Eindelijk, weer een nieuwe Tesla. Ook al is dit misschien niet de Tesla weer je op zat te wachten.
Er is altijd genoeg Tesla-nieuws, maar de laatste keer dat we echt over een nieuwe Tesla hebben geschreven is alweer lang geleden. Vandaag is er echter groot nieuws: Elon Musk presenteert de gloednieuwe Robotaxi a.k.a. de Cybercab.
De Tesla Robotaxi ziet er absoluut niet uit als een conventionele taxi. Want als Elon Musk aan één woord een hekel heeft dan is het wel ‘conventioneel’. In plaats van een sedan is de Robotaxi een coupé met vleugeldeuren. Aerodynamica was duidelijk een pre bij het ontwerpen. Daarbij kwamen de designers toevallig uit op bijna dezelfde vorm als de Volkswagen XL1.
De Tesla Robotaxi is bedoeld voor écht autonoom rijden, want in het interieur zit gewoon helemaal geen stuur. Degenen die een hekel hebben aan de minimalistische interieurs van tegenwoordig krijgen waarschijnlijk een hartverzakking bij het zien van het dashboard. Daar is letterlijk alleen een enorm scherm te vinden.
De Robotaxi heeft nog meer zaken niet, want naar een laadpoort kun je ook tevergeefs zoeken. Deze Tesla moet dus – inderdaad – draadloos kunnen laden. Dat is bij een autonome auto extra handig, want het laden kan dus de auto dus ook zelfstandig. Over de accu en de range wordt nog niks gezegd, maar met deze vorm moet de Robotaxi extreem efficiënt zijn.
De Robotaxi is niet alleen bedoeld voor taxibedrijven, het is de bedoeling dat je deze auto straks ook als consument kunt kopen. Elon Musk noemt zelfs alvast een indicatie van de prijs: 30.000 dollar.
Je voelt al wel aan dat deze Tesla Robotaxi nog toekomstmuziek is, zo zonder stuur en oplaadpoort. Toch belooft Elon Musk dat de auto in 2026 al in productie gaat. Al geeft hij zelf toe dat hij soms een beetje optimistisch is qua planning…
a_buis zegt
Puur als taxi, waarom niet. Ik zal de chauf niet missen. Als vervanging van openbaar vervoer ook: waarom niet? Liever dit dan in een volle bus/trein. Als vervoer in vrije tijd? No way, dan wil ik zelf sturen. Meestal dan. Behalve tijdens files of uren lang rechtdoor.
audirs3 zegt
a_buis Als je ziet hoeveel mensen achter het stuur hun telefoon gebruiken, dan zie je dat er inderdaad een enorme markt is voor is. 99% van de ritten doet niemand echt voor de lol, maar is woon-werk, lange afstanden voor familiebezoek of vakantie, etc.
hotze zegt
Inderdaad, veel telefoongebruik, vandaar dat nog altijd veel snuiters van de weg af vliegen.
Zitten ze niet actief met de telefoon in de hand, dan leggen ze die op een been en zijn veel van de tijd naar beneden aan het gluren. Aanpakken dat gespuis – artikel 5 lijkt me prima van toepassing.
Misschien dat 99% van de ritten niet voor de lol is, maar je wilt wel zo veel mogelijk lol tijdens deze ritten. Autonoom rijden of ACC, daar is in ieder geval geen lol aan.
audirs3 zegt
@hotze Nee ik zou in ieder geval wel altijd de optie willen hebben om zelf te kunnen sturen. Of je moet er een leuke auto naast houden. Maar dat dagelijkse file rijden kan me gestolen worden.
hotze zegt
Als je gewoon kunt doorrijden mag het wmb zonder de autonome hulpen (buiten normale CC om). Onnodige vertraging en gerem, dat leidt alleen maar tot meer files.
RutgerK zegt
Ik weet niet wanneer voor het laatst in een overvolle bus of trein hebt gezeten maar niets is efficiënter dan een overvolle train of bus om heel veel mensen te vervoeren van A naar B.
Dit is een vervanging voor de reguliere taxi en verder niets. Straten worden er niet rustiger van.
Tesla heeft wekenlang een nagebouwde stad van een filmstudio afgehuurd en millimeter voor millimeter in kaart gebracht om de proof of concept te laten zien. Ik ben blij met de visie maar 2026 lijkt mij vrij ambitieus. Kan mij vergissen maar de markt zit eerder te wachten op een kleinere (25.000 dollar) Tesla die in 2026 van de productiejaar rolt.
cdlop01 zegt
2 persoons, coupe = taxi?
Weer een hype.
Tesla moet asap met Model 2 komen, de betaalbare kleine Tesla, en opvolgers Y, S en X.
Flutterbear zegt
Waarom zouden ze? Elektrische auto’s verkopen niet echt super op het moment..
audirs3 zegt
@Flutterbear Waar haal je dat vandaan? 2024 is 16% wereldwijde stijging in EV verkopen, terwijl de totale automarkt slechts 2% stijgt. Je moet niet de onzin geloven die sommige Autoblog redacteuren je willen doen geloven. Alleen Duitsland is een forse correctie geweest op de verkopen in verband met het plots staken van forse subsidies. De rest van de wereld zit dus 16% in de plus en 2024 wordt een record jaar.
hotze zegt
Misschien moet je er voortaan even bij vermelden dat je lobbyist bent voor elektrische auto’s…
RutgerK zegt
Voor feitelijke informatie hoef je toch geen lobbyist te zijn?
De EV verkoop zit wereldwijd in de lift. Bij Autoblog is er wel enige bias om de EV verkoop slecht af te schilderen zonder op zoek te gaan naar de verklaringen voor sommige fenomenen.
audirs3 zegt
@hotze ik ben geen lobbyist, ik geef alleen de feiten aan.
En ja, de groei is wel iets afgenomen, ook in Nederland, maar er is nog zeker wel groei. En die beetje afname in Duitsland wordt volledig teniet gedaan door de enorme vraag naar EV’s ik Azië.
mashell zegt
Voor een concept car voor een Model 2 coupe niet slecht maar waarom die vleugeldeuren? Tesla heeft toch geen gekke gimmicks meer nodig zoals toen bij de Model X?
a_buis zegt
Voordelen verzinnen vleugeldeuren:
1. Geen vieze handen bij openen/sluiten (beestjes fobie, vooral in Azië schijnt)
2. Grote instap
3. Passagier opent niet zelf de deur op onveilige plek
4. Geen lakschade bij openzwaaien deur tegen andere auto (auto kiest zelf de ideale plek ipv een gehaaste idioot)
5. “Vet cool”, nou ja iedereen heeft het er weer over hè
hotze zegt
Van een gast die staat te brullen dat je op Trump moet stemmen kun je van alles verwachten.
Twee deuren slaat ook nergens op – neem je met je gezin een taxi, kun je twee taxi’s bestellen, of wordt het een bankje voorin waar je met z’n vieren op kan zitten? Hoe dan ook, je hebt wel een death wish als je in zo’n ding gaat zitten. Dat er doden mee gaan vallen staat zo vast als een huis buiten Tornado alley.
kniesoor zegt
Een strikte tweezitter met vleugeldeuren als taxi. Kweenie, hoor . . .
mashell zegt
Met satijnen stoelbekleding… Steamy windows…
ericc zegt
Ok next!
audirs3 zegt
@ericc Lekker kortzichtig, dit is de toekomst. Waarschijnlijk dacht je hetzelfde toen je in de jaren 90 de eerste mobiele telefoons zag 😂
ericc zegt
Als autofan wordt ik niet warm van het zoveelste berichtje van Tesla al zeker niet het model, het idee enz. Maak me wakker als het een hot-hatch-EV is die de GTI badge verdient en niet de zoveelste 13 in een dozijn EV!
Robert zegt
Als je eenmaal kennis hebt gemaakt met de doorsnee taxichauffeur in sommige van onze grote steden, dan is een autonoom rijdende en chauffeurloze taxi in eens helemaal geen slechte optie meer.
En nee, ik heb het niet alleen over hoofdstedelijke taxichauffeurs. Ook in de provincie rijden er gewetenloze bloedhonden rond, waarvoor ik mij als Arnhemmer diep schaam.
hotze zegt
Misschien een idee om in volgende jaren gratis te vervoer te regelen voor de veteranen? Ik meld me alvast aan :-)
Dutchdriftking zegt
Ik neem aan dat de definitieve versie gewoon vier deuren krijgt? Een avondje de stad in met vier man, een uit eten met twee stelletjes zonder bob, ik zie zeker mogelijkheden. Maar dan wel als vierdeurs.
Flutterbear zegt
95% van de tijd zit er in een auto maar één persoon. Tweedeurs lijkt mij het meest logisch. Misschien kan je facetimen met het andere stelletje.
mashell zegt
Je gaat na uit eten met twee stelletjes altijd naar één adres voor de obligatorische groepsseks? Want als ze elk naar hun huis gaan zijn twee taxi’s natuurlijk efficiënter.
Dutchdriftking zegt
Veel van mijn vrienden wonen in dezelfde omgeving. Het is bij ons heel gebruikelijk dat het ene stelletje het andere stelletje ophaalt en weer thuisbrengt. Gezelliger, een bob minder nodig, scheelt parkeerkosten. Wanneer je allebei de andere kant op moet doe je dit natuurlijk niet.
erik911 zegt
Tijdens een van m’n laatste taxiritten (rondom Barcelona, dus geen Uber) moest ik op de snelweg consequent de chauffeur wakker houden; die zat veel te lang achter het stuur. Sowieso is obligaat taxi-gesprekjes voeren een ramp. Dus ja, kom maar op met dit ding, Elona!
audirs3 zegt
Ik vind hem echt mooi, soort liefdesbaby tussen de Model Y en Ioniq 5. Komt ook door diezelfde matte kleur.
Ik hoop alleen dat ze dezelfde auto als “Model 2” uitbrengen, met een klein zitje achterin.
hotze zegt
Jij gebruikt de brailleversie van Autoblog? Zeker vanaf het midden naar voren ziet dit er net zo debiel uit als een Tesla Y. De Tesla 2 zal een kleiner model worden, gewoon met 4 deuren, Het gros wordt immers geleased door de zuinige huisvader.
Motomoto zegt
Meneer Musk: hoogmoed komt voor de val.
audirs3 zegt
@Motomoto Nou met zijn vermogen zal hij nooit vallen, dan kan haast alleen maar groeien.
hotze zegt
Het is allemaal vestzak-broekzak wat die Musk doet. Uitstoot besparen met Tesla’s om die vervolgens weer te compenseren met z’n (zinloze) ruimtereizen en hij zal ongetwijfeld een privejet pakken i.p.v. het openbaar vervoer. Geld genoeg immers (althans, voor de val die Motomoto voorspelt).
audirs3 zegt
@hotze Dat Space X heeft inmiddels best een goed verdienmodel, en doordat hij de raketten kan hergebruiken is het ‘relatief’ duurzaam. En wellicht vonden mensen het in de 15e eeuw ook zinloos om op ontdekkingsreis te gaan…
Maar ik haat wel Musk’s liefde voor Trump en zijn antivax en anti-abortus ideeën. Hij is een goede ondernemer maar een verschrikkelijk mens.
hotze zegt
Voor wat betreft SpaceX bedoel ik het enorme brandstofverbruik van die raketten. OK, het is een beetje overdreven om te stellen dat het net zoveel is als de Tesla’s zouden gebruiken met een ICE, maar het gaat om het principe. Ontdekkingsreis in de ruimte, ik zie er het nut niet van in. Wellicht voor de ontwikkeling van oorlogswaar, maar geen oorlogen is uiteraard een beter ideaal.
audirs3 zegt
@hotze Het probleem met ruimtevaart is dat het nooit electrisch zal kunnen worden, je hebt toch wel een fysieke massa nodig om je tegen af te zetten, actie-reactie.
Ik ben ook niet een mega GroenLinks stemmer ofzo, maar ik zou graag zien dat we veel efficiënter om gaan met onze energie bronnen. Huizen verwarmen, auto’s en kleine vrachtwagens kunnen allemaal prima electrisch. Grotere vrachtwagens, scheepvaart en vliegtuigen op groene waterstof. En raketten kunnen ik de toekomst dan prima met biobrandstoffen of synthetische brandstoffen, of zelfs nog gewoon op fossiel. Raket lanceringen zijn nu verantwoordelijk voor 0,01 procent van de wereldwijde CO2 uitstoot. Stelt echt bijna niks voor.
b088y zegt
Je kan in de toekomst dan ook buiten de dampkring reizen. Zo kan je van Londen naar Sydney in 2 uur.
rbou zegt
Wat moeten we hier nu weer mee?
Maar gewoon een betaalbaar model onder de 3.
audirs3 zegt
Wij hebben hier in Nederland korte afstanden, goede fietspaden en goed OV. Maar in de rest van de wereld is dat een stuk minder, kinderen die met de auto naar school worden gebracht, korte ritten met taxi’s. Daar zit nu altijd een mens achter het stuur, die helaas ook vaak naar zijn smartphone zit te kijken. Als je deze goedkoop en veilig kan vervangen, dan heb je een enorme markt.
janmetdelangeachternaam zegt
Ik heb altijd gezegd dat volledig autonoom rijden de wereld net zo kan veranderen als het internet, dus laat maar komen