in ons continent het aantal besmette gevallen nog steeds flink toenemen.
Protecting people first. Together with Formula 1, the Bahrain Motor Federation, the Vietnamese Motorsports Association, and the local promoters, postponing both the Bahrain and Vietnam Grands Prix, as with the Australian Grand Prix, was the only possible decision given all of the information currently available to us. We continue to rely on the input and advice from the World Health Organisation (WHO) and governments and will work with them throughout this unpredictable period to safeguard the fans, competitors and all of the motor sport community
Jean Todt, FIA President
Hoe zit het met de Grand Prix van Nederland?
Met het uitstellen van de eerste races is de Grand Prix van Nederland op papier de eerste race van het nieuwe seizoen. Aangezien de organisatie spreekt over een mogelijke F1-start eind mei is hier nog veel onduidelijk over. De Nederlandse Grand Prix zou immers in het begin van mei gaan plaatsvinden. Dezelfde vraagtekens zijn er voor de Grand Prix van Spanje op 10 mei.
haroldt zegt
Elk nadeel heeft zijn voordeel…minder CO2..
Joost zegt
@haroldt: mogen we dan toch weer 130?
padoempats zegt
Nee want dat gaat over stikstof en niet over co2
christian85 zegt
@ijoost: heb ik niet veel aan als ik thuis moet werken
berlinetta zegt
Als de grofgebekte duinkutkikker geen roet in het eten weet te gooien, is het wel een of andere besmette vleermuis uit China die het voor elkaar krijgt.
bbjorn zegt
Hele wereld op slot -> geen uitstoot voor 2/3 maanden -> opwarming van de aarde opgelost -> belastingen op auto’s kunnen weg -> geen AMG 4 cylinders of elektrische poep meer. Let’s go Corona
mashell zegt
Heel de wereld op slot voor 2/3 maanden is ook heel de economie naar de gallemiezen, de autofabrikanten schroeven flink terug en doen alleen nog dat waar er op lange termijn voldoende vraag naar is: compacte elektrische crossover modellen… Het virus valt dus in de auto-industrie als eerste de al verzwakte verbrandingsmotoren aan, die zijn al bijna dood, er wordt al niet meer aan ontwikkeld, maar als de productie daarvan nu wordt stilgelegd dan wordt die zeer waarschijnlijk nooit meer opgestart.
Yzord zegt
@mashell: je snapt werkelijk niks van economie heb ik al door
flutterby zegt
@yzord: en jij bent blijkbaar vergeten hoe lang de kredietcrisis geduurd heeft. Spoiler alert; niemand koopt luxe producten (auto’s) in een crisis. Spaarrente gaat negatief en dan is de TCO van een elektrische auto (investering) zeer interessant.
por100 zegt
Als ze alle races in dezelfde tijdzones wat clusteren en daar back-to-back races van maken. Bijvoorbeeld cluster: Japan, China, Singapor, Vietnam, Australie bij elkaar.
Vervolgens een cluster Azerbeijan, Rusland, Bahrein, Qater en misschien Hongarije ofzo daarna Europa cluster EN als laatste de cluster Canada Noord-, Midden- en Zuid-Amerika.
In een cluster iedere week een race en tussen clusters 2 vrije weekenden voor ontwikkeling en sociale familie-verplichtingen.
Het telkens in dezelfde tijdzone verblijven is ook beter te handlen voor monteurs en dergelijke …
rikv99 zegt
@por100: klinkt als een plan
mashell zegt
Lijkt logisch maar de monteurs zouden maanden aaneengesloten van huis zijn. Daarbij hun gezin niet meer zien, dat is redelijk inhumaan. Misschien kan het anders, een nieuwe seizoens kalender maken die in juni begint en doorloopt tot januari volgend jaar. Dus gewoon geen lange winterstop en de geplande reglementswijzigingen voor 2021 een (paar) jaar uitstellen.
Design_Driven zegt
Wie is toch die man die in December het vlees komt snijden?
por100 zegt
Ja natuurlijk is het heel zwaar, maar de opgave is anders niet te doen denk ik. En vergeet niet dat familie makkelijker langs kan komen. Nu gaan we van de ene tijdzone naar de andere, dat is nogal inefficient. Een maandje Azie waarin de familie bij één race een weekje langskomt en in Europa hebben de meeste teams geen problemen, maar dat zijn dan wel weer heel veel races.
Maar ik vind het idee van een verlengde competitie ook wel wat. Australie kan zo naar het eind van de kalender schat ik in, Vietnam en Bahrein vast ook wel.
flutterby zegt
@mashell: als die monteurs graag bij hun gezin zijn dan gaan ze maar in de lokale garage banden monteren.
padoempats zegt
Tja, de FIA kan wel leuk een nieuwe kalender willen maken, dat is het probleem niet. Vooral of de organiserende landen wel plek hebben. Voor Zandvoort was dit zo’n beetje het enige weekend wat mogelijk was in die periode.
por100 zegt
tsja, als ik kaarten had zou ik nog even wachten met een vakantie in augustus plannen. Die kan zomaar ingevuld worden met Barcelona, Zandvoort en Misschien dus ook nog China. En dan dus Bahrein,. Vietnam en Australie naar November-December.
VeniVidiVici zegt
@por100: Vind het nog niet zo’n gek idee. Stuur je idee eens naar de FIA :-)
Dutchdriftking zegt
En nu maar hopen dat we dit jaar nog een race gaan zien…
Design_Driven zegt
1 race, all or nothing!
pomoek zegt
En nu allemaal als de sodemieter deze maand een DAS-systeem in de auto’s monteren.
Design_Driven zegt
Heftig maar wel duidelijk…..sort off.
Wat betreft NL zou ik het gewoon nog even aankijken. In China zijn ze er inmiddels aardig relaxed onder, al zijn grote bijeenkomsten nog steeds niet toegestaan.
Ik ben benieuwd, ik kon geen kaartjes krijgen voor Zandvoort, dus ga dit jaar week naar mijn lokale circuit (Silverstone) hopelijk gaat die door, ook op die datum. Het kan zijn dat ze alles verzetten. China zou ik ook gaan, aangezien het toch samenviel met een reis, hoop nu maar dat die ook samen met de autoshow in Beijing valt, dan kan ik alsnog.
Maar eerst moet het allemaal natuurlijk een beetje rustiger worden. De temperatuur gaat daar bij helpen maar we gaan er ook aan wennen. Dat zie ik aan mijn Chinese vrienden en zakenrelaties. Eerst pure paniek, nu zijn ze aardig relaxed onder.
terazino zegt
Na het stiekeme Ferrari debacle weet de FIA zich wederom compleet voor lul te zetten. Ieder weldenkend mens weet dat je in deze tijd niet met 80.000 bij elkaar gaat zitten. Schandalig dat ze, terwijl er al mensen in de rij staan voor de kassa’s, dan pas de knoop doorhakken.
fapfap zegt
San Marino had zich aangeboden als vervanging voor China… Laten we gewoon daar de eerst race houden :) :)
carmasterr zegt
Zoek eens op waar dat ligt.
FieRo zegt
WC papier is blijkbaar belangrijker nu. De winkels zijn leeg en mijn huis ligt er vol mee. Kan iemand mijn vriendin uitleggen dat al die sh!t niet nodig is?
Tja grote evenementen gaan voorlopig niet door, dit zou toch al een keer gebeuren. Alles en iedereen gaat maar de wereld over en controles zijn niet meer dan steekproeven. Je kon er op wachten. Nu moeten we ermee dealen.
VeniVidiVici zegt
@fiero: Dat het pleerollenschap steeds leeg is met gehamster geeft toch wel aan dat een groot deel van de bevolking toch wel hele grote schijters zijn hoor. Wat angst allemaal wel niet doet met de mens pfff…
FieRo zegt
@venividivici: ja precies. Lemmingen gedrag… iedereen maakt elkaar gek.
FieRo zegt
wat ik hiermee wil zeggen: voormalige lokale problemen (virussen) kunnen zich door de globalisatie tegenwoordig razendsnel mondiaal verspreiden.
Opmerkelijk dat geld/toerisme een situatie in stand heeft gehouden tot het echt eens misgaat.
bpc zegt
kan gewoon doorgaan hoor!
Max is gewoon immuun voor alle ziektes van de wereld!
de rest is tch maar veldvulling…