Met de twee Z’s, van slaapverwekkend.
Zomaar keihard autonieuws op de zondagmiddag, dat zie je ook niet elke week. Doch Volkswagen heeft aan de vooravond van Auto Shanghai het doek afgetrokken van de ID ROOMZZ, een nieuw concept voor een SUV die rijdt op stroom. De ROOMZZ is de volgende loot aan Volkswagens ID-boom die binnen nu en enkele jaren de wereld over moet nemen.
De ROOMZZ is een zevenzitter met een open keuken inrichting. Het idee is dat de voorstoelen gedraaid kunnen worden in de richting van de passagiers, om gezellig met elkaar te kunnen keuvelen terwijl de auto autonoom verder rijdt. Maar goed, daar echte autonome auto’s nog mijlenver verwijderd zijn van marktintroductie, nemen we dat maar met een korreltje zout. Sowieso is het interieur vrij conceptesque, mede door het gebruik door nieuwerwetse (herbruikbare) materialen als de AppleSkin™-bekleding van de stoelen.
Desalniettemin zullen we de ROOMZZ met een wat minder hip interieur vast op enig moment terugzien als een traditionele 7-zits SUV op stroom. De auto staat op het MEB-platform en is voorzien van een 82 kWh accu. De power wordt via alle vier de wielen (jawel, 4motion) overgebracht op het asfalt. Qua prestaties moet dat goed zijn voor een vlotte nul-naar-honderd in 6,6 seconden en een begrensde topsnelheid van 180 km/u.
Volkswagen noemt zelf een NEDC-actieradius van 475 kilometer en een WLTP-actieradius van 450 kilometer. Wat dat betekent voor de realistische actieradius, zullen we even moeten afwachten totdat de EPA cijfers bekend maken. Oh no he didn’t!
kobus1967 zegt
De auto die Mitsubishi al lang had moeten hebben door de PHEV om te vormen tot EV.
evdw zegt
Wederom niet echt een Tesla killer, en dit al op papier. De praktijk zal nog slechter zijn.
Het lijkt toch lastiger dan dat de grote automerken roepen.
gandini zegt
Nee joh, die ZZ is gewoon het geluid van de elektromotor.
Robert zegt
@gandini: op elk wiel een kartonnetje met een wasknijper tussen de spaken; zo deden wij dat vroeger ook al op onze fiets…
gandini zegt
@RRRobert: Haha ja mooie tijd was dat.
baklava zegt
Hippe naam hoor LULZ
monsieurleloure zegt
Het is blijkbaar te moeilijk om een paar knappe foto’s van dat hok te maken.
av_diver zegt
Ik dacht bij de foto toch echt Citroën…
Ram-G-maN zegt
En alweer een SUVfe verschijning. Doe mij maar een mooie elektrische sedan. Dan heb je maar een iets ongemakkelijkere zitpositie door die accu skateboard. Aan de andere kant de baby boomers die dit kunnen betalen hebben liever een hoge instap dus marktvraag technisch gezien is dit een slimme zet.
richh zegt
@automotivedesigner: aan de andere kant: het is pas echt goed voor het milieu als die babyboomers in oudere en vooral onveilige auto’s gaan rijden.
Ram-G-maN zegt
@av_diver: Ik dacht zelf eerder aan Renault omdat ik van die Laurens van den Ackeresque-lijnen in zie.
Dutchdriftking zegt
Een Duitse Niro. Niet zo goed gelukt.
tenaci zegt
Stoelen die gedraaid kunnen worden. Al decennia lang een fijne feature op concepts, maar behalve in een camper heeft het niks te zoeken in een vervoermiddel. Maar hey, als het je niet lukt om je concept interessant te krijgen dan kun je het altijd toevoegen. Ziet er op shows puik uit, keuvelende bobo’s die met geschaarde knietjes doen alsof het comfortabel is.
lincoln zegt
@tenaci:
Olds en Buick hadden dat in 1973 ook ..
Waren barre tijden toen ..
BaRa zegt
@tenaci: ooit een first gen Renault Espace gezien? Fantastische feature.
tenaci zegt
@BaRa: jep, maar ook daarvoor geldt: als het geen camper is, dan heeft het geen zin. Immers, heb je wel eens iemand gebruik zien maken van die feature op een aire langs de peage?
leaper035t zegt
Moet ik nu aan de stekker of toch maar dieselen met m’n 30K privékilometers per jaar?
flutterby zegt
@leaper035t: als dat je enige eis is: stekker.
wimof zegt
@leaper035t: CNG.
johnwaters zegt
Hoera, nog een bruinkool gestookt vehikel erbij.
flutterby zegt
@johnwaters: dat is een keuze. Al ken ik geen energieleverancier die bruinkool stroom garandeerd..
911targa zegt
@flutterby: Als jij opteert voor groene stroom, zal een ander ogv zgn. “verdringing” bruinkool-elektriciteit moeten gebruiken.
willeme zegt
GIMME ALL YOUR LOVIN’!!!
Edge zegt
Ach, Volkswagen moet toch wat om actueel te blijven terwijl de concurrentie degelijke electrische auto’s in de showrooms zet
alfalfa zegt
VW Roomzzter?
toyotafortuner zegt
>uberhipster naam
>gewoon een e-crossover
Oh die paarse broeken van vandaag…
autodrome zegt
Tussen de tekeningen en het kleimodel heeft iemand een pijn met ‘spul’ staan roken want er is duidelijk iets misgegaan ridden.de 2 …
autodrome zegt
@autodrome: wederom speelt mijn android autocorrect mindgames met mij, u vergeet mij svp ..
evdw zegt
@autodrome: Tip: eerst even teruglezen voordat je op “plaats reactie” drukt.
utregcity zegt
Volkswagen is Roomzzer dan de Paus zeker?
pretje zegt
De stoelen hebben een hoog
“ ET phone home “ gehalte …..
Voor degene die t zien … it can t be unseen ….
ghost zegt
Blegh?
pramm zegt
Fraai, een 82 kWh batterij, een bizar front dus een dramatische ca waarde en toch volgens de verwachtingen van VW 100 km meer range dan een Tesla model s85. Netjes hoor, de marketing afdeling doet haar best!