Echt geen mens wil deelvervoer in Nederland.
Ja, omdat de wereld vergaat, is persoonlijk vervoer eigenlijk niet meer fatsoenlijk. Allemaal helemaal in ons uppie elke morgen in de file staan, dat kan natuurlijk echt niet meer. Oké het is even een zeldzaam mooi moment voor jezelf dat je snoeihard gaat missen als je het kwijt bent, maar toch. Elke dag dat we het weer doen, komt er een extra dag goed strandweer bij in Cadzand Bad.
Zodoende probeert de overheid, sommige partijen voorop, ons al jarenlang in deelvervoer te duwen. Dat we dat niet willen, weten we al lang. Maar het is goed voor ons hebben de overlords bepaald. Dus moeten we er vroeg of laat aan geloven. De realiteit blijkt echter ontzettend weerbarstig te zijn.
Nieuw onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) laat zien dat er maar nauwelijks animo is voor deelauto’s en deelfietsen en dergelijke. En voor zo ver dat animo er wel is, fungeert deelvervoer niet als vervanger voor een eigen auto, maar als vervanger voor het OV. Tel uit je winst.
Deelauto’s
Ongeveer twee procent van ons Nederlanders maakt gebruik van autodelen. In totaal kent ons land daarmee circa 200.000 autodelers. Dat klinkt niet als weinig mensen en het is ook een verdubbeling ten opzichte van 2014. Doch qua verplaatsingen in deelauto’s als percentage van het totale aantal autoverplaatsingen, blijkt dat autodelen nog altijd niet populair is. Maar 0,02 procent van alle autoverplaatsingen betreft verplaatsingen in deelauto’s. Dit percentage is sinds 2014 niet gegroeid.
Deelfietsen
Het onderzoek kijkt ook nog naar deelfietsen. Nederland kende in 2020 naar schatting 27.500 deelfietsen, waarvan 75 procent in bezit van de NS. Tien procent van de Nederlanders gebruikt wel eens zo’n fiets, twee procent doet dat regelmatig. Maar ook hier geldt: in verhouding tot het totaal aantal fietsritten per jaar is het aantal fietsritten op een deelfiets beperkt (zo’n 0,2-0,3 procent). Daarbij houdt een deelfiets mensen zelden uit de eigen auto. In plaats daarvan is het meestal een substituut voor de bus, tram, metro, lopen of de eigen fiets.
Weinig rek
Het KIM concludeert tevens dat er weinig rek meer zit in de markt voor deelvervoer. Dat is geen nieuws voor BMW en Mercedes, die in 2019 al grotendeels stopten met hun autodeel-plaform. Om ons toch in de deeldwangbuis te dwingen, zullen dus draconische maatregelen nodig zijn. Het volledige ruim honderd pagina’s tellende rapport van de overheid vind je als je even doorklikt op deze waarvan akte.
pomoek zegt
Deelauto is het slechtste van 2 werelden. De ovfiets is briljant. Nooit meer in zo’n kvtbus of kvttram. Logisch dus.
HZW zegt
Laat dat politieke volk in Den Haag er maar eerst gebruik van gaan maken, die hebben een hele begeleiding colonne bij zich om zich in hun eentje te verplaatsen.
lekkerlinksrijden zegt
@HZW: Kaag pakt gewoon het vliegtuig, van de staat dsn wel te verstaan, alleen. Naar Brussel of Luxemburg, goed voor u weet wel
cloverleaf zegt
@lekkerlinksrijden: de PH-GOV stond eergister inderdaad op Luxemburg airport te shinen. “Leading by example”
flutterby zegt
Wij zitten net op de drempel van éên of twee auto’s voor de deur. Zelf de auto delen (Lynk&Co) of een deelauto gebruiken sta ik zeker voor open.
Het nadeel van een auto huren is dat je aan overdracht en reistijd veel tijd kwijt ben. Z’n auto in de wijk zou het zeker interessanter maken. Zeker als je eigen auto een EV is met beperkt bereik kan je voor de uitzondering altijd overwegen om te huren of snelladen.
Lynkesoep zegt
@flutterby: stel je nou voor dat je zo’n Lynk&Co hebt en niemand wil hem van je huren? Prijs te hoog, eigen risico onrealistisch hoog of gewoon een brakke app die verplicht is om de auto te kunnen (uit)lenen… Ben je dan nog steeds blij met je 01??
Wij hebben destijds de keuze gemaakt niet uit te lenen, het maandbedrag was maar iets hoger dan de gecombineerde maandelijkse kosten van de Kia Sportage die we als tweede auto reden.
Je moet er toch niet aan denken dat voor een paar tientjes iemand krassen rijdt op je 20” wielen, of dat er na het uitlenen een vieze geur in je auto hangt.
flutterby zegt
@lynkesoep: hij is maandelijks opzegbaar, als het niet bevalt gaat hij terug en ga niet uit van doemscenario’s. Ik ga liever van mijzelf uit en ga met de spullen van andere hetzelfde om als mijn eigen, waarschijnlijk zelfs voorzichtiger vanwege vaak hoog eigen risico voor de huurder.
superuniti zegt
Ik heb vorige week sinds tijden weer eens met de trein gereisd. Werkelijk alles was goor. Overal kruimels, gemorste koffie en andere dranken, vettigheid, noem maar op. Zit je dan in je nette kleding op weg naar een klant.
Met dit in mijn achterhoofd lijkt een deelauto mij bijvoorbeeld echt helemaal niets. Mensen maken er gewoon een smerige bende van als het niet hun eigendom is.
De trein sla ik voorlopig maar over. Ben er even van genezen. Dan maar in de file in mijn eigen bolide.
computerfreak zegt
Autodelen doe je meestal met je buren. En je kunt een melding maken dat de auto smerig is, dan krijgt de vorige eigenaar een melding (of rekening). Deze twee punten zijn genoeg incentive om netjes met de auto om te gaan.
techniekmeneer zegt
Goh..
pomoek zegt
Overigens denk ik dat, ondanks de cijfers, de ovfiets echt een succes is. We fietsen in Nederland gewoon allememaggies veel, in Nederland bezitten we, per hoofd van de bevolking, gewoon 1,3 fiets! Logisch dus dat fietsdelen relatief weinig gebeurt.
frank2b zegt
Fietsdelen gebeurt wel, maar onvrijwillig!
#zohebjeeenfietszohebjeniets
r3fl3x zegt
Deelvervoer is soms best handig, maar niet voor iedereen in elke situatie. Ook moet je je soms een beetje schikken. De 2 voordelen zijn minder beslag op publieke ruimte en een hogere vlootvernieuwing dus schonere technieken komen sneller in het verkeer. Zo ingewikkeld is het niet.
Als je slechts incidenteel of erg onregelmatig vervoer nodig hebt kan het een mooie aanvulling zijn al denk ik ook niet dat je er de wereld mee redt. Die overlord van Jaap is ook maar een ambtenaar die wat roept.
chrisvis zegt
Als wij zo van die cambio’s zien rijden in de buurt zit daar dikwijls een grote hond op de achterbank, je zal maar net achter zo iemand omgekleed naar een feestje moeten met zo een deelauto. Heb zelf ook honden maar die gaan -alleen als het nodig is- in de koffer want zelfs daar blijft dat haar in de bekleding hangen.
r3fl3x zegt
Wat is een cambio? Typo voor car2go? Hond meenemen in deelauto is wel een beetje aso ja.
xjs678qr zegt
@r3fl3x: cambio is in België de grootste dienstverlener voor deelauto’s… Ze worden ook wel veel gebruikt door bedrijven als vervanger op de poolwagen…
r3fl3x zegt
Ah klinkt als een soort Greenwheels dan. Dank voor je uitleg.
petitelima zegt
Ik vind dat dom, dus iedereen een eigen auto?
Lekker in de file staan dan.
toniominestrone zegt
@petitelima: domme reactie, het een staat los van het ander.
Henkie zegt
Alsof die deelauto’s geen files veroorzaken.
Als iedereen een deelauto gebruikt betekent niet dat er minder in de file gestaan wordt.
Alleen dat er evt minder auto’s in een wijk staan.
Men moet zich toch verplaatsen.
Alleen flexibele werktijden, thuiswerken, dichterbij het werk gaan wonen betekend minder file.
xjs678qr zegt
@petitelima: er is niets mis met een wagen die stil staat. Het is vaak zelfs mooier om naar te kijken dan de betonblokken of paaltjes die er nu voor in de plaats komen…
Rick-dos zegt
Nouououou…..Ik kwam er laatst achter dat er zoiets als Sixt share is. Uit nieuwsgierigheid mij aangemeld en ook eens gebruikt. Het zijn allemaal elektrische auto’s. Van een Jaguar tot een VW Up. In je app zie je welke auto in de buurt staat, meestal niet eens zo gek ver, je loopt naar de auto, middels de app maak je de auto open en je kunt rijden. Je kunt ‘m binnen een bepaald gebied overal parkeren. Vond het wel een goed concept en volgens mij is het ook wel populair.
Share fietsen en scooters zijn hier in Den Haag maar ook in Rotterdam en Amsterdam ontzettend populair. Tenminste ik zie ze echt overal rijden en meerdere bedrijven bieden het aan. Ook voor de scooters heb ik me aangemeld. Nu ben ik geen constante gebruiker maar op z’n tijd is het heel handig.
Men moet gewoon flexibeler gaan denken ipv vaste kaders. Denk ook dat er een generatie komt die niet beter zal weten. Je merkt nu al dat veel jongeren het nut van het bezitten van een auto niet zien.
karhengst zegt
ik denk dat ze het nut wel zien maar andere prioriteiten hebben. Zeker bij de huidige kosten van mobiliteit, wonen en recentelijk ook nog eens energie.
computerfreak zegt
Ik werk eens per week op kantoor en gebruik dan de Renault Zoe deel auto die in de straat staat. Altijd schoon en opgeladen. Hoeft nooit naar de garage, hoef de auto nooit te poetsen en hoef niet te betalen voor een parkeervergunning. Kost €35 voor 12 uur lang huren met 60 kilometer, daar rij ik zelf geen vergelijkbare auto voor. En ik draag ook nog eens niet bij aan het probleem dat de hele wijk hier vol auto’s staat, waardoor de kinderen niet meer kunnen/durven spelen.
Ben zelf welzeker een tevreden gebruiker. Plezierritjes doe ik in de Alpen met een gehuurde BMW M2 of Alpine A110.
stekkerkoning zegt
Hier kan ik me heel erg in vinden. Rijd je niet dagelijks met de auto naar het werk, dan is een eigen auto gewoon overbodig en kan per keer worden bepaald wat qua vervoer het beste uitkomt.
Als stadsbewoner kan ik prima uit de voeten met deelauto’s voor kort gebruik in de stad en wat langer gebruik (enige uren tot enige dagen) daarbuiten. Voor vakantie of andere trips waarbij de kilometers rap oplopen valt te huren. Uiteraard in alle gevallen elektrisch. En ja, ook daar zit genoeg tussen wat voor veel vertier zorgt. Ik noem een BMW i3, Jaguar i-Pace en Tesla Model 3.
w0o0dy zegt
Voor mensen die zelden een auto nodig hebben of voor mensen die soms een tweede auto nodig hebben is een deelauto best bruikbaar. Maar zijn mensen bereid afscheid te nemen van een auto die ze al hebben? Nee natuurlijk niet. Dus alleen als mensen hun tweede auto (of 3e?) gaan vervangen door een deelauto IPV een andere te kopen kom je ergens. In grote steden zal dat beter werken dan erbuiten vanwege de dure en schaarse parkeerplaatsen/vergunningen. Buiten de Randstad ligt dat echt anders.
mout zegt
Ik gebruik een deelauto als ik aan mijn eigen auto aan het klussen ben, bijvoorbeeld. Of een enkele keer als we een tweede auto nodig hebben.
Sterker: Je kunt mijn unieke verlengde Volvo 245 Transfer als deelauto huren: https://www.snappcar.nl/auto-huren/auto/volvo-245/10c9c18d-bab7-45f1-966f-953a62374dc7?searchId=2125fd1d-056c-4393-bda9-2e3d26a38b70&searchSessionId=15a947e2-036e-49b5-8ffd-19075800cbf2
Flatsix zegt
@mout: Hoi Karel. Bijzondere auto wel! Nice! Als ik in de buurt zou wonen zou ik deze zeker een keer huren van je! Hoe doe je dat trouwens met de verzekering van de auto? Bij verhuur aan derden?
mout zegt
Hoi Flatsix,
de verzekering is de reden om het bij een bedrijf als snappcar te doen: Snappcar heeft een contract met een verzekeraar, dat ongeveer werkt zoals bij reguliere verhuur. Je bent als huurder (en dus als verhuurder) verzekerd gedurende de opgegeven uren van verhuur.
Dus mijn eigen risico / schadevrije jaren staan niet op het spel, en verzekering is wel goed geregeld.
ghost zegt
Een deelfiets, in de tijd dat ik in Amsterdam werkte, had ik er een abonnement op van de NS. Dat kostte €0,01 per jaar plus het gebruik als je er 1 gebruikte. Inmiddels ben ik mijn account en gegevens ervan kwijt maar NS schrijft nog steeds elk jaar een cent af. Ik zal dan ook wel tot die groep van gebruikers van een deelfiets horen maar ik verplaats mij er dus nooit mee. Mooi verkapte cijfers op die manier.
mpgc zegt
Ik vind een eigen auto een luxe en een teken van welvaart dat me zeer veel waard is. Werken aan een duurzame toekomst is belangrijk en noodzakelijk. Dat dat ook aanpassingen ( electrische auto’s, hogere belastingen, hogere energierekenig enz) vergt begrijp ik en accepteer ik. Maar zolang milieuvoorvechters en overheden bij hun plannen de behoeften van de burger helemaal negeren zal het heel moeilijk worden om een groot draagvlak te creëren.
pindakoning zegt
Deelscooters vind ik ideaal, waar ik vroeger de metro pakte. Of dat dan vooruitgang is voor een stad.. ik denk het niet