Claire Williams heeft vandaag haar afscheid aangekondigd als team verantwoordelijke van Williams.
End of an Era. Zo zou je het vertrek van Claire Williams het beste kunnen omschrijven. Je kunt erover discussiëren ff de beslissing geheel als een verrassing komt. Williams presteert al seizoen -helaas- ondermaats. Overigens heeft Williams geheel de eer aan zichzelf gehouden en zelf besloten te stoppen in haar functie.
Claire Williams is al 18 jaar betrokken bij het Formule 1-team. Sinds 2013 nam ze het stokje van haar vader over als team verantwoordelijke bij Williams. De epische tijden die vader Frank Williams beleefde zijn al lang vervlogen. Tegenwoordig voelt het team meer als een opvulling aan in het veld en dat is toch zonde van de mooie naam van Williams. Schare troost is dat Williams op dit moment niet als enige ondermaats presteert, maar dat geheel terzijde.
Wiliams was tot voor kort altijd een familieteam. In augustus werd het Formule 1 team verkocht vanwege geldproblemen. Het bedrijf is nu in handen van de Amerikaanse investeringsmaatschappij Dorilton Capital. Om de nieuwe eigenaren een frisse start te geven kondigt Claire Williams haar vertrek aan. Dat zegt de team verantwoordelijke in een statement. De aankomende GP van Italië in Monza zal haar laatste race zijn als teambaas bij Williams. Met het vertrek van Claire is de familie Williams ook niet langer betrokken bij de activiteiten van het team.
It is with a heavy heart that I am stepping away from my role with the team. I had hoped to continue my tenure long into the future and to preserve the Williams family’s legacy into the next generation. I have taken the decision to step away from the team in order to allow Dorilton a fresh start as the new owners. It has not been an easy decision but it’s one I believe to be right for all involved
Claire Williams
Edge zegt
Vergeet ook Frank Williams niet! Ook die stopt als teambaas.
bernoulli zegt
Precies. Officieel was Claire altijd plaatsvervangend teammanager.
Zal nooit vergeten dat ze zich op de bodem van de crisis tijdens de race bezig hield met de kledingvoorschriften van het team…
povel zegt
@bernoulli: Ja dat is toch wel zo typisch Brits.
ronnys zegt
Dat klinkt dommer dan dat het is!
Ooit heeft een team ingevoerd om de pitbox eerst wit te schilderen voor ze alles gingen inrichten.
Daar gingen de autos harder van!
mpgc zegt
@ronnys: ze schilderen de vloer wit om de zelfde reden waarom raceauto’s een wit interieur hebben. Je ziet het sneller als er lekkages of andere defecten zijn. Niet alleen cosmetisch dus.
kniesoor zegt
Kortom : ze is door Dorilton vriendelijk verzocht ‘de eer aan zichzelf te houden’.
mashell zegt
Of door de aangestelde interim manager al snel weggepest?
kniesoor zegt
@mashell: Mevrouw Williams zal zich niet door een onderknuppel laten wegjagen, die aanvaardt alleen directieven van de Board van Dorilton zelve. Engelsen uit de bovenlaag zijn trotse mensen, mevrouw Williams is daar vermoedelijk een overtreffende trap van.
jaapiyo zegt
Dan maar hopen dat er nog een paar mil op de bank staat om de nieuwe generatie op de kart te zetten.
Design_Driven zegt
Heel jammer, maar ondanks dat ze (Williams en Dorilton Capital) aankondigde dat er niets zou veranderen met het team was het wachten op deze aankondiging, al dacht ik zelf dat die aan het einde van het seizoen zou komen. Ergens heeft ‘ze’ toch de bal laten vallen. Wellicht niet persoonlijk maar wel als leider. Hopelijk komt er nieuwe energie in het team maar van uit een historisch oogpunt is dit wel een erg groot verlies. Dit team heeft zoveel geschiedenis en is eigenlijk de laatste privéteer (Op Haas na natuurlijk maar ook daar zijn vraagtekens bij en heeft lang niet zo’n lange geschiedenis als Williams)
gregorius zegt
Hoezo is Racing Point geen privateer?
Edge zegt
@Gregorius: Ik denk dat Sketcher vooral doelt op het feit dat Williams héél eigenwijs was en alles zelf maakte. Alleen de motor werd ingekocht bij Mercedes, de rest maakte Williams altijd zelf, ondanks dat je dingen als een versnellingsbak en ophanging ook mocht inkopen.
Als je dat vergelijkt met teams als AlphaTauri en Haas die onderdelen van respectievelijk Red Bull en Ferrari inkopen, of Racing Point dat zo ongeveer met een roze gespoten Mercedes W10 aan de start verschijnt, kun je in mijn ogen ook wel spreken van de laatste échte privateer.
Echter heeft die drang van Williams om privateer (in die zin van het woord) te blijven ze ook de das om gedaan. Ik denk dat het team veel minder hard was afgegleden als Frank en Claire hadden geaccepteerd dat met die beperkte middelen zó onafhankelijk blijven geen optie is en men gewoon alles bij Mercedes hadden ingekocht wat ze konden inkopen en hun eigen aandacht op de rest van de auto hadden gefocust.
mashell zegt
@Edge: je doet nu wel de aanname dat inkopen goedkoper is dan zelf doen. Dat geldt niet voor je badkamer en ik ben bang dat het ook niet geldt voor onderdelen voor Formule 1 auto’s. De grote rijke teams verkopen omdat ze dat verplicht zijn maar niet omdat ze het geld nodig hebben of omdat ze zo graag concurrenten willen helpen, ze zullen het zo onaantrekkelijk mogelijk maken.
Ik ben bang dat Williams door slechte prestaties steeds minder inkomsten had en zo in een neerwaartse spiraal raakte.
luittinke zegt
Is Red Bull ook niet een privateer, omdat het zelf geen autofabrikant is?
87tb zegt
@sketcher: Omdat de formule 1 echt het enige was waar mee het familliebedrijf zich bezig hield.
clubbtraxx zegt
Nou niet bepaald hoor 87tb:
Williams Advanced Engineering Limited operates a technology and engineering services business and is part of the Williams Group.
In 2010, Williams Grand Prix Engineering Limited began diversifying its operations, leading to the establishment of the Williams Advanced Engineering division, which became Williams Advanced Engineering Limited.
Combining cutting edge technology and the industry’s best engineers with precision and speed to market derived from four decades of success in the ultra-competitive environment of Formula One, Williams Advanced Engineering provides world class technical innovation, engineering, testing, manufacturing and operational consultancy services to the automotive, motorsport, aerospace, defence, health and energy sectors. Working in close collaboration with its customers, Williams Advanced Engineering helps meet the sustainability challenges of the 21st century and improve performance, with its expertise in aerodynamics and thermodynamics, electrification, advanced lightweight materials, simulation and vehicle integration.
In December 2019, Williams Grand Prix Engineering agreed to the sale of an equity stake in Williams Advanced Engineering to EMK Capital, with Williams retaining a significant minority stake in the business. Williams Advanced Engineering has grown from an embryonic business in 2010 to a company employing 350 people engaged in many innovative and transformative technical areas for a growing list of clients. The investment by EMK represented a natural next step in the evolution of the company, unlocking the potential for further growth.
The Company was honoured with the Queen’s Award for Enterprise in Innovation 2018
For more information see http://www.wae.com, follow on Twitter, LinkedIn and Instagram
Tante Clair heeft in WAE vast ook nog wel een goed belegde boterham.
Ze zijn bepaald niet dom daar, volgens mij heeft Porsche zijn Hybride systeem voor Le Mans en andere racers bij WAE vandaan.
escort77 zegt
En dan is het nu afwachten wanneer de naam van het team ook veranderd wordt en hoe het team dan gaat heten.
mcshine zegt
@escort77: wat dacht je van Spyker F1 Racing?
Edge zegt
De naam blijft hetzelfde. Als ik het goed begrijp heeft de familie dat contractueel laten vastleggen bij de overname.
potver7 zegt
@Edge: voor hoe lang? Die clausule is er vooral voor de vorm, de familie gaat heus de verkoop niet terugdraaien als de naam te vroeg wijzigt.
karaya zegt
Waarom zou je in godsnaam de naam Williams veranderen?
Één van de grote merken uit de Formule 1 historie.
Die boedel was zonder de naam veel minder waard geweest
Edge zegt
Minardi heeft ook zo’n clausule in het contact laten zetten bij de overname door Red Bull destijds. Daarom kreeg het team de naam Scuderia Toro Rosso en heet staat er nu nog steeds Scuderia voor AlphaTauri. Zo’n gekke of onhoudbare clausule hoeft het dus niet te zijn.
Daarnaast is Williams gewoon een hele grote naam met ontzettend veel heritage binnen de Formule 1. Je zou wel gek zijn als je dat (commerciële) potentieel weggooit. Als er al wat gaat gebeuren komt er een titelsponsor bij, meer niet.
mashell zegt
@Edge: Minardi zou niet de eigen naam contractueel laten behouden maar wel het Italiaanse woord voor raceteam? Logisch…
Neemt niet weg dat Williams een legendarische naam is, maar legendarische namen winnen geen races (anders zou Ferrari wel altijd winnen) dat doen euro’s. Dus als Jumbo-Visma genoeg geld op tafel legt dan wordt die naam wel veranderd.
escort77 zegt
@Edge: we zullen het zien, ik kan het me nauwelijks voorstellen
autoriteit zegt
@escort77: lijkt me marketingtechnisch juist niet zo handig om zo’n legendarische naam als Williams F1 te veranderen, dus ik denk dat dat niet gaat gebeuren.
Ben zegt
En terecht !
viezefreddyw zegt
Zat er dik in. Sinds zij aan het roer stond ging het rap bergafwaarts. Zij is natuurlijk niet de enige hierin maar een nieuwe en vooral frisse wind kan het team alleen maar goed doen.
Robert zegt
@viezefreddyw: ik weet niet of je die neergang op het conto van Claire Williams moet afschuiven. Het feit dat ze paid drivers moesten contracteren om überhaupt nog mee te kunnen doen zei al veel.
Ik denk dat een stevige financiële injectie ook wel behoorlijk zal helpen. Met name op het vlak van ontwikkeling van het chassis en de aerodynamica. Want ook dáár ontbrak het de laatste jaren aan bij Williams.
potver7 zegt
@RubenPriest: teamverantwoordelijke is één woord. Al vraag ik me af waarom ze niet gewoon teammanager is/was…
clubbtraxx zegt
Omdat ze officieel plaatsvervangend was voor Sir Frank Williams himself.
Dutchdriftking zegt
Vanaf 2021 zal het team dan ook wel een andere naam hebben gok ik. Het mag sentimenteel geneuzel zijn, ik mis toch wel de Martini livery….
Rick-dos zegt
GOED ZO! VROUWEN HOREN NIET IN F1!!!!
*Loopt naar tafeltje. Pakt infuus met usb stekker. Steekt infuus in arm en usb stekker in computer*
Zo, laat nu de traantjes van verontwaardiging maar vloeien…
christian85 zegt
@Rick-dos: nou de pitspoezen mis ik wel hoor
bernoulli zegt
Benieuwd wie de nieuwe teammanager (o wacht, het is Autoblog), de nieuwe honcho wordt. Susie Wolff?
Calimero zegt
Naamsverandering hoeft niet. Kijk naar McLaren wat (sinds zijn dood) niets meer met Bruce McLaren te maken heeft.
In ieder geval in de F1 niet en toch leeft het team met die naam voort.
pomoek zegt
Geen verrassing. De visie van de familie Williams paste al jaren lang niet meer op de moderne F1.