Er gaat een hele hoop veranderen!
De topsport der topsport in de categorie autoracen is en blijft Formule 1. Elk weekend zitten miljoenen fans aan de buis gekluisterd om spectaculaire races te zien. Om de sport echter zijn sjeu te laten behouden, moeten er veranderingen plaatsvinden. Dat zijn vaak kleine regeltjes die de FIA in werking zet bij elk nieuw seizoen. Nu is er iets anders aan de hand. In 2021 gaat de sport compleet op de schop. De FIA heeft net bekend gemaakt wat alle veranderingen zullen zijn.
Kostenlimiet
Er is geen één team op de grid waar geld een daadwerkelijk probleem is. Wat wél kan uitmaken is het verschil in hoeveel een team te besteden heeft. Reken maar dat er bij Mercedes meer geld stroomt dan bij Williams. Dat is één van de redenen dat de auto’s van Mercedes beter presteren dan de rest van het veld, om het even simpel te zeggen. Dat is één van de dingen die gaat veranderen. Er komt een limiet van hoeveel geld er uitgegeven mag worden tijdens een F1-seizoen. De limiet die momenteel gehanteerd wordt is 175 miljoen dollar. Zo gaat het niet meer om wie het meeste geld uitgeeft, maar om wie zijn geld het slimst verdeelt. Dit is voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 1 dat er een geldlimiet wordt gehanteerd. Ook betekent het dus dat kleine(re) teams meer kans hebben om podia te scoren. Meer dan ooit wordt belangrijk wie er rijdt en hoe goed diegene is, want de winnaar rijdt in een auto die op papier even veel geld heeft gekost als de rest van de bestuurders.
De nieuwe auto
Ook wordt een nieuwe auto gepresenteerd, eentje die de nieuwe reguleringen in beeld brengt. Wat in eerste instantie opvalt is het nieuwe lijnenspel, waar rondingen een grote(re) rol spelen. Ook lijkt de auto iets simpeler, volgens de F1 is vooral de voorspoiler versimpeld, de achterspoiler vergroot (DRS blijft) en de aerodynamica wordt overal verbeterd. Dat laatste heeft één hoofddoel: bestuurders moeten weer elkaar kunnen inhalen op de baan. Kort gezegd is er bij de huidige auto’s sprake van downforce-verlies (zo’n 40 procent) wanneer één auto achter de andere auto aanrijdt. De auto van 2021 heeft de aerodynamica om dit verlies te beperken tot 5 à 10 procent. Dit zorgt ervoor dat de auto’s dichterbij elkaar kunnen komen, zonder dat de achtervolgende partij in het nadeel komt. Zo gebeuren inhaalacties ook buiten de DRS-zones, waar de achtervolgende partij momenteel de grootste kans op voordeel heeft. Maar, zoals gezegd: DRS (Drag Reduction System) blijft een rol spelen in het nieuwe seizoen.
Verder krijgt de 2021-bolide de eerder voorgestelde 18-inch velgen met dunnere banden. Ook al eerder in beeld gebrachte LED-informatiepanelen worden ingevoerd, waarmee informatie over de auto en bestuurder op de wielen geprojecteerd kunnen worden. Samengevat in F1-taal:
In short, this is the kind of car kids will want posters of on their bedroom walls.
De raceweekenden en tussentijdse veranderingen
Momenteel kan een auto tijdens een raceweekend vrij prominent veranderd worden. Ook dat moet veranderen, want het zorgt ervoor dat vooral de topteams veel veranderingen doorvoeren. Uiteraard is dit nu ook uitkijken door de kostenlimiet, maar ook andere beperkingen spelen een rol. Zo bestaat het weekend nog steeds uit vrije training 1, 2 en 3, maar vanaf 2021 wordt VT3 cruciaal. Alle veranderingen die worden doorgevoerd voor VT3 zijn definitief voor de echte race: dat is bij deze de zogeheten parc ferme-status. Zo wordt de laatste vrije training een representatie van hoe de race gereden gaat worden en is het dan vooral de tijden en het oefenen voor de coureur die een rol spelen. Maar van de auto moeten de teams dan afblijven.
Sowieso wordt de tijd dat een team mag doorbrengen in een windtunnel verminderd. Daar zit al een limiet op, maar die wordt nog strakker aangetrokken. Ook hier is de reden dat teams minder moeten pielen met de auto en meer moeten gaan racen. Een laatste verandering is dat elk team verplicht wordt om jaarlijks tijdens twee vrije trainingen een ‘nieuwe’ coureur achter het stuur te zetten. De regels zijn dat de coureur in kwestie twee of minder GP’s heeft gereden. Zo kan ook jong talent in een echte renstal een podium krijgen en laten zien wat hij/zij kan, alvorens hij/zij wellicht een zonnige F1-carrière tegemoet rijdt.
Al deze regels gaan dus vanaf 2021 van kracht. Dit is unaniem besloten door de federaties in kwestie. Wat je hier ziet, is de toekomst. F1 moet de top van de autosport zijn en blijven, met hagelnieuwe technieken om hen daarbij te helpen.
Ben benieuwd! Maar vooral: wat ziet het er mooi uit!
@stfu: zekers eindelijk worden F1 auto s weer mooi!
@sonnybonds: ik vind het net een speelgoed-auto, ze hadden de velgen kleiner moeten laten
@theblazerunner: Dit is ook een render. In het echt zien ze er weer anders uit
Dit is nog al wat.
In principe vind ik de regels wel goed. Meer downforce voor de auto’s die dicht achter voorgaande auto’s rijden, roep ik al jaren. Inhalen moet niet makkelijk worden, maar het moet mogelijk zijn om gevechten op het circuit te kunnen hebben (wat nu meer neerkomt op dat je je banden veneukt).
De kostenlimiet en het verbod op windtunneltesten…. dat gaat lastig worden. Ik gok dat er veel dingen worden geoutsourced en ‘goedkoop’ worden ingekocht. –> MB F1 die voor 1 euro consultants inhuurt. En waar die consultants toevallig heel veel weten van de aero van een paar aan elkaar geschroefde onderdelen.
Anyway, als die allemaal goed gaat, wordt F1 2021 iig interessant.
Als je fan bent van 1 rijder die nu bij de top hoort…. dan heb je kan dat 2021 een moeilijk jaar wordt.
@gregorius: Ik zou wel graag DRS zien verdwijnen. Je kunt met de nieuwe regels al achter je voorganger rijden, dan zou een Slipstream al genoeg moeten zijn
@dunhozzie: als dat inderdaad goed werkt kan DRS overbodig worden.
Hmm, Ferrari rood, wát een verrassing…!
@ukbob: Is geen Ferrari rood…
@karaya: zelfs Ferrari rood is niet altijd dezelfde kleur rood. Voor het raceteam zijn er naar mijn weten 2 kleuren, Rosso Corsa en Rosso Scuderia. Voor straatauto’s zijn er nog veel meer.
@vroaaaaaaaaaar: Oorspronkelijk is het een kleur die naar bordeaux rood neigt.
Zie de oude racewagens.
@ukbob: ja ze kunnen de auto moeilijk in het zwart tentoonstellen of niet soms?
@sollie1984: Ferrari International Assistance oid
@drsjeroen: nee meen je niet joh! Echt waar?
@sollie1984: Niet zo happen…
Nog steeds v6 en DRS, dus nog steeds niks aan…
Dit lijkt me een grote verbetering, ben echter nog sceptisch over het budget plafond met het oog op handhaving. Plus hoe doen ze dat met het team wat een motor ontwikkeld en een team dat diezelfde motor koopt? Enfin, razend benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Die 18inch velgen vind ik nog wat onwennig, maar dat was ook het geval met de Halo, en daar ben ik ook snel aan gewend.
Ik moet zeggen: het ziet er netjes uit!
$175m per seizoen. Da’s een kalenderjaar? Of mag er in de winter nog naar hartelust $100m extra in R&D worden gestoken?
@phaeton: 175m in de ontwikkeling van de auto. Klaar. Of je dat nou voor, tijdens of na het seizoen wil uitgeven.
De wagen ziet er wel echt goed uit! Alleen dat spoiler ding boven de voorwielen verpest het wat. Formule 1 auto’s moet de wielen geheel open en vrij hebben.
Ja, ben zeer benieuwd hoe het gaat uitpakken.
@viezefreddyw: Daar komen de knipperlichten op..
@viezefreddyw: Dat is cruciaal om de onrustige luchtstroom (wake) die van de draaiende wielen komt wat te temperen. Zonder die dingen komen ze niet aan de doelstelling omtrent het beter kunnen volgen.
Kort gezegd: F1 wordt IndyCar.
@jaapiyo: is goed of fout?
@stfu: beide.
@jaapiyo: Laat de F1 nou net overgenomen zijn door een amerikaan.
Leuk zo’n render maar F1 is natuurlijk nou juist de klasse waarin niet met standaard techniek racet worden maar waar de teams hun eigen auto ontwikkelen en bouwen. Het zal er dus wel ietsjes anders uit gaan zien.
Action hoofdsponsor in 2021, zozo
Jammer van die kostenlimiet. Moeten er honderden mensen weg bij Ferrari en Mercedes? Ze geven daar nu 2 tot 3x zoveel uit… F1 hoort het uiterste qua haalbare techniek te zijn, dat kost gewoon veel geld, en de windtunnel hoort daar ook bij. Raceklasse met gelijkwaardige wagens zijn er al meer dan genoeg…. Voor een autofabrikant lijkt me het ook een stuk minder interessant dan.
@trustmeiamanengineer: honderden is ook wat overdreven, zegt een engineer….
@emping: Ben een ingenieur ja, geen HR manager. Maar Mercedes heeft ruim 600 man rondlopen, moeten ook van die 175 miljoen betaald worden. Even ter info, afgelopen jaar was hun budget 484miljoen Euro. Zit marketing etc ook bij natuurlijk, maar toch.
@trustmeiamanengineer: En een beetje Mercedes engineer komt z’n bed niet uit voor 1.5x modaal. Het eerder geopperde gesjoemel met loon – zoals b.v. Ferrari al jaren doet (‘het is een eer; dus niet zeuren over je minimum loon !’), zal wel geadresseerd moten worden vermoed ik; waarbij er duidelijk marktconform betaald zal moeten worden, anders worden de ‘werknemers’ van de F1 teams de dupe ….
@dawwg: of het wordt juist veel erger.
@dawwg: Ik heb gelezen dat die 175 miljoen alleen voor de ontwikkeling van de auto is. Lonen vallen hier niet onder.
@berlinetta: alleen lonen van rijders en top 3 bobo’s niet, de rest wel.
@trustmeiamanengineer: in een ander bericht zeiden ze dat t 175 Mio is voor de auto, ex marketing, ex coureurs, ex nog wat personeelskosten (top 3)
@trustmeiamanengineer: mercedes F1 heeft 1500 man. Ferrari 1000. Red Bull/Mclaren ~600-750.
Kleine teams ~400.
@trustmeiamanengineer: en inclusief lonen rijders en top bobo’s en die vallen in 2021 weer buiten die 175 miljoen.
@trustmeiamanengineer: het uiterste qua slimheid van de teamleden maar niet het uiterste qua “we gooien er nog een paar miljoen tegenaan, als we er 20 extra ingenieurs opzetten is er vast wel één met een goed idee”. Het is een sport en het moet wel sportief blijven.
Teams van grote concerns (RedBull-Honda Mercedes Ferrari) kunnen natuurlijk een hoop ontwikkelingswerk binnen het concern en buiten het team om verrichten. Dat zie je niet terug op de balans van het team.
Die limiet lijkt mij een wassen neus.
@karaya: hoe zie je dat voor je dan?
Dat ze de velgen niet wat realistischer kon ontwerpen op dit model……
@nico111: ALs je de tekst leest, lees je dat dat panelen zijn. Waarop informatie komt te staan.
@nico111: Slechte fotosoep inderdaad; ziet eruit alsof het met een gratis Smartphone app gemaakt is :(
Ze hadden van mij die elektrische rommel er af mogen gooien en die verplichte V6 stofzuiger mag wat mij betreft ook bij het vuil.
@karaya: ja over een paar jaar gewoon terug naar v10
@theblazerunner: Laat de fabrikant vrij waar het de configuratie betreft.
Maximum inhoud instellen en een gelimiteerd toerental om de kosten te drukken.
Zou het leuk vinden wanneer DRS omgekeerd gebruikt zou worden. Geldend totdat je binnen een seconde van je voorganger komt, hierdoor gaten makkelijker dicht rijdt en je dan met de verbeterde aero in kan halen.
@foramen: hoed af! Geweldig mooi omgedacht!
Auto ziet er echt super uit!!
Nu nog de verplichting dat er een spin off van het blok minimaal bij 10.000 straatauto’s ingebouwd wordt.
Doe mij maar een Octavia V6 aub ?. VAG stappen jullie even mee in de F1 aub?
@tjorque: en dan sta je om
De 1500 km een ander blok tr plaatsen
@gjvp: twee jaar garantie ?
En dan 3e jaar 80% in waarde verlies.
Goedkope tweedehandsjes!!!
De velgen zijn er wel prachtig op gesoept ?
Ik blijf een F1 mooier vinden met de 13” (?) velgen.
Grotere velgen ivm het verkleinen van de afstand tot straatautos? Of een andere reden?
@wouterjeuring: Ja de connectie met de straatauto’s miste. En zowel sponsors van velgen als pirelli wilde moderner ogende wielen.
Niet verkeerd. Ben heel benieuwd naar de mazen in de wet die teams gaan opzoeken.
Hmm nog steeds geen woord gesproken over wat voor motor er in deze wagens gaat komen… zou een 4 cylinder (met Hybirde) mogelijk kunnen zijn? Al hoop natuurlijk gewoon weer op de V10’s!
@rikv99: motor wordt exact zelfde V6 hybrid als nu gebruikt. Als ik het originele filmpje van F1 mag geloven.
Lonen zou men ook mogen doen meetellen. Wil je bv EN Hamilton EN verstappen heb je minder budget voor je wagen…
@kevin_cooman: Denk niet dat dat gaat werken. Geen enkele topcoureur wil in een mindere auto stappen.
@berlinetta: precies; als MB 3 jaar geleden tegen Lewis had gezegd: we hebben je nu iets van 50 mio betaald, de volgende jaren betalen we je nog maar 3 mio per jaar; we laten Bottas zitten en je kan je races winnen en kampioen worden. Dan had Lewis nog altijd voor MB gereden en hadden ze misschien nog wel 100 mio bespaard.
Beetje het idee van Williams vroeger: hadden de beste auto en betaalden coureurs zeker niet het meeste van het veld. De beste coureurs; die liever kampioen willen worden dan NOG eens 10 mio bijschrijven; die zullen voor je komen racen.
Dom dat ze het niet een jaar hebben uitgesteld zoals Red Bull en Mercedes opperden.
Nu gaat de budget cap pas in als de nieuwe auto’s al ontwikkeld zijn, dus de grote kapitaalkrachtige teams rammen hun budget komend jaar waarschijnlijk nog ff flink omhoog.
De topteams blijven de voorsprong behouden, enkel het middenveld zal opgeschud worden. En Williams erachteraan.
@harrie: Uiteraard rammen ze dit jaar en volgend jaar flink wat geld in de ontwikkeling voor 2021. Wat een klantenteam dan uitgeeft aan jouw motor, kun jij dan weer uitgeven aan motor upgrades. Zo blijft dat gedeelte van de koek gelijk. Salarissen telt niet helemaal… Uitgaven waarschijnlijk laag, omdat via via de salarissen worden betaald uit de hogere sponsorinkomsten.
Geen slechte plannen. En een hele, hele mooie auto!
Tssss, dunnere banden?
Ik neem aan dat banden met een lage wang bedoeld worden.
Grotere namen zoals mercedess kan geen slechte reputatie permitteren. Nu begrijp ik waarom ze willen stoppen.
Geen NA V12!? Boooeeehh
DRS had er best af gemogen…
175m? Daar kun je net Hamilton van betalen :p
Die neus is wel al 20x beter op dit ontwerp. Grote velgen is wel ff wennen. Maar over het algemeen mooie wagen
Toen ik las dat er een geldlimiet zou komen dacht ik meteen aan of er gesjoemeld kan worden.
Ziet er op zich wel ok uit.. Ik vind het alleen jammer dat ze weer zwaarder worden en zo te zien ook niet echt korter (de wielbasis is nu vooral veel te groot).. Afwachten maar of ze hiermee echt veel beter achter elkaar aan kunnen rijden en dus weer beter echt racen, dat is het belangrijkste doel van deze wijzigingen.. We gaan het wel zien in 2021.. Duurt nog even, eerst komt 2020 nog met bijna geen wijzigingen..
De kleinere teams zouden maar wat blij zijn met een budget van 175M excl. salarissen, die hebben veel kleinere budgetten, ik denk eerder 40-50M incl. salarissen, dus dat budget is alleen voor de grotere teams en die kunnen daarmee sjoemelen zodat er niet veel zal veranderen.