De FIA heeft een uitspraak gedaan waar Red Bull niet blij van wordt en Mercedes dominant blijft. Dus wij zijn ook niet al te blij.
Het is voor Formule 1-fans een lastige periode de afgelopen 10 jaar, met de laatste 7 in het bijzonder. Je zet de televisie aan en uiteindelijk wint Vettel of een Mercedes. Het zag er dit seizoen naar uit dat Mercedes eindelijk concurrentie kreeg van Red Bull.
Met Max Verstappen achter het stuurwiel is de Red Bull RB16B van dit seizoen absoluut gewaagd aan de W12 van Mercedes. Althans, waarschijnlijk is het ‘was’. Dat de snelheid van Mercedes zorgen baart, is bekend. Red Bull (en andere teams) hebben vraagtekens bij de snelheid en hun zorgen geuit bij de FIA. Deze heeft een uitspraak gedaan.
Niet blij
En het is een uitspraak waar je als Nederlandse autosportfan niet al te blij van wordt. De Mercedes is namelijk volkomen legaal. Het was duidelijk te zien dat de Mercedes bizar snel is geworden sinds hun laatste update. Op de rechte stukken werden enorm hoge snelheden gehaald, terwijl de vleugel maximaal staat. Dit betekent dat Mercedes de snelste in de bochten en op het rechte stuk zal zijn. Dan is het vrij makkelijk races te winnen/
Aan Motorsport Magazin laat Helmut Marko dat weten. Tevens deelt de Oostenrijkse oud-teamggenoot van Gijs van Lennep mee dat ze het zullen moeten accepteren. Daar heeft hij een punt, want het hoort bij de sport.
Geen protest tegen dominant Mercedes
Overigens heeft Helmut Marko en Red Bull niet geprotesteerd tegen de motor van Mercedes. Het was een vraagstuk waar hij duidelijkheid over wilde hebben. Dat is net zoiets als vragen aan je vriendin of je beter bent dan haar ex onder de lakens. Als ze ook maar twee tienden van een seconde moet nadenken, wil je het eigenlijk niet horen.
Er zitten een paar banen aan te komen waar motorvermogen enorm belangrijk is. In Austin (Circuit of the Americas) is het van levensbelang en op Abu Dhabi eveneens. Wellicht vond Mercedes dat de grap nu wel gemaakt is en gaan ze nu eventjes echt volgas.
Via: motorsport-magazin.
Johanneke zegt
Wat wel zo is eh, Mercedes heeft het meeste last gehad van iedereen van de nieuwe regels voor dit seizoen. Moesten dingen aan de vloer veranderd worden dacht ik. Dus misschien hebben ze 2/3e seizoen nodig gehad om dit op te lossen.
Hoe dan ook, ik ben bang voor een 1-2 in Austin, en als dat gebeurt weet je dat het in principe over en uit is voor Max.
Edge zegt
Nee joh. Na Austin zijn er nog vijf races te gaan. Twee zijn traditionele Red Bull-banen, twee zijn Mercedes-banen en eentje is om het even. Zelfs met een 1-2 in Austin voor Mercedes en Verstappen op P3 is het gat maar vier punten tussen de twee kemphanen, dus het kan echt nog alle kanten opvallen.
Daarbij moet je ook niet onderschatten hoe sterk Verstappen op Austin is. Sinds hij meedoet in de F1 is hij daar achtereenvolgens vierde (in een Toro Rosso), DNF (Versnellingsbak kaput), vierde, tweede en derde geworden. En dat waren dan de jaren waarin zijn auto significant minder dan de Mercedes was. Nu de auto’s zo aan elkaar gewaagd zijn, valt niet uit te sluiten dat hij daar ook ijzersterk is.
berlinetta zegt
Vergeet niet dat Mexico en Brazilië nog komen. Dat zijn banen waar Red Bull vaak sterk is. Ik denk dat het spannend blijft tot de laatste race.
boriske zegt
Tja, anderen hebben al 8 jaar last van de nieuwe regels.
Edge zegt
Voor mij komt dit over als ‘de dood of de gladiolen’ van Mercedes. Liever met wat meer risico falen dan alles binnen de marges kleuren en roemloos moeten toezien hoe Verstappen vijf van de resterende zeven wedstrijden wint. En dus schroeven ze de brandstofmotor wat op. Bottas werd in Italië en Rusland als proefkonijn gebruikt, en nu Mercedes weet waar de limiet ligt gaan ze daar met Hamilton precies op zitten.
Ik sluit daarom niet uit dat Mercedes nog een tweede motorstraf voor Hamilton gaat incasseren. Het pijnpunt qua betrouwbaarheid lijkt vooralsnog de verbrandingsmotor te zijn, en we hebben in Turkije gezien hoeveel sneller de Mercedessen waren. Die 10 plaatsen zijn zo goedgemaakt. Ik zet mijn geld zelf op Mexico.
bernoulli zegt
Gelukkig blijft het mensenwerk.
Prima toch als alles klopt. Moet Red Bull weer aan de bak.
ghini zegt
@bernoulli: en Honda..
boriske zegt
Honda mag geen updates meer uitvoeren he, het zal van Red Bull zelf afhangen vrees ik. Maar ik hoop dat Ferrari in Mexico en Brazilie een rol van betekenis kan spelen. Dat zijn 2 circuits waar de Honda een pak beter presteerde door het hoogteverschil door hun elektrische gedeelte dat beter is en dat is nu net waar Ferrari grote stappen gezet heeft. Dus duimen dat ze tussen de red bull(s) en mercedessen kunnen komen.
mark997gt3 zegt
Blijft een bizarre prestatie dan na zoveel jaren niemand de motor van Mercedes weet te evenaren. Langste dominantie in geschiedenis van de sport. Denk dat Max uiteindelijk aan kortste eind gaat trekken. Enige manier waarop Max WK kan worden is Schumacher style!
berlinetta zegt
Het is inderdaad zeer knap wat Mercedes heeft laten zien, maar komt die dominantie niet ook deels doordat er jarenlang een engine freeze was en het voor de andere teams vrijwel onmogelijk was om aan te haken?
mashell zegt
Een keer Mazepin die Hamilton eraf veegt achter een safetycar en een keer een lekke band voor Hamilton en Max ook wordt gewoon kampioen. Een beetje geluk moet je wel hebben.
Maar dat anderen nog altijd niet helzelfde kunnen is wel vreemd, normaal gesproken kruipt iets met zulke behoorlijk vaste regels wel naar elkaar toe.
boriske zegt
Je bedoelt Senna style? Of Prost style? Of Briatore style?
Oh wacht, je hebt een bias.
917 Porsche + Audi zegt
Of Senna style, 1990 Japan.
flatsix010 zegt
Hopelijk blijft het gewoon spannend. Wie er uiteindelijke wint maakt me niet zo veel uit. Het seizoen wordt er niet minder op en Max krijgt zijn titel echt wel een keer.
HZW zegt
Dat wordt alleen maar moeilijker voor Max, om wereldkampioen te worden.
Nu heeft hij nog voordeel van zijn snelle auto, met een kans om wereldkampioen te worden.
Maar met de nieuwe auto’s valt er veel minder voordeel uit het auto ontwerp te halen, en zulle alle auto’s veel meer aan elkaar gewaagt zijn, met veel meer potentiële race winnaars als gevolg.
Red Bull en Honda hebben alles ingezet om dit jaar kampioen te worden, wat waarschijnlijk toch weer niet gaat lukken.
Volgend jaar kan het zomaar het jaar van de Mercedes aangedreven teams worden.
Misschien komen de Red Bull’s in 2022 niet eens meer in de buurt van het Podium.
maussieknip zegt
Misschien zou er toch veel beter onderzocht moeten worden of Mercedes (volgens de geruchten) niet gewoon echt de FIA in zijn broekzak heeft en wordt er daarom groen licht voor snellere Mercedessen gegeven
chrisvis zegt
@maussieknip: 10 jaar geleden werdt hetzelfde gezegd over Ferrari en kijk wat die een paar jaar geleden voorhadden. Als zoiets zou uitkomen(en vroeg of laat gebeurt dat wel) dan schiet de Fia zichzelf wel in de voet en kunnen ze wel stoppen met de F1…
maussieknip zegt
@chrisvis: er is gewoon teveel geld mee gemoeid waardoor dat nooit uit zal komen.
chrisvis zegt
@maussieknip: dat ze bij de Fia bereidt zijn om het stilzwijgend op te lossen daar kan ik nog inkomen(ook zoals Ferrari met de fuel flowmeter die omzeilt werdt). Maar totaal niets doen terwijl een bepaalde partij illegaal bezig is, dat gaan ze echt niet aan hun voorbij laten gaan…
Dutchdriftking zegt
Kortom, we hebben veel geluk en wellicht smerige acties nodig om Lewis geen wereldkampioen te laten worden. Jammer, want feitelijk heeft Max nog 50 punten tegoed.
bernoulli zegt
Welke? 26 van Baku. Silverstone (DNF) en Hongarije (P9) waren amper begonnen toen hij eraf lag.
por100 zegt
Als jij niets voor silverstone rekent dan wordt het lastig praten ja, en in hongarije zou max rustig nog 12 punten pakken en misschien wel meer. Wat mij betreft had max in silverstone kunnen winnen of sowieso tweede kunnen worden en in hongarije makkelijk 4e. Dan heb je het met baku erbij over minimaal 56 punten. Maar toegegeven, dan had lewis zich in Baku niet verremd en had ook lewis 15 punten meer gehad.
Enige fout die max in mijn ogen heeft gemaakt was monza. Behalve slecht starten en te opgefokt reageren op de eerste keer verkeerde pitstop en hij probeert lewis overhaast in te halen, terwijl hij had kunnen weten dat na bocht 1 hij lewis op koude banden vanuit de slipstream kon pakken. Dan had hij (gezien het moeilijke inhalen in monza) nog 1 of 2 puntjes op lewis uitgelopen.
bernoulli zegt
In ander nieuws:
https://www.formule1.nl/nieuws/wolff-sluit-nieuwe-motorwissel-voor-hamilton-niet-uit/
realhustler zegt
Ik begrijp dat het goedkoper moet maar ik vind die engine freeze echt niet verstandig. Het risico is dat volgend jaar team x de snelste is en oppermachtig en dat niemand in de buurt komt tot de volgende motor formule. Ontwikkelen is gewoon nodig om het spannend te maken. Red Bull is alleen maar zo goed nu door ontwikkelen en wijzigingen in de regelgeving. Het heeft lang geduurd want Mercedes had een enorme voorsprong en ontwikkelen werd al steeds lastiger.
HZW zegt
Mercedes heeft het hele jaar lopen zandbaggen en nu het er om gaat spannen hebben ze de zandzakken uit de auto’s gehaald.
Hamilton zal wel weer de voor laatste race Kampioen worden.
ghini zegt
Derde en laatste sprintrace wordt gehouden in Brazilië. Dat is toch een Red Bull baan? Die paar punten zouden net het verschil kunnen maken..
HZW zegt
Mercedes is steeds vaker ook snel op de zo genoemde Red Bull banen.
AMG zegt
Goed nieuws
harrie zegt
Volgens mij weet Red Bull wel ongeveer welk truukje Mercedes uithaalt. Er gaan geruchten over een slimmigheidje met de lucht temp sensor waardoor ze koelere lucht kunnen gebruiken dan volgens de letter van de reglementen mag. Grijs gebied dus.
Wat doe je dan, je vraagt de FIA om opheldering.
Illegaal? Mooi.
Legaal? Kopiëren, ook goed. Ontwerp aanpassing van de intake ligt al op de plank waarschijnlijk.
ghini zegt
@harrie: dit is idd wel hoe F1 werkt tegenwoordig.. Hopen dat RB dan idd al eea klaar heeft liggen en getest.. Zou mooie grap zijn!
quincy zegt
Maar zal dat dan niet weer een motor wissel met zich meebrengen. Of valt dit onderdeel daar buiten?
Ik vond de theorie van iemand hierboven ook wel interessant, dat Mercedes gewoon aan het kijken zijn hoever ze die motor kunnen open draaien zonder dat die na 1 race is afgeschreven.