Na veel juridisch geharrewar is er eindelijk iemand definitief veroordeeld tot een gevangenisstraf in de Verenigde Staten vanwege dieselgate.
Het gaat om James Liang, een geboren Indonesiër met Duits paspoort die te boek staat/stond als een diesel-expert en ruim 30 jaar voor Volkswagen werkte. Liang heeft gesnitched medewerking verleend aan het onderzoek dat de Amerikaanse autoriteiten uitvoeren naar Volkswagen’s malversaties omtrent dieselgate. Desalniettemin moet hij nu 40 maanden brommen in een federale gevangenis én een boete betalen van 200.000 Dollar. Dat is meer dan verwacht: de advocaat van de 63-jarige Liang had gevraagd om 21 maanden huisarrest, terwijl het OM drie jaar cel plus een boete van 20.000 Dollar eiste. De maximale straf die Liang had kunnen krijgen voor zijn vergrijpen was vijf jaar.
Rechter Sean Cox vond het James aan te rekenen dat hij zich de ‘luxe levenstijl’ die Volkswagen hem verschafte liet aanleunen, terwijl hij op de hoogte was van de frauduleuze praktijken. Volkswagen betaalde voor Liang de huur van een dik huis in Zuid-Californië. De rechter zegt hierover:
It seems to me that you certainly didn’t want to walk away from this lifestyle in Southern California, with this lifestyle and this income … which would have been the right thing to do. In my mind, this is a serious crime, and it involves a massive fraud on the American consumer, which you knew, and you played a role in.
De uitspraak zet de toon voor de zaak van Oliver Schmidt die later dit jaar dient. Schmidt kijkt in potentie tegen een straf aan van zeven jaar en een boete van 400.000 Euro. De Duitser krijgt op zes december van dit jaar te horen wat zijn straf wordt. Volkswagen heeft gereageerd op de uitspraak door te stellen dat het medewerking verleent aan onderzoeken van het Department of Justice naar individuen die in de fout zouden zijn gegaan, maar verder niks kwijt wil over specifieke gevallen (via Automotive News Europe).
henkp1 zegt
Goeie zaak!
Nu Piëch en die andere hoge ‘heren’ van VAG nog…..
oemplus zegt
@henkp1: En de hoge heren van de andere merken die sjoemelen.
henkp1 zegt
@oemplus: Alleen als die ook schuldig worden bevonden natuurlijk!
desjonnies zegt
@henkp1:
Piëch is hierdoor weggegaan en ik heb begrepen dat de vete met Winterkorn mede ontstaan is omdat Piëch het niet eens was met de ‘emissie strategie’
Voor de Piëchs en de Porsches stond er teveel op het spel als groot aandeelhouders. Ze hebben miljarden aan familiekapitaal zien verdampen en Piëch zijn levenswerk heeft zware schade opgelopen.
Piëch is de architect en groot visionair roerganger geweest van het huidige VAG concern.
Geen prettig mens, maar gewoon te slim om zich met zaken als sjoemeldiesels in te laten.
toyotafortuner zegt
>Indonesiër die voor VW werkt.
Ja en nou moet ie brommen… Toch maar naar Toyota ofzo?
unknown234 zegt
Wat ik mij dan afvraag. Er zullen, lijkt mij, toch wel meerdere diesel-experts werken voor hetzelfde bedrijf. Als die collega’s van hem, in een soortgelijke functie, ook hetzelfde verdienen dan kun je dat argument van de rechter zeer ernstig in twijfel trekken. Het lijkt mij niet aannemelijk dat z’n collega’s beduidend minder krijgen. Anders gaat er als collega zijnde toch ook wel een belletje rinkelen… En ja, dit is gebaseerd op aannames, beetje hetzelfde zoals de rechter dat doet.
acizane80 zegt
@unknown234: vermoedelijk was dit de afdelings verantwoordelijke. Waarom zouden ze anders hem alleen aanpakken.
unknown234 zegt
@acizane80: Omdat, voor zover ik weet, Liang als enige heeft toegegeven. Dat is lekker makkelijk werken natuurlijk. En zoals hieronder een aantal reacties al aangeven…een zondebok. Genoeg redenen te bedenken.
Ik vond alleen dat argument over het financiele aspect zo bekrompen. Er zijn relatief gezien zat bedrijven die medewerkers een riant salaris betalen en daarnaast de huur.
Ik zou bijna denken dat die rechter zelf sjoemelt met de onderbouwing van zijn veroordeling.
inbedrijf zegt
Dit is zo Amerikaans pffff… de eerste de beste die ze te pakken hadden en meteen een voorbeeld stellen. Deze kerel was een medewerker geen eindverantwoordelijke. Hetzelfde als je een drugskoerier de doodstraf geeft maar niks tegen de dealers doet.
doublechevron65 zegt
@inbedrijf: zo is het! Een zogenaamde “Bauernopfer” zoals ze in het Duits zeggen; dus we hebben gewoon een lulletje nodig, Piëch & Co zitten fijn hoog en droog…
panam1 zegt
Worden deze werknemers gesteund vanuit Volkswagen? Advocaten/doorbetaling loon etc…. dit is toch iets wat vanuit de boardroom werd goedgekeurd, niet bedacht door deze twee heren?
slickrick zegt
@panam1: nou dat wordt zeker niet vanuit de boardroom bedacht, die geven gewoon orders wat het resultaat moet zijn….de lagen daar onder worden onder druk gezet om te leveren…..
Wel zuur voor deze vent, hij zal echt niet de Mastermind zijn, het is een heel team aan ingenieurs en suppliers zoals Bosch die de software en modules samen ontwikkelen om het beoogde resultaat , uitstoot te realiseren…..
Als ik in de VS zat had ik toch even gekeken of ik niet met een speedboat naar Cuba kon varen om vanuit daar de vlieger te pakken naar Duitsland.
Werk je heel je leven voor een gerenomeerd bedrijf moet je vervolgens de bak in……op 63
moveyourmind zegt
@slickrick: Als ik hem was zou ik me als Marge Simpson vermommen en er ongemerkt van tussen gaan…
Liang:
https://cleantechnica.com/files/2016/09/James-Liang-Volkswagen.jpg
Liang vermomt als Marge:
https://m.imgur.com/nrBMnaB
defl8 zegt
En onder de streep nog een paar miljoen ergens verstopt? Cel wordt enkelband of anders mild en verkort. Lang leve de lol. Een boorplatform of containerschip is harder werken en zie je ook je gezin weinig.
rufctr01 zegt
De rest van het VAG gepeupel ook achter het hekje!
moveyourmind zegt
Vreemd bedrijf dat Volkswagen…
Bij de afdeling Inkoop draaien ze ieder dubbeltje 100 keer om en zijn de goedkoopste van de goedkoopste onderdelen nog te duur…
En ondertussen wordt er bij de afdeling Omkoop met geld gesmeten alsof het water is.
michaelknight zegt
Geniale foto, Jaapiyo!
m54b30 zegt
Je vraagt je toch serieus af wat voor land de VS is, GM wist al meer dan 10 jaar van zijn defecte contactsloten en heeft meer dan 100 doden op zijn geweten en komt weg met een schikking , en voor wat sjoemelen draai je de bak in.
http://www.telegraaf.nl/autovisie/23927178/__Meer_doden_door_defecte_contactsloten_GM__.html
Dutchdriftking zegt
@m54b30: eigen markt beschermen noemt men dat.
musclecar zegt
@m54b30: Frauderen wordt harder aangepakt dan nalatigheid. Dat is in Nederland net zo! En dat is al jaren bekend, dus dat had vw moeten weten voor dat ze gingen sjoemelen met opzet. Je kan wel weer als een kip-zonder-kop-met-verstand gaan roeptoeteren en wijzen naar Amerika, maar dan snap je er werkelijk helemaal niets van.
m54b30 zegt
@musclecar: Het zo lang willen ontkennen is ook fraude van GM.
Dutchdriftking zegt
Niet op tijd terug naar Duitsland gevlucht?
rob5nismo zegt
Mooi dat de top nu ook gestraft wordt ipv het werkvolk
musclecar zegt
Hij is NIET de eerste die moet brommen!!!!! In Zuid-Korea heeft al een vw-crimineel 1,5 jaar cel gekregen!!!