De wonderen zijn de wereld nog niet uit. De EU stemt namelijk in met de verbrandingsmotoren, ook na 2035.
Onder druk wordt alles vloeibaar. Dat geldt niet alleen voor de plankton die ooit tot olie is verworden in de grond van de zandbak. Het geldt ook voor politieke akkoorden, afspraken en koehandeltjes. Zo wilde de EU de auto met verbrandingsmotor afschaffen vanaf 2035. Alles moet en zal namelijk elektrisch worden.
Maar…door de realiteit van de dag, een oorlog in Oekraïne, een chiptekort en de naweeën van Corona, voelt de Duitse industrie de strain. Je kan wel principes hebben, maar er moet ook brood op de plank. En dus drong men op het laatste moment, samen met Italië, toch aan op uitzonderingen.
De Duitsers stellen dat auto’s op synthetische brandstof ook een bijdrage kunnen leveren aan een schonere wereld. Bovendien kunnen de grote Duitse giganten dan hun producten blijven afzetten en expertise uitnutten. Op zich heeft men een punt. Vooral omdat de stroom waar EV’s op ‘lopen’ meestal ook niet brandschoon is.
De EU was not amused, maar heeft na het ‘Nein’ van Duitsland nu bakzijl gehaald. Ons aller Frans Timmermans maakt vandaag samen met de Duitse Minister van Transport bekend dat er een akkoord is bereikt. Onder dit akkoord, mogen verbrandingsmotoren ook na 2035 nog geleverd worden in auto’s, mits deze (alleen) lopen op synthetische brandstof. Goed nieuws dus voor iedereen die bulderende Porsche’s, Ferrari’s, Lambo’s et cetera een warm hart toedraagt. Dankjewel Duitsland dus. En nu jullie toch bezig zijn; doe ook even die fietsen terug.
rwdftw zegt
Nu maar hopen dat die e-fuels een beetje betaalbaar worden. Dat valt voorlopig tegen. Gelukkig hebben we nog dik 10 jaar ontwikkeling te gaan.
Habanero zegt
Zelfs zonder e-fuels voel je hoe het weinig doordachte EU-beleid de toets van de realiteit niet zal doorstaan. De rest van de wereld gaat bepalen welke motoren en brandstoffen op de markt zijn en in heel veel regio’s zullen EV’s alvast niet eens het begin van een realistische oplossing worden (ga in Afrika of grote delen van Azië maar eens dat groene verhaal prediken). Bovendien krijgen we vele afgeleide grondstoffen ‘gratis’ mee uit raffinage. Sommige zijn misschien te vervangen door (dure en moeizame) alternatieven, maar voor een groot gedeelte van deze basischemie is er niet eens oplossing terwijl de eindproducten broodnodig zijn en ook betaalbaar moeten blijven. Koolstofchemie is heel wat meer dan de simplismen over brandstoffen en CO2: wanneer we vandaag raffinaderijen zouden sluiten keren we meteen terug naar het stenen tijdperk en rolt er ook geen enkele EV meer van de band (zelfs Elon Musk is zich daarvan bewust). En we zwijgen nog over de massieve werkloosheid die de burger ‘à la Française’ wel eens serieus tegen het hele groene beleid in het harnas zou kunnen jagen, je ziet nu hoe al heel gemakkelijk een bocht gemaakt wordt om wat zure oprispingen vanuit de EU te vermijden. Nog 3 EU-verkiezingen te gaan vooraleer het zover is, nb.!
steephh zegt
@habanero Bijzonder verhaal weer.
Wanneer men 80 jaar geleden de kolenmijnen stante pede dichtgooide zaten mensen ook in de kou. Toch zitten de mensen er warmpjes bij en vrijwel niemand neemt meer kolen af. Rara hoe kan dat: we zijn inmiddels over op gas en deels zelfs al op warmtepompen. Dus ja je hebt gelijk, wanneer je >NU< plots de raffinaderijen sluit komt de wereld inderdaad grotendeels stil te staan. Naarmate we verder gaan in de transitie wordt de impact steeds lager en over 30-40 jaar spelen raffinaderijen in de huidige opzet amper nog een belangrijke rol.
Daarnaast is het argument van "ohnee de banen" al zo oud als Methusalem. Bij elke ontwikkeling wordt er moord en brand geschreeuwd, maar deze uitspraken blijken nooit uit te komen. Sterker nog: er is op dit moment zo'n enorm tekort dat men van gekkigheid niet meer weet waar de mensen vandaan gehaald moeten worden.
Grappig is dat je in elke transitie bij een deel van de bevolking de angst ziet voor het nieuwe, onbekende. ALLES wordt aangegrepen in de hoop dat er niets veranderd. Dat wat zij hebben leren kennen in hun leven is in hun ogen de volmaaktheid en moet krampachtig behouden blijven.
Natuurlijk gaat dat niet gebeuren. En gelukkig maar: als iedereen angstvallig ontwikkelingen tegen bleef werken dan stonden we niet waar nu staan: dan waren we nog bessen aan het plukken en kou te lijden zonder dat we enig idee hadden hoe we vuur moesten maken.
mikespek zegt
Zoals Habanero aangeeft is er veel meer aan koolstofchemie dan alleen brandstof.
Weekmakers bv die overal inzitten komen er ook uit, teven neem ik aan dat al je electrische motoren enzo ook gesmeerd moeten worden en een groot deel van die smeermiddelen ook uit dezelfde raffinaderij.
En zie een grootvrachtschip met stekker ook niet zomaar komen.
En hoevaak gebruik je bv post-it.
En ook je regenpijp, de weg waar je op rijdt is groot gedeelte ruwe olie, en noem maar op komt ook uit dezelfde ruwe olie, is een groot misverstand dat er alleen brandstof uitkomt, de raffinaderijen die alleen brandstof maken zullen niet lang bestaan.
steephh zegt
@mikespek Thanks voor je reactie en uiteenzetting. :-) Het is mij bekend wat voor rol de traditionele raffinaderijen spelen in het produceren van grondstoffen. Dat is exact de reden dat ik de volgende woorden in mijn stuk had staan: “in de huidige opzet”.
Een deel van de belangrijke organische verbindngen zijn ook te maken uit olien en vetten: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oleochemie Esters voor gebruik in smeermiddelen is er een van. Maar denk ook aan vetzuren, dimeren, vet alcoholen, amiden en glycerine.
Dergelijke ontwikkelingen zijn nodig voor het crëeren van een duurzamere economie. Want eeuwig doorgaan met de huidige manier van massaal eindproducten van olie verbranden én uit olie gewonnen grondstoffen na gebruik dumpen / verbranden is natuurlijk niet houdbaar. :-) Je wil duurzame ketens waarbij grondstoffen kunnen worden hergebruikt.
Grote transportschepen zullen waarschijnlijk inderdaad niet elektrisch worden. Maar daarvoor is het wellicht wel een oplossing om de schepen te laten varen op e-fuels. Niet super efficiënt, maar er is simpelweg (nog) geen alternatief. Daarmee is het nog altijd beter dan blijven varen op fossiele brandstof.
Of raffinaderijen geheel zullen verdwijnen en hoe belangrijk oliewinning in de toekomst nog gaat zijn moeten we gaan zien. Zeer zeker niet voor onze energievoorziening, wellicht nog wel een beperkte rol in de productie van grondstoffen.
steephh zegt
@mikesmek Toch nog even een kleine toevoeging:
Bij sommige toepassingen, denk aan grote installaties (of windmolens) hebben we inderdaad smeermiddelen nodig, veelal omdat daar versnellingsbakken toe worden gepast. Dat is echter niet het geval met EV’s. Elektrische motoren smeer je namelijk niet.
“Door het verschil in aandrijving zijn veel onderdelen die je bij een verbrandingsmotor ziet, niet meer nodig bij een elektrische auto. Denk aan motoronderdelen als lucht-, brandstof- en oliefilters, een koelsysteem of bougies. Maar bijvoorbeeld ook slijtagedelen als een uitlaat of koppeling. Omdat elektrische auto’s gebruikmaken van motoren zonder slijtagegevoelige contactpunten, zijn ze praktisch onderhoudsvrij. Daarnaast hebben elektrische auto’s geen versnellingsbak. Kortom: minder onderdelen betekent ook lagere onderhoudskosten. ”
Bron: https://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden/e-stories/elektrische-autos-in-de-werkplaats
De markt van smeermiddelen (en andere onderhoudsartikelen) gaat dus vele malen minder groot worden dan deze nu is, omdat we ze simpelweg veel minder nodig hebben in de toekomst.
Aon zegt
Tot die tijd is de electrische auto nog steeds niet evenredig een-nog-wat. Mensen moeten eerst wennen aan de gedachte dat schakelen (oud volks gebruik) tot het verleden hoort; dan moet je hierbij echt doemdenken. Het bestaat niet zo lang en het heeft het internet helemaal in zijn greep. We moeten eraan geloven. Wanneer is dit allemaal begonnen?
fanboy zegt
@V-twin: Huh wat, mensen rijden al heel lang automaat, ook steeds meer mensen.
Een elektrische auto bestaat ook al een tijdje en heeft zich al flink bewezen, mensen die het in hun gebruiksprofiel kunnen passen zijn al wel om. Hikken alleen soms nog tegen aanschafprijzen aan.
steephh zegt
@twinv maar dan 100 jaar geleden:
Tot die tijd is de auto nog steeds niet evenredig een-nog-wat. Mensen moeten eerst wennen aan de gedachte dat de sporen geven (oud volks gebruik) tot het verleden hoort; dan moet je hierbij echt doemdenken. Het bestaat niet zo lang en het heeft de grammofoon helemaal in zijn greep. We moeten eraan geloven. Wanneer is dit allemaal begonnen?
martinus.tussengas zegt
Mooi
Johanneke zegt
Lekker toch, tegen die tijd is de prijs per km voor EV’s toch flink onder die van ICE auto’s. Dus by far de meeste nieuwe auto’s zullen EV’s worden. En die paar mensen die het er voor over hebben om meer te betalen voor een mooie v8 of 6 in lijn, ik gun het ze! Ik wil mijn oldtimer ook houden. Maar er komt hier echt wel een EV. Laden aan de zonnepanelen, lekker goedkoop.
O plaat zegt
Ik ken ook zo iemand, die doodserieus zegt dat dankzij zijn installatie van 35.000 euro aan batterij en zonnepanelen goedkoop zijn auto die meer dan 100.000 euro kost kan laden. Met 135.000 euro gooi ik mijn Cadillac wel nog even vol…
Johanneke zegt
Gaat ie?
Ik heb voor 3000 euro 10 panelen op het dak gelegd. Vorig jaar al voor een derde terugverdiend omdat het zo gruwelijk zonnig was.
O plaat zegt
De persoon over wie ik het had betaalde 20k voor zijn batterij…
Ot92 zegt
Nu alle diesel eruit en deze vervangen door HVO100, dan zijn we ook van dat gezeur rondom diesels af.
Rick-dos zegt
Ik denk dat het juist goed is dat men zich niet vastlegt op één route maar ruimte houdt voor meerdere routes zolang het maar leidt naar 0 emissisies.
Op dit moment bewandelen we het pad van de EV en het is hoogstwaarschijnlijk ook het pad dat we blijven bewandelen, maar als er in de tussentijd alternatieven worden uitgevonden die praktischer en misschien zelfs goedkoper zijn dan moeten we zeker de optie hebben om over te kunnen schakelen.
Zolang we ons overigens ook maar veel minder afhankelijk maken van landen uit het MO dan vind ik het allemaal goed.
Richmond zegt
Ja dat wel, maar e-fuels en bio brandstof kunnen ook weer nieuwe problemen elders maken. We gaan het zien. De lobby is erg sterk en dat is niet perse goed.
coupedriver zegt
De vraag is waar die sterke EV lobby vandaan komt? Wetende dat de batterij 99,99% uit China komt… Maar dat Saoedi Arabië en Marokko schandaal zal wel eenmalig geweest zijn zeker? Toch?
maotje zegt
Batterijen komen tegenwoordig overal vandaan. Niet enkel meer uit china
fanboy zegt
Op zich wel mooi. Aan de andere kant, geeft het e-fuels verhaal, nog een soort stuiptrekking waarmee bedrijven nog doorgaan met benzine motoren ontwikkelen.
Wel goed om op meerdere paarden te wedden maar ik denk toch dat wet mensen bedrogen gaan uitkomen over een tijdje.
pomoek zegt
Principes die vloeibaar worden als je onder druk wordt gezet zijn geen principes, maar gewoon meningen. Duitsland is een lvl.
Richmond zegt
Yep
flyerbunch zegt
Porsche en andere merken zijn al vele jaren bezig met deze synthetische brandstof, maar er is nog veel werk aan de winkel. Dus of het enkel voor de elite zal zijn of nog een beetje betaalbaar zal worden valt nog te bezien. Vraag me af wat de Amerikanen gaan doen op dat vlak met e-fuel. Goed nieuws in elk geval dat we toch nog een beetje ronkende motoren zullen mogen horen ipv enkel gezoem.
V8Vantage zegt
Pfff over vijf jaar ziet de wereld er weer heel anders uit. Zou me niets verbazen als het uiteindelijk 2045 wordt en dan zwijn er al lang weer andere oplossingen/ problemen die wat meer urgent zijn dan dit. (In de ogen van wie dan leeft wie dan zorgt. We zijn nu ook een stuk preutser en meer liquide dan 15 jaar geleden).
MarcoM zegt
Over een paar jaar zijn de meeste bejaarden weg bij de EU en komen er hopelijk mensen terug die geen autootje willen pesten.