Cazzo! De kou rondom Volkswagen-dieselgate is nog niet uit de lucht en nu wijst het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) met de beschuldigende vinger naar FCA. Zij zouden zich schuldig hebben gemaakt aan hetzelfde vergrijp als de Duitsers.
En dat is zeker geen goed nieuws voor Sergio Marchionne en de zijnen. Automotive News rapporteert dat het zou gaan om ruim 104.000 pickups en SUV’s met de 3.0-liter zespits diesel onder de kap. Hetzelfde blok dat in Europa onder andere in alle Masers op diesel wordt geschroefd. Samen met de EPA heeft ook de California Air Resources Board FCA er naar verluidt officieel van verwittigd dat de fabrikant in hun ogen in overtreding is. Cynthia Giles van de EPA zegt er hetvolgende over:
“Failing to disclose software that affects emissions in a vehicle’s engine is a serious violation of the law. We continue to investigate the nature and impact of these devices. All automakers must play by the same rules, and we will continue to hold companies accountable that gain an unfair and illegal competitive advantage.”
Mary Nichols, head-honcho van de California Air Resource Board, heeft nog wat duidelijkere woorden over voor FCA:
“Once again, a major automaker made the business decision to skirt the rules and got caught.”
Vooral de directe referentie naar Volkswagen-dieselgate zal toch even schrikken zijn voor ome Serge, zeker met de miljardenschikking van Volkswagen eerder deze week nog vers in het achterhoofd. In een reactie probeert FCA alvast iedere schuld van zich af te werpen:
“FCA US is disappointed that the EPA has chosen to issue a notice of violation with respect to the emissions control technology employed in the company’s 2014-16 model-year light-duty 3.0-liter diesel engines. FCA US intends to work with the incoming administration to present its case and resolve this matter fairly and equitably and to assure the EPA and FCA US customers that the company’s diesel-powered vehicles meet all applicable regulatory requirements.”
Opvallend is dat daar waar Volkswagen juist aangaf haast te hebben de zaak af te handelen voor de inauguratie van ‘The Donald’, FCA stelt dat zij vooruit kijken om met het nieuwe regime om de tafel te gaan zitten. Je krijgt de indruk dat dat niet alleen komt doordat ze geen keus hebben vanwege het simpele feit dat Obama over acht dagen geen POTUS meer is. Als een bedrijf met een sterke Amerikaanse tak ziet het de samenwerking met Trump die kritisch staat ten opzichte van de EPA kennelijk wel met vertrouwen tegemoet.
Mocht FCA echter toch schuldig bevonden worden, dan hangt ze een flinke straf boven het hoofd. Om te beginnen kunnen ze voor elke sjoemelauto al een boete verwachten van maximaal 37.500 Dollar. Omdat het ‘Murica is komen daarbij ongetwijfeld dan ook nog de nodige claims van ‘benadeelden’. Ten gevolgde van het nieuws tuimelde de beurskoers van FCA in ieder geval omlaag met zo’n achttien procent. Wordt ongetwijfeld vervolgd. Dit verhaal dan, FCA dat weten we nog niet zeker. Zo niet wordt dit verhaal mogelijk slechts één keer vervolgd.
hammerman zegt
Alleen op Amerikaanse auto’s (Jeep en RAM) vanaf 2014. FCA is opgericht in oktober 2014. Was dus waarschijnlijk ontwikkeld door Chrysler en niet door Fiat.
lincoln zegt
@hammerman:
VM Motori bestaat al sinds 2012 ofzo ..
hammerman zegt
@lincoln: ik heb het over FCA. Ik begrijp je link naar VM Motori wel, bestaan sinds 1947 en in 2013 heeft Fiat de overige aandelen van GM overgenomen en is nu FCA de volledige eigenaar.
carmasterr zegt
@hammerman:
GM?
Het is toch Fiat Chrysler Automobiles?
lekbak zegt
@carmasterr: fca heeft de aandelen van vm motori overgekocht van GM. Tenminste zo lees ik het…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Oef. Dombo’s… En FCA kan financieel een stuk minder lijden dan VAG! Aandeel al 16% gedaald…
fiestacruizer zegt
@svenska_aeroplan_ab: Fiat/FCA is op heel veel andere vlakken gewoon stuk.
Het F1 team is stuk.
Financieel zijn ze stuk.
Fiats gaan snel stuk.
Het eigendom van Ferrari gaat stuk.
En nu blijkt ook nog eens dat de lucht stuk gaat door fiats..
misterdrogba zegt
Ja hoor daar gaan we weer!
Eens zien hoe Trump zich hierin gaat mengen, gezien het ook Chrysler treft zou ik niet verwonderd zijn mocht hij dit afdoen als “fake news”.
Dutchdriftking zegt
@misterdrogba: heb je nog kans van ook. Worden 4 rare jaren!
fiestacruizer zegt
of misschien zelfs 8 bijzondere jaren!
– Trump – Trump – Trump – Trump! –
lincoln zegt
@misterdrogba:
Obama is president ..
Of is die kerel te onbelangrijk ofzo ??
misterdrogba zegt
@lincoln:
haha ga je hem zo hard missen Lincoln? :)
lincoln zegt
@misterdrogba:
Bush ..
De Amerikanen ..
Trump ..
Zo zien de laatste 3 presidenten eruit ..
Nooit iemand die Obama de schuld van dieselgate gaf .. nooit ..
fiestacruizer zegt
@lincoln: Dieselgate is ook een rechtse hobby.
lekkerlinksrijden zegt
@misterdrogba: hij stuurt je wel ff een tweet
trustmeiamanengineer zegt
Mooi kut. En FCA heeft aanzienlijk minder geld in kas voor een eventuele boete ed… Ik hoop dat het allemaal meevalt. En het blijft natuurlijk hypocriet van die Amerikanen, want alles wat ze zelf bouwen stoot ongelofelijk veel meer uit…
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
Je snapt het hele gebeuren nog steeds niet ..
Opzich ook wel een prestatie ..
robert110 zegt
Welke wet wordt er nou eigenlijk overtreden?
henkhupelschoten zegt
Gauw de biezen pakken….
lincoln zegt
Chrysler Jeep en Dodge zijn de enige redenen dat Fiat en Alfa nog kunnen bestaan ..
Hoop niet dat de voedselbank voor de Europese tak naar de klote gaat (voor de pure porno liefhebbers) ..
Boomer zegt
@lincoln: ik kan niet wachten tot precies dat gebeurt.
bofkont zegt
@airc: Verklaar je nader, wat voor baat heb jij een kapot Fiat, daar zul jij als belastingbetaler ook indirect voor opdraaien vrees ik.
Enig idee hoe groot deze werkgever is??
Boomer zegt
@bofkont: Prima, ik betaal lachend extra belasting als Alfa, Fiat en Ferrari daarmee ter ziele kunnen gaan. Jammer dat Lancia dan ook gaat, maar offers brengen hoort er bij.
bofkont zegt
@airc: Hoe kortzichtig kun je zijn, enig idee hoeveel gewone arbeiders daar mee op straat komen te staan die hun gezinnen moeten voeden/onderhouden?? waarom zou je in vredesnaam dat een merk toewensen??
U bent VAG liefhebber?? niets mis mee, u koopt wat u fijn vind, en laat het andere links liggen.
Maar heb zo het idee dat u het nog met een fiets moet doen, categorie 16 jaar??
Boomer zegt
@bofkont: ik heb 4 auto’s dus helaas try again.
Maar die mensen vinden wel wat anders te bouwen hoor. Lukte in Born ook.
bofkont zegt
@airc: 4 auto’s dus een volwassen vent en zo dom kortzichtig , succes verder in het leven.
lekbak zegt
@airc: wat een onnozele haat. Gewoon dom eigenlijk, een beetje zielig ook. Ik heb ook medelijden met de mensen in jou omgeving. En ja, dat kan ik zeggen na deze ene opmerking.
lekbak zegt
@lincoln: de voedselbank gaat niet kapot. Hooguit dat dit een poging is om fca in de problemen te brengen waardoor ze cjd moet verkopen. Dan kan dat weer terug naar de Amerikanen, en geven ze het potentieel veel machtiger Europa ook nog een flinke klap na.
*zet wederom alu hoedje op*
lincoln zegt
@lekbak:
Zolang we Trump de schuld maar kunnen geven snappen we het iig allemaal nog een beetje ..
Of tenminste .. dan hebben we een antwoord ..
lekbak zegt
@lincoln: Trump heeft schuld aan alles. Dat kan je in alle kranten lezen. Niks om sarcastisch over te doen!
Boomer zegt
Duh… iedereen doet het. Maar de VAG bashers zul je nu wel niet horen.
hammerman zegt
@airc: dus FCA en VAG is iedereen? Van een van de twee is het al bewezen, nu de ander nog…
bofkont zegt
@hammerman: Renault zit nog in de pen ;)
hammerman zegt
@bofkont: bij de EPA? Dat is tot nu toe de enige organisatie die sjoemelsoftware bewezen heeft. Daarom zie ik het ook wel donker in voor FCA, die nog in de ontkenningsfase zit…
fiestacruizer zegt
@hammerman: Fiat is ook gewoon met de diesels in Europa door de mand gevonden. Zowel de Nederlandse RDW, de Duitse KBA, Het franse ministerie voor milieu etc. etc, diverse milieuclubs, hebben aangetoond en bewezen dat fiat sjoemelde met een ‘defeat-device’ dat de NOx reductie na 22 min uitschakelt.
Alleen durft geen enkele lidstaat (net als bij vag btw) een bestuurlijke boete voor die fraude op te leggen.
hammerman zegt
@fiestacruizer: dat klopt, de NOx reductie wordt na 22 minuten uitgeschakeld om motorschade te voorkomen. Ik en vele anderen vinden dit ook een vorm van sjoemelen, echter schijnt het legaal te zijn. Daarom zijn er nog geen boetes uitgedeeld. Regels aanpassen dus, zodat zo’n ‘cheat device’ niet meer legaal is.
Carreza zegt
Ik heb zo het gevoel dat Trump net op tijd aan zijn ambstermijn gaat beginnen om FCA te redden…
Dutchdriftking zegt
Gaan ze Alfa toch nog aan VAG verkopen…..
misterdrogba zegt
@dutchdriftking:
Ze hebben daar meer dan genoeg aan Seat als zorgenkindje denk ik..
Maar ach, waarom ook niet eigenlijk.. Kunnen we eens zien hoeveel van die “Alfisten” nog een Alfa Romeo willen met een 1.4 TSI/1.6 TDI blok :)
kapitein zegt
@misterdrogba: Een Alfa met 1.4 tsi.. Speciaal voor de Alfisten die vinden dat hun Alfa nog niet genoeg ‘karakter’ heeft.
jorden zegt
M’n gevoel zegt dat er voor een merk met Amerikaanse roots, wat milder behandelt gaat worden. Fake news!!
lincoln zegt
@jorden:
Heeft alles met je populistische onderbuikgevoelens te maken ..
dracae zegt
@jorden: Ze veranderen de naam binnenkort in CFA, met het Amerikaanse Chrysler als eerste. Dan nog even een fabriek in Mexico sluiten en de grote eindbaas hiervoor krediet geven en ze hebben niks te vrezen.
jamessb6 zegt
Alleen als VAG het doet is het erg, wanneer FCA het doet is het zielig omdat ze minder geld hebben. Hypocritisch gedoe..
tarquesh zegt
Als het aan de kat lag, was de EPA morgen geschiedenis.
Trump zal denk ik niks tegen EPA gaan doen. Hij is druk met de pers.
Megakix zegt
Laten die amerikanen toch alsjeblieft eens hun bek houden…wordt zo zat van dat claimgeëikel van die yanks!
bofkont zegt
@megakix: Dat is dus ook precies wat hier aan de hand is!
de claim cultuur in Amerika is compleet gestoord, sue them all is hun motto.
Een kop koffie bij mac moet nog van waarschuwingen worden voorzien anders krijg je daar een miljoenen claim voor aan de kont.
inbedrijf zegt
@Megakix: nou laten even objectief blijven, door deze regels kloppen de uitstoot en prestaties in een Amerikaanse manuel wel. in Nederland moet je eerst de spiegels inklappen en de banden tot 6 bar oppompen en mag je hopen dat je ergens in de buurt komt.
Dat ze hier zo boven op zitten is redelijk eenvoudig, onder Obama zijn de milieu regels loeihard aangescherpt, met dit als resultaat. Want je dacht toch niet dat deze zaken zo maar uit de lucht komen vallen? Bedenk je goed dat auto producenten het liefst elkaar de ogen uitkrabben.
bofkont zegt
Grappige is dat VAG zijn euro 5 diesel in de praktijk helemaal niet vervuilend is, de concurrentie doet het mijn zijn legale diesels vele malen slechter kwa uitstoot, het enige waarvoor ze ook berecht worden is het stukje sjoemelsoftware.
http://www.telegraph.co.uk/cars/news/independent-tests-suggest-vw-cars-have-the-lowest-nox-emissions/
clarkson zegt
Dit verhaal was toch al lang afgesloten? Sergio heeft het al lang toegegeven. FCA heeft software gebruikt dat de auto na 20min (na de test) meer gaat uitstoten. Wat nergens staat beschreven als verboden. Wat VW heeft gedaan is andere koek. Die heeft software dat de test zelf herkend. En dat mag weer niet.
Dus waarom dit nou weer opnieuw opgepakt word? Misschien ruiken ze geld nu dat VW wil gaan aflappen?
dijan zegt
@clarkson: Even verder kijken en lezen. Op de meeste nieuws sites is bekend dat het ook om sjoemelsoftware gaat. Daag Alfa!
clarkson zegt
@dijan: Oja want? Om wat voor sjoemelsoftware gaat het dan? Wijsneus.
mashell zegt
Misschien moeten we als Europa eens terugslaan? We kunnen natuurlijk stoppen met het kopen van Amerikaanse auto’s maar die kochten we toch al niet. Dus stel ik voor dat we Facebook en Google van het schenden van de privacy van Europese burgers beschuldigen. Net zo waar, net zo abstract, net zo onbelangrijk voor de gemiddelde burger en dan maken we het ook net zo duur.
mout zegt
Waarom zou je belastingen innen in Amerika, als je gratis geld uit Europa kan halen?
rob636 zegt
Het houd niet op, niet vanzelf
mrrallycross zegt
Ze ruiken geld
mckroket zegt
ik ben niet helemaal super volgend wat betreft de auto industrie, maar als ik FCA moet opzoeken dan is je artikel niet goed.
desjonnies zegt
@mckroket:
Of je komt simpelweg kennis tekort….
mckroket zegt
@desjonnies: dat is wat ik zeg toch?
de kunst van een artikel is om het voor iedereen te laten snappen. in elk nieuwsbericht over de hele wereld word de eerste keer dat een afkorting word vermeld, voluit geschreven. gewoon een tipje.
pjotr zegt
@jaapiyo:
Dit artikel gaat er dieper op in. Waarschijnlijk is de overtrading in aantal en zwaarte minder dan die van VW.
http://jalopnik.com/why-fiat-chryslers-diesel-cheating-might-not-be-anywh-1791135595