Ruim 16.000 elektrische Opels moeten terug naar de dealer, vanwege problemen met de uitlaatgasmeting. Huh?
De Opel Corsa e is een belachelijk succes voor Opel. Sinds het verdwijnen van de Opel Karl, is het de best verkopende Opel in het gamma. Onderhuids is de auto natuurlijk gewoon een Peugeot e-208. Of een DS3 e-tense Crossback, zo u wilt. Stellantis is lekker bezig met het platforms delen, hoewel het altijd afwachten is of dat hen iets brengt op de lange termijn.
Hoe dan ook, bij de Opel Corsa e is er nu een kinkje in de kabel gekomen. De auto is teruggefloten door de Kraftfahrt-Bundesamt (KBA). De reden daarvoor is nogal koddig. Tijdens het testen bij de KBA, moet ook op een rollenbank een uitlaatgasmeting gedaan worden. Nu heeft de Opel Corsa e natuurlijk geen uitlaatgassen. Althans, wel bij de bruinkoolcentrale in het Roergebied natuurlijk, maar niet uit de (ontbrekende) uitlaat.
Tóch moeten 6.442 Duitse Corsa e’s en nog zo’n 10.000 exemplaren uit het buitenland nu terug naar de dealer. Maar, hoe dan? Wel, er is kennelijk een software issue waardoor de test op de rollenbank niet uitgevoerd kan worden. En de KBA is Duits gründlich, dus ondanks dat het resultaat van de test vooraf bekend is, móet natuurlijk wel gewoon deze test uitgevoerd kunnen worden.
De geaffecteerde exemplaren hebben een update nodig bij de dealer, die ongeveer drie kwartier duurt. Daarna kunnen de trotse eigenaren weer doorkachelen. Waarvan akte.
Dank Frank voor de tip!
Davion zegt
Dat is de sjoemelsoftware van VW die per ongeluk in Opel’s electrische auto is gekomen ? :p :)
waterisnat zegt
Als er nu ergens gesjoemeld wordt is het wel met de metingen rond elec auto’s.
iannuzi zegt
Ahh jij bent van de feiten…. Pas op voor de Roeptoeter!!
pramm zegt
Ow… Vertel… Ben benieuwd wat je zoal geconstateerd hebt.
wimof zegt
Van Bosch
geelbarrel zegt
Wat n pennenlikkerij
mashell zegt
Wat?!? Zon Opel houdt een rollenbank testje niet vol?
Ordas zegt
Ambtenarij ten top. Schandalig!
Zo’n actie kost bakken met geld.
monsieurleloure zegt
Laten we onnodig energie verspillen voor een meting die zinloos is.
Helemaal top!
We leven in een gekke wereld tegenwoordig…
gdjnl zegt
Energie en geld… Absurd inderdaad.
sportevo zegt
Wat een absurd verhaal. Dan ben je wel echt een enorme ambtenaar als je dit soort auto’s een uitlaatgastest laat ondergaan omdat het nu eenmaal de regel is. Maar die inspecteur slaapt dan wel goed ‘s nachts omdat hij 100% zeker weet dat echt geen enkele auto die hij gecontroleerd heeft, teveel uitstoot heeft!
mashell zegt
Zou jij als ambtenaar het aan durven om te zeggen “er staat electric op does laat die test maar zitten?”. Natuurlijk niet.
sportevo zegt
Daarom ben ik ook geen ambtenaar.
Ik zou namelijk denken dat het van de zotte is om een 100% elektrische auto aan een uitlaatgastest te onderwerpen.
sprankel zegt
Alle Corsa’s moeten terug omdat ze niet getest kunnen worden op een rollenbank.
Opel had daarop een brief gestuurd dat de wagens een update moesten krijgen vanwege een emissietest wat voor de gewone Corsa logisch klinkt maar nogal belachelijk voor de elektrische variant. In een 2de brief schreef Opel dat voor de elektrische variant het probleem was dat het rijbereik niet getest kon worden op een rollenbank.
Ze moeten dus terug omdat ze niet op een rollenbank getest kunnen worden, dat de elektrische variant een uitlaatgasmeting moet kunnen doen is een miscommunicatie van Opel. Bron: het artikel waar autoblog naar linkt.
mashell zegt
En wat wordt er getest op de rollenbank? Inderdaad, de uitlaatgasmering.
Zo vreemd dat die software niet hetzelfde is als in de Peugeot e208.
Onehp zegt
@mashell in dit geval, het verbruik
Habanero zegt
Dat de electrische Opel Corsa aan het eind van z’n verhaal meer emissies heeft gegenereerd dan een vergelijkbare ICE, zou me totaal niet verbazen. Het komt er vooral op neer wat je daarvan verborgen wil houden.
mashell zegt
Kan bijna niet. De productie is net zo vervuilend (accu versus aluminium motorblokje). De energie voor een EV wordt centraal opgewekt, dat is gemakkelijk schoner dan decentrale opwekking in een verbrandingsmotor. De energie voor een EV kan zomaar deels duurzaam zijn uit zon of wind. Maar vooral omdat per gereden kilometer een EV maar een derde van de hoeveelheid energie nodig heeft in vergelijk met een auto met verbrandingsmotor moet die EV wel een stuk minder belastend zijn.
Habanero zegt
Er zijn zoveel studies, rapporten tot zelfs documentaires, van heel positief over EV’s tot ook diegenen van professoren die volledig het tegendeel bewijzen. Tenzij je met zo’n auto als een Corsa een kilometrage zou rijden dat je technisch niet eens waar kan maken blijft het heel twijfelachtig. En hoe groter en zwaarder de auto, hoe minder dat voordeel op de kaart gezet wordt. We zwijgen dan nog over de immense werken aan infrastructuur – netverdeling en centrales – die allesbehalve C02-neutraal zijn.
mashell zegt
Tja, er zijn net zoveel rapporten die aantonen dat roken onschadelijk is als dat er aantonen dat het schadelijk is. Het is maar net wie het betaald maar het is evident dat roken niet goed is voor je gezondheid.
Oliewinning, olie distributie, olie raffinage, bauxietmijnen het is allemaal verre van schoon. Lithiummijnen, stroomopwekking, accu recyclage ook allemaal niet goed. Maar in zekere zin kun je dat redelijk tegen elkaar wegstrepen. En dan heb je met een EV een auto die per kilometer veel minder energie verbruikt, die vandaag op vieze kolenstroom rijdt vanaf een datum x in de toekomst op zonne-energie kan rijden, die geen uitstoot meer in de steden heeft. Ja, de stroomnetten moeten uitgebreid worden, maar dat kan. Elk huis heeft stopcontacten, zo’n net aanleggen is tientallen jaren terug al gelukt, dan is uitbreiden (wat vanwege zonnepanelen toch al moet) niet echt een probleem.
pramm zegt
Misschien wat minder van je onderbuikgevoel uitgaan en even op zoek gaan naar wat feiten en onderzoeken
mashell zegt
Schatje, ik kies milde woorden om iemand die een onjuiste stelling doet niet al te hard aan te vallen, niet omdat er sprak is van een onderbuikgevoel. De feiten zijn zo sterk dat EV rijden zoveel schoner is dat eigenlijk per direct het rijden op fossiele brandstof verboden zou moeten worden. Dat krijgen we logistiek niet voor elkaar.
potver7 zegt
Ik mag aannemen dat er bij die meting iets meer gemeten wordt dan alleen de uitlaatgassen, maar dat bekt niet zo lekker natuurlijk. Anders had Stellantis de KFA allang een kort geding aan de broek gehangen.
Los daarvan, wat ik me vooral afvraag is hoe het kan dat dit probleem nú pas gevonden wordt? Dit probleem moet er bij de typegoedkeuring toch ook al geweest zijn, of is de software sinds die tijd zodanig aangepast dat dit later is ontstaan?
petroldrinker zegt
Mensen zijn verbaasd dat er gesjoemeld word met dit soort waardes voor de konijnenhokken?? XD, dan bel je wel echt heel erg dom, we wisten bij benzine autos al dat mooier werd gemaakt dan het was,dus ze denken om die kut ev’s aan de man te brengen wat al met moeite gaat, gaan we die waardes eerlijk houden…. tuurlijk niet 🤣🤣
joosstra zegt
De geaffecteerde exemplaren …
Ik vermoed dat de schrijver van het verhaal niet de betekenis van het woord “geaffecteerd” kent.