De nieuwe Mercedes-Benz T-Klasse is funky en praktisch. En eventueel in de toekomst zelfs elektrisch.
We wisten dat ‘ie eraan kwam, maar eindelijk is de Mercedes-Benz T-Klasse helemaal officieel. De T-Klasse is de opvolger van de Citan Tourer. Kort door de bocht kun je zeggen dat het een Renault Kangoo is met een premium aardappel in de keel.
Zoals de V-Klasse zich verhoudt ten opzichte van de Vito, verhoudt de T-Klasse zich ten opzichte van de Citan.
Nieuwe Mercedes-Benz T-Klasse
Het is dus niet alleen een Citan met een achterbank en een paar ramen, maar een soort luxe midi-MPV. Laten we beginnen met de afmetingen van de Caddy Life-concurrent.
De Mercedes-Benz T-Klasse is 4,50 meter lang, 1,86 meter breed en 1,88 meter hoog. De wielbasis is 2,71 meter. Er komt nog een versie met een langere wielbasis. Dan is het ook mogelijk om een extra zitrij te bestellen, zodat je met zeven personen op pad kunt.
Uiterlijk
Het uiterlijk van de Mercedes-Benz T-Klasse is uiteindelijk iets minder extravagant ten opzichte van de EQT Concept. De gele lak zorgt voor een beetje spanning, maar in het grijs met wieldoppen en zwarte bumpers is het waarschijnlijk een vrij reguliere kleine personenbus.
Wil je een spannender uiterlijk, zul je moeten wachten op de Mercedes-Benz EQT. Dit is de elektrische versie en zal een afwijkend front krijgen. Een beetje zoals de EQA afwijkt van de GLA.
Interieur Mercedes-Benz T-Klasse
Qua luxe heeft de T-Klasse het goed voor elkaar. Een 7-inch infotainment-scherm met Apple CarPlay en Android Auto is standaard. Ook airco is aanwezig. Sterker nog, bestuurders van een Renault of Nissan zullen de unit herkennen. Voor een Mercedes-Benz is de auto niet extreem luxe, maar voor het segment is het meer dan keurig voor elkaar.
Techniek
Dan de motoren voor de nieuwe Mercedes-Benz T-Klasse. Er is een 1.5 diesel leverbaar voor de T160d (95 pk/230 Nm) en T180d (116 pk/260 Nm). Die laatste heeft een overboostfunctie waardoor ie tijdelijk een bijna AMG-esque 121 pk en 295 Nm kan leveren. Wil je benzine rijden, dan kan dat ook.
De T160 heeft 102 pk en 200 Nm, de T180 heeft 129 pk en 240 Nm. Standaard heb je een handgeschakelde zesbak. De dikkere uitvoeringen kun je eventueel uitrusten met een zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling. Alle versies hebben voorwielaandrijving.
Geen T-Klasse, wel een EQT
Mocht je denken: ja, die wil ik ook! Dan hebben we goed en slecht nieuws voor je. We hebben met het slechte nieuws. De Mercedes-Benz T-Klasse komt níet naar Nederland.
Echter, de EQT komt dan weer wel, zo bevestigt Mercedes-Benz Nederland aan Autoblog. De Mercedes-Benz Citan kun je natuurlijk wel met diesel- en benzinemotoren bestellen.
Meer lezen? Check hier alles wat je moet weten over de nieuwe Mercedes-Benz Citan!
cthijs zegt
Wat een gedrocht
Dutchdriftking zegt
Het is waarschijnlijk heel erg praktisch, maar ook een partij lelijk….
ontploffer zegt
Ik vind hem mooi. Voor veel normale, niet om auto gevende mensen is dit een perfecte auto. Geen gekke fratsen maar wel stijlvol vormgegeven.
mc96 zegt
Maar zouden die niet gewoon een Renault Kangoo voor minder kopen? 😄
potjak zegt
Zolang je dit ziet als een busje en niet als een alternatief voor een Mercedes B-Klasse is het best oke… Maar in alle andere gevallen is het net als bij de Berlingo, Caddy, Partner en Doblo allemaal net niks.
Robert zegt
@potjak: hele volksstammen zweren erbij. Grote gezinnen, regelmatige klussers, zzp’ers, mensen die met regelmatig met bijvoorbeeld mountainbikes op pad gaan, etc. En over het algemeen zijn dit ook prima caravantrekkers, omdat de sleurhut wat rustiger achter de hoge(re) carrosserie blijft hangen.
potjak zegt
Als regelmatige klusser, zzp’er en bijbelbelt gezin begrijp ik het helemaal. Veel ruimte en praktisch. Dat is ook de doelgroep naar mijn mening. Alhoewel de zzp’er waarschijnlijk voor de ‘grijskenteken’ versie zal gaan.
vonklausenburg zegt
Gaat Audi geen juridische strijd starten in Frankrijk vanwege de naam EQT?
wimof zegt
Hebben ze voor de Mercedes variant beide langsdragers versterkt en niet enkel de NCAP kant?
saxoke zegt
AMGs T45 ?!?
tortuga zegt
Komt ie naar België?
jappie1996 zegt
Een nieuwe poging van de Vaneo?? Dat was ook zo’n raar gedrocht
raoufff zegt
Dikke bak! AMG-pakketje erop en lekker tütteren in de trouwstoet!!
99Turbo zegt
Het blijft een Renault, dat moet je als MB toch niet willen als je als merk serieus genomen wilt worden, wanneer houden ze daar nu eens mee op.
560pk zegt
Het getuigt van zelfinzicht van MB dat ze een persfoto met rollator achterin hebben vrijgegeven.
Erik zegt
Een eerste blik leek het voor mij een afgeleide van de nieuwe Dacia Jogger, zeker van de zijkant. Verder kijkend, de achterspoiler en de draaiknoppen van de verwarming komen 1 op 1 vanuit de Dacia Jogger/Sandero. Niet zo vreemd als de basis Renault is. Er is echter maar één dingetje. Je betaalt de hoofdprijs voor de ster ….
jarnobakker zegt
De benzineversies komen dus niet naar NL . maar de elektrische wel , die waarschijnlijk weer onbetaalbaar gaat zijn voor de gewone mens. Gemiste kans