Ja, we zeggen nieuwe gefacelifte Tesla Model 3, want eigenlijk is dit de tweede update.
Het is de eerste elektrische auto voor een groot deel van leasend Nederland geweest. Althans, op grote schaal. Ne als met de Polo Bluemotion en Outlander PHEV was je wel gek als je deze auto niet ging leasen. Het gaat natuurlijk om de Model 3 van Tesla. Deze auto lanceerde Tesla 6 jaar geleden en het sindsdien wel een beetje tijd voor een update.
Nu was er al een kleine opfrisbeurt in 2021 waarbij het chroomwerk allemaal zwart gemaakt werd, maar nu is het tijd voor de échte eerste grote facelift, intern aangeduid als Project Highland. Tesla heeft al 2 miljoen exemplaren van de Model 3 verkocht en gezien de updates voor dit model zal die teller lekker gestaag doorlopen.
Uiterlijk
We beginnen even met het uiterlijk. Tesla heeft namelijk daadwerkelijk de designer(s) aan het werk gezet. Het zijaanzicht is het gelijk, maar de neus is overduidelijk afwijkend. Tesla heeft gekozen voor een aërodynamische look, net zoals het kapsel van hoofdredacteur @michaelras en ondergetekende.
De voorbumper is bijna helemaal gesloten (er is immers geen rijwind nodig voor de motoren). De koplampen zijn nieuw en kijken ietsje gemener deze boze wereld in. Ondanks dat aan de zijkant weinig is veranderd, vallen wel degelijk de nieuwe velgen op. Goed om te zien dat Tesla niet die rare bicolor-trend van tegenwoordig lijkt te volgen.
Uiterlijke wijzigingen gefacelifte Tesla Model 3
Aan de achterkant zijn er ook wijzigingen. De achterlichtenunits zijn namelijk aangepast. Aan de buitenkant is de vorm gelijk, maar er zijn nu stevige inhammen, zoals bij een veertiger die er nog niet aan toe wil geven aan het kapsel dat de hoofdredacteur en ondergetekende ook hebben. De Model 3 is overigens gegroeid! Dat zie je niet veel bij facelifts. De lengte over alles in u 4,72 meter (2,5 centimeter langer) en marginaal lager (1,44 meter). Dat komt door de nieuwe voorbumper en geringere rijhoogte.
Dan de techniek van de nieuwe gefacelifte Tesla Model 3. Er zijn aanvankelijk twee uitvoeringen. de eerste is een Standard Range (met achterwielaandrijving) en de tweede is een Long Range (met vierwielaandrijving). De Standard Range gaat in 6,1 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 201 km/u.
De range is 554 km op de standaardwielen (18 inch ‘Photon’) en 513 km op de veel fraaiere 19 inch ‘Nova’-velgen. De Long Range sprint in 4,4 seconde naar de 100 km/u en heeft een even hoge topsnelheid: 201 km/u, De range op de kleine wielen is maar liefst 678 km en op de fatsoenlijke wielen alsnog 629 km. Een Performance is er (nog) niet.
Interieur
Als je kiest voor de Long Range, krijg je ook een beter audiosysteem met 17 speakers in het interieur (standaard is dat 9). Over het interieur gesproken, dat is ook aangepast. Mocht je niet een fan zijn van het minimalistisch interieur, dan ga je alsnog geen fan worden. Maar het ziet er nu ietsje hoogwaardiger uit. Geventileerde voorstoelen zijn standaard, wat ook nieuw is. Net als de stoelen zelf overigens.
Het grote scherm waarmee je ALLES bedient, is alsnog 15,4 inch, maar met kleiner randen eromheen. Verder zijn de stengels achter het stuurwiel vervangen en is er een nieuw aanraakscherm voor de achterpassagiers. Daarmee kunnen ze de temperatuur regelen en de infotainment bedienen. Zelfs filmpjes kijken is mogelijk op dit tweede scherm. Ook handig is dat met dit aanraakscherm de stoelverwarming voor de achterbank ingesteld kan worden. Kortom, men hoeft zich achterin niet te vervelen.
Weg zijn de gebruikelijke ventilatieroosters achterin. In plaats daarvan kiest Tesla voor de vernieuwde Model 3 voor Airwave. Dit zat al voorin en heeft nu zijn weg gevonden naar achteren. Met Airwave zijn zichtbare ventilatieroosters verleden tijd, maar komt de luchtstroom vanuit kleine roostertjes die mooi weggewerkt zijn in het interieur.
Net als bij een Mercedes-Benz, en een hoop andere merken tegenwoordig, heb je nu ook zowaar sfeerverlichting aan boord van de Model 3. Het maakt er net wat gezellig erop. Want dat minimalistische maakt het interieur strak, maar ook een beetje saai.
Vanaf 42.990 euro
Zelf samenstellen? De Tesla Model 3 kun je nu configureren! De Tesla Model 3 is er vanaf € 42.990 voor de standaarduitvoering en € 50.990 voor de Long Range. Er zijn twee nieuwe kleuren aangekondigd: Ultra Red en Stealth Grey.
De leveringen van de gefacelifte Tesla Model 3 begint vanaf oktober dit jaar. Dat lijkt ver weg, maar het is al weer 1 september (dag mooie zomer). Dus over een maandje.
bunnylebowski zegt
Nice, goed geslaagde facelift. Koplampen en doorlopen van de achterklep in de lampen is mooi gedaan.
Geventileerde stoelen ook wel Nice.
Ps. Geen filmpje? Alle grote anderen hebben inmiddels live footage laten zien Incl AutoTopNL.
Dutchdriftking zegt
De nieuwe lichtunits zijn mooi, maar de voorbumper is mij toch te Aziatisch. Een grille is wellicht niet nodig, het maakt de auto wel veel mooier.
JelmerS zegt
De voorkant lijkt optisch nu ook hoger dan de oude heb ik het gevoel. Achterkant is best goed gelukt / afgekeken van Renault?
flatsix010 zegt
Exact hetzelfde als de gelekte foto die al maanden rond ging. Prima facelift denk ik zo, maar voor mij blijft Tesla toch erg onbegeerlijk ondanks de fantastische EV techniek.
Johanneke zegt
Deze auto wordt zo erg gehaat, maar ik snap niet waarom. Het is by far de beste elektrische auto van rond de 40k. Krijg je bij de Astra dit vermogen, multilink ophanging, en deze range? Nope. En bij de rest ook niet. De enige goedkopere D segment auto die ik kan vinden is een kale skoda superb 1.5 tsi.
Al dat gejank op de model 3, ik snap het niet. Als iets goed is is iets goed, is iets slecht dan is het slecht. Of je CEO nou een debiel is of niet.
berlinetta zegt
Ik heb eerder het idee dat het niet de auto is die gehaat wordt, maar veelal de mensen die erin rijden.
bunnylebowski zegt
@berlinetta mensen haten om hun auto danwel een auto haten om de mens is wel echt mega triest.
Typisch Nederlands wel
berlinetta zegt
Nouja ik haat ze niet hoor. Maar de typische opgefokte leaserijder is volgens mij niet bepaald een geliefd type op de weg en die rijden toch erg vaak in deze auto.
bunnylebowski zegt
@berlinetta was ook niet naar jou persoonlijk. Opgefokte lease rijders eens paar jaar terug. Tegenwoordig is iedereen mega opgefokt. Holy moly echt droevig
Richmond zegt
Het is niet Nederlands. Elk ev bericht op internet Krijgt haat comments en vooral richting Tesla
alcantara zegt
Dus leaserijders worden gehaat is eigenlijk wat je zegt.
Flutterbear zegt
Omdat ze een verstandige keus maken? Dat kan je toch alleen omschrijven als jaloezie?
Of bedoel je meer hun gedrag? Van die honderd duizenden Model 3’s in Nederland hoor je namelijk echt alleen maar een kleine minderheid die heel trots zijn op hun auto. Eigenlijk net als bij BMW, Audi en Mercedes.
Allison Burgers zegt
Bij veel mensen zal het afgunst zijn.
Robert zegt
De Tesla Model 3 is een hatchback die toch een sedan blijkt te zijn. Dat strijkt tegen best veel haren in (behalve dan tegen die van @willeme en @nicolasr, zo maak ik op uit de berichtgeving hierboven).
En hoe mooi de performance en range ook is, als voor de zoveelste keer je deurgreep stuk gaat én je moet weken wachten op een vervanging (en bij elk ander probleem of storing), zo’n exemplarisch voorbeeld is tekenend voor de after sales & service van Tesla, en draagt ook niet bij aan de populariteit van het merk en model.
Johanneke zegt
Ja er zullen vast kwaliteitsissues geweest zijn, maarja lease auto. Krijg je toch een vervangende wagen. Mijn broer heeft een e-tron. Ding is bijna 2 maanden weggeweest omdat er een hele motor vervangen moest worden oid. En al een stuk of 3 keer weg voor kleinere dingen zoals kofferbak niet open, lichtbar dood.
Waarom de 3 een sedan is en de s een hatchback heb ik ook niet echt begrepen.
nicolasr zegt
Heee @rrrobert, ik heb gewoon haren hoor. Een weelderige dos zelfs. Willem heeft het over de haren op de hoofdredacteur! ;-)
SimonMc zegt
Zijn de deurgrepen een probleem met de Model 3/Y? Dit zijn immers deurgrepen die niet automatisch naar buiten komen.
JelmerS zegt
Ik heb een nieuwe deurgreep links achter omdat de fabrieks chrome wrap afbladderde. Geen idee als dit nog speelt nu alles standaard lelijk en goedkoop zwart is. Bij mij delamineerde de Performance spoiler ook..
rwdftw zegt
@Robert , dat is allemaal klein bier vergeleken bij de problemen die een collega van mij met een 208e had. Die stond meer bij de dealer dan dat de collega er zelf in reed. Die 208e is nu ongeveer 3 jaar oud de totale factuur voor alles wat er mis ging was de helft van de waarde van de auto. Wachttijden voor onderdelen is dramatisch, wat ook niet helpt.
lekkerlinksrijden zegt
En blijkbaar is hij niet de enige, internet staat er vol mee.
mashell zegt
De goedkoopste is niet vanzelf de beste. Want dan zou BMW niks verkopen en iedereen een Dacia willen. Laatst was er een artikel dat VW de klimaatknoppen weer terugbrengt. Gejuich alom want veel beter voor de ergonomie.
Als je dat belangrijk vindt dan zal je de Tesla Model 3 overslaan want alleen een scherm, geen knoppen, geen instrumenten cluster en als ik het artikel goed begrijp zijn de stengels aan het stuur hier nu ook weg en zit je net als in de Model S Plaid met erg onhandige bediening van iets als belangrijks als de knipperlichten. De wagen is low cost en dat merk je niet aan de aandrijflijn maar wel in de gebruiksbeleving.
donjunior zegt
Even reactie van een ID.3 rijder. Het feit dat VW die knoppen terug brengt heeft niet zozeer met ergonomie te maken (al denken de niet VW rijders van wel) meer met dat het spul altijd stuk gaat.
Mijn ’touch’ knoppen, zowel op het stuur als in het middenconsole (voor temperatuur, volume als ook de aan/uit knop) reageren wanneer ze dat zelf willen. Soms wil ik de temperatuur kouder zetten, gaat het geluid uit omdat ie denkt dat je op de uit knop hebt gedrukt.
Soms wordt de auto vanzelf ineens warmer omdat ie vind dat de passagier op de knoppen drukt (terwijl er niemand zit)
Vorige week nog gingen de knoppen op mijn stuur vanzelf af waardoor het radiostation continu gewijzigd werd.. te kansloos voor woorden. Op dit moment zit mijn hele mediasysteem in een bootloop..
Afspraak maken bij VW? Vergeet het maar.. volgende maand bent u de eerste meneer..
mashell zegt
Heb je zweterige handen of zo? Want daar houden touch componenten helemaal niet van. Heb je ook problemen met de cruise control knoppen? Daar is touch veiliger geregeld. Mocht je daar ook problemen dan meteen naar de VW dealer want dan is de veiligheid in gevaar.
slickrick zegt
Het is eigenlijk te bizar dat een auto fabrikant met zoveel ervaring zn blunder maakt …..
bunnylebowski zegt
@mashell blijkbaar dus niet meer afgaande op het auto top NL filmpje.
Verder kwaliteit beleving vond ik altijd mega overtrokken. Portieren vond ik altijd mega goedkoop aanvoelen / horen en dat midden console was matig bij eerste lichting. Daarna eigenlijk gewoon prima in de prijs klasse.
Ik heb nu met m’n BMW van nieuwwaarde €100k meer gedoe (lekke koplamp, lucht vering vervangen, sticky doorhandle) dan in 3 jaar Tesla.
Maar is wel een BMW ;-). Dus dan is voor mij altijd alles weer goed.
karhengst zegt
Dat verdient enige nuance. Bij Tesla krijg je voor je concessies tenminste nog een premium aandrijflijn terug. Hun prijsstelling en aandrijfstechnisch gezien unieke propositie, maakt het tenminste een auto die ergens goed in is. En dan wordt het een keuze / overweging tussen verschillende factoren.
Bij VW betaal je in feite Golf geld, voor een auto met een op z’n best middelmatige aandrijflijn en de afwerking waar de vorige generatie Polo nog het schaamrood voor op de wielkasten zou krijgen. De ID3 is op geen enkele manier een betere auto dan een Golf 7, behalve eventueel van toepassing zijnde fiscale voordelen.
mashell zegt
Als je een ID.3 met een eGolf gaat vergelijken dan heeft de ID.3 een veel betere actieradius voor ongeveer hetzelfde geld, de auto is veel beter in snel laden. Ook is het interieur een stuk ruimer en zijn zaken als navigatie die rekening houdt met laadstops een stuk verder ontwikkeld.
Loek zegt
@Johanneke: met de auto is niks mis, het gaat erom hoe men erop reageert wat ik nooit echt begrijp.
Want als het aan de meeste Tesla-fanaten ligt is dit de beste auto op de markt, de concurrentie kan inpakken want elke concurrent is ondermaats en er is helemaal niks mis mee.
Terwijl er bij vrijwel elke concurrent minstens één ding is te noemen wat ze gewoon pertinent beter doen dan Tesla. Van specs voor je geld, tot een fijner interieur, tot zelfs sneller zijn dezer dagen. En dan vergelijken met een BMW i4, terwijl er meer verfijning in het stuur van een i4 zit dan in een heel Tesla-interieur.
Tesla an sich is gewoon een erg Amerikaans recept. Veel waar voor je geld in absolute specs, als je door een heel assortiment goedkope plastics heen kunt kijken en kan accepteren dat je nooit de meest verfijnde of afgewerkte keuze kan krijgen. Daar is niks mis mee, we houden immers van goedkoop.
Maar dan pretenderen dat het de beste auto ooit is en de concurrentie helemaal niks te bieden heeft, dat is gewoon feitelijk onjuist. Er is genoeg keuze waarvan een hoop goede en het zou mensen die hun hand in het vuur steken voor Tesla sieren om dat eens te accepteren. Tesla is een goede speler op de markt en een potente keuze, maar ook eentje met nadelen waardoor ik het erg goed begrijp als je een concurrent ook interessant vindt. Maar nee, Tesla sloopt de hele markt en de concurrentie is allemaal ruk. Tuurlijk joh.
Johanneke zegt
True, er zijn genoeg fanbois met een plaat voor de kop. Van ieder merk wel, maar bij Tesla was/is het best extreem.
Ding is wel eh, met BMW wat je bijvoorbeeld zegt. Die zijn echt een flink stuk duurder. In de +-40k range is er niks dat kan tippen aan een model 3. Daarom vind ik het gewoon een goede auto. Er is echter wel een flink gat tussen dat en de 100k model s.
fanboy zegt
@Loek: Nou, ze lijken de concurrentie wel aardig te slopen. Ze voeren gewoon een prijzenoorlog, maar maken desondanks nog steeds een rijkelijke marge op de auto’s en de concurrentie is nog steeds aan het toeleggen. Vooral wanneer ze de prijs laten zakken doet het pijn. De concurrentie is zeker niet slecht, maar hun positie in het verhaal is wel een stuk slechter.
Ik zou eigenlijk niet weten waarom je hetzelfde geld uit zou geven aan een andere auto om er minder voor terug te krijgen. Dan kun je wel hebben over beter interieur, maar dat komt er ook niet echt uit in een ID3 bijvoorbeeld.
Ik heb geen model 3, maar als ik daar inzit mis ik weinig, behalve iets meer fysieke knoppen misschien.
De allereerste hadden wel wat problemen ja, maar nu is het een stuk beter.
slickrick zegt
De haat zie je niet terug in de verkoopcijfers
alloallo zegt
Mijn enige wens is een 5e deur ipv die idiote klep
Flutterbear zegt
In de laatste maand van het kwartaal? Ik voorzie stevige kortingen de laatste week van september.. Al zal niet iedereen zitten te wachten een hendels achter het stuur.
lekkerlinksrijden zegt
Een hoop tekst voor een paar andere bumpers en een randje
Allison Burgers zegt
Er is heel veel gewijzigd. Mat Watson loopt alle aanpassingen langs:
https://youtu.be/gQ6zIHHMlSs?feature=shared
Klinkt als een veel betere auto.
Flutterbear zegt
Laadruimte gaat naar 681 liter, zat de oude niet op 550 incl frunk? Hoewel die niet makkelijk toegankelijk was ging er wel serieus veel in.
gekketurbo zegt
550km Range voor €43K, dat is een buitengewoon goede aanbieding! Als je elektrisch moet dan kan je haast niet om de Model 3 heen, zoveel auto voor je geld. Al is de gemiddelde bushok sfeervoller qua interieur…
karhengst zegt
Precies dit. Zeg nou zelf, is er concurrentie binnen dat prijssegment wat wel te pruimen is?
Even snel bij Peugeot gekeken om een referentie te hebben, en daar krijg je voor 38.000 een 150PK B-segmenter met 400km range en een laadlangzaamheid van 100kW.
Een Mégane E-Tech begint bij de 41k en dan heb je slechts 130PK, laden “tot” 130kW en een range van 470km. En van dat interieur word ik nu ook niet echt warm.
Nee, dan neem ik het spartaanse van de Tesla ook wel voor lief en kies de auto waarvan men tenminste de aandrijflijn en het laden op orde heeft. Stoelen en audio zitten er ook wel snor namelijk.
gforce zegt
Ik denk dat dit een hele belangrijke update gaat worden voor Tesla. Je ziet in de verkopen de 3 alweer aardig terug zakken waar de Y het overneemt. Hiermee vind ik het veel beter smoelen dan voor de facelift, en neemt het eindelijk wat afstand van het inmiddels verouderde model S design. Voorkant is echt 10x beter.
Ben benieuwd of Tesla hiermee door blijft zetten qua marktleider voor EVs!
cdlop01 zegt
Zeer bescheiden facelift, saaie auto nog saaier gemaakt, interieur helemaal te eng voor woorden. Goede EV verder en scherpe vanafprijs, zal weer leaseknaller worden. Maar had van Tesla veel meer verwacht dan zo’n kleine oppoetsbeurt, zeker met de steeds heftiger concurrentie uit China….. .
alcantara zegt
Gisteren nog een Model 3 vol eruit getrokken bij het stoplicht met m’n 220pk.
Had ik nooit voor mogelijk gehouden, genieten was dat!
Flutterbear zegt
Wist de Model 3 rijder ook dat het een race was? Het is de openbare weg, geen circuit.
papa zegt
Dat van de openbare weg is een aanname van jouw kant
Flutterbear zegt
Klopt net als dat die met stoplicht waarschijnlijk een verkeerslicht bedoeld. Bij een stoplicht (= rood) gaan dragrace is zelfs op het circuit levensgevaarlijk.
Redrum zegt
Haha, grapjas. En toen werd je wakker in je bed??
dromedaris zegt
Beter, maar nog altijd een lelijk hok. Ik word echt depressief van dat kaal interieur van baggerkwaliteit.
klaasjevaak zegt
Aahhh, je hebt het nieuwe interieur al in het echt gezien. Kan je er wat meer over vertellen? Wat is er zo bagger aan de kwaliteit?
Flutterbear zegt
Spot de SEPP subsidie Model 3 die geen opties heeft.
erce zegt
Prima facelift. Maar het grootste probleem van de model 3, de verkeerde verhouding tussen de raampartij en het vlees aan de onderkant, is er helaas niet mee opgelost. Verder wat anderen zeggen: als je rond de 40k opzoek bent naar een elektrische auto, kan je niet om de model 3 heen.
Redrum zegt
Ik heb hem anders toen ie 75k was, boven een BMW i4M50 verkozen….en (nog steeds) zonder spijt.
Die zal nu nog steeds 75K of meer kosten. Dus de ene wordt goedkoper en beter en de ander duurder en blijft wat aanmodderen. Je ziet wat er aan het gebeuren is?
De vorige upgrade was al een pak beter, zonder alle problemen, deze zal weer beter zijn.
bluebluered zegt
Ik dacht dat er een klein schermpje beloofd was voor oa. snelheid achter het stuur?
En een batterij update?
Alsnog mooie verbeteringen.
goodvibrations zegt
Ja dat zou ook enorm fijn zijn. Gewoon een HUD in de voorruit, dan kan ik prima met een scherm in het midden leven. Zijn wel heel veel aftermarket schermpjes verkrijgbaar die je zelf in kunt pluggen. Helaas nog niet een echte HUD gezien.
goodvibrations zegt
Enorme verbetering. Enige wat ik nog steeds wat storend vindt is die hoge opbouw/cabine t.o.v. de neus..
Maar misschien moet dat nog wennen, verder zou een hatchbak natuurlijk super chill zijn zoals de model S dat heeft..
Allison Burgers zegt
Ik vind het optisch zeker een verbetering. Nu was dat ook niet zo heel moeilijk. Kan er weer een paar jaar tegenaan.
ouwedibbes83 zegt
De techniek wordt benoemd, maar niet vergeleken met de specs van de pre-facelift. Is er veel verbeterd?
Dat die aerodynamische 18” velgen je 40-50km range opleveren is best wel een voordeel. Is de 19” behalve een andere look, ook breder?
JelmerS zegt
0 naar 100 tijden stijgen door meer gewicht en zelfde aandrijflijn (motor + accu) ik had gehoopt op wat meer technische upgrades, dit is nu vooral een facelift richting de consument en productie kosten verlaging voor Tesla waardoor de marge stijgt / later de prijzen nog verder kunnen zakken om de verkoop op te krikken.
dree16v zegt
Prima facelift. Als totaalpakket is het een goede aanbieding los van of je hem mooi vindt of een hekel hebt aan Musk blijft het toch een prestatie.
jessepinkman zegt
Karig artikel, autoblog. Kom op, vertel eens wat meer. Bijvoorbeeld over de extra geluidsisolatie, is de techniek in de koplampen nu ook veranderd? Wordt de auto geleverd met HW4? En hebben jullie het feestje gemist (ik mis een filmpje..)?
bunnylebowski zegt
@jessepinkman viel mij ook al op ;).
willeme zegt
@jessepinkman: het is een facelift. Niet het excrement van Zijne Koninklijke Messias.
banderas zegt
Iedereen vermeldt meer wijzigingen. Het is bij Tesla nooit meer dan alleen een facelift.
TheMaster zegt
Het is Tesla he, dat moet bij Autoblog wel negatief zijn. Kijk maar bij de artikelen andere EV’s tussen de 40k-50k, daar wordt nooit met Model 3 vergeleken, anders zou dat altijd al de betere deal zijn. En dat zou niet goed zijn voor de adverteerders.
Tip, verdiep je zelf bij andere media en je leert vanzelf hoeveel beter de Model 3 is geworden. Geluidsisolatie met 20% verbeterd, betere rugleuning achterin en nog veel meer dingen.
leaper035t zegt
Mooie facelift. Blijf me afvragen of ik zou wennen aan het ontbreken van een centraal dashboard.
b00st zegt
Dat weet je pas na een weekje. Mij stoort het in ieder geval ab-so-luut niet. In tegendeel, het brengt meer rust. Met andere auto’s ervaar ik meer afleiding omdat er constant vanalles beweegt voor je neus (hoe nieuwer hoe meer, zoals navigatie). HUD zou wel mogen.
TheMaster zegt
Aangezien berichtgeving karig is, hierbij lijst met verbeteringen;
• Range has increases ~12%
• 50% of the parts in the car are new
• Redesigned interior with new door cards
• More premium interior materials. The fabric is softer to the touch and sewn with a more refined process to present a better overall texture
• Two new colors: Ultra Red & Stealth Gray
• No more stalks. New steering wheel contains the turns signals, light controls, horn, new camera button, wiper controls and mic control
• New dash design with textured/woven material
• Multicolor ambient LED interior lighting extending from dash to rear seat doors
• Updated center console with real metal handles, giving a more premium feel.
• 30% decrease in wind and ambient noise, 25% improvement in impact noise and 20% improvement in road noise
• Acoustic glass on rear windows and back window (was only on front windows before). “360º acoustic glass”
• More sound insulation for a quieter ride
• Uptick in hood to let wind go over more quietly
• Upgraded suspension for a more premium ride. New springs & dampers. New geometry on front suspension. New bushings. New way they mount the sub frame to the chassis
• Stiffer body
• More premium sounding door “thunk”
• Two motors close the trunk now vs one before, resulting in a quieter automatic close
• Tires have more cushioning for improved ride
• Center touchscreen now brighter, has smaller bezels, higher contrast & is more responsive (maybe 15,4″ compared to the 15″)
• More comfortable rear seats
• Redesigned lower rear bumper
• All seats are now perforated
• No fog lights anymore
• Front seats are now ventilated, in additional to heated
• 8″ touchscreen for rear passengers in the back to control climate & enjoy entertainment. You can connect two headsets at the same time.
• New Model 3 is the most aerodynamic Tesla ever. Drag coefficient is 0.219 Cd
• Upgraded 2.0 ventilation system. You can now separately turn off the passenger side air
• Slimmer and sleeker headlight and taillight design
• New speaker bar in the roof
• New 17 speaker sound system (up from 14 before). It now includes 2 subwoofers, and 2 amplifiers. More punchy.
• 65W USB-C charger in center console so you can charge a laptop.
• Improved bluetooth
• Upgraded microphones. Now one on each passenger side. New mics make phone calls clearer and “smooth”
• Improved Wifi connectivity
• improved connectivity to phone so car will recognize your phone from farther away
• Two new wheel designs that optimize battery life
• Front bumper camera (maybe?)
• New Tesla lettering replaces rear Tesla logo badge
• Car is 8% more efficient thanks to better aerodynamics
• Car is lighter than before
• Working on new Performance Model 3
mashell zegt
We hebben dus meer range, minder ergonomie door verdwijnen stalks, een stiller interieur door dubbelglas en wat niet zo relevante kleinigheden.
louisvdd76 zegt
Ik rij een Model 3 LR uit 2019. Als ik de markt zou zijn voor een nieuwe zou ik zeker naar een model 3 weer kijken met al deze verbeteringen want het is nogal een lijst!
Er blijven paar zaken: Weinig afstand achterin tussen de vloer en de zitting daardoor zit een puber al met de benen opgetrokken. Verder de doorvoer opening van de kofferruimte blijft laag.
Kortom als deze wijzigingen ook naar de Model Y komen weet ik nu al wat de volgende wordt in dec 2024 ;-)
ty5500 zegt
Ik zie het eerlijk gezegd somber in voor de Europese merken. Als je als VW hiertegen een ID3 moet proberen slijten, als Renault een Megane E-tech en ga zo maar voort dan wordt het erg moeilijk. Komt hierbij dat ze al serieus aan de marge moeten zitten om prijs op een gelijkaardig niveau te kunnen aanbieden. De Chinese merken hebben ook gigantische sprongen gemaakt waardoor ze value for money enorm interessante wagens kunnen aanbieden. Hopelijk blijven de Duitsers en Fransen wat bij want concurrentie is nooit niet slecht.
slickrick zegt
Uiteindelijk zullen de Chinezen een aantal traditionele merken overnemen wat al gaande is . Niemand wil een Chinese auto totdat er een Volvo of Lotus logo op zit …..misschien dat ze nog het merk Saab afstoffen en gaan elektrificeren , zou wel gaaf zijn
Eduardo Cuvelier zegt
Tesla New Model 3 Mass Mover – Score :
– Gregory Porter : ‘Pick Yourself Up’
– https://www.youtube.com/watch?v=4dWbmBShZTk