Naast het design zijn er nu ook specificaties van de uit de kluiten gewassen Hyundai Santa Fe onthuld.
De Hyundai Santa Fe is een gigantisch succes. Het was destijds voor het Zuid-Koreaanse merk een van de eerste succesnummers. Een ruime stoere auto met grote motor, nog voordat het allemaal kapot-belast werd, was in Nederland goed te slijten, net zoals de Kia Sorento.
Dat was nog een echte terreinwagen-SUV (ladderchassis), de Santa Fe was altijd een crossover (zelfdragend koetswerk). Dit heeft als voordeel dat het rijdt als een personenwagen.
Nieuwe Santa Fe
Inmiddels zijn we 4 generaties verder. En ondanks dat het huidig model zeker niet verouderd overkomt, vindt Hyundai dat het de hoogste tijd is voor de vijfde generatie Hyundai Santa Fe. En dit is hem geworden!
De vijfde generatie Santa Fe (generatie ‘MX5’) is qua vormtaal compleet anders. De nieuwe is vele malen vierkanter en hoekiger. Het doet wat denken aan de Ford Explorer, de Amerikaanse gigant (die je ook in Nederland kan krijgen).
Ook heeft het wel iets weg van een Land Rover Defender. Het is een wat meer hoekige, stoerdere auto geworden in plaats van een gladde crossover, zoals je overal ziet tegenwoordig. Het geeft de auto een bijzonder tof voorkomen. De auto is overigens 4.830 mm lang, 1.900 mm breed en 1.720 mm hoog. Marginaal groter dan de oude, wat al geen kleintje was.
Specificaties
Onder het koetswerk van de Hyundai Santa Fe is het natuurlijk ook allemaal nieuw. Een motor die je gelijk weer mag vergeten is de 2.5 liter grote viercilinder. Deze wordt afhankelijk van de markt met of zonder turbo aangeboden, in de VS mét turbo is ‘ie goed voor 281 pk, zonder turbo heeft ‘ie 194 stuks.
De tweede motor voor de VS komt ook naar Europa, dat is de 1.6 GDi Hybrid. Die ken je uit de Tucson, huidige Santa Fe en Kona als de Hybrid-optie. Deze levert 180 pk. Pluggen kan ook met diezelfde motor gekoppeld aan een elektromotor, met 160 pk. Dat is allemaal geen verrassing, want ook die komt uit verscheidende Hyundai- en Kia-SUV’s en de uitgaande Santa Fe.
Interieur
Het interieur van de nieuwe Hyundai Santa Fe is helemaal in de stijl van huidige Hyundai-modellen, waar deze dan ook wat technologie van leent. Vooral de middenconsole heeft features waar het merk trots op is. Zo kun je twee telefoons draadloos opladen, waar normaliter maar ruimte is voor één. Het opbergvak in het midden kan zowel voor als achter scharnieren zodat zowel de voor- als achterpassagiers erbij kunnen. En zelfs een keihard debuut: er zit een vakje in de nieuwe Santa Fe die jouw telefoon kan ontsmetten. Je smartphone is stiekem maar een smerige verzamelplek voor allerlei bacteriën, die je daarmee verwijdert. Dan kan je nog kiezen tussen drie lay-outs qua stoelen. Standaard is het een vijfzitter met twee stoelen voorin en een achterbank. Optioneel kun je ‘m krijgen als zevenzitter met een extra bankje achterin. Nog leuker is de zeszits variant. Dan heb je zes losse stoelen.
Nederland?
In Nederland is de uitgaande Hyundai Santa Fe al niet meer te krijgen, maar er wordt ook geen woord gerept over de nieuwe generatie en of we die wel krijgen. Het gaat ver om de Santa Fe een daverend succes te noemen, maar dankzij de PHEV-versie zijn er in de afgelopen jaren toch weer een aardig aantal verkocht. Houd dat dus in de gaten. Hyundai komt nog een keer terug op de Santa Fe met de officiële Europese lancering en dan weten we meer.
Dit artikel is geüpdatet met actuele informatie.
zesinlijn zegt
BREEK! Dit is de nieuwe Ford Flex!
Jagris zegt
Haha ik dacht precies hetzelfde toen ik alleen de foto’s zag. Een waardige opvolger van de Flex.
drsjeroen zegt
Naar de achterkant kijkende zou ik denken Ford Scorpio SUV
vondick zegt
Ford Flex bestaat niet
str8six zegt
Hij is viessss Patrick.
erics zegt
Lijkt veel op Rivian R1S, nice !
mashell zegt
Haha die koplampen, gelukkig kunnen de letters HH alleen naar Helly Hansen en de Hanzestadt Hamburg verwijzen en niet naar iets negatiefs…
rollingstoned zegt
Het zou ook naar Henk & Henk kunnen verwijzen voor deze Sinterklaasmobiel…
Edge zegt
Het is een auto die bij Handige Harry in onderhoud moet, waarmee je Heel Hard moet rijden en waarmee je altijd de Helpende Hand moet bieden en die louter door Hoge Heren aangekocht mag worden.
dawwg zegt
De Helpende Hand recht vooruit in de lucht vrees ik :)
hotze zegt
Blij dan dat de lampen niet de vorm van een 8 hebben en samen “88” vormen.
lekkerlinksrijden zegt
Hallo Land Rover
Dutchdriftking zegt
Het doet mij wel denken aan Rivian. Geslaagd apparaat.
thomcarspotter zegt
Achterkant doet mij denken aan de beruchte dakkapel Ssangyong Rodius en dat is geen compliment. Verder wel leuk dat ze een nieuwe designtaal gebruiken!
autodrome zegt
Spijker op zn kop, het front gaat nog, maar die kont. Een bouwvakkersspleet zonder einde, je weet niet waar het begint en het houdt maar niet op. Over smaak valt niet te twisten, maar dit is gewoon hondsleluukkkkk. De frontpartij is gewoon op de achterkant ‘geplakt’ het is gewoon geen eenheid.
hotze zegt
De achterlichten zitten veel te laag, alsof die in z’n broek heeft gescheten. Waarom de lichtunits niet hoger geplaatst. Het front oogt wel lekker stoer.
MarcoM zegt
Je kunt zeggen wat je wilt van Hyundai, maar ze timmeren behoorlijk goed aan de weg en de modellen zijn niet eens zo verkeerd (mijn smaak althans).
adyton zegt
Grappig dat auto’s weer minimalistischer worden qua ontwerp, maar het design toch vaak heel geforceerd kan lijken. Het lijkt allemaal gladder, maar als je meer in detail kijkt zie je overal lijntjes waardoor het geheel niet altijd dat is.
Sommige merken kunnen dat wel goed, zoals Volvo en Range Rover. De rest probeert te onderscheidend te zijn in hun minimalistische approach en falen daar wel in.
Dit lijkt geen auto die mooi oud gaat worden.
Ben benieuwd naar morgen om betere foto’s te zien van de achterkant. Verlichting ziet er nogal merkwaardig uit.
rollingstoned zegt
Niet alleen de verlichting. De ‘aflopende’ crossover-achtige daklijn, de rare wielkasten, de achterkant, het is het allemaal net niet.
pietertje123 zegt
“al niet plug-in”
B-Max koplampen.
6 stoelen, 3 voorin dan? nogal een verschil met een 5 of 7 zitter qua indeling en dus constructie.
flow82 zegt
Zes stoelen in een 2-2-2 configuratie
pietertje123 zegt
aha, zou kunnen ja. Tja, dan is dat dus een 7-zitter (doei bagageruimte) zonder middenzit, dat is dan wel weer een plus. Doe mij dan maar zo’n 6 zitter en laat die twee achterin maar weg. Een 4 zitter dus met 4 stoelen ipv zo’n compromis bank.
Allison Burgers zegt
Imposante wagen.
tjorque zegt
Koreaanse Land Rover 😜
Gulli zegt
Mijn vader had de eerste generatie Santa Fe (met 2.4 4×4 yo!) en daar kon je bij lange na geen drie zitrijen in kwijt. Dat ding is in die 20 jaar aardig gegroeid dus
harrie zegt
Die was heel populair in een soort bruine kleur die chique moest zijn, maar in de praktijk juist de harde drol vorm nog wat onderstreepte.
Hawkeye72 zegt
Het onmogelijke gebeurt: ik wil een Hyundai!!!
JelmerS zegt
De positie van de achterlichten doet me denken aan de Daihatsu materia van weleer.
Die kopers zullen waarschijnlijk net als alle Daihatsii niet meer helemaal de fristen zijn..
neeburman zegt
goed te zien dat dit een zus/broer is van de Kia ev9.
Zullen wel een en ander aan onderdelen delen
launchcontrol zegt
Hahaha, die achterkant!
Fernando zegt
Het is echt niet om aan te gluren
notsobig zegt
Die rand met de achterlichten erin hadden gewoon twee rijtjes hoger moeten zitten, net onder de achterruit. Dan was hij best goed te pruimen geweest voor een SUV…
Hoflander zegt
Prachtig! Ben benieuwd naar de 6-stoelen lay-out. Jammer van het beperke vermogen. En geen 100% electrische versie. Mocht van mij ook wel wat groter (197 x 520).
Martini8v zegt
joe tube staan al diverse static reviews van de 6 zits.
Hoflander zegt
Prachtig! Ben benieuwd naar de 6-stoelen lay-out. Jammer van het beperke vermogen. En geen 100% electrische versie. Mocht van mij ook wel wat groter (197 x 520).
Hoflander zegt
Prachtig! Ben benieuwd naar de 6-stoelen lay-out. Jammer van het beperke vermogen. En geen 100% electrische versie. Mocht van mij ook wel wat groter (197 x 520).