We gaan eindelijk racen, Het F1 seizoen van 2020 heeft een nieuwe startdatum.
Gaan we nu wel of geen Formule 1-bolides in actie zien in 2020? In het ergste scenario gingen fans ervan uit dat het F1 seizoen voor dit jaar niet door zou gaan. Gelukkig is daar eindelijk goed nieuws vanuit de organisatie.
Formule 1 CEO Chase Carey maakt vandaag in alle trots bekend dat het 2020 seizoen een nieuwe startdatum heeft. De eerste Grand Prix zal in het weekend van 3-5 juli plaatsvinden in Spielberg, Oostenrijk. De gehele zomer moeten fans gebakken zitten met races in juli, augustus en het begin van september. Vanmorgen werd tevens bekendgemaakt dat de Grand Prix van Frankrijk officieel niet doorgaat.
De start van het 2020 F1 seizoen zal dus plaats gaan vinden in Europa. Met de nieuwe kalender doet het F1-circus in september, oktober, en november Azië en Amerika aan. Het seizoen zal in december worden afgesloten met races in Bahrein en Abu Dhabi. De organisatie mikt op 15 tot 18 races.
De Formule 1 zegt momenteel de laatste hand te leggen aan de vernieuwde kalender. De exacte data volgen dus spoedig. Spring nog niet meteen een gat in de lucht. Alle gecommuniceerde informatie is onder voorbehoud. Mocht de gezondheid van coureurs en staff toch in het geding komen, dan is een annulering van een Grand Prix alsnog mogelijk.
okdoei zegt
Woohoo!
chrisvis zegt
Vermoed wel dat er veel achter gesloten deuren gaat gereden worden ook, maar beter iets dan niets!!!
VeniVidiVici zegt
@chrisvis: Inderdaad, alle races zullen met lege tribunes verreden worden.
Edge zegt
@chrisvis: Klopt. Stuart Pringle, baas van de organisatie van Silverstone, heeft vanochtend een persbericht de deur uit gedaan dat de Britse Grand Prix niet gecancelled is, maar dat publiek gezien de gezondheidsrisico’s niet welkom is.
En ook in het volledige statement van Chase Carey wordt dit beaamd: Carey schrijft dat men in eerste instantie zonder publiek gaat racen, maar hoopt dat de situatie later in het jaar wellicht goed genoeg is om enige mate van publiek erbij te hebben.
chrisvis zegt
@Edge: weet jij toevallig of er officieel iets geweten is over de inplanning van bepaalde races? Las op gpupdate.net dat er sprake is van 2 races op de red bull ring en wss ook 2 races op Silverstone. Chase Carey maakte ook al gewag van 15 a 18 races op de officiële F1 site…
gregorius zegt
Het lijkt me dat ze dat soort dingen achter de hand houden in het geval er een weekend rondom Oostenrijk of Silverstone uitvalt. Dan kunnen ze blijven en nog een keer racen. Dat heeft meerwaarde.
Om nou op zaterdag EN zondag een volle race te rijden. Kweenie. Ook de uitvallers (crashers) hebben dan een nadeel en je zal zien dat de mindere teams het wel geloven op zaterdag en liever alles dan op zondag gaan zetten als het niet helemaal goed zit op zaterdag.
En om nu al 2 weekenden op dezelfde plaats te gaan pre-plannen; dat schaadt de waarde van F1 meer dan dat het goed doet; lijkt me.
Edge zegt
Het idee is om twee weken achter elkaar op hetzelfde circuit te racen, niet twee keer in hetzelfde weekend. Zoals je zelf al zegt is zijn de risico’s van twee races in één weekend groot.
Een aantal teams heeft aangegeven dat ze verwachten met minder personeel aan het seizoen te moeten beginnen, dus dat zou de eventuele problemen bij een dubbele race in één weekend alleen maar vergroten.
Edge zegt
@chrisvis: Officieel is daar nog niks over bekend, maar zowel Helmut Marko als mensen van Silverstone hebben aangegeven open te staan voor meerdere races op de Red Bull Ring en Silverstone. Marko opperde 5 en 12 juli als racedata, maar opperde ook een race op de woensdagavond, dus 8 juli.
Om de beweging rondom het F1 circus een beetje in te dammen is dat ook wel een verstandige keuze, maar of het ook gaat gebeuren moet nog blijken. Vooralsnog wijst alles wel die kant op.
Joost zegt
Definitief groen licht! Leuk! Knap ook dat het toch allemaal nog is gelukt!
Ik las dat er ook plannen waren om op Silverstone meerdere races te organiseren. Had ik nog liever gezien dat de Red Bull Ring. Toch een kort, beperkter circuit. Maar er gaat geracet worden! YES.
Dat Frankrijk niet doorgaat, tja. Lijkt me voor niemand jammer…..
emping zegt
@iJoost: nee niet definitief: Alle gecommuniceerde informatie is onder voorbehoud.
Yzord zegt
@iJoost: nee geen definitief groen licht. Alles is onder voorbehoud. Wordt pas definitief als de race daadwerkelijk is gestart.
gregorius zegt
Oostenrijk is wel altijd racen. Op die rechte stukjes is het altijd spannend of iemand in de buurt komt; daarna mooie beelden in de 3 slingers en de laatste 2 bochten voor de finish is vol risico doorrammen.
Paul Ricard ; dat is gewoon een grote parkeerplaats met wat rare lijnen erop. Na de eerste ronde is de lol er wel vanaf.
autodrop zegt
Als ik de kalender lees wordt dat dus zandvoort 2021. Jammer…
skinny058 zegt
@autodrop: Nog niks confirmed. Waar ziet u die kalender precies?
Edge zegt
@autodrop: In principe wel, tenzij de Formule 1 het op de een of andere manier voor elkaar krijgt om bij de Nederlandse overheid toestemming te krijgen voor een Grand Prix achter gesloten deuren. Gezien de statements van Jan Lammers acht ik die kans niet reëel, maar je weet nooit wat er achter de schermen voor gesprekken lopen.
In Oostenrijk scheelt het gewoon enorm dat Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz zo’n grote meneer is. Via Red Bull bezit hij niet alleen de Red Bull Ring, maar hij heeft ook een aantal hotels in de omgeving van het circuit in bezit. Die hotels worden in de periode rondom de race enkel toegankelijke voor F1 teams en medewerkers, waardoor je de sport eigenlijk best goed in een bubbel kunt afzonderen van de rest van Oostenrijk en het risico op besmetting van F1 personeel of door F1 personeel heel goed kunt beperken.
Als Liberty het niet erg vind om geld uit te geven en de Nederlandse overheid het plan van aanpak zou goedkeuren, kun je dat in theorie ook in Nederland kunnen toepassen. Dan zou men het vlakbij het circuit gelegen Center Parcs Zandvoort moeten afhuren.
sjonniedeluxe zegt
@Edge: hotels staan toch leeg dus een verblijf in isolement vinden lijkt me geen issue
padoempats zegt
@Edge: in principe zijn evenementen vanaf september toegestaan en die maand staat nog voor europa
gregorius zegt
NEEE. Dan geef je die ‘ondernemers’ nog wat ze willen.
Eerst zaten ze te lachen over een bed voor 500 euro of meer per nacht in dat weekend; en nu komt er de halve zomer niemand.
Moeten we niet LM hebben die alsnog zo’n park af gaat huren.
Design_Driven zegt
RIP mijn kaartjes voor Silverstone maar dat was te verwachten. Nu maar hopen (en niet alleen voor F1 natuurlijk) dat een 2de golf uitblijft.
Het BTTC heeft net zijn nieuwe agenda bekend gemaakt, die beginnen in Augustus.
Design_Driven zegt
Voor de liefhebbers:
http://www.btcc.net/2020/04/27/toca-issues-revised-2020-btcc-calendar/
Dates Rounds Venue (Circuit)
August 01/02 1, 2, 3 Donington Park (National)
August 08/09 4, 5, 6 Brands Hatch (Indy)
August 22/23 7, 8, 9 Oulton Park (Island)
August 29/30 10, 11, 12 Knockhill
September 19/20 13, 14, 15 Thruxton
September 26/27 16, 17, 18 Silverstone (National)
October 10/11 19, 20, 21 Croft
October 24/25 22, 23, 24 Snetterton (300)
November 14/15 25, 26, 27 Brands Hatch (GP)
mashell zegt
Ben benieuwd hoe de pitstops waarbij de monteurs anderhalve meter afstand moeten houden er uit gaan zien. Maar eigenlijk hoop ik dat tegen die tijd die rare maatschappijontwrichtende regel van tafel is.
XO101 zegt
@mashell: Gewoon iedereen testen voor toelating paddock. Alleen gezonde mensen naar binnen. Dan kun je in het paddock “business as usual” werken. En niemand in het paddock toelaten die daar niet hoort te zijn voor de sport. Laat jongens als Olaf en z’n sidekick lekker vanaf huis de race verslaan.
mashell zegt
@xo101: de test zoals we die kennen schijnt alleen goed te werken bij de aanwezigheid van symptomen en dan ook nog behoorlijk veel onnauwkeurigheid te hebben. Zolang er schaarste is aan testen moeten we het dan wel hieraan besteden? Misschien is het eenvoudiger om de regels aan te passen, één soort band, andere harde slijtvaste compound en dan helemaal geen banden wisselen.
ukbob zegt
@mashell: wel eens een pitstop op tv gekeken..? Die gasten hebben brandwerende kleding, handschoenen en helmen aan. Dat lijkt me qua virus bescherming wel ok.
mashell zegt
Allereerst zijn er gewoon regels, als je pontificaal op TV de regels gaat overtreden krijg je daar gedoe mee. En weet je hoe klein zo’n virus eigenlijk is? Om je daar tegen te beschermen heb je heel speciale kleding voor nodig. Een arts op de corona-afdeling in het ziekenhuis is toch wezenlijk anders gekleed dan een monteur bij een pitstop.
notsobig zegt
@mashell: Een astronaut die een ruimtewandeling maakt is ook wezenlijk anders gekleed als een arts op een corona-afdeling, wie zal er beter beschermd zijn tegen corona denk je? Ik denk dat het niet onmogelijk is om de helmen van de monteurs te voorzien van een filter oid wat het echt wel veilig maakt…
rob5nismo zegt
Mooi dan hebben we in elk geval nog iets om naar te kijken. Al zal het lastig zijn om de lege tribunes te bestempelen als het beste publiek ter wereld
sjonniedeluxe zegt
@rob5nismo: als hij echt humor heeft…
bernoulli zegt
@rob5nismo: haha. Goud.
mwti zegt
Goed voor RedBull, vanaf Oostenrijk werden ze altijd pas snel. Nu hoeven ze geen achterstand in te lopen.
Design_Driven zegt
Dat was omdat ze goed zijn om dingen tijdens het seizoen te ontwikkelen, dit is dus eerder als een gewone seizoen start, sterker nog er is nu minder tijd om een eventuel achterstand in te halen. Niemand weet nog waar ze staan en hebben hun auto’s nog niet tijdens races kunnen vergelijken.
Wel is het zo dat de RedBull ring hun goed ligt, beter dan Australië bijvoorbeeld en ook zijn de regels grotendeels gelijk gebleven dus dat helpt ook mee.
bernoulli zegt
YES
gregorius zegt
Het maakt mij absoluut geen ruk uit of er publiek bij zit. Het is leuk voor de toeschouwers zelf, maar op de tv hoef ik echt niet 20 keer een tribune met 1000den gestoorde Henkies te zien in oranje MV shirtjes.
En bij aanvang hoeven we geen lokale dictator te zien met een B-ster die een lelijk volkslied playbacked (of auto-tuned als je mazzel hebt).
En geen domme ‘sterren’ die wederom weer eens een gratis dag krijgen vol access zonder ook maar meer dan 2 coureurs te kunnen noemen, terwijl er mensen 600 euro hebben betaald om op een stukje modder te zitten zonder WC in buurt.
bernoulli zegt
Corona-protocol bij de pitstops. Coureur moet uitstappen en op afstand gaan staan. Vervolgens komt er één monteur alle wielen wisselen. Als die weer in de pitbox is, mag de coureur weer instappen en wegrijden.
imaginenl zegt
Ik zou t geweldig vinden maar ik geloof niet dat ze het dit jaar voor elkaar krijgen. Er hoeft er maar 1 van dat hele F1 circus positief getest te worden en het hele zooitje ligt weer plat.
rutgerg zegt
Heeft Heineken als sponsor toch gewonnen van bierreus Ab Inbev met hun Corona. Zelfs met een eigen virus winnen ze niet!