Een keiharde en klassieke Breek op deze schitterende vrijdagmiddag, we hebben de Mercedes-AMG GT Coupé van de tweede generatie voor je.
We hadden het deze week al over de Mercedes-Benz SLR McLaren, die zijn twintigste verjaardag vierde in Woking. En een in beslag genomen Mercedes-Benz SLS AMG kwam ook al voorbij. Dan mis je een ding en dat is de AMG GT en goed nieuws voor je: dat is namelijk het onderwerp van dit gloeiendhete nieuws artikel!
De eerste generatie generatie van de AMG GT Coupé (C190) en AMG GT Roadster (R190) zijn inmiddels al uit productie. Het is nu tijd voor generatie nummer twee. De productiecode is nu nog niet bekend, maar we hebben al wel de eerste afbeeldingen, dankzij de immer actieve @cochespias op Instagram.
Nieuwe Mercedes-AMG GT!
Wat we kunnen zien is een bijzonder fraaie coupé die erg veel lijkt op zijn voorganger. Dat is helemaal niet erg, want ook dat was een erg fraaie sportwagen. Wel lijkt de auto een stukje langer, wat de auto in totaal ietsje minder gedrongen doet lijken. en tevens wat eleganter.
De voorzijde is het precies wat je verwacht, met wat invloeden van de Mercedes-AMG SL. Aan de achterzijde hebben we wel onze reserveringen. Dat komt door de zwarte omlijsting en balk bij de achterlichten. Wellicht dat dit de volgende trend is na Lexus-look lampen. Maar het lijkt ons meer zo’n brilmasker die de Zware Jongens altijd droegen in de betere Donald Duck-verhalen:
In technisch opzicht verandert er eigenlijk naar verwachting best veel. De auto maakt een kleine stap naar de praktische kant van het automobiele spectrum. Zo heeft de AMG GT Coupé een achterbankje. Bijzonder ruim zal het niet zijn, maar beter een krap bankje dan niets. Vraag maar alle 911-eigenaren, zoals jullie aller @wouter. Die zweert bij het bankje.
Vierwielaandrijving!
Een ander verschil met de vorige generatie AMG GT is de aandrijving. Vanaf deze versie is namelijk vierwielaandrijving een mogelijkheid. Alle puristen willen premium achterwielaandrijving, maar er zijn ook volwassen en hardwerkende mensen die gewoon integrale aandrijving wensen met die enorme vermogens.
In tegenstelling tot de C63 AMG heeft de AMG GT nog wel gewoon een V8-motor. We verwachten ook een bepaalde vorm van elektrische assistentie. Als we uitgaan van de SL, komt er een AMG GT 55 (476 pk) en een AMG GT 63 (577 pk). Of de viercilinder ’43’ ook beschikbaar komt: geen idee. Bij zo’n schitterende fastback coupé hoort eigenlijk een zes-in-lijn en die heeft Mercedes ook in huis. Hopelijk combineren ze 1 plus 1.
De auto wordt binnenkort onthuld op de Monterey Car Week (ja, ook al). Dan hebben we de officiële platen voor je en alle informatie die je maar nodig hebt!
Dutchdriftking zegt
Niet verrassend, wel erg fijn.
kniesoor zegt
Niet meer de E-Type achtige extreem lange neus maar meer de verhoudingen van een 911. Met dank aan de 2+2 configuratie. Hoe dan ook een mooie kar.
karhengst zegt
Ai, dat is wel jammer. Nog altijd een fraaie kar, zeker, maar juist dat silhouet maakte het wel een bijzonder design. Dit is wel echt heel erg Porsche helaas.
Snap wel dat ze geen beelden vrijgeven en-portrait.
mashell zegt
Bij dat achteraanzicht dacht ik zelfs even naar een 911 te kijken.
Edge zegt
Ai ai ai, wat hebben ze met die achterlichten gedaan? Alsof de originele achterlichten gejat zijn een Leepu er aan elke kant drie rode streepjes in heeft gezet.
Elise zegt
Is dit de dichte versie van de SL? Of zit daar technisch verschil tussen?
Edge zegt
Dichte versie van de SL met wat andere styling om er een eigen model van te maken.
PunicaOase zegt
Hhmm, geloof dat ik de vorige en de SL nog wat mooier vind.. eerst maar eens in het echt zien. Sowieso een knappe wagen.. als cabrio hoog op m’n lijstje..
robertvanheerde zegt
Spoiler eraf en klaar! :)
flatsix010 zegt
Vind de vorm van de oude mooier, maar dat is te danken aan het 2+2 concept. Verder mooie kar maar ik snap helemaal niets meer van het hele Mercedes coupe assortiment, mede doordat ze allemaal zo verschrikkelijk veel op elkaar lijken (op foto’s).
Pordon zegt
Gelukkig heeft Mercedes dat recentelijk heel makkelijk gemaakt… De CLE coupé als enige coupe van de reguliere modellen ipv C/E/S coupé + binnenkort deze AMG GT.
Tenzij je de CLA, CLS en AMG GT 4-door ook nog mee wilt tellen?
lekkerlinksrijden zegt
Mooie auto, beetje beschaafd kleurtje erop en bijpassend interieur. Mooie diep blauwe kleur en creme/,beige interieur
pignon zegt
Zowel qua faciliteiten (achterbankje) als de vormgeving, met name achterzijde, opgeschoven naar de 911 en toch nog een Mercedes look aan de voorkant. Ik mag het wel.
pignon zegt
Zowel qua faciliteiten (achterbankje) als de vormgeving, met name achterzijde, opgeschoven naar de 911 en toch nog een Mercedes look aan de voorkant. Ik mag het wel.
verplicht zegt
Wat een ontzettend lekkere kont heeft deze auto. Echt fenomenaal in mijn ogen.
Maar net als een paar andere Duitse automobielfrabrieken lijkt die voorkant maar niet te lukken .. vreemde gewaarwording.
gregorius zegt
Vind de vorige lijn van Mercedes mooier Al dat zwart plastic op de voor en achterkant maakt het het niet mooier op, vind ik. Bij VW zijn ze er zelfs al weer vanaf gestapt :).
Enige voordeel: als dit nou zorgt dat de huidige generatie van de AMG GT lekker in prijs zakt: zou ik erg blij zijn. Ik had ergens wel gehoopt dat de AMG zou afschrijven als een 911; waar een 10 jaar oude tot ongeveer 40-50k kwam. Maar nee, beetje normaal exemplaar, 7-8 jaar oud is nog altijd 75k.
kniesoor zegt
En als je een roadster in een geschikte kleur met een beperkt aantal kilometers op de teller wil hebben, ben je in D al 100+K kwijt. Enfin, eens kijken of de komst van deze nieuwe AMG GT de prijzen voor de ‘oude’ een zetje in de goede richting wil geven 🙂