De nieuwe Williams FW44 moet een grote stap voorwaarts zijn.
De gang zit er lekker in. De eerste paar Formule 1-auto’s voor het komende jaar zijn inmiddels onthuld. Denk aan die van Red Bull, McLaren en Haas. Er komen er ook nog een paar aan, waaronder die van Ferrari en Mercedes.
Voor vandaag is het de beurt aan Williams. De auto in kwestie is de Williams FW44. Alle Williams-auto’s hebben de FW-titel (van Frank Williams) en dit is alweer de 44e van het team uit Grove. Het heeft dus niets met Lewis Hamilton te maken, #blessed.
Kenmerken Williams FW44
Ondanks een interessant statement van Williams (lees het hier), laten ze nog niet heel erg veel los. Dat wat als ‘nieuws’ gemeld wordt, kenden we al. Het zijn immers de wijzigingen waar we al maanden over discussiëren.
De auto die je ziet op de foto is nog enkel een showcar. De afbeeldingen die we namelijk aanschouwen laten een vrij generieke auto zien, die sterk lijkt op het FIA-model van enkele maanden geleden. De nieuwe voorvleugel, 18 inch-wielen met wieldoppen en bijzondere achtervleugel zien we uiteraard terug.
Vandaag is meteen de eerste shakedown op Silverstone. Dat zal wél met de echte auto gebeuren waarmee de coureurs aan de start zullen verschijnen. Dus mocht je in de buurt zijn, neem even een camera mee!
Coureurs
Over coureurs gesproken, er zijn er twee voor het komende seizoen. Nicholas Latifi mag terugkeren. De Canadese coureur gaat nu zijn derde jaar bij Williams (en de F1 in het algemeen) tegemoet. In 2020 waren de prestaties niet denderend, maar in 2021 heeft Latifi een mooie dingen laten zien, waaronder twee keer een puntenfinish. Het
De andere coureur is Alex Albon. De oud-teamgenoot van Verstappen (tot 2019) keert na een jaartje DTM weer terug naar de F1. We zijn heel erg benieuwd hoe presteert naast Latifi. In principe moet Albon wel een paar tienden sneller zijn dan zijn Canadese teamgenoot.
Meer lezen? Dit betalen de F1-teams om een seizoen mee te mogen doen!
aadzor zegt
Ik vind dit een heel geslaagd ontwerp. Veel beter dan de voorgaande jaren.
Wellicht door de kleine en weinige sponsors.
Het zal wel lastig worden om een Alpine en Williams uit elkaar te houden.
Edge zegt
Dat zal wel meevallen. Alpine-blauw is een stuk feller, en met het aantrekken van BWT komt er ook een flinke portie roze accenten op de A522.
ghini zegt
@aadzor: heb jij de nieuwe Alpine livery al gezien dan? Of doel je op blauw?
mashell zegt
Logisch dat Williams terug verlang naar het verleden, niet zo vreemd dat er in het filmpje ook 4:3 CRT televisies zien. Maar is dat tunnel object achter de auto dan een tijdreismachine?
Dutchdriftking zegt
Nu nog een Martini Livery er op….
mark997gt3 zegt
De sponsoring is nog erg karig…..
Edge zegt
Ik ben benieuwd naar de daadwerkelijke auto. Volgens Jost Capito slingeren ze later vandaag na die shakedown nog wat foto’s de lucht in, dus dan krijgen we hopelijk meer te zien dan dit FIA-model met wat nieuwe kleurtjes.
Overigens: Dit is de eerste Williams sinds ’95 waar geen Senna S op de neus prijkt. Het team heeft besloten Senna vanaf nu anders te eren door een tak in het Williams-museum aan hem te wijden. Daarbij vond Capito het ook fijner voor de coureurs dat ze niet telkens herinnerd worden aan hoe een collega coureur om het leven is gekomen.
Edge zegt
En daar zijn ook de eerste foto’s van de échte FW44: https://twitter.com/WilliamsRacing/status/1493609864962183173
ghini zegt
@Edge: je was me voor, ik vind het toch wel vreemd dat ze niet de echte auto in presentatie gebruiken terwijl ze er vandaag al mee gaan rijden en vervolgens fotos delen..
ghini zegt
Mooie bak, wel erg weinig sponsors zeg..
flyerbunch zegt
Ze hebben een mooie rijke historie, hopelijk voor hen dat ze dit jaar beter mogen doen. Duracell geeft ze in elk geval al wat extra power dus gaan met dat konijn!
niekie1999 zegt
Kijken of de Duracell Optimum batterijen ook een meer vermogen opleveren in het hybride systeem :P
antwaarpeneir zegt
Ik hoop echt uit de grond van mn hart dat ze het dit jaar beter doen
tjorque zegt
Door de header foto dacht ik dat het om een formule-E ging…