Dat kunnen we wel een BREEK noemen, niet? Want de nieuwe Mercedes E-klasse is wel een dingetje natuurlijk!
Taxichauffeurs opgelet, dit is jullie nieuwe auto. Mercedes heeft het doek getrokken van de nieuwe E-klasse. En het is, mits je er van houdt, een fraaie verschijning. Eerlijk is eerlijk. Kijken jullie even mee, heren (m/v/x) van BMW?
De nieuwe Mercedes E-Klasse (W214) ziet er namelijk gewoon strak uit. Of zoals Mercedes het zelf zegt, hij heeft de proporties van een ‘klassieke limousine’ met een korte overhang voor en een lange motorkap.
Een Black Panel-achtig oppervlak verbindt de grille met de koplampen. Dit inzetstuk in hoogglanzend zwart doet visueel denken aan de Mercedes-EQ modellen, zoals wij gisteren ook al zeiden.
De Mercedes E-Klasse heeft standaard led-koplampen, maar als optie is DIGITAL LIGHT leverbaar, zonder en met projectiefunctie. Een leuke gimmick is dat alle dagrijverlichtingsunits de vorm van een wenkbrauw hebben. Is weer eens wat anders dan wimpers op je Twingo, niet?
Oh ja, helaas kon Mercedes ook niet achterblijven in de trend van verlichte grilles. Ook bij de nieuwe E-Klasse wordt het rasterwerk omsnoerd door een led-stripje. Mooi als je ervan houdt, maar het had van ons niet gehoeven…
Welke motoren zitten er in de nieuwe E-Klasse?
Bij de introductie van de nieuwe Mercedes E-klasse, kun je kiezen uit 4-cilinder benzine en diesels. Sommigen met, en anderen zonder hybride-techniek. En hoeveel vermogen die leveren? Kijk zelf maar even. Eerst de ‘gewone’ motoren.
En de motoren die wel worden geholpen door elektra leveren de volgende prestaties
De hybrides kunnen ook echt wel een eindje elektrisch rijden. De WLTP-cijfers spreken van een elektrische actieradius van 100 kilometer. De elektromotoren leveren 95 kW (129 pk). Meer plug-in hybrids met dieselmotoren zullen volgen.
Entertainment is van een andere orde
Als je niet hoeft te rijden en als passagier mee mag in de nieuwe E-Klasse, dan zul je wat beleven. De Mercedes heeft namelijk technologie aan boord waardoor je muziek met drie zintuigen kunt beleven. Dat kan ik zelf wel proberen uit te leggen, maar Mercedes doet dat beter.
Met de nieuwe actieve sfeerverlichting met soundvisualisatie kunnen de inzittenden van de nieuwe E-Klasse muziek met drie zintuigen beleven: muziek en geluiden uit films of apps kunnen worden beluisterd (optioneel met Dolby Atmos®-technologie), gevoeld (door middel van klankresonerende transducers van het optionele Burmester® 4D-surround sound system) en nu ook ‘gezien’. De visualisatie vindt plaats op de lichtband van de actieve sfeerverlichting (optie). Deze loopt in de E-Klasse voor het eerst door het gehele voertuig.
Nog heel even wachten tot hij er is
Als je nu al helemaal enthousiast bent geworden over de nieuwe Mercedes E-Klasse, dan moet je helaas nog heel even geduld hebben. Want al is hij vandaag onthuld, hij staat pas in het najaar bij de dealer.
Maar tot die tijd kun je alvast even kijken naar de plaatjes en de bewegende beelden. En komen er ongetwijfeld allerhande updates. Zoals de prijzen bijvoorbeeld.
mjpamsterdam zegt
Keurige auto. Maar niet echt een wauw-gevoel. Maar misschien ook wel de bedoeling.
bmw335d zegt
Als iemand nou ooit nog klaagt of iets zegt over de grootte van BMW’s grills…
Deze van de E-klasse is wat…75-80% van de voorkant?
PunicaOase zegt
Door de vorm van de grill van BMW zijn het net twee neusgaten.. die wil je niet te rond en groot ;-) dat is de issue..
doublechevron65 zegt
Maar het verkoopt gewoon en daar gaat het gewoon om. Op Autoblog zeurpieten ziet niemand te wachten.
werf76 zegt
Ziet er nog altijd beter uit dan de bever tanden als grill.
HelldogBE zegt
Gelukkig is het bij deze versie een horizontaal design in de grille. De (AMG) panamericana grille is echt zum kotzen!
leaper035t zegt
Het gaat hem niet over de grootte maar over de vorm bij BMW.
doublechevron65 zegt
Gewoon de “nieren” in een actuele vorm, niets meer en niets minder. Dus? Niks bijzonders!
rrk147 zegt
Op zich begrijpelijk dat je naar BMW refereert, maar bij Mercedes vind ik de grill van de huidige S en nu de nieuwe E historisch meer verantwoord doordat deze mij doet denken aan de W123 en de W126, uit de tijd dat Mercedes ook al een grote grill had en BMW nog subtiele nieren maakte.
PunicaOase zegt
Gekke vorm LED’s in achterlichten.. lijkt niet erg bij de rest van het design aan te sluiten. Verder prachtig en rijdt vast hemels.
aerohead zegt
Ik vind het wel grappig.
Lijkt alsof ze de Mercedes ster er in terug laten komen.
Ditoxx zegt
Keurige taxi.
kennone zegt
GELUKKIG!,, gistere ons allemaal bang maken dat hij de neus van zijn spuuglelijke elektrische broer zou krijgen.. ik vind de vorige wel mooier maar dit is ook zeker een hele nette auto!
lecomte zegt
Op zich ziet het er prima uit maar het zwarte paneel om de grille is wel een misser!
neymar zegt
Leuk en aardig maar de BMW 5 Serie is en blijft absoluut de grote vedette van zijn klasse!
tortuga zegt
Nee toch niet. De E klasse doet het weer! Dit keer iets sportiever. Zeker die achterlichten. Cool, maar rare keuze..
Dit gaat veel meer klanten aantrekken.
Dickie zegt
Dat is jouw mening, ik heb ze pas allebei meegehad voor een rit naar Tsjechië en Oostenrijk ik vond de E een fijnere en betere auto.
tanzanitef30n zegt
We tof dat je allebeide auto’s trgelijk kunt rijden. Wow. Maar dat terzijde, als je de E boven een 5 serie verkiest weet je absoluut niet waar auto rijden om draait. Waarschijnlijk weetje dat uberhaubt al niet, anders vond je zo een taxi omdat hij natuurlijk beter veert niet beter rijden dan een funfer
Dickie zegt
Ben 2 keer geweest… 1 keer met de E en twee weken erna met de 5.
Niks mis met zo’n 5 maar als je 10 uur in de auto zit is een E comfortabel en ik vind alles net wat mooier van binnen.
mashell zegt
Licht ons eens in, waar draait autorijden om?
Dickie zegt
@mashell, aan zijn reactie te zien denk ik niet dat hij al oud genoeg is voor een rijbewijs.
dawwg zegt
“als je [….] verkiest weet je absoluut niet waar auto rijden om draait.”
LOL, typische fanboy reactie. Heb je uberhaupt ooit zelf in beide auto’s gereden ? Moderne D-segmenters hebben niets met sportiviteit of stuurgevoel van doen, hoe vlotjes ze soms ook zijn …
doublechevron65 zegt
Een vijfje rijdt perfect idd.
karhengst zegt
Geen wow moment, maar een oef moment. In tweevoud.
Ik vestig mijn laatste hoop op het basismodel. De achterlichten van de Mini zijn leuk gevonden, alle rotary engine verwijzen op de RX8 een pure easter egg hunt. Maar deze achterkant is gewoon echt potsierlijk.
cdlop01 zegt
Zeer geslaagd, ingetogen chique wagen, mooie velgen en m.i. vreselijk interieur met die schermen. Kan er niet aan wennen, die digitale panelen willen maar niet luxe ogen, zeker niet in een S en ook niet in deze E.
Laatste de nieuwe SL bekeken, stond in Rhenen, betongrijs, en dan weet zo’n SL geen kwalitatieve indruk te maken, mooie auto ja, grandeur van onberispelijke uitstraling zoals vroeger, tot jaren 90, nee…… helaas.
Dat heb ik ook wel bij deze E en zeker de S. Mooi maar niet meer het beste…..
denniyo zegt
Wat is in jouw ogen dan het beste? Naar mijn mening halen zowel Audi als BMW bij lange na niet kwaliteit van de huidige Mercedessen en ook een Lexus vind ik persoonlijk niet de luxe uitstraling hebben van een auto die je in deze prijsklasse zou mogen verwachten, het design van Lexus daar in tegen is wel lekker onderscheidend.
wimof zegt
Bekijk dan Carmaniac zijn YouTube video over zijn eigen EQS eens.
https://www.youtube.com/watch?v=-R2oSvL4OCY&t=1500s
cdlop01 zegt
Rij zelf Lexus ES, love it or hate it qua ontwerp, ik vind de wagen super. Qua bouwkwaliteit en materiaalgebruik inmiddels Europese merken voorbij, maar is gekleurde mening uiteraard. Ben zelf zeer gecharmeerd van oudere S klasse, 560 sec. Dat was echte kwaliteit. Heb er vorig jaar naar gekeken in Duitsland, stond prachtige 560 sec te koop…… koste een ton……. dat vond ik te gortig als hobby auto. En uiteraard enorm spijt van inmiddels. Vind de afwerking in detail van huidige Mercedessen gewoon niet goed genoeg, vroeger was het gewoon ongeëvenaard.
denniyo zegt
Zoals zo vaak met Mercedes op de plaatjes niet zo mooi als in het echt, maar ongetwijfeld weer de absolute koning in zijn klasse, qua design en technologische wondertjes lopen ze weer mijlen voor op de Beierse Concurrentie, ben erg benieuwd naar wat de nieuwe 5 serie hier tegenover gaat zetten! Al vrees ik wel dat deze laatste, gezien de meest recente spyshots, weer net zo’n design misser gaat worden als de actuele M2,M3, 3 serie LCI en 7 serie.
C220AMG zegt
Ik heb de nieuwe e-klasse vorige week al gezien en zoals zo vaak is ‘ie in het echt mooier als op de foto. Dat de achterlichten uit de toon vallen bij het design is mij live niet opgevallen. Beide uitvoeringen zijn trouwens erg mooi qua kleur, het groen flopt afhankelijk van het licht en laten de lijnen sterker naar voren komen. Het blauw vond ik in het echt erg diep (de lampen hielpen hier natuurlijk) en paste erg goed bij de luxury lijn uitstraling. Voor mij de groene graag!
lekkerlinksrijden zegt
Uitgaande model is in mijn ogen mooier, vooral de achterkant is raar/wennen. De bbq voorkant had wel wat kleiner gemogen
canon4ever zegt
In ieder geval wel mooier dan de huidige generatie, zowel ex als interieur. Maar zoals de meeste van ons hier al zeggen, geen wauwgevoel. De E400e is zeker aantrekkelijk met zijn prestaties.
jippie zegt
Wat een kermis dat interieur. Absoluut toppunt van wansmaak.
wimof zegt
Gemaakt door/ voor de ogen van de managers, die houden van bling-bling en (op zijn minst) een Rolex.
wimof zegt
Ook goed voor 1.000.000 km?
Anders zijn de Taxi bedrijven niet blij.
Robert zegt
De Mercedes Ster in die achterlichten verwacht je niet in een model als de E Klasse, maar ik vind het geslaagd. Het model als geheel kan me sowieso goed bekoren, jammer is alleen dat dit voor mijn portemonnee of bankrekening volstrekt onhaalbaar zal zijn.
karhengst zegt
Nou dat laatste gaat zeker nog een schok worden. De C-Klasse is namelijk recentelijk ook nog even een goede 15% duurder gemaakt en kost nu dus bijna evenveel als de vorige E-Klasse.
denx zegt
Nette auto met herkenbare ‘E lijnen’. Interieur ook weer bij de tijd.
str8six zegt
Hahah, die achterlampen xD en dan die voorkant x’D
monsieurleloure zegt
Das Haus,
Das beste oder nichts.
In deze auto zou ik graag taxichauffeur willen zijn .
Edge zegt
Ik ben geen fan van die zwarte rand die de grille met de koplampen verbindt. Dat schurkt wat mij betreft iets teveel aan richting het design van de EQ-modellen. Ik zou hem daarom altijd in het zwart bestellen, dan valt niet op dat die rand rondom de grille een andere kleur heeft. Verder vind ik het wel een hele fraaie auto. Die Mercedes-sterren als achterlichten zijn tof gedaan en dat golfje aan de onderzijde van de koplampen (met twee DRL’s die dezelfde vorm volgen) vind ik ook tof als hoedtik naar de oude E-klasses met de dubbele koplampen.
karhengst zegt
Dat golflijntje in de koplampen doet mij eerder denken aan Ford. Precies de vorm van hun Vignale embleem.
leaper035t zegt
Keurige wagen! De laatste 10 jaar niet exht een Merc-boy geweest maar deze E-klasse is een klassevolle wagen. Net zoals de S-klasse!
rc1990 zegt
Wat mij betreft jammer dat het interieur van de C en S niet ook voor de E is doorgetrokken. Maakt in elk geval de keuze richting de C nog makkelijker.
Aon zegt
Bij een nieuwe auto, horen. nieuwe achterlichten. En die zijn. bij de nieuwste E. puik vormgegeven.
flyerbunch zegt
EDIT: Nu wel, was een technische gremlin. We hadden hem water gegeven na 12 uur en dan krijg je dat…
mashell zegt
Is dit niet gewoon een grondige facelift, zoals ze bij de W221 -> W222 deden?
Dutchdriftking zegt
De E was wel vaker een Mini S, en dat is ook nu absoluut het geval. Wel weer een heel fraaie wagen. Ik gok dat ook deze de 4.0 V8 moet inleveren? De uitgaande E vond ik overigens ook heel mooi. Helemaal als donkerblauwe AMG estate.
gregorius zegt
Nee, nee, nee.
Ik heb de huidige E en ga niet terug naar een nieuwe E.
Wat is er allemaal mis:
– Geen optie om niet die zwarte plaat om de gril te hebben.
– Binnenkant met al die schermen ziet er niet uit.
– Zoveel onnodige opties die allemaal op subscriptie zijn; slaat nergens op.
– Meedraaiende achterwielen waar ongetwijfeld weer voor betaald moeten worden.
– Touch knopjes op het stuur.
De nieuwe lampunits zijn op zich ok, maar niet bijzonder.
Dus nee, grote kans dat ik geen update E63s station ga nemen.
kilum zegt
Die licht turquoise kleur is echt heel erg mooi. Ik hoop dat veel mensen die optie aanvinken.
Homer55 zegt
Die wenkbrouwen in de koplampen.. Nee.
De zogenaamde ster driehoekjes in de achterlichten vind ik kinderachtig.