Eindelijk, weer een nieuwe Tesla. Ook al is dit misschien niet de Tesla weer je op zat te wachten.
Er is altijd genoeg Tesla-nieuws, maar de laatste keer dat we echt over een nieuwe Tesla hebben geschreven is alweer lang geleden. Vandaag is er echter groot nieuws: Elon Musk presenteert de gloednieuwe Robotaxi a.k.a. de Cybercab.
De Tesla Robotaxi ziet er absoluut niet uit als een conventionele taxi. Want als Elon Musk aan één woord een hekel heeft dan is het wel ‘conventioneel’. In plaats van een sedan is de Robotaxi een coupé met vleugeldeuren. Aerodynamica was duidelijk een pre bij het ontwerpen. Daarbij kwamen de designers toevallig uit op bijna dezelfde vorm als de Volkswagen XL1.
De Tesla Robotaxi is bedoeld voor écht autonoom rijden, want in het interieur zit gewoon helemaal geen stuur. Degenen die een hekel hebben aan de minimalistische interieurs van tegenwoordig krijgen waarschijnlijk een hartverzakking bij het zien van het dashboard. Daar is letterlijk alleen een enorm scherm te vinden.
De Robotaxi heeft nog meer zaken niet, want naar een laadpoort kun je ook tevergeefs zoeken. Deze Tesla moet dus – inderdaad – draadloos kunnen laden. Dat is bij een autonome auto extra handig, want het laden kan dus de auto dus ook zelfstandig. Over de accu en de range wordt nog niks gezegd, maar met deze vorm moet de Robotaxi extreem efficiënt zijn.
De Robotaxi is niet alleen bedoeld voor taxibedrijven, het is de bedoeling dat je deze auto straks ook als consument kunt kopen. Elon Musk noemt zelfs alvast een indicatie van de prijs: 30.000 dollar.
Je voelt al wel aan dat deze Tesla Robotaxi nog toekomstmuziek is, zo zonder stuur en oplaadpoort. Toch belooft Elon Musk dat de auto in 2026 al in productie gaat. Al geeft hij zelf toe dat hij soms een beetje optimistisch is qua planning…
a_buis zegt
Puur als taxi, waarom niet. Ik zal de chauf niet missen. Als vervanging van openbaar vervoer ook: waarom niet? Liever dit dan in een volle bus/trein. Als vervoer in vrije tijd? No way, dan wil ik zelf sturen. Meestal dan. Behalve tijdens files of uren lang rechtdoor.
cdlop01 zegt
2 persoons, coupe = taxi?
Weer een hype.
Tesla moet asap met Model 2 komen, de betaalbare kleine Tesla, en opvolgers Y, S en X.
Flutterbear zegt
Waarom zouden ze? Elektrische auto’s verkopen niet echt super op het moment..
mashell zegt
Voor een concept car voor een Model 2 coupe niet slecht maar waarom die vleugeldeuren? Tesla heeft toch geen gekke gimmicks meer nodig zoals toen bij de Model X?
a_buis zegt
Voordelen verzinnen vleugeldeuren:
1. Geen vieze handen bij openen/sluiten (beestjes fobie, vooral in Azië schijnt)
2. Grote instap
3. Passagier opent niet zelf de deur op onveilige plek
4. Geen lakschade bij openzwaaien deur tegen andere auto (auto kiest zelf de ideale plek ipv een gehaaste idioot)
5. “Vet cool”, nou ja iedereen heeft het er weer over hè
kniesoor zegt
Een strikte tweezitter met vleugeldeuren als taxi. Kweenie, hoor . . .
mashell zegt
Met satijnen stoelbekleding… Steamy windows…
ericc zegt
Ok next!
Robert zegt
Als je eenmaal kennis hebt gemaakt met de doorsnee taxichauffeur in sommige van onze grote steden, dan is een autonoom rijdende en chauffeurloze taxi in eens helemaal geen slechte optie meer.
En nee, ik heb het niet alleen over hoofdstedelijke taxichauffeurs. Ook in de provincie rijden er gewetenloze bloedhonden rond, waarvoor ik mij als Arnhemmer diep schaam.
Dutchdriftking zegt
Ik neem aan dat de definitieve versie gewoon vier deuren krijgt? Een avondje de stad in met vier man, een uit eten met twee stelletjes zonder bob, ik zie zeker mogelijkheden. Maar dan wel als vierdeurs.
Flutterbear zegt
95% van de tijd zit er in een auto maar één persoon. Tweedeurs lijkt mij het meest logisch. Misschien kan je facetimen met het andere stelletje.
mashell zegt
Je gaat na uit eten met twee stelletjes altijd naar één adres voor de obligatorische groepsseks? Want als ze elk naar hun huis gaan zijn twee taxi’s natuurlijk efficiënter.
erik911 zegt
Tijdens een van m’n laatste taxiritten (rondom Barcelona, dus geen Uber) moest ik op de snelweg consequent de chauffeur wakker houden; die zat veel te lang achter het stuur. Sowieso is obligaat taxi-gesprekjes voeren een ramp. Dus ja, kom maar op met dit ding, Elona!