Wie had dat nou gedacht, in Nederland is het bezit van een auto stiekem gewoon spotgoedkoop!1!!
Als Nederlandse autoliefhebber, is het lastig om niet naar het groenere gras bij de buren te kijken. Waar wij door de neus moeten betalen voor elke liter benzine en elke gram CO2, kopen vele mede-Europeanen een dikke Mustang GT voor weinig. Voor exact dezelfde auto, betalen wij tienduizenden Euro’s meer dan onze ooster- en zuiderburen. Letterlijk minder dan de helft betalen die gelukzakken gewoon! En dat alles komt door ‘Den Haag’. De hooivorken zijn weleens voor minder uit de schuur gepakt.
Keihard onderzoek
Maar wat schetst onze verbazing: uit keihard onderzoek blijkt dat auto’s in Nederland gewoon spotgoedkoop zijn! Kwaliteitspublicatie Scrapcarcomparison heeft de oude Texas Instruments TI-83 afgestoft en de nummers opgeteld. Daaruit blijkt dat Nederland op een nette zevende plaats staat in de top-10 van landen waar een auto kopen en bezitten het goedkoopst is. Wij hoeven slechts 84,65 procent van ons gemiddelde salaris aan te wenden om een wagg0l voor de deur te hebben. Dat is fors meer dan in de automotieve heilstaat Australië (49,48 procent), maar minder dan bijvoorbeeld in Frankrijk (87,00 procent) en Engeland (89,36 procent). De top-10 check je hieronder.
1. Australië | 49.48% |
2. Verenigde staten | 54.87% |
3. Denemarken | 60.34% |
4. Canada | 64.40% |
5. Zweden | 75.84% |
6. Duitsland | 78.44% |
7. Nederland | 84.65% |
8. Frankrijk | 87.00% |
9. Verenigd Koninkrijk | 89.36% |
10. Finland | 91.58% |
Mondaine badplaatsen
Zoals de Mini Playback Show ons vroeger al leerde, kan er maar één, de winnaar zijn. Dus zijn er ook verliezers. Het lijstje van de landen waar een auto kopen en bezitten het duurste is, lees je hieronder. Zoals je al verwacht had, bevat het alle mondaine badplaatsen die deze wereld rijk is.
1. Turkije | 652.29% |
2. Argentinië | 515.77% |
3. Colombië | 508.93% |
4. Uruguay | 443.68% |
5. Brazilië | 441.89% |
6. Oekraïne | 413.78% |
7. Guatemala | 355.94% |
8. Ruslân | 290.04% |
9. Mexico | 285.20% |
10. Costa Rica | 269.83% |
We mogen ons dus gelukkig prijzen. Waarvan akte. Of, gaat dit allemaal iets te snel? Maar natuurlijk! Zoals elk onderzoek is ook dit onderzoek maar net zo goed als de aannames, insteek en interpretatie van de resultaten. Als de overheid de TNO een onderzoek laat doen naar de impact van de strengere WLTP-cyclus op de BPM-bedragen, weet je bij voorbaat immers ook wat de waanzinnige uitkomst is.
Methodologie
In dit geval heeft men gekeken naar veertig landen, waar data over het gemiddelde inkomen, autoprijzen, verzekeringskosten en kosten voor reparatie en brandstof bekend zijn. Autoprijzen zijn in Nederland hoog, maar dat geldt vooral voor modellen met een fatsoenlijke motor. Die worden buitenproportioneel gestraft door de CO2-taks.
Spotgoedkoop of bespottelijk?
Brandstofprijzen zijn ook hoog, maar verzekeringskosten en reparatiekosten vallen relatief mee. Bovendien is het gemiddelde inkomen, net als bij alle landen in de top-10, op papier hoog. Tenslotte zijn extra belastingen, zoals de MRB en de peperdure verkeersboetes, kennelijk niet meegenomen. Zo staan landen waar auto’s stiekem kneiterduur zijn, zoals Australië, Denemarken en Nederland, toch in de top-10.
Wanneer ga jij naast onze @nicolasr wonen in Spanje? Laat het weten, in de comments!
SJ zegt
Dit lijstje is dus niet gecorrigeerd naar gemiddeld inkomen, en waarschijnlijk ook niet naar besteedbaar inkomen na aftrek vaste lasten (zoals woonkosten).
tortuga zegt
@SJ: het gemiddeld inkomen zal wel hoog zijn aangezien dat de BPM echt duur is
sportabgasanlage zegt
Ongetwijfeld niet. Dat voorkomt niet dat we tot de rijkste volken ter wereld behoren. Zelfs mensen onder de armoedegrens hier hebben (meestal) een woning, stromend water, elektriciteit en dagelijks redelijk gezonde voeding (van de voedselbank). Rij voor de grap eens de binnenlanden van Portugal in, of van Polen of een ander willekeurig Oostblokland. Daar is nog echte armoede. Om van landen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika maar te zwijgen.
Maar nee, wij kijken alleen naar de buurman en lopen te jammeren hoe slecht we ’t allemaal hebben en dat de auto in Duitsland een paar K goedkoper is. Ik schaam me echt voor Nederlanders die onterecht roepen of denken dat ze ’t slecht voor elkaar hebben.
faalhaas zegt
@sportabgasanlage: Kortom, de echte armoede zit tussen de oren.
Robert zegt
@sportabgasanlage: “Zelfs mensen onder de armoedegrens hier hebben (meestal) een woning, stromend water, elektriciteit en dagelijks redelijk gezonde voeding (van de voedselbank)”
Dat is anders al rap aan het veranderen. De helft van de daklozen in de grote steden bestaat inmiddels uit mensen die géén verslaving hebben of op ander wijze tussen de mazen van de sociale vangnetten zijn door geglipt, maar mensen die de torenhoge huren van commerciële verhuurders niet meer konden betalen, hun betaalbare woonruimte zijn kwijtgeraakt of in echtscheiding kwamen te liggen.
Het begint al met de milieulobby en de (s)linkse politiek, die hard op weg is om van auto rijden weer een privilege voor de rijken te maken én ons allemaal klimaatneutrale en tevens peperdure energiehuishouding op te dringen. Daar komt bij dat je in Nederland óf gemiddeld 10+ jaren op een sociale huurwoning moet wachten óf bent overgeleverd aan de grillen van het huren op de vrije markt. Tel daarbij op dat onder de jongste werkende generatie het flexcontract eerder regel dan uitzondering is én de prijs van een koopwoning inmiddels tweeënhalf keer méér kost dan dat je met een modaal salaris bij de bank via een hypotheek kunt lenen, dan kun je op je vingers natellen dat de ‘klasse van werkende armen’ tussen nu en over tien jaar enorm gaat groeien.
Ik heb zelf de tijd nog meegemaakt dat ik kon groeien in het wooncomfort en de mobiliteit, maar ik zie het somber in voor mijn puberkinderen, ondanks dat ik her en der wat spaarpotjes en terugvalopties voor ze aan het creëren ben (en dat ik daar dan ook de financiële ruimte voor heb…).
Begrijp me niet verkeerd, ik zie ook wel in dat wij het ‘gemiddeld genomen’ honderd keer beter hebben dat die arme sloebers in Oost-Europa, Afrika of elke ander shithole country waar corruptie en nepotisme het belangrijkste bijproduct zijn van de lokale economie. Maar armoede is een relatief begrip. Die tweedeling tussen arm en rijk, voor zover dat die er nog niet is, zal alleen maar groter en sterker worden met het beleid van na drie kabinetten Rutte is uitgevoerd.
dutchneon zegt
En wat voor gemiddelde auto is hier vergeleken? wat MRB is voor mij veruit de grootste kostenpost, ik rijd niet veel, sleutel voornamelijk zelf heb alle 6 auto’s WA verzekerd maar betaal wel ruim 7000 euro per jaar aan MRB
faalhaas zegt
Daarom eten wij broodjes kaas met de lunch. Het is gewoon niet te betalen.
iphonistvongates zegt
Dit moet vast The Twilight Zone versie van Nederland zijn. 😳
tjorque zegt
Een hobby kost geld…
sportabgasanlage zegt
Waarom boetes benoemen bij de autokosten? Dat heb je vooral zelf in de hand.
Verder denk ik best een realistisch verhaal. Niemand zal het toegeven, maar wij Nederlanders zijn hartstikke rijk, in vergelijking met de meeste andere landen ter wereld. En daarnaast kiezen we doorgaans vrij treurige auto’s. Dus ik geloof de uitkomst wel.
vaakbenjetebang zegt
@sportabgasanlage: neehee, je moet ‘ROVERHEID!!!1!!’ en ‘OVERLORDS!!1!’ ropeen.
sportabgasanlage zegt
@vaakbenjetebang ohja, vergeet ik ’t weer. Excuses.
jaapiyo zegt
ROVERHEID!1!1!!!!!
subaru555 zegt
Lekkere inflatie van het woord Breek wederom
saxoke zegt
Zonder onderzoek te doen weet ik toch wel heel zeker dat auto bezit in België goedkoper is dan in NL.
tinnemans zegt
@saxoke; Dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt; ik betaal relatief weinig voor mijn E65 740i in Nederland.
Dat is iets van € 1350/jaar aan belasting en verzekering.
Ik rij relatief weinig kilometers in Nederland, dat komt op hooguit 5000km. Met 1/9, of 11/100 kost me dat 550×1.80 =€1000. In totaal, ex. onderhoud en ex. vakantiekilometers zit ik dus op €2350.
Misschien dat een Belg hieronder even wil reageren hoeveel een 15 jaar oude auto met 300pk in België op jaarbasis zou kosten?
sprankel zegt
Eenmalig 2974 euro om hem op jou naam te zetten (BIV) +2184 euro per jaar aan belasting, een pak duurder dus.
Verzekering is apart te nemen maar dat is bepaald op risico waarbij ik aanneem dat een autoverzekering evenveel risico inhoud in beide landen dus dat de verzekering, give or take, evenveel zal zijn.
België kijkt behalve naar uitstoot ook naar de cilinderinhoud en vermogen, een 15 jaar oude wagen met een 4 liter motor, dat krijg je hier aan de straatstenen niet verkocht.
tinnemans zegt
@sprankel; Dank je wel. :)
De verzekering is in mijn geval ongeveer 250 euro per jaar, de belasting alleen is 110 per maand.
De verzekering is lager dan gemiddeld doordat je in Nederland korting krijgt als je geen schade rijdt/declareert. Ik betaal ondertussen 24% van wat een beginnende autorijder zou betalen.
Het effect is dat er dus wel wat krasjes op de auto zitten, maar dat als ik iemand aanrij ik gewoon verzekerd ben en als mijn auto teveel schade heeft, is de sloopwaarde al snel hoger dan de dagwaarde.
Alleen naar de belasting kijkend valt Nederland dus erg mee, mits je de juiste auto kiest.
Ik heb jaaaaren geleden een tijdje in Ukkel gewerkt en was toen wel wat jaloers op de Belgen met hun nieuwe grote auto’s, maar aangezien ik geen zin heb in de gigantische afschrijving, denk ik dat ik uiteindelijk veel blijer ben met het Nederlandse systeem. Nu heb ik een knots van een auto voor peanuts.
Johanneke zegt
Ik vind het ook wel meevallen. Zolang een auto enkel vervoer is kost het allemaal niet zo veel. Onze 2e auto:
Fordje Ka uit 2010, gekocht in 2013 voor 7000 euro met 20k op de klok. Nu 8 jaar later bijna 110k. Nu nog 2000 euro waard.
52 euro afschrijven per maand, + 40 euro onderhoud + gemiddeld zo’n 30 euro verzekering, 20 euro mrb. 142 euro per maand exclusief benzine. En dan alle vrijheid om heen te rijden waar je wilt.
O plaat zegt
Hangt wat af van model tot model.
Een Dodge Ram schrijf je in België in als lichtevracht en je ontwijkt zo biv en de jaarlijkse rijtaks is slechts 175euro. In Nederland kan zo iets enkel als zelfstandige.
Auto’s van 30j oud zet je in België op een O plaat en je ontsnapt aan zo wel biv als rijtaks zonder dat je ophokplicht hebt zo als in NL.
Maar we hebben geen youngtimer regeling en zitten met biv (biv is een taks die je telkens de auto van eigenaar wisselt moet betalen) die mustang GT koop je voor 55.000 maar de biv is 15.000 euro met 3000 jaarlijkse rijtaks. Als die auto binnen 15 jaar slechts 10 000 euro waard is, kan je hem dus onmogelijk verkopen. Niemand wil 15.000 euro biv betalen en 3000 euro jaarlijkse taks voor een auto van 15jaar. Om die zelfde reden is bvb een BMW 325i hier waardeloos één van 20j oud kost 2000 euro maar de jaarlijkse taks is even duur en de biv is boven de 5000 euro.
jerudo zegt
@shiva: de biv zakt toch met de jaren. Zal echt wel geen €5000 meer zijn maar eerder ergens tussen de €500 en €1000
O plaat zegt
Dat was zo tot 2013, vanaf dan werd de biv bepaald aan de hand van de uitstoot en zakt deze niet meer.
Nanning zegt
Ruslân boppe?
edward330d zegt
Op deze manier strooit Rutte en zijn delegatie ons ook al jaren zand in de ogen met zijn miljoenennota.
sportabgasanlage zegt
Boehoe. Huilie huilie wat hebben we het toch slecht hier in Nederland.
Begin een politieke partij en doe er dan iets aan zou ik zeggen. Of ga emigreren.
piebepost zegt
Ik vraag me altijd af of ze wel eens op reis zijn geweest. En nee, ik bedoel niet het jaarlijkse uitje naar zuid Frankrijk.
edward330d zegt
@piebepost: ben meerdere malen in Friesland geweest… Dus zeg niet dat ik nooit heb gereisd.
piebepost zegt
Fair enough.
elemento zegt
Onderzoek klopt natuurlijk niet. Wat slecht onderbouwd….. geloof me nederland is aanschaf auto duurder ,verzekering onderhoud etc. En dan zie ik dat Duitsland 1 stap lager staat.?
mustang750supersnake zegt
vlgns mij hebben ze het loonstrookje van iemand uit de postcode van laren gebruikt…..
flutterby zegt
@mustang750supersnake: Het modale inkomen is slechts een percentage van het inkomen. Dit onderzoek bevat zoveel variabelen dat je er geen conclusie meer uit kan halen.
Er komt bijvoorbeeld niet uit dat een Duitser voor 30% van het gemiddelde inkomen een premium 6 cilinder rijdt waar wij misschien een instap B segment voor rijden. Dat kan vervolgens ook nog eens in euro’s duurder zijn dan bij onze buren (bij wijze van spreken).
piebepost zegt
Gaat om een golf en een corrola, staat te lezen.
flutterby zegt
@piebepost: aangezien de iOs app geen plusjes toestaat, bij deze!
cossiekiller zegt
Dat kan toch niet kloppen. Wie besteed er nu 84% van zijn loon aan zijn auto??
Dan heb je geen huis en kan je amper boterhammen met choco eten.
piebepost zegt
Aanschafwaarde + en jaar op de weg houden = 84% van bruto jaarsalaris waarschijnlijk.
Heb er wat bedenkingen bij, maar goed.
rogerzz zegt
In de top10 verliezers is geen één zuivere democratie te vinden. Niet echt verrast.
Wel een vreemd artikel, ik heb even doorgeklikt. Gemiddeld Nederlands salaris is 38k (afhankelijk van de bron) en is dan 32.5k euro voor een jaartje autorijden? Staat niet bij hoeveel km per jaar, welke leeftijd, wat voor verzekering, gaan ze uit van een nieuwe auto? Hier beneden gecopy/paste. Maar de gemiddelde nederlander tikt geen 32k af per jaar voor auto rijden. Een nieuwe VW golf is 35k en als je dat in 10 jaar afschrijft is dat 3.5k per jaar, waar de overige kosten dan in zitten, net iets te onduidelijk.
COPY PASTE:
Methodology
We looked at the 40 countries where average cost data is readily available for earnings, car price, insurance, repair and fuel were analysed, while countries with no available car cost data for comparison were removed from the study. Car prices were averaged from two popular models, a VW Golf and a Toyota Corolla, and added to average fuel, insurance and repair costs before being weighed against average yearly salaries, to calculate the final rankings. The results reveal the percentage of each countries’ average yearly salary (per person) required to purchase and run a new car. All data correct as of August 2021. Sources used with the research include:
flutterby zegt
@rogerzz: volgens mij verwar je modaal inkomen met gemiddeld inkomen. Het gemiddelde inkomen ligt hoger dan modaal.
Wanneer je spreekt over gemiddeld inkomen dan is het maar de vraag om het gaat over alle inwoners (incl kinderen) of enkel werkende, of zelfs enkel werkende op basis van fulltime (Nederland is koning parttime).
Charles Taycan 4S zegt
Haha! Mooi verhaal! Groeten uit Frankrijk! Geen BPM, geen wegenbelasting, lagere benzineprijzen, lagere stroomprijzen, lagere verzekering….. succes en anders emigreren!😉👍☀️
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: en de enige fatsoenlijke wegen kosten tol..
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, nee dat is zeker niet waar, er zijn genoeg tolvrije snelwegen en prachtige departementale wegen, heerlijk voor een comfortabele voiture!😉👍
piebepost zegt
@jaapiyo Je spellingcontrole staat nog op Fries.
jaapiyo zegt
;)
V8Vantage zegt
Uurtarief bij de garage in Spanje is 28,- ex. BTW. (Helaas tijdens de vakantie achter moeten komen) Dat is volgens mij 1/3 van wat in Nederland gevraagd wordt. Voor de reset weet ik het niet. Maar lijkt mij minder prijzig dan in Nederland.