Het moment dat je wist dat komen ging is eindelijk daar: plaatjes van de nieuwe Porsche 911 GT3 RS zijn uitgelekt op de webz.
Bij de introductie van een nieuwe Porsche 911, heb je altijd een paar zekerheden. De eerste is dat er toch weer behoorlijk wat discussie ontstaat over de doorgaans zeer minimale uiterlijke wijzigingen. De tweede is dat je het model stiekem toch gewoon weer wil hebben. En de derde is dat er een plethora komt van nog gavere versies dan de Carrera en Carrera S, die Porsche gedurende de levensloop van de auto middels een soort druppelvoeder aan ons benzinehoofden voorschotelt.
Zo hebben we van de generatie 992 sinds diens voorstelling aan het publiek eind 2018 al de Turbo S, de Turbo, de GT3, de GT3 met Touring Package, de GTS en de Sport Classic gekregen, naast obligate one-offs en andersoortige speciaaltjes. Tot op heden misten we op de bingokaart dus nog de Carrera (S?)T, de GT2 (RS), de ‘Safari’ waar kennelijk een nieuwe versie van komt én de GT3 RS. We wisten reeds dat die laatste volgende week woensdag onthuld zou worden. Doch door de magie van het internet en mannen (m/v/i) in regenjassen, hebben we nu de foto’s al.
Deze foto’s, laten zien dat de GT3 RS weer op extreem gaat. Maar ook dat extreem nu nóg extremer is dan toen de 991 GT3 RS voor het eerst voorgesteld werd. De GT3 RS zit weer vol met gaten, inkepingen, stripjes, luchtgeleiders, louvres en dat soort ongein elementaire zaken voor de beste controle en snelste tijden op het circuit. Uiteraard heeft de GT3 RS net als de gewone GT3 zonder Touring Package, ook een zeer indrukwekkende ‘zwanenhals’ taartschep. Eentje die je open en dicht kan klappen zelfs.
De velgen zijn fraai en in het midden vastgemaakt met één moer, maar ontberen helaas de fabeltastische aerodiscs van de GT3 met Performance Kit. Verder valt op dat het lettertype van de letters ‘RS’ iets veranderd is ten opzichte van vorige modellen. Voorheen hadden de magische letters hetzelfde frivole lettertype als de cijfer-lettercombo ‘GT3’. Nu is het een wat strakkere vorm geworden die erg doet denken aan hoe Ford de letters ‘RS’ weergeeft/weergaf op RS-modellen.
Het logo staat op de flank maar ook op de achterbumper. We weten nu nog niet of je de stickers op de flank erbij moet nemen zoals bij de 996 GT3 RS of dat je ze eventueel achterwege kan laten…U voelt al feilloos aan waar onze voorkeur naar uit zou gaan.
Ook over de specs blijft het gissen, totdat we de officiële info van Porsche krijgen. We verwachten geen enorme powerboost ten opzichte van de 510 pk die de ‘standaard’ GT3 uit zijn atmosferische vier-punt-nul schopt. Eigenlijk verwachten we ook niet dat de RS véél lichter zal zijn dan de GT3. Vooral door de extreme aero, zal ‘ie echter ongetwijfeld gigantisch snelle rondjes op de ‘Ring kunnen doen.
In het interieur heb je op dat moment gelukkig een twelve o’clock marker om je te oriënteren. Handig, opdat je je niet per abuis vastklampt aan de lichtgewicht touwtjes, die stiekem de deurhendels zijn.
Enfin, wie weet kan Porsche ons toch verrassen qua gewicht en power. Dat weten we, aanstaande woensdag. Voor nu kunnen we vast even saliveren bij de foto’s. Of zou jij liever een GT3 met Touring Package of zelfs een Turbo S of iets dergelijks doen? Laat het weten, in de comments!
str8six zegt
De ultieme Porsche!
atrak zegt
Doe toch maar gewoon een touring.
kniesoor zegt
Je moet niet al te introvert zijn als je hiermee wil gaan rijden 🙂
p.s.: Wel een lekker dik loeder, zo hoort een RS eruit te zien !
PunicaOase zegt
Leuk circuitspeeltje :-)
nicolasr zegt
Turbo S coupé. Blauw met chroom accenten en cognac bekleding. Heel veel meer heb ik niet te wensen.
autogeak zegt
Als er was gezegd dat dit een nieuwe kit van Mansory was had ik het ook geloofd.
tysson zegt
Leuk voor op het circuit, maar voor de openbare weg vind ik hem too much.
ghini zegt
Echt alleen om mee naar het circuit te rijden, te racen en terug naar huis. Voor vaker gebruik zou ik een Touring bestellen. Ieder zn ding, daarom kunnen ze ook zoveel variaties verkopen.
HZW zegt
Voor het circuit misschien leuk, maar zeker niet om hier dagelijks in gezien te willen worden.
I like the Red wheels.
petroldrinker zegt
Heeeeeel gaaf dit, kan er niks anders van maken
berlinetta zegt
Bij ieder nieuw model wordt de Touring mooier.
flyerbunch zegt
Jullie zijn de 992 Speedster vergeten die nog ontbreekt! Ja de RS ziet er top uit. Men is naast de ST achter de schermen blijkbaar ook bezig met een Carrera RS. De 911.. verzamel ze allemaal! 😉
EJS zegt
Doe mij maar een 992 Carrera GTS coupe met pdk, zonder vierwielaandrijving en met alle rijhulpjes. Je kunt de GT3 niet krijgen met adaptive cruise, dat zou voor mij voor meer dan 2 ton toch een eis zijn. Van het resterende geld doe ik wel wat leuke upgrades :)
soundgarden zegt
XD beginnen over ACC in een GT3 …. Dude… Fo real?
EJS zegt
Ja. Ik bedoel, vanaf hier naar de Eiffel of de ring is een stukje rijden en gebruik m’n energie liever daar dan op de snelweg 😉
ouwedibbes83 zegt
De GT3 moet lichter zijn dan z’n luxe broertjes, ik snap wel dat ze dan dat soort zaken achterwege laten. Jij bent niet de doelgroep, als dat je wensen zijn. En die 2 ton is niet voor de luxe bedoeld. Die hoort eigenlijk te ontbreken, alles voor een laag gewicht!
EJS zegt
Ik ook. Maar één van de charmes van deze auto is wel dat je met dit circuit speeltje ook goed naar leuke wegen of het circuit kunt toe rijden, want hij is (relatief) comfy. Als je dat dan doet, zou ik op de snelweg graag acc hebben.
Zou om dezelfde reden overigens ook nooit een R8 bestellen als ik het geld had.
leaper035t zegt
Lijkt wel van Lego gemaakt. Klein vermoeden dat het Touring Package enorm aan populariteit zal winnen!
bbjorn zegt
Waarom? Iedereen die een GT3RS koopt doet dat toch sowieso niet om lange afstanden mee te rijden? Die koop je alleen als je vaak het circuit op gaan, de doelgroep voor deze auto heeft vast al iets voor het touren
EJS zegt
Ik geloof dus dat ik dat er wel mee zou doen. Ik heb een keer in de vorige gereden (en nee, heb beslist niet het geld om er één te kopen) en geloof dat ik er prima mee zou kunnen leven daarmee een dag op de snelweg te zitten. Kun je op je vakantie bestemming vervolgens lekker spelen ;)
monsieurleloure zegt
@leaper
In zo’n auto gebruik je de adaptieve cc nooit gok ik zo.
EJS zegt
Jawel. In de stad, op de snelweg. Juist in zo’n auto is acc een enorme toevoeging, want je rijdt heel snel en makkelijk (veel) harder dan dan mag, maar ook dan wenselijk is. Als je dan ergens bent waar je wel kan spelen, kan de acc uit ;)
Volvo_440_turbo zegt
Ik zou niet nee zeggen om hem als daily te gebruiken omdat ik toch geen gigantische afstanden meer doe, daar neem ik mijn Skoda diesel wel voor 😎 Ding is dan wel, Porsche GT3 rijden is niet meer de fiets nemen of te voet = slecht voor mijn conditie, alhoewel? Aan deze Porsche heb je wellicht een hand vol?
Rene_XXL zegt
Sublieme rijdersauto. Op de Nederlandse wegen heb je er helemaal niets aan. Maar op bochtige wegen, Alpen, Pyreneeën etc.. komt de auto tot leven. Volgens mij ook de enige auto waarmee je naar een trackday kan rijden., flink wat snelle rondes maakt. En daarna nog naar huis kan rijden.
Voor mij graag één in donkergroen met gouden wielen.
Estate_of_mind zegt
Wat een gekke neuspiercing
mc96 zegt
Pfft, deze is wel heel extreem geworden. Stel je voor, hier komt ook nog een Manthey Racing versie van 😀
Ditoxx zegt
Zal wel als een speer gaan over het circuit maar het ziet er uit alsof een of ander oostblok tuner er over heen is gekomen.